EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Jak se bojoví piloti vypořádávají s extrémním přetížením 9G

 25. 12. 2019      kategorie: Události      3 komentáře

Určité gravitační přetížení (tzv. G) většina z nás v životě určitě zažila, minimálně v rámci některých atrakcí na poutích jako je horská dráha či centrifuga. Gravitačním přetížením v podstatě rozumíme sílu, která na člověka působí v důsledku zrychlení neboli akcelerace. U této síly je důležitá jednak intenzita jejího působení a také směr neboli vektor jejího působení. Tuto sílu označujeme písmenkem G. Pilot, který váží např. 70 kg je při gravitačním zrychlení 3G, stlačován do sedadla silou, která se rovná trojnásobku jeho hmotnosti, tedy 210 kg.

Video: Profesionální piloti jsou velmi dobře připraveni na přetížení až 9G / YouTube

Čím je objekt menší, tím větší zrychlení může vydržet. Malá zvířata dokáží vyvinout zrychlení až 100násobné oproti normálnímu tíhovému zrychlení (tzv. přetížení). Pro organismus člověka je přetížení jednotek G velkou zátěží a přetížení 20 G je často smrtelné.

Typ přetížení, které označujeme Gz (hlava-nohy), patří mezi nejčastější, se kterými se piloti (nejen) proudových letadel setkávají. Při určitém typu prudkého výkrutu, začne na tělo pilota působit odstředivá síla, která žene krev v cévách směrem od hlavy k nohám. Na to lidský organismus reflexně reaguje tak, že se zvýší tepová frekvence a zúží průsvit periferních cév, čímž se zlepší návrat krve k srdci a posléze i do mozku. Ačkoliv je tento mechanismus velice účinný, tato kompenzační odpověď nějakou dobu trvá. Jde většinou o dobu mezi šesti až devíti sekundami, než stačí lidské tělo vykompenzovat sílu, vytlačující krev z mozkových cév.

To je však problém. Stačí totiž velmi krátká doba, něco mezi čtyřmi až šesti vteřinami k tomu, aby v důsledku porušení oběhu krve mozkem začalo docházet ke ztrátám některých mozkových funkcí a nakonec ke ztrátě vědomí.

Video: Někdy je 9G prostě na člověka moc a ten omdlí / YouTube

Zajímavým příznakem je tzv. tunelové vidění. V důsledku gravitačního přetížení stoupá nitrooční tlak, který je v určitých okamžicích vyšší, než je krevní tlak, v cévách sítnice. To vede k postupnému zatmívání a zužování zorného pole.

Video: Kompilace cvičení bojových pilotů v centrifuze / YouTube

Jedná se o důležitý varovný signál. V těchto okamžicích je pilot stále při vědomí, jeho sluchové funkce nejsou postiženy, a je tedy schopen manévr vyrovnat tak, aby snížil působení přetížení.  Tak předejde rozvoji bezvědomí, které by mohlo mít fatální následky. K obnově normálního vidění dochází rychle po snížení gravitačního přetížení.

Piloti s přetížením bojují také speciálním oblečením, např. tzv. anti-g kalhotami, které letcům pomáhají zvládat velké přetížení a pravidelně trénují speciální techniky, jak přetížení odolat. Při nácviku v centrifuze pod dohledem lékařů musí být daný člověk neustále pod dohledem a je s ním udržován hlasitý slovní kontakt.

 Autor: Pavel Boháček

Komentáře

Waki

30. 12. 2019, 11:54

No asi mám takový ksicht a oči když mám zácpu...Ne fakt obdiv. Ta Turkyně to zvládla nejlépe. Čím je člověk hubenější tím lépe.

čmelak

26. 12. 2019, 01:51

Nejde o to, ze jsou sity v sede, ale o to, ze jsou kompresni.. A nechodi se v nich spatne, to si cetl kde?

chcibytastronautnebopopelar

25. 12. 2019, 20:29

si vem, ze behem toho zvladani pretizeni jeste ovladas stihacku a jeste mas za sebou nepratelskou stihacku, co te chce sestrelit, blba situace