EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Vojáci zasahující u černobylské havárie zaplatili příšernou cenu

 28. 10. 2024      kategorie: Vojenská historie      52 komentářů

Hrdinové nebo pouhé oběti systému? Vojáci, kteří se podíleli na odklízení důsledků havárie jaderné elektrárny v Černobylu zaplatili příšernou cenu. Ti, kteří byli vystaveni nejvyšším dávkám radiace, zemřeli během několika hodin, přesto rozkaz neodmítli. Černobylská elektrárna, městečko Pripjať a blízké okolí dnes tvoří „zónu duchů“, avšak lákají i mnoho zvědavých turistů.

AdobeStock_405669240
Foto: Mnoho z vojáků vůbec netušilo, co se stalo a jejich ochranné prostředky byly těžce nedostatečné (ilustrační foto) | Adobe Stock

Černobylská havárie zůstává nejvážnější jadernou havárií v historii. V ranních hodinách 26. dubna 1986, během technické zkoušky v černobylské jaderné elektrárně na severu Ukrajiny, došlo k abnormálnímu nárůstu výkonu a prudkému zvýšení tlaku páry v jaderném reaktoru typu RBMK-1000 ve 4. bloku. V 01:23 moskevského času mohutná expanze odhodila víko reaktoru, což vedlo k požáru, sérii explozí a roztavení reaktoru. Aktivní zóna a bezpečnostní systémy byly okamžitě zničeny či vážně poškozeny. Okolí elektrárny bylo kontaminováno radioaktivními úlomky grafitu a palivových tyčí.

Do atmosféry se uvolnil radioaktivní mrak, který postupoval západní částí Sovětského svazu, Východní Evropou a Skandinávií do celé severní polokoule. Byly kontaminovány rozsáhlé oblasti Ukrajiny, Běloruska a Ruska. Široké okolí elektrárny včetně města Pripjať evakuováno a změněno v uzavřenou zónu. V období 1986–2000 došlo k přesídlení více než 350 000 lidí. Budova reaktoru byla obestavěna železobetonovým sarkofágem, který má zamezit další kontaminaci okolního prostředí.

Je obtížné přesně určit počet úmrtí způsobených událostmi v Černobylu – odhady se pohybují od 31 zemřelých (přímo při havárii a do tří měsíců po ní) až po bezmála milion. Dle Dany Drábové, předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost, se celkový počet obětí odhaduje na 4000.

Swimming_Pool_Hall_4_PripyatFoto: Interiér pripjaťského plaveckého bazénu Lazurnyj | Wikimedia Commons / Public domain

Havárii zavinilo hned několik faktorů najednou. Nedostatečné kompetence operátorů, nesplnění bezpečnostních podmínek (zastaralého) reaktoru, částečné odpojení bezpečnostních systémů a rozhodnutí vedení kvůli finančním úsporám. To vše najednou zavinilo sérii výbuchů, kvůli kterým byl zničen 4. jaderný reaktor. Druhý výbuch byl tak silný, že betonový kryt, který vážil 2 tisíce tun, byl otočen do svislé polohy. Trosky budovy exploze vymrštila do výšky až jednoho kilometru. Do atmosféry pak unikl radioaktivní mrak.

Palace_of_Culture_FrontFoto: Fotografie někdejšího pripjaťského Paláce kultury "Energetik" | Wikimedia Commons / Public domain

Na 25. dubna 1986 bylo naplánováno testování nového bezpečnostního systému. Výsledkem testu mělo být ověření, zda dokáže generátor setrvačností pohánět čerpadlo pro chlazení reaktoru v případě poruchy. Postupně měl být snižován výkon reaktoru. Test byl ovšem přerušen a pokračovalo se v něm až po nástupu nové směny. Ta ovšem nebyla dostatečně informována o celém testování. Kvůli neinformovanosti operátorů ovšem došlo k příliš velkému poklesu výkonu reaktoru. Jeho zastavení a následné opětovné spuštění zabralo mnoho času. Pro vedení platilo – čas jsou peníze, tudíž rozkázalo, rapidně zvýšit výkon, aby se reaktor nezastavil. Již zde došlo k poškození, a ani následné bezpečnostní opatření již katastrofě nedokázalo zabránit. Zhruba v 01:24 dochází k první a následně i k druhé explozi.

