EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

„Big E“ – první jaderná letadlová loď světa USS Enterprise míří příští rok do šrotu

 21. 03. 2024      kategorie: Události      2 komentáře

USS Enterprise (CVN-65) byla v listopadu 1961, kdy ji americké námořnictvo uvedlo do služby, první letadlovou loď s jaderným pohonem a největší aktivní válečnou loď na světě. Během služby získá přezdívku Big E. 

Loď postavila společnost Newport News Shipbuilding, kterou v roce 2001 koupila společnost Northrop Grumman Corporation. USS Enterprise je jedinou lodí své třídy. Předcházela jí třída Kitty Hawk a vystřídala ji třída Nimitz. Přímo ji ve službě nahradila letadlová loď třídy Ford, USS Gerald R Ford (CVN-78), která byla uvedena do provozu v červenci 2017 na námořní základně Norfolk ve Virginii. Třída Enterprise ale měla původně tvořit flotilu šesti lodí. Od dalších pěti lodí třídy Enterprise však bylo upuštěno kvůli narůstajícím nákladům na stavbu.

Enterprise_CruisingFoto: USS Enterprise (CVN-65) v Perském zálivu v roce 1998 | US Navy / Public domain

V dubnu 2008 byla společnosti Northrop Grumman udělena zakázka ve výši 453,3 milionu dolarů na provedení údržbových prací na lodi USS Enterprise. Společnost Northrop Grumman Shipbuilding provedla údržbu a v dubnu 2010 loď znovu předala americkému námořnictvu. Náklady na údržbu v době dodání činily údajně 662 milionů dolarů. Jednalo se o poslední plánované suché dokování lodi před její deaktivací v prosinci 2012 na námořní základně Norfolk. Loď byla poté v červnu 2013 odtažena do loděnice Newport News k demontáži. Formální vyřazení lodi z provozu proběhlo v únoru 2017 a následně byla v prosinci 2017 deaktivována.

Konečný plán likvidace Enterprise je dlouhý a složitý proces. Letadlová loď měla osm reaktorů a řadu prostor kontaminovaných radiací, a proto nemohla být použita jako cílová loď při cvičení s ostrou střelbou. Námořnictvo zřídilo nový úřad, který má organizovat likvidaci Enterprise a nadcházející vyřazení letadlových lodí třídy Nimitz. Nakonec bylo rozhodnuto, že k rozebrání lodi bude využito komerčních služeb a že sešrotování začne v roce 2025. Předpokládá se, že proces potrvá pět let.

CVN-65 Enterprise byla původně navržena pro životnost 25 let. Životnost ale byla prodloužena díky včasné údržbě a řádnému udržování. Konstrukce trupu lodi je modifikací letadlových lodí třídy Forestall. Loď měla zpočátku typický čtvercový ostrov, který sloužil především k instalaci radarů s fázovým paprskem a systémů elektronického boje. Ty byly v roce 1980 nahrazeny. S délkou 342 m byla USS Enterprise nejdelší letadlovou lodí amerického námořnictva. Na čáře ponoru byla široká 40,5 m, ponor činil 12 m a výtlak 94 781t. Plocha letové paluby činila 18 089 m2 její šířka byla 78 m. Plocha hangáru byla 20 234 m2.

Povolení ke stavbě lodi vydal americký Kongres v roce 1954. Kýl lodi byl položen v roce 1958. Loď byla spuštěna na vodu v září 1960 a uvedení do provozu se uskutečnilo 25. listopadu 1961. První plavba se uskutečnila v lednu 1962 a během prvních námořních zkoušek rychlost přesáhla 34 uzlů. Loď byla vybavena čtyřmi leteckými výtahy, čtyřmi parními katapulty a čtyřmi záchytnými lany. Měla schopnost vypouštět a přijímat letadla současně.

Na plánech lodi pracovalo přibližně 900 lodních inženýrů a konstruktérů. Více než 800 firem dodalo stavební materiál, který zahrnoval 60 923 t oceli, 1 507 t hliníku, 370 km potrubí. V období od ledna 1979 do roku 1982 proběhl rozsáhlý program přestavby. Byla přestavěna ostrovní nástavba a namontovány nové radarové systémy a stožár, který nahradil kopuli systémů elektronického boje a původní radarovou anténu.

V závislosti na požadavcích mise byla loď schopna naložit více než 90 letadel; standardně pak tvořilo její leteckou skupinu 66 strojů. Na konci služby ji tvořily čtyři letouny útočného elektronického boje EA-6B Prowler, čtyři letouny elektronické včasné výstrahy E-2C Hawkeye, pět vrtulníků SH-60F Seahawk pro protiponorkový boj, šest letounů S-3B Viking stejného určení a 43 stíhaček F/A-18 Hornet.

USS Enterprise byla vyzbrojena třemi odpalovacími systémy řízených střel Mk 29 Nato Sea Sparrow a třemi 20mm zbraňovými systémy Phalanx pro boj zblízka (CIWS). Loď byla rovněž vyzbrojena dvěma raketovými systémy Rolling Airframe Missile (RAM). Byla vybavena radarem SPS-49(v)5 C/D pásma pro dálkové vyhledávání, navigačním radarem SPS-64(v)9 a vyhledávacím radarem SPS-48E 3D. Další radary na palubě zahrnovaly systém vyhledávání cílů Mk 23 (TAS), systém v pásmu D a radar pro vyhledávání a sledování povrchu SPQ-9B se schopností vyhledávat hrozby na moři. Přesný přistávací systém SPN-46, elektronický přistávací systém SPN-41 a radar SPN-43A pro řízení letového provozu zastupovaly lodní radary pro řízení letadel.

Velitelské a řídicí systémy tvořily pokročilý systém distribuce senzorů SPQ-14(v), systém velení a řízení řízených střel Mk 91, ACDS Block 0, USQ-119E(V) 27 - GCCS-M (námořní globální systém velení a řízení) a elektronický systém řízení emisí SSQ-82.

Pohonnou sílu lodi zajišťovalo osm jaderných reaktorů A2W druhé generace společnosti Westinghouse. Čtyři parní turbíny Westinghouse produkovaly 280 000 HP. Pohon zajišťovaly čtyři lodní šrouby, z nichž každý obsahoval pět lopatek. K dispozici byla čtyři kormidla, každé o hmotnosti 35 t, a dvě kotvy, každá o hmotnosti 32 t. V roce 2019 byla jedna z kotev Enterprise přemístěna na letadlovou loď USS George Washington (CVN-73) třídy Nimitz.

Zdroj: naval-technology.com

Komentáře

Czertik

21. 03. 2024, 19:04

kdyz skonci v srotu, z kama bude ziskavat kapitan kirk material pro cestovani casem ?

Marty

25. 03. 2024, 07:32

vždyť ten už přece má dávno a je "doma":joy:
no, užteď se těšim, jak bude vypadat příští "kousek" s tímto jménem:thumbsup: