Vietnam by rád koupil ruské jednomotorové stíhačky, Rusko však takové nenabízí
Většina stíhacích letounů vietnamského vojenského letectva jsou jednomotorové sovětské MiG-21 konstrukčně pocházející z šedesátých let minulého století. Tyto letouny by měly být v brzké době nahrazeny nějakými moderními stroji, ale na světě není jediný typ generace 4 nebo vyšší, který by Vietnamu vyhovoval.
Modernizace stíhací flotily vietnamského vojenského letectva není pouze plánovanou akcí, ale především naléhavou potřebou vyvolanou pravděpodobností zvýšené konfrontace s Čínou v boji o sporná území. Existuje zde určitá podobnost s Indií, která měla nedávno novou příležitost se s Čínou střetnout v Himalájích. Bojující strany se zde zatím bily pouze paličkami a kameny, přesně v souladu s platnou dvoustrannou dohodou, ale je možné, že budou použity i jiné zbraně včetně letadel. Indie proto žádá Rusko o zrychlené dodání různých zbraní, včetně 32 stíhacích letounů a protiletadlových komplexů S-400 Triumf.
Foto: MiG-21bis vietnamského letectva | Kien Thuc
Vietnam se hádá s Čínou o vlastnictví dvou území. Nejde o žádné bezvýznamné kopce a kamenitá údolí, ale o oblasti s velkými zásobami ropy. Jde o Paracelské ostrovy a souostroví Spratly. Paracelské ostrovy se nacházejí v Jihočínském moři a geograficky jsou blíže k Vietnamu než k Číně. V roce 1974 zde však došlo k bitvě mezi flotilami Číny a jižního Vietnamu, a ta čínská zvítězila. Na tomto základě považuje toto území Čína za své.
Souostroví Spratly je také v Jihočínském moři. Situace je zde velmi komplikovaná až matoucí, protože nároky si dělá rovnou šest států - Čína, Vietnam, Tchaj-wan, Malajsie, Filipíny a Brunej. Kromě Bruneje mají všechny uvedené státy na souostroví své malé vojenské kontingenty, a je pouze malý zázrak, že zde zatím nedošlo k žádným vojenským střetům. Všechny tyto státy vyjadřují zájem pořídit výkonné stíhačky – Malajsie Su-35, Filipíny Su-30 a Vietnam dokonce Su-57. Čína již Su-35 provozuje a má k dispozici další domácí typy.
Ve vietnamských vzdušných silách jsou nejpokročilejšími bojovými letadly víceúčelové stíhače Su-30MK2V – celkem 35 kusů. K dispozici je také 11 stíhaček Su-27SK/UBK určených k vybojování vzdušné převahy. Za zcela zastaralé nelze označit ani 34 stíhacích bombardérů Su-22, protože ty prošly na konci 90. let modernizací na standard M4.
Foto: Letouny Su-30MK2V | Kien Thuc
Hlavní masu vietnamského vojenského letectva však tvoří 144 lehkých stíhaček MiG-21. Jen minimum strojů je aktivně využíváno. Podle vietnamských zdrojů byly MiGy-21 vyřazeny s aktivní služby v roce 2015 a zůstávají pouze v záloze. Podle neověřených zpráv však existuje určité malé množství zkušebních výrazně modernizovaných letadel blížících se svojí úrovní indickému modelu MiG-21 Bison (MiG-21bis UPG). Tyto stroje se údajně objevily v roce 1998 a jejich kvalita je taková, že se dají považovat za bojová letadla čtvrté generace.
Vietnam vždy měl a má v úmyslu kvalitativně přiblížit své vojenské letectvo letectvu čínskému. V 90. letech minulého století Vietnam kontroloval situaci a snažil se, aby mu Čína příliš neutekla. Napodobil čínský nákup Su-27 a následně i Su-30, ale pak Čína získala z Ruska výrobní licence a byl s tím konec. Nákupem letadel Su-35 a stavbou J-20 pak Čína svůj náskok ještě zvýraznila. V Hanoji se proto začalo vážně mluvit o akvizici ruských stíhaček páté generace Su-57.
Zdá se, že Vietnam by rád přehrál Čínu aspoň ve třídě lehkých stíhaček a moc touží po jednomotorových strojích z Ruska. Má to své velmi pádné důvody. Veškeré současné frontové letectví ve Vietnamu je postaveno na sovětské-ruské technice a jsou také nakupována nová ruská cvičná letadla Jak-130. Nákup ruských strojů by minimalizoval náklady na rekvalifikaci pilotů a veškerých pozemních služeb. Určitý příslib nižších nákladů dává i samotná jednomotorová koncepce letadel. Rusko však žádnou jednomotorovou stíhačku nevyrábí.