Zastaralý reaktor využívala armáda

V Černobylské jaderné elektrárně byl využíván reaktor RBMK. Tento reaktor byl z 50. let a byl konstrukčně relativně jednoduchý. Dalším důvodem používání byl ovšem vojenský účel. 

Téměř každý den se totiž v reaktorech typu RBMK vyměňovaly palivové články. Ty navíc šlo vyměňovat za chodu, bez potřeby reaktor odstavovat. Díky těmto reaktorům tak měla armáda prakticky nepřetržitý přísun plutonia-239, získávaného z vyhořelého paliva a používaného k výrobě jaderných hlavic. Tehdejší režim se snažil situaci ututlat, bohužel pro místní obyvatele, pracovníky i vojáky, kteří se na záchranných pracích podíleli.

Pripyat_Abandoned_SchoolFoto: Město muselo být vyklizeno během velmi krátké chvíle. Lidé měli možnost si s sebou vzít jen to nejnutnější. (na snímku opuštěná škola) | Wikimedia Commons / Public domain

V místě havárie bylo nasazeno obrovské množství vojenské techniky, která byla vystavena vysoké dávce ozáření nebo byla zamořena radioaktivním spadem. Proto byla posléze ponechána svému osudu, a tak jsou dnešní lesy a okolní prostory Černobylu doslova posety desítkami nákladních vozidel, vrtulníků, obrněných transportérů atd.

Tento černobylský hřbitov vojenské techniky, jak se mu často říkávalo, byl donedávna vyhledávanou destinací návštěvníků z celého světa, a to i přes to, že riziko ozáření je zde stále poměrně vysoké. V připojené fotogalerii se můžete sami přesvědčit, že ruská technika i po více jak 30 ti letech vypadala provozuschopná.

Město duchů

V den havárie úřady ani neinformovaly občany Pripjati o radioaktivní hrozbě. Přes 50 tisíc obyvatel města čekalo více než 24 hodin na jakékoliv informace. Neobdrželi dokonce ani jodové pilulky, které pomáhaly proti účinkům radiace. A důvod? Nechtěly šířit paniku obyvatel. Až 27. dubna proběhla evakuace města. Lidem bylo oznámeno, že si mají sbalit jen drobnosti s tím, že se do 3 dní vrátí. Úřady nechtěly šířit paniku a chtěly zabránit tomu, aby obyvatelé vezli velké množství zavazadel. Až po několika dnech vláda oznámila, že je Pripjať uzavřena navždy. Většina obyvatel města tak přišla o všechen svůj majetek.

Pripyat_(02710024)Foto: Panorama centra Pripjati | Wikimedia Commons / Public domain

Dnes je Černobyl hojně navštěvovaný turisty, které láká jakási postapokalyptická atmosféra. Pro vstup do uzavřené zóny sice musíte mít vyplněno mnoho povolení, dnes už se ovšem najdou agentury, které vám s potřebnými doklady pomohou.

Pripyat_-_Bumper_carsFoto: Autodrom v zábavním parku | Wikimedia Commons / Public domain

Kromě výletů je Černobyl také velice oblíbený u tvůrců filmů a počítačových her. Lze najít obrovské množství her a hororových filmů, která jsou zaměřeny právě na jadernou elektrárnu a blízké městečko Pripjať. Doporučuji se podívat například na pětidílnou minisérie z koprodukce společností HBO a Sky s příznačným názvem Černobyl, která velmi autenticky rekonstruuje celý příběh o jaderné havárii z roku 1986, jedné z nejhorších katastrof v historii způsobených člověkem, a o obětech, které byly učiněny pro záchranu Evropy před nepředstavitelnou pohromou.

