Indie má v úmyslu urychleně získat 33 stíhacích letounů z Ruska
Podle nedávné informace, která byla zveřejněna na indickém portálu TimesNow.News, se velení Vzdušných sil Indie obrátilo na indické Ministerstvo obrany s naléhavou žádostí o co nejrychlejší schválení nákupu dodatečných 33 kusů stíhacích letounů z Ruska. Tato výzva zazněla v reakci na prudké zhoršení situace ve sporné oblasti Ladakh, kde se před pár dny odehrál krvavý střet mezi členy čínských a indických vojenských jednotek.
Podle dostupných informací mají indické vzdušné síly zájem o dodání 12 kusů stíhacích letounů Su-30MKI a 21 kusů stíhacích letounů MiG-29. Zároveň padl návrh, aby v případě letadel MiG-29 zároveň proběhla i modernizace na úroveň indických stíhaček ve verzi MiG-29UPG. Letadla Su-30MKI by měly být složené v prostorách společnosti HAL (Hindustan Aeronautics Limited) na základě dodaných komponentů z Ruska. Nové letouny by měly kompenzovat provozní ztráty indických stíhacích letounů uvedeného typu (Indie dosud zařadila do služby celkem 272 kusů letadel Su -30MKI).
Foto: Suchoj Su-30MKI indického letectva | Alan Wilson / CC BY-SA 2.0
"Ministerstvo obrany Indie má schválit návrhy velení Vzdušných sil v hodnotě cca 800 milionů USD, konečné rozhodnutí se očekává příští týden," uvedl zdroj z prostředí vlády tiskové agentuře Indie (ANI).
Výše uvedené informace vyvolaly rozruch především v samotné Indii. Je známo, že indické vzdušné síly už dříve upozorňovaly na nutnost zakoupení více než 100 kusů moderních stíhacích letadel. Byla dokonce vyhlášena soutěž v rámci programu MMRCA (MMRCA - Medium Multi-Role Combat Aircraft), kterou nakonec "vyhrál" francouzský typ Dassault Rafale. Soutěž byla původně vyhlášena na dodávku 126 kusů letadel, avšak smlouva se společností Dassault byla nakonec uzavřena na dodávku pouze 36 kusů stíhaček Rafale. Aktuální situace, ovlivněna pohraničními spory s Čínou, však celý proces pořízení dalších stíhacích letounů nestandardně zrychlila a Indie chce naléhavě koupit dodatečné kusy letadel MiG-29 a Su-30MKI. A to i přes skutečnost, že jsou tato letadla v domácím tisku kritizována, která je označuje jako "zastaralou techniku".
Suchoj Su-30 (kód NATO „Flanker-C“) je ruský víceúčelový bojový letoun. Jedná se o další vývoj typu Suchoj Su-27 s cílem vyrobit víceúčelový letoun, schopný na rozdíl od Su-27 i plnohodnotné role stíhacího bombardéru.
Foto: Ruský víceúčelový bojový letoun Su-30SM | Wikimedia Commons
Důraz byl především kladen na prodloužení doletu a použití široké palety protizemní výzbroje. Tento vysoce ceněný bojový stroj je díky použití nových technologií a materiálů schopný ničit vzdušné i pozemní cíle širokou škálou řízené i neřízené výzbroje za všech meteorologických podmínek ve dne i v noci i během vedení intenzivního radioelektronického boje. Některé varianty Su-30 zvyšují manévrovatelnost použitím měnitelného vektoru tahu výstupních trysek motorů a tím zlepšují manévrovací schopnosti letadla.
První dva sériové Su-30SM (Flanker H) (v.č. 10MK5 1001 a 1002 / černá 01 a 02) se od vzletové dráhy poprvé odlepily dne 21. a 25. září roku 2012. VVS oba zmíněné stroje převzalo dne 22. listopadu 2012. Jejich provozovatelem se stalo 929. GLIC (Státní letecké zkušební středisko) z Achtubinska. Tomu dne 19. prosince toho samého roku následoval podpis objednávky na dalších 30 sériových strojů.
Prvních pět letounů typu Su-30SM (Flanker H) si Ruské VMF objednalo v prosinci roku 2013. Přestože byl termín předání těchto strojů stanoven na rok 2015, první tři z nich (10MK5 1002 / modrá 35, 10MK5 1003 / modrá 36 a 10MK5 1004 / modrá 37) se do oblak poprvé vydaly již dne 30. května, 31. května a 15. června roku 2014. Důvodem tak rychlého plnění zmíněné zakázky se stal značný spěch VMF na přeškolení personálu 43. OMŠAP (samostatný pluk námořních útočných letounů) Černomořské flotily, který tehdy provozoval již ne zcela vyhovující nadzvukové taktické bombardovací letouny typu Su-24M (Fencer D), na tento typ.