Vietnamu by z existujících jednomotorových stíhaček mohl teoreticky nejvíce vyhovovat americký stroj F-16. Ten díky upgradům lze stále považovat za velmi moderní a efektivní. Vzhledem k rozsáhlé výrobě je i jeho cena na trhu celkem nízká. Vietnam však americkou vojenskou techniku koupit nesmí. Ze hry je tak i další americký jednomotorový, modernější, avšak velmi drahý a pro vietnamské potřeby nevhodný stroj F-35.
Foto: Vietnamu by z existujících jednomotorových stíhaček mohl teoreticky nejvíce vyhovovat americký stroj F-16 (na snímku F-16C). Ten díky upgradům lze stále považovat za velmi moderní a efektivní. | Wikimedia Commons
K dispozici je také indický lehký bojový letoun Tejas. Jeho bojová účinnost je však zatím dosti pochybná a je navíc vybaven americkým motorem, takže se na něj vztahují podobné zákazy jako na celá americká letadla. Přemotorování by bylo teoreticky možné, ale vyžádalo by si to čas.
Jediným jednomotorovým stíhačem na trhu přicházejícím v úvahu pro vietnamské vojenské letectvo je švédský JAS-39 Gripen. Jde o velmi dobré letadlo ověřené dlouholetým provozem. Jeho cena je však vyšší než cena nabízeného dvoumotorového ruského typu - MiG-35.
Vietnamské vojenské letectvo bude muset rozlousknout dilema – zvolit dražší Gripen s požadovanou jednomotorovou koncepcí, ale nekompatibilní se vším co má momentálně zavedeno, a také nutností dokoupit veškeré nové podpůrné vybavení a hlavně výzbroj, nebo zvolit levnější a výkonnější MiG-35, ale s odmítanou dvoumotorovou koncepcí, pro který již řadu podpůrného vybavení a výzbroje má.
Komentáře
Tomáš
16. 07. 2021, 08:36Sjednocený Vietnam je příkladem porážky expedičních sboru armád Francie, později USA a několika spojenců z ASEANU. Tam zafungovala spolupráce SSSR a Číny. Japonci šířili heslo, Asie asiatum, za minulé valky, prohrálo válku, byly použity Jz proti němu, ale kolonie zmizely, jen pár závislých státu zustalo, ale na jak dlouho. To už Trump se snažil o získání Vietnamu, ale neuspěl, více jak dva miliony mrtvých, to je hodně silná kava, ale není konec světa.
MXM
11. 07. 2020, 23:34Tak nejpravděpodobnější bude asi ten MiG-35, ale ani SAAB nemusí být bez šance pokud se dohodne jako s Brazílií. To by pro Vietnam mohl být historický kšeft s členem EU.
Martin23
08. 07. 2020, 14:32Do plodné diskuze bych vstoupil pouze upozorněním, že Mig 35 není žádná neznámá.
Jde vlastně o modernizaci MiG-29K/KUB a Mig 29M (ty používá například Egypt).
Takže Rusové si své Mig 29 v podstatě na úroveń Mig 35 zmodernizují za přijatelné finance.
Ale vyrábět nové Mig 35 se jim nechce, protože prakticky za stejné peníze mají v tomto smyslu Su 35, která je přeci jen trochu jinde.
Tedy problém Mig 35 je hlavně cena. Nikoliv,že by šlo o neověřený stroj.
Martin23
07. 07. 2020, 16:22Jinak jednomotorové stíhačky jsou levnější a mají levnější provoz.
Samozřejmě s výjimkou F 35, což je černá díra mezi jednomotoráky.
Ale rozhodně tedy nejsou mrštnější z důvodu jednoho motoru. Jednomotoráky jsou prostě menší a lehčí. Ale i v tomto smyslu by je dvoumotoráky F 22, F 15, Su 35, Mig 29 (Mig 35) atd. rozsekali.
Martin23
07. 07. 2020, 16:12Ve Vietnamu je celkem silná US lobby proto považuji scénář ve smyslu F 21 za dost reálný.
Na druhou stranu nákup Su 35 nebo Mig 35 by byl pro Vietnam výhodný v mnoha ohledech.
1. Vojenský - vyjma slušného letadla by se pak otevíraly vrátka pro nákup moderní PVO, který musí následovat. Vietnam má první generaci S 300. Dnes bere ruské tanky T 90.
2. Ekonomický - nemusí měnit zázemí a ceny ruských strojů jsou s ohledem na výkon velmi slušné.
3. Politický - RF má na Čínu vliv (myšleno jiný než konfrontační). Lze prostě ledacos domluvit.
Vietnam s Čínou stejně nikdy do žádného střetu jít nemůže.