Video: Trailer k seriálu Černobyl / YouTube

Dne 26. dubna 1986 otřásla jadernou elektrárnou v Černobylu na Ukrajině mohutná exploze, která uvolnila nebezpečné radioaktivní látky nejen na ukrajinském, běloruském a ruském území tehdejšího Sovětského svazu, ale také do oblastí Skandinávie a západní Evropy. Jared Harris v tomto seriálu ztvárňuje Valerije Legasova, předního sovětského jaderného fyzika, který vedl vyšetřování tragické události. Stellan Skarsgård hraje sovětského místopředsedu vlády Borise Ščerbinu, kterého Kreml pověřil vedením vládní komise zjišťující okolnosti havárie. Emily Watsonová představuje jadernou fyzičku Ulanu Khomyukovou, která chce odhalit tajemství kolem černobylského neštěstí.

Zdroj: britannica

 Autor: Dominik Z.

Komentáře

Pepík Knedlík

29. 10. 2024, 08:36

Slavo
To neni tajný: https://www.zdf.de/nachrichten/politik/ausland/putin-gespraech-scholz-ukraine-krieg-russland-100.html

Slavoslav

29. 10. 2024, 09:20

dik z link, ale o obnoveni vzajomneho obchodu sa tam nic nepise a vyslovene sa hovori, ze zatial ani ziaden rozhovor neprebehol ak mi to translator dobre prelozil

Pepík Knedlík

29. 10. 2024, 10:45

Slavo
To me právě zajímá jak a proč jednání probihalo, protože Nemci jsou na kolenou a potřebují odbyt. Na jedny straně podpora Ukrajině a ak jednání s Ruskem.
Uvidíme co casem vyplave.

Pepík Knedlík

29. 10. 2024, 10:46

A pak najdeš tohle: https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/578927-uz-je-cas-jednat-s-putinem-o-miru-rekl-nemecky-kancler-scholz

Slavoslav

29. 10. 2024, 11:35

odbyt v rusakove pre Nemcov nie je klucovy a suroviny stade uz nik nebude vo velkom kupovat po tom co rusak spravil v 21om.

Pepík Knedlík

29. 10. 2024, 14:04

Slavo
Dnes jsem pročítal analýzy ohledně exportu do Ruska přímo i přes Kazachstán a čísla ukazují jak se obcházení sankcí vyplácí. A těm, kteří nepanikařili ještě víc. *Západním firmám, které zůstaly, v Rusku často rostou zisky. Některé z nich, třeba Japan Tobacco nebo Pepsi, si polepšily o miliardy dolarů.*
Německý stat. úřad zverejnil další: https://www.reuters.com/world/german-exports-russias-neighbours-fuel-sanctions-evasion-fears-2023-05-16/

Slavoslav

29. 10. 2024, 14:27

Knedlik

lenze z globalneho hladiska su to zanedbatelne sumy pre staty ako Nemecko. Tam je klucovy Cinsky trh co sa tyka vyvozu aut co je celkom sranda, lebo nemecke automobilky dodrzbu cinske elektroauta.

Nemecko profitovalo najma z rusackych energii a tam tor usak dojebal nenavratne v 21om ked manipuloval dodavky plynu a pouizl ho ako natlakovu zbran na EU co mu nevyslo

Czertik

29. 10. 2024, 23:29

slavoslav

kdyz je z globalniho hlediska rusky trh pro nemecko zanedbatelny, proc se nemecko do ruska cpe pres kazachtan a jine staty ?

Pepík Knedlík

30. 10. 2024, 08:15

Czertik
Kazachstán navýšil svůj port o 300% a další bývalý republiky podobně

Slavoslav

30. 10. 2024, 08:19

pretoze pre jednotlive firmy to moze byt stale zaujimave. Ale ak sa pozries na globalne cisla tak pri nemeckom HDP 3601 mld v roku 2021 bol vyvoz do rusakova cca 27 mld. Nie je to ani jedno percento

mimochodom, od sankcii napriek hanebnemu spravaniu ( alebo prave preto, ze sa ocakavalo) firiem necakal, ze sa tam vyvoz zastavi. Len ze to rusakov predrazi financovanie vojny, lebo sprostredkovatelia si na to hadzu prirazku a rusacka ekonomika trpi. Zatial to maskuje vojenska konjunktura a prilev penazi medzi obyvatelov od statu v podobe zoldu a prispevkov za rusacke kadavre no toto je mina ktora ich nepekne dobehne

Czertik

30. 10. 2024, 13:48

slavoslav

nechovej se jako demagog, srovnavat velikost hdp s exportem do ruska muze jen magor.
kdyz uz srovnavej celkovy nemecky export s exportem do ruska.