30. září 2015 začalo Rusko v Sýrii letecké operace proti ozbrojeným odpůrcům režimu Bašára al-Assada. Vedle bojových letadel Su-25SM, Su-24M a Su-34 se poprvé do bojových operací zapojily i stroje Su-30SM, které jim poskytují vzdušné krytí. V listopadu, kdy se do bombardování zapojily i strategické bombardéry, poskytovaly Su-30SM doprovod také letadlům Tu-160.
Komentáře
czert
14. 05. 2021, 14:25No tak indove pitrebuji posilit letectvo, protoze dostavaji na ptdel jak od cinanu, tak i pakistanu.
Zvlast vykony migu 29 sou velmi mizerne, meli by ho indove modernizovat, ten co maji , byt je lepdi nez to maji vetsinou rusove, v dnesni dobe jednoduse nestaci.
Martin23
26. 06. 2020, 12:38Ke zdejším rusofóbům.
Nenajdete zde příspěvek, ve kterém bych plival apriori na US techniku.
To že vás, fanatiky, kteří tak činí ve vztahu k Rusku, upozorním na zjevný a lehce ověřitelný fakt, na tom nic nemění.
Ruská federace je druhý největší vývozce zbran na světěí. První jsou USA a třetí je Francie.
A přidám jen svůj názor, že přestože Rusko z pochopitelných (finančních) důvodů zaostává před západem v letectvu a loďstvu, tak má náskok v dělostřelectvu a raketové technice a minimálně dohnalo západ v ponorkách.
Pagac
25. 06. 2020, 13:59Ruske kupuju, lebo ruske maju. Nemusia nikoho skolit. A ze cina nezvlada metalurgiu a teba nevie vyrobit adekvatny motor je znama vec.
Jenda
25. 06. 2020, 09:37Se divím, že se Amíci nepřetrhnou s protinávrhem....
Petr
24. 06. 2020, 21:15ROBO - užasný s čeho ty dokážeš vydedukovat náskok Číny. Ale můžu tě uklidnit raketové motory se v letadlech používaly nikdy tak za druhé svétové války a možná v pár experimentálních letadlech po válce. Jinak náporový motor májí rusáci taky a zařazen ve výzbrouji, v letadle ho nemá nikdo. Podlé tvé naiviti a tebou předkládanými odkazy bych tě tipoval na 9 let. Čiňani absoulutně nezvládají metarulgi lopatek kompresoru svých proudových motorů.....vic ti vysvětlovat netřeba. Běž si hrát radši s legem a nedělej tu ze sebe většího blbce...
Cateye
24. 06. 2020, 19:13Robo: Samotní Číňané přiznávají problémy u svých bezlicenčních kopií Su-27 s motory domácí výroby, které montují i do J-22. Rusové jsou ve vývoji o dvě generace modernějšího motoru přece jen trochu jinde, ať se vám to líbí nebo ne....
Cateye
24. 06. 2020, 19:03Josef Novak:
Podle toho co uvádějí o střetnutí Indie s Pákistánem v roce 2019 západní novináři napojení na indické vojenské kruhy, bylo nad Balakotem vypáleno z Pákistánských letounů F-16 celkem šestnáct raket AMRAAM na uskupení indických Si-30 MKI, které poskytovaly stíhací ochranu letounům Mirage 2000. Všechny AMRAAMy se pilotům Su-30 podařilo vymanévrovat, nebo zarušit.
Mimochodem je zajímavé, že indické Mirage s naváděnými pumami izraelské výroby v samotném úkolu vybombardovat údajný teroristický tábor dopadly hodně mizerně.
A že to s tím selháním raket R-77 nebylo zase tak tragické svědčí obrovská indická objednávka dalších řízených střel jen pár týdnů poté za čtvrt miliardy dolarů.
Martin23
24. 06. 2020, 18:51Jo a ještě bych si dovolil komentovat ty své "východní výkřiky".
Tím jsi myslel to, že jsem si dovolil predikovat, že Indie koupí Mig 35 nebo SU 35?
Prozradíš mi, co přesně ti způsobuje tyhle hysterické výlevy?
Možná koupí F 35, ale já tipuju, že to budou 35 s jinými písmeny.
Bude tento můj názor vyšetřovat v té tvojí demokracii 2.0 BIS?
Teď po tom, co je uzavřena kauza ricinový vrah, by mohli mít čas, že?
ROBO
24. 06. 2020, 18:48Cateye
Jediný za kým Čína zaostává je NATO . Hlavně za USA .
Ale Rusko to rozhodně není . To má svejch problémů s motory až nad hlavu .
https://www.meta-defense.fr/cs/2019/12/09/nov%C3%BD-motor-57-je%C5%A1t%C4%9B-nen%C3%AD-k-dispozici/
Martin23
24. 06. 2020, 18:46Karle No a to mám s tebou polemizovat o tom, jak víš, že jich mají 8? A jakou to má souvislost s tím, že když bude zájem, že je nevyrobí kolik bude na objednávce?
