EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Americký railgun: 16 let falešných očekávání

 23. 07. 2021      kategorie: Vojenská technika      21 komentářů

Téměř 16 let trvaly práce na vývoji zbraně, do které byly vkládány výjimečné naděje a velké finanční prostředky. Řeč je o railgunu, elektromagnetickém dělu. Teď vše neslavně končí, railgun již není zmíněn v plánu vojenského rozpočtu na rok 2022.

Do railgunu byly vkládány velké naděje. Mělo jít o super zbraň, která radikálně změní povahu boje. Na začátku vývoje railgunu stála snaha obejít limit chemických pohonných hmot, o které se dělostřelectvo dlouho opíralo a stále ještě opírá. Nový fyzikální princip sliboval především 6 krát větší výkon v dostřelu i penetraci cíle, a také nižší náklady.

216893186_5717672941636003_68795046584718891_nFoto: Railgun | U.S. Navy / Public domain

Prvním zatím nevyřešitelným problémem je enormní spotřeba energie, která se pohybuje od 20 do 30 megawattů. To je opravdu hodně. Je to téměř tolik energie, kolik generuje jedna z dvojice turbín MT30 pohánějící britskou letadlovou loď Queen Elizabeth. Znamená to, že railguny lze instalovat pouze na supervýkonných lodích, a i přesto spotřebují téměř veškerou dostupnou energii, což je v bojových podmínkách naprosto nepřijatelné. 

Stále však jde jen o polovinu problému. Druhá polovina je možná ještě vážnější - zbraň totiž nesplňuje požadavky na účinnost. V účinnosti railgun zklamal ve všech ohledech. V rychlost střelby bylo místo plánovaných deseti ran za minutu dosaženo rychlosti sotva poloviční. Jako projektil může být použit pouze a výlučně „hloupý náboj bez náplně, protože kvůli vysokým rychlostem a zahřívání hrozí výbuch v hlavni. Jako nejhorší se ukázala být přesnost. I když lze teoreticky přemýšlet o střelbě až na 400 kilometrů, každý si dokáže představit problémy s mířením a úpravou střelby. Ukázalo se, že trefit tank nebo loď je možné pouze čistě náhodou, protože běžná odchylka je až 100 metrů. Zde by určitě pomohla střelba salvou nebo vysoká rychlost střelby, tu však omezuje velká spotřeba energie. Jde tak o začarovaný kruh. 

Vývojáři se následně rozhodli „otočit spirálu zpět - to znamená snížit výkon, resp. rychlost střely a zvýšit tak přesnost i rychlost střelby. Výsledek však opět nesplnil očekávání - z vystřelovaného „meteoritu“ railgunu se stal obyčejný podkaliberní projektil mírně výkonnějšího konvenčního děla. Americké námořnictvo tak nedávno celý vývojový program railgunu, jehož vývoj stál půl miliardy dolarů, definitivně ukončilo.  

Zdroj: popularmechanics.comdefensenews.com

Komentáře

David Šimáček

27. 07. 2021, 21:38

no bude stačit vyvinout trhavinu která bude neaktivní dokud se patřičně a po určitou dobu neohřeje.

Cruton

26. 07. 2021, 10:40

Pro Czert: Kličkuješ, s*áči.
===
Ad) "Tak je jasne ze s palbou na desitky km to s lasery jeste dlouho nebude, ale proti dronum, raketam se dnes pouzivaji bezne".

Já jsem nikde nerozporoval, že se laserové zbraně nezkoušejí k ničení různých cílů. Já jsem rozporoval tvoje tvrzení, že se k tomuto ničení používají BĚŽNĚ (viz citace výše). Zmiňované zbraně se při nejlepším jen testují a do běžného používání u vojsk mají hodně daleko, pokud vůbec.

Czert

25. 07. 2021, 23:00

Cruton
A za tim sestrelovanim - fyzickym poskozovanim - dronum si stojim, viz videa na yt a claky o protidronovych zbranich.

Cruton

25. 07. 2021, 15:52

Pro Czert: Seš srá*.
===
Nikde si netvrdil, ze má fyzicky ničit? Tak ti připomenu pár tvých výroků v této diskusi.

...Priznam se ze nejsem expert, ale podle me laser ktery bude mit dostatek energie aby propalil lodni pancir...

...s palbou na desitkykm to s lasery jeste dlouho nebude, ale proti dronum, raketam se dnes pouzivaji bezne...

...lasery se na sestrelovani dronu dnes pouzivaji ci testuji...

Neumíš přiznat chybu - seš s*áč.

Czert

25. 07. 2021, 13:27

Cruton
Ano, to je presne ten system co se mel na mysly.
Vsimni se, ze sem psal protistrelova obrana a nikde sem netvrdil, ze ma fyzicky nicit rakety.

Cruton

25. 07. 2021, 06:23

Pro Czert: Tebou uváděný článek neexistuje.
====
Divil jsem se, že by nějaká armáda měla k dispozici laserovou technologii na ničení raket a přitom je používala jen na vrtulnících a nikde jinde. Tak jsem si Marine One [1] proklepl a zjistil jsem, že laserovou zbraň na ničení střel nemá. Má jen laserovou IR rušičku ("Directional Infrared Counter Measures" - DICM [2]), která svými pulzy dokáže zmást hlavici střely přenosného protiletadlového raketového kompletu (MANPAD).

[1] https://www.naval-technology.com/projects/marine-one-vh-92a-helicopter/
[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Directional_Infrared_Counter_Measures

Czert

24. 07. 2021, 22:57

Cruton
Odkaz by nebyl protoze pokud se pamatuju bylo to v casopisu a ne na netu.

Cruton

24. 07. 2021, 19:50

Pro Prakus: Než příště začneš projevovat obavy, tak si zkus nejprve přečíst diskusi.
===
Chápu, že bez vláken je diskuse nepřehledná, ale když už chceš rozdávat rozumy, tak si ověř, zda chyba není náhodou na tvojí straně.

Jinak elektromagnetické dělo je anglicky "railgun".

Prakus

24. 07. 2021, 19:09

Mám vážné obavy, že někteří diskutující odborníci nechápou rozdíl mezi raigunem a laserem.

Cruton

24. 07. 2021, 16:24

Pro Czert: A nějaký odkaz by byl?

Czert

24. 07. 2021, 16:02

Cruton
Ano, vim o laserovem systemu co je prijat do vyzbroje a bezne se pouziva.
A to protiraketova laserova obrana vrtulniku usa, namontovana na marine one a bojovych co sisvoje odkroutili v afg a iraku, byt ne na vsech.

Cruton

24. 07. 2021, 15:48

Pro Czert: "Běžně používat" oproti "experimentovat", resp. "testovat" je hodně velký rozdíl.
===
Víš o nějakém systému, který byl některou armádou PŘIJAT do výzbroje? Experimenty, prototypy, nebo testy nejsou relevantní.

Czert

24. 07. 2021, 14:24

Cruton
Dovolim si odporovat, lasery se na sestrelovani dronu dnes pouzivaji ci testuji.
Primo tady si muzes najit clanek o tom jak TURCI na prerostlem humeru maji protidronovy laser.
A muzes sinajitvidea ze syrie kdy spadle drony sou pripisovany tomu ze jesestrelili lasery.
A co se tyka laseru na obranu proti raketam,
staci se podivat co pouzivaji amici u jejich marine one a u vrtulniku nasazenych v afghanu.

Czert

24. 07. 2021, 14:19

Jura
Kdyby to spslovalo jen elektroniku, tak to by nijak nebranilo tomu dat dovnitr trhavinu a tu odpalovat mechanicky.