Slavoslav

30. 10. 2024, 14:45

hej, aj magor by si to na nete dokazal najst. V roku 2021 bol export Nemecka 1375,5 mld. Tolko k dolezitosti rusakova ako exportneho trhu

Czertik

30. 10. 2024, 20:43

slavoslav

to me chces tvrdit ze nemecky export tvori 50% nemeckeho hdp ?

Slavoslav

31. 10. 2024, 08:02

pokus

Slavoslav

31. 10. 2024, 08:05

zaujimave, nejde mi odoslat prispevok s linkami, budes si to musiet najst sam, v dnesnej dobe by to mal zvladnut aj ...

Pepík Knedlík

28. 10. 2024, 10:31

Letí to. V roce 86 po havarii JE nebyly žádný informace pro východní blok.
Poslouchal jsem Hlas Ameriky, kde informovali o tom to neštěstí v Cernobylu a doporucovsli vsem užívat jod ve zvýšených dávkách. Houby rostly v obrovskym množství v lesich. Této zaliby jsem se raději nezúčastnil.
Evakuace 50 000 lidi za 24 hodin je dnes v podstatě nemožná.
Sovětští vojáci meli smůlu, ale jim lze jen ze strany občanů poděkovat.

Slavoslav

28. 10. 2024, 10:46

ono najma by sa asi necakalo tak dlho kym evakuacia zacne a za druhe evakuovat celu zonu trvalo asi mesiac. Mimochodom a teraz na vazne, ten serial od HBO si videl? Odporucam, rusaci co to zazili hovoria, ze to popisuje velmi presne az na tu hlupost s vrtulnikom kde nestratili spojenie, ale drbol do zeriava

Pepík Knedlík

28. 10. 2024, 10:49

Letí to. V roce 86 po havarii JE nebyly žádný informace pro východní blok.
Poslouchal jsem Hlas Ameriky, kde informovali o tom to neštěstí v Cernobylu a doporucovsli vsem užívat jod ve zvýšených dávkách. Houby rostly v obrovskym množství v lesich. Této zaliby jsem se raději nezúčastnil.
Evakuace 50 000 lidi za 24 hodin je dnes v podstatě nemožná.
Sovětští vojáci meli smůlu, ale jim lze jen ze strany občanů poděkovat.

Slavoslav

28. 10. 2024, 10:50

?

Pepík Knedlík

28. 10. 2024, 10:53

Slavoslave
Serial jsem neviděl a máš pravdu bordel a podceneni vážného stavu v JE. Prostě člověk ve Svazu i dnes v Rusku je až na posledním místě.
Proc mám jeden příspěvek tady dvakrát nevim ...

Pepík Knedlík

28. 10. 2024, 11:00

Slavo
Tak podle hodnocení nejlepší co kdy bylo natočený :thumbsup:podívám se až za zimních večeru a díky za tip.