A za pár týdnů ti to připomenu jako to s tou demokracií, kterou v jedné větě v roce 1918 glorifikuješ, když se to hodí a v druhé na ni pluješ skrze Henleina v roce 1935, když je potřeba.
PS: https://www.armyweb.cz/clanek/indove-jsou-zklamani-z-letounu-rafale-a-pokukuji-po-ruskem-mig-35
https://www.armyweb.cz/clanek/indove-si-v-moskve-vyzkouseli-mig-35
Ale možná půjdou do SU 35.
Hezký den
Cateye
24. 06. 2020, 18:27Důkazem zaostávání Číny v oblasti vývoje proudových motorů je jejich první letoun páté generace J-22, pro který se úporné snaží vyvinout derivát v parametrech podobný alespoň Al-31. Proto také nemohou rozběhnout plně sériovou výrobu J-22 i když jinak kapacity na to mají.
ROBO
24. 06. 2020, 17:46petr
Halucinace bude spíš váš problém . Jenom z toho co víme z veřejných zdrojů Čína dosáhla v oblasti motorů ,narozdíl od Rusů , značný posun .
https://echo24.cz/a/SdcBS/cinane-maji-nadzvukovy-motor-ktery-trha-rekordy-strela-tak-prekona-nejpokrocilejsi-obranu
https://m.instory.cz/tech/1065-cina-postavila-prvni-prototyp-zvlastniho-leteckeho-motoru-k-provozu-nepotrebuje-fosilni-palivo.html
Martin23
24. 06. 2020, 17:04Jo a Kadliku, Washingtonskou deklaraci a naši západní demokracii jsem nikdy nezpochybňoval.
Na rozdíl od tebe, co jsi pod článkem https://www.armyweb.cz/clanek/aargm-er-americka-raketova-novinka vypotil, že:
"Nejdemokratičtější režim" světa v ČSR v roce 1935 okradl o volební vítězství a křesla v parlamentu vítěznou stranu ze svobodných voleb v Československu, německou SdP. Slované a demokracie.
Já si pouze dovolil konstatovat, že v roce 1918 se rozpadaly velké celky na samostatné státy a díky tomu vzniko ČSR a že dnes je situace v EU úplně opačná, kdy se nadnárodní elity snaží nás samostatnosti zbavit na úkor Brusele.
Hezký den.
Martin23
24. 06. 2020, 16:56Mrsklasi - myslím, že z článku je evidentní, že Indové jen doplňují stavy.
Skutečně tohle není vítězství ruské techniky.
Ale jak jsem již uvedl, tímto krokem naznačili, že patrně dál budou mít zájem o ruskou techniku při modernizaci. Ve hře byla i Francie a USA. Osobně teď favorizuji Rusa.
Martin23
24. 06. 2020, 16:51Kadliku, Mig 35 je vlastně modernizovaný Mig 29. Nejde tedy o letadlo, které by nemělo žádnou historii.
Já sice chápu, že chceš zavést diskuzi na téma co je lepší. Ale nech si to pro jiného. Já tvrdím, že Indie nakoupí nové ruské stroje (jestli SU 35 nebo Mig 35 je jedno) a také tvrdím, že 4, 4+ , 4++ a 5. generace, je hezký, ale nesmyslný marketing.
A taky se ti bude těžko obhajovat, že komunisti mohou za to, co popisuješ, když tady a) 30 let nevládnou a b) jsme 16 let v EU. Možná se na to budete vymlouvat ještě dalších 50 let.
petr
24. 06. 2020, 16:05ROBO - zase máš halucinace..... číňani si sice vyrábí motory, ale o jejich kvalitě a životnosti se dá úspěšně pochybovat. Zřejmě si informovaný, tak se prosím rozepiš o čínské avionice, protože tu nemají ani USA. Běžně ve světě se používa avionatika :)
ROBO
24. 06. 2020, 15:01Martin23
Až na to , že ty Čínský deriváty nechaly Ruský vzory už dávno daleko za sebou . Už vyrábí i motory co jim dřív moc nešli . Co se týče elektroniky a avioniky už sou dávno dalece před Ruskem
Martin23
24. 06. 2020, 13:10Až na to, že páteř čínského letectva tvoří ruská letadla nebo jejich čínské deriváty.
ROBO
24. 06. 2020, 12:15Omny
No jasně , když to psali na Sputniku , tak to asi musí bejt pravda :smiley:
Skutečnost je ale taková že Rafalu žádný Rusky letadlo nesahá zdaleka ani po kotníky . Proti nim sou Ruský zastaralý křápy , šroty 3gen. S tím jít na Čínu je holá sebevražda .
Martin23
24. 06. 2020, 11:49Pakliže se uskuteční tento nákup, tak si myslím, že velmi rychle dojde k podpisu smlouvy na SU 35 nebo Mig 35.
Martin23
24. 06. 2020, 11:45Omny - Celou dobu zastávám názor, že to západní škatulkování podle generací, je jen bohapustý a smyslu moc nedávající marketing.