Cruton

24. 07. 2021, 10:12

Pro Czert: Ad "proti dronum, raketam se dnes pouzivaji bezne".
====
Výkonný laserový paprsek ohřevem molekul okolního prostředí vytváří v atmosféře plazmový kanál. Vzniklá plazma pak způsobuje, že dráhy fotonů se stávají různoběžnými - paprsek se rozostří a jeho energie se rozptyluje v atmosféře (tzv. "thermal blooming"). Mlha, kouř apod. tento jev značně zesilují. [1]

Co se týká praktického využití ve vojenství, tak vím pouze o dvou aplikacích určených k ničení cílů. Americký AN/SEQ-3 [2] existuje v jediném exempláři a od roku 2014 sloužil pro ochranu výsadkové lodi USS Ponce "proti asymetrickým hrozbám nízkého stupně". Američany však jeho možnosti nemotivovaly k tomu, aby jej nasadili i jinde. Izraelci od roku 2020 mají Iron Beam [3], který je určen k ničení raket krátkého doletu, dělostřeleckých a minometných střel. Informace o jeho praktické efektivnosti však zatím chybí.

Na běžné ničení dronů a raket se dnes laserové zbraně fakt nevyužívají.

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Laser_weapon
[2] https://en.wikipedia.org/wiki/AN/SEQ-3_Laser_Weapon_System
[3] https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Beam

Jura

24. 07. 2021, 07:44

Zásadní chyba je že to může střílet jen "hloupou" munici a neřekl bych že z důvodu vysoké akcelerace střely to už se dnes umí řešit, spíš je asi problém v samotném principu který prostě každou elektroniku spálí, tedy dost neřešitelné.

Czert

24. 07. 2021, 01:49

Cruton
Tak je jasne ze s palbou na desitkykm to s lasery jeste dlouho nebude, ale proti dronum, raketam se dnes pouzivaji bezne.

Navic s lodnimi lasery exoerimentuji vyznamni hraci, vcetne ciny.
A u lodi pohanene atomivym reaktorem elektrika nikdy nebude problem.

Priznam se ze nejsem expert, ale podle me laser ktery bude mit dostatek energie aby propalil lodni pancir, tak pro nej mlzne granaty apod nebudou predstavovat vyznamnou prekazku, ano oslabiho tim, ze bude muset spotrebovat energii na vypareni mlhy, otazka je, jak moc vyznamny pokles energie by to byl.

Hugo Figorka

23. 07. 2021, 18:34

Hujer snědl bábovku a pak utekl.

Cruton

23. 07. 2021, 17:10

Pro Czert: Laserové zbraně jsou stále ještě daleko od praktického nasazení.
===
No, s laserovýmí zbraněmi bych to neviděl tak optimisticky - po řadu desetiletí jsou stále jen ve fázi experimentů. Největším problémem je u nich atmosférický tepelný rozptyl, který se významně zvětšuje v případě výskytu mlhy, kouře, prachu, deště, sněhu a smogu. Laserovou zbraň tak lze prakticky využívat jen za pěkného počasí. Ale i za pěkného počasí lze potenciální cíl vcelku efektivně chránit například kouřovými granáty, speciálními povlaky, nebo velmi rychlým pohybem (manévrující střely, rychlá rotace raket apod.). Dalším problémem laserových zbraní je i potřeba dostatečně výkonného zdroje energie.

Czert

23. 07. 2021, 14:53

Tak minout se o 100m na 400km je hodne slusny vykon.
Mit moznost explozivni naplne, bylo by to slusne delo.

No nic, tak zatim se budou pouzivat jen lasery a railguny budou jen pro vesmirne lode.

Glocker

23. 07. 2021, 10:43

Opět debilní název článku... tady je to téměř pravidlem.

falešný = nepoctivý, nepravý, klamný

Nebylo by lepší zvolit reálnější slovo, např. mylný, nesplněný, nenaplněný??? Nebo snad chce autor titulku trvat na svém, totiž na tom, že projekt byl od začátku švindl?