Slavoslav

28. 10. 2024, 11:03

tak odporucam, je to par dielov. Az na tu scenu s ministrom uhlia tam nie je nic co by ma vyslovene rusilo, ale tam mozno chceli zdoraznit, ze banici boli jedny z mala ktory sa vedeli postavit aj politbyru. A je tam aj pekne vysvetlenieze jednym z dovodov nehody bola aj dizajnova chyba reaktora o ktorej sice KGB vedelo, ale obsluha nie

Pepík Knedlík

28. 10. 2024, 11:26

Slavo
Už jsem prostě neodolal a zjistil, že ten vrtulnik doadl az po několika lezech a nejaky Dyatlov prý nebyl hlavní vynik katastrofy. To se píše v recenzích. :thumbsup:

Slavoslav

28. 10. 2024, 11:52

Hej ten vrtulnik bola asi najvacsia nepresnost. V realite narazil do nejakej konstrukcie ktoru nevidel pre dym, v serialy to bolo vykreslene, ako keby ich dostala radiacia. Dyatlov tazko povedat, bol to dost arogantny chuj, ale jednym z halvnych pruserov bola konstrukcna chyba o ktorej sa vedelo no nebola s nou oboznamena obsluha. Ono ten serial je robeny tak, ze mnoho "chyb" je na konci uvedenych na spravnu mieru. A niekedy celu skupinu ludi zastupuje jedna osoba kvoliz jednoduseniu filmovania

Jumpman

28. 10. 2024, 13:01

nebylo to jen o konstrukční chybě. Podobně konstruované reaktory provozovali i na západě, jen ne pro komerční využití. Grafit, jako moderátor, má totiž tu vlastnost, že je schopen udržet štěpnou řetězovou reakci na neobohaceném palivu a zároveň neutrony dostává do takového energetického pásma, kdy dochází k velkému počtu rezonančních záchytů, což má v konečném důsledku za následek tvorbu velkého množství plutonia. Proto byly tyto reaktory vyvíjeny a provozovány na obou stranách železné opony. A i na západě docházelo k nehodám...

Slavoslav

28. 10. 2024, 13:19

Jumpman

nie, pozuitie grafitu nebola konstrukcna chyba. Konstrukcna chyba bol dizajn regulacnych tyci. Po nehode v Cernobyli sa ich dizajn upravil na vsetkych ostatnych RBMK reaktoroch v ZSSR. Zjednodusene povedane, otravili reaktor a ked sa ho snazili rozbehnut vytiahli kontrolne tyce na maximum. Reaktor sa zacal nekontrolovatelne rozbiehat a ked sa ho pokusili spomali zasunutim tyci tak vdaka ich dizajnu doslo k dalsiemu zrychleniu reakcie predtym ako by zacali reaktor spomalovat. Naviac a to sa mi nechce teraz hladat neviem ci nedoslo k ich deformacii prehriatim a nezasekli sa.

Jumpman

28. 10. 2024, 13:30

slavoslav:
já nikde nepsal, že použití grafitu byla konstrukční chyba (tak mi nevkládej slova do úst), jen sem se snažil říct, proč se grafit používal. Ono není úplně jednoduché vyrobit obohacené palivo, které ke svému provozu potřebují tlakovodní reaktory.

Slavoslav

28. 10. 2024, 13:33

nie, ty si pisal, ze to nebolo len o konstrukcnej chybe, ale ono to vo velkej miere o konstrukcnej chybe bolo

Jumpman

28. 10. 2024, 15:04

chjo, zkus si přečíst znova, co jsem napsal.
Samozřejmě vím o koncích regulačních tyčí z grafitu, které v daný okamžik nepomohly, ale hlavní chyba v lidském výkonu obsluhy a především vedení. Prvním bodem obsluhy jaderného reaktoru je, že pokud se obsluha dostane se stavem aktivní zony do nedefinovaného stavu, má jej okamžitě odstavit. V černobylu se reaktor naopak pokusi opět nastarovat a to bez provedení výpočtu, takže neušili, co se jim v zóně vůbec děje. Tady vidím alfu a omegu celé katastrofy. Vedení představované směnovým inženýrem ďatlovem fungovalo na základě represí. Operátor a ani vedoucí bloku si netroufl odporovat příkazu znovu startovat reaktor z neznámého stavu! Tohle je bohužel ruská kultura. A upřímně řečeno, znám několik příběhů od kluků z dukovan, které po výpadku bloku odvezla STB, aby se přesvědčili, že výpadek nebyl sabotáží, řízenou ze západu...
Seriál HBO je velice vystihující, včetně nálad té doby. Jen závěry ve stylu, že katastrofa v černobylu stála za rozpadem východního bloku, je velice příhodná pohádka.

