Automobilka Tatra povstala před deseti lety jako Phoenix z popela
Kopřivnická automobilka Tatra, jedna z nejznámějších českých průmyslových značek a výrobce těžkých nákladních vozů s unikátní koncepcí podvozku, slaví 10 let od chvíle, kdy ji převzali čeští vlastníci a vdechli jí nový život. Dne 20. 4. 2013 potvrdil transakci, při které Tatru ovládly české podnikatelské rodiny Strnadů a Materů, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Předehrou k tomu byla exekuční dražba, která se odehrála 15. března na exekučním úřadu v Chebu. Do ní se společnost Tatra a.s. dostala díky rozhodnutí o exekuci, kterou vyhlásil okresní soud v Novém Jičíně kvůli neschopnosti automobilky splácet své závazky. Dražbu vyhrála společnost Truck Development a.s., která byla později přejmenována na Tatra Trucks a.s. Vítězná nabídka byla ve výši 176 miliónů Kč.
Foto: Areál Tatry v Kopřivinici | Tatra Trucks
Ve společnosti Tatra Trucks se spojili dva akcionáři, významné české podnikatelské rodiny: Strnadovi se svým holdingem Czechoslovak Group (CSG) a Materovi s holdingem Promet Group . Podíl CSG je 65 procent a podíl Promet Group 35 procent. Toto partnerství trvá již deset let a přineslo nejstarší české automobilce nebývalý rozkvět. Novým vlastníkům se podařilo rychle dostat automobilku do zisku. Od března 2013 do listopadu 2014, kdy se počítalo první účetní období pod novými vlastníky, měla Tatra Trucks zisk před zdaněním 435 milionů Kč při tržbách 5,5 miliardy Kč.
V dubnu 2022 Tatra oznámila, že pod českými vlastníky vyrobila již 10 tisíc automobilů. Od té doby už další tisícovku přidala. Za rok 2022 Tatra vyrobila a prodala celkem 1326 automobilů a utržila 7,12 miliardy Kč. Pro srovnání v roce 2012, posledním, kdy byla pod kontrolou zahraničních akcionářů prostřednictvím společnosti Tatra a.s., vyrobila kolem 400 vozidel.
David Chour, místopředseda představenstva CSG, k desetiletému výročí Tatry pod českými vlastníky uvádí: „Tatra Trucks představuje vlajkovou loď CSG a její divize automotive. Její unikátní podvozky přináší synergické efekty pro další společnosti naší skupiny: slouží například k výrobě pozemní techniky v našich firmách Excalibur Army a TDV."
Foto: Tatra Trucks představuje vlajkovou loď CSG a její divize automotive | Tatra Trucks
Denisa Materová, členka představenstva Promet Group, uvádí: „Díky tomu, že se nám daří Tatru rozvíjet, prosperuje i celá řada dodavatelských společností. Je to například lisovna a nástrojárna Tawesco, která patří do naší skupiny Promet, nebo Tatra Metalurgie, slévárna a kovárna, která je přímo dceřinou společností automobilky. Realizujeme projekty a investice, aby byla výroba v Tatře nejen moderní, ale i přívětivá k životnímu prostředí a intenzivně na tom spolupracujeme s Moravskoslezským krajem."
Tatra Trucks nespí na vavřínech: plán na rok 2023 je vyrobit a prodat 1700 vozidel a postupně zvýšit výrobní kapacitu až na 2500 vozidel. V současné době je totiž Tatra v situaci, kdy výroba nestačí celosvětové poptávce.
Vývoj hospodaření Tatra Trucks demonstruje následující tabulka:
Zdroj: Tatra Trucks
Komentáře
pan pravda
25. 04. 2023, 13:40To se odborníkům z USA na likvidaci dobré firmy chválabohu nepodařilo!
JardaCZ
25. 04. 2023, 14:47za tohle tě tady ty ukrajinský vlastenci ukamenujou :D