Czertik

29. 10. 2024, 23:41

pepik

tak ano, onen pad vrtulniku na zacatku katastrofy je nutno brat jako filmovou licenci, kdy manipuovaly s casem nehody.
tezko by mohly po par hodinach od katastrofy tam filmari dat uz postaveny jerab, ze ano.
a dat nehodu ktera by casove odpovidala, by pusobilo rusive, kdy ti probiha ysetrovani a zniceho nic bac, pada ti vrtulnik.

a pokud jeho zobrazeni v serialu, kdy se staral vic o to, jak bude jeho elektrarna vypadat po nehode pred vedenim strany, misto aby se soustredil na vysetrovani nehody a zachranu toho co slo, presne ukazana, tak to byl minimalne pekny hajzlik.
uz jen to, ze experiment provadela smena ktera nevedelo o co presne jde a nebyla vyskolena, byla obrovska chyba ktera pada na nej, ze neprelozil termin.

kdyz to zjedodusim po kom chces aby ti spravoval zuby ? vyskoleny zubar nebo zednik kteremu daji do ruky vrtacku ?
ty bys mozna bral zednika, vsichni ostatni zubare.

Czertik

29. 10. 2024, 23:49

jumpman

nerekl bych ze je to vylozene prihodna pohadka ze katastrofa vedla k rozpadu bloku. realita je, ze po katastrofe vsichni zacali daleko vice neduverovat vedeni sssr, a to i ve vychodnim bloku.
protoze si nikdo nemohl byt jisty tim, jaka katastrofa zase ze sssr prileti.

Jumpman

30. 10. 2024, 19:22

Czertik
sorry, je to pohádka. Už od roku 85, kdy se zahájila takzvaná perestrojka, šel východní blok do kopru, protože rusáci se věnovali víc vlastním problémům, než udržování nějakého holportu proti západu. Jinými slovy se uzbrojili a přestali mít na chleba. Černobyl je spíš zrdcadlem doby, než nějakým spouštěčem...

Czertik

30. 10. 2024, 21:29

jumpman

ano, plny souhlas s tim ze to byla hlavne perestrojka co polozilo sssr a diky bohu za to.
ale myslim ze cernobyl rozpad sssr urychlyl.

Petr 61

28. 10. 2024, 21:20

Agentura CCCP oznamuje ( 3 dny po havarii): ....zapadni agentury hlásí, ze zahynuli tisice lidi...zatimco zahynali dve osoby, 124 lidi bylo osetrno ....Klasicka rusacka lez. Rusaci lhali, lzou a budou lhat. Nic jineho neumi, smejdi.

Czertik

29. 10. 2024, 23:50

vis kolik lidi zarvalo v cernobylu ?
2.
prvni - vypni to
druhy - nejde to.

Slavoslav

28. 10. 2024, 07:21

na tuto temu odporucam vyborne spracovany miniserial od HBO.

A pre otrlych chcimirov je k dispozicii aj rusacka verzia kde za vybuch moze zapadny agent a sabotaz

MLHIS

28. 10. 2024, 10:38

Slavoslav: ano jsem chcimír, a podle postupu Rusů s tou zastaralou technikou to vypadá, že se asi budeš brzo stěhovat... :joy: No třeba ti zelenina pomůže... :joy:

Slavoslav

28. 10. 2024, 10:43

myslis toho postupu kde po vyse 2 a pol roku vojny s velkou slavou obsadili mesto vzdialene 15 km od povodnej linie kontaktu a kde potvrdene straty dosahuju ekvivalent celej rpedvojnovej rusakej armady a to tie potrvdene straty urcite nie su komplet.

PS: niekto to zo srandy ratal a vyslo mu, ze ak by v 22hom vystartoval smerom na Lviv aj slimak tak ma dnes pred rusackou armadou slusny naskok

PPS: takze ty tvrdis, ze rusak sa chysta napadnut aj clenskuz em NATO Slovensko? malo chcimirov je tak uprimnych, aby priznalo, ze rusak je nevypocitatelny agresor. Klobuk dole

PERMONIKx

28. 10. 2024, 15:05

Pro feťáky včetně veškerých lesních plodů to bude země zaslíbená oplývající všude stále přítomnou atomovou radiací.

Petr 61

28. 10. 2024, 21:22

Dezolate. Proc nejedes do rise ZLA, tedy Ruska. Putin vas tam zve.

Czertik

29. 10. 2024, 23:58

slavoslav
ja bych zas tak optimisticky nebyl, rusak ma sice obrovkse ztaty a ve skladech uz jim zacina dochazet rovozuschopna technika, ale to nemeni nic na faktu, ze rusove v posledni dobe rychlost dobyvani uzemi zvysuji.

a jedine v tomhle smeru dava ukrajinska ofenziva na kursk smysl, ze pocitaji s kseftovani uzemi po skonceni boju.
ukrajinci se z kursku dlouho nikam nepohnuly, neobsadili tam nic duleziteho a ke zmirneni tlaku na fronte to taky nevedlo.

PERMONIKx

28. 10. 2024, 15:02

A co má společného bratrovražedná válka mezi Nacionalistickou arogantní ješitnou nadutou Ukrajinou a Ruskem toto neštěstí vybuchem atomové elektrárny na Ukrajině.? V této době nebyla žádná bratrovražedná válka v tehdejsim Sovetskem svazu.Si stale více a také více pletete pojem s průjmem.

Petr 61

28. 10. 2024, 21:22

Ty ses taky dezole, co? Ses zplne mimo.

Pepík Knedlík

29. 10. 2024, 06:59

PERMONIK
Nic z takových ukronacistů v Česku nedelej jako je Petr 61 a další. Jen uráží slušný diskutery a všude vidí tu nesmyslnou valku, která z nich udělala počítačový hrdiny.
Velky podil na vzik takových blbů ma politika EU, ale konečně Německo zabrzdilo a přemýšli jak nastartovat obchod s Ruskem.

Slavoslav

29. 10. 2024, 07:41

Kndelik,

tak to ta iste potesi, ze Nemci vybavili pre UA dalsich 30 tankov a BVP co zaplatia navrch k tym dodavkam co tam z Nemecka idu kazdy mesiac a nie su vobec male

Pepík Knedlík

29. 10. 2024, 07:46

Slavo
To je možný, že poslou techniku Ukrajině, ale zároveň Scholtz jedna s Putinem v ramci vzájemných obchodů. Prostě vse se motá kolem těch šustivych papirku. To se přece nevylučuje.

Slavoslav

29. 10. 2024, 08:15

aj by som sa opytal na zdroj, ze ci zas nerobi rusacka propaganda z komara somara, ale vies ako

Czertik

30. 10. 2024, 00:03

permonik

to je ironie co ? rad se vyzivas v terminu bratrovrazedna valka, ale uz nikdy nereknes ze to bylo rusko kdo ji zacalo.

a v cem je vlda na ukrajine tak otresna ?

Czertik

30. 10. 2024, 00:05

slavoslav

ukrajina se ted nachazi v trochu pradoxni situaci, na zacatku valky mela dost lidi a malo techniky, ted ma malo lidi a dost techniky.

Slavoslav

30. 10. 2024, 10:41

dost by som nepovedal, ale konstantne prudi a povodne pesie brigady premiena na motorizovane

Czertik

30. 10. 2024, 13:52

slavoslav

to, ze ma dost techniky usuzuji z videi z netu, kdy ruske stroje ktere driv ukrajinci se snazily odtahnout, at uz na opravu ci nahradni dily, tak je dnes likviduji.

Czertik

29. 10. 2024, 23:52

slavoslav
tak oni to rusove skutecne natocily ? ja sem myslel ze je to jen vtip kdy v ruskem serialu za to bude moci zapadni sabotaz.
a je nekde odkaz na onen serial i s titulky ? rusky neumim.