BRDM-2: obojživelný nezmar, který hojně sloužil i v naší armádě
BRDM-2 je sovětské, resp. ruské obojživelné obrněné průzkumné vozidlo z šedesátých let 20. století. Známé bylo i pod označeními BTR-40PB, BTR-40P-2 a GAZ 41-08. Toto vozidlo bylo, jako mnoho jiných sovětských, ve velkém vyváženo do zahraničí a bylo bojově nasazeno v minimálně 38 zemích. Jedná se o modernizaci předchůdce BRDM-1 se silnější výzbrojí i snadnější manévrovatelností a pohyblivostí.
Video: BRDM-2 v akci / YouTube
Ve střední části vozidla byla umístěna ručně otočná věžička s výzbrojí. Věž měla u základní verze transportéru náměr -5° až +30° a odměrem plných 360° a byla vyzbrojena kulometem KPVT ráže 14,5mm se zásobou 500 nábojů, a s ním spřaženým 7,62mm kulometem PKT se zásobou 2000 nábojů.
BRDM-2 mělo centrální dohušťování pneumatik, vybavení pro odmořování, disponovalo navijákem a navigačním systémem. Ve střední části vozidla pak byla umístěna pomocná kola pro překonávání širokých zákopů a celkovou lepší průchodivost terénem.
Foto: BRDM-2 je schopné se poprat i s náročným terénem | Offroadový svět
Vozidlo BRDM-2 hojně sloužilo i v naší ČSLA resp. AČR a některé modifikace slouží dodnes, jako například speciální vozidlo BRDM-2rch s účelem radiačního a chemického průzkumu.
BRDM-2rch umožňuje provádět radiační a chemický průzkum pochodových os, komunikací a terénu, radiační a chemické pozorování, vytyčování zamořených prostorů, orientační kontrolu zamoření osob, techniky, materiálu, potravin a vody, odběr vzorků kontaminované zeminy, potravin a vody, meteorologické pozorování a předávání zpráv o radiační a chemické situaci.
Do speciální výbavy patří automatický signalizátor GSP-11 nebo GSA-12, chemický průkazník CHP-71, intenzimetr IT-65 nebo DP-86, radiostanice R-123, termonavigační zařízení TNA-3, vytyčovací zařízení zamořených prostorů, souprava k odběru vzorků KPO-1 a meteorologický komplet MK-3. Obrněný transportér je vyzbrojen 7,62mm kulometem PKT.
Zdroj: armytechnika.cz, MO ČR
Komentáře
Hardy
26. 06. 2022, 17:30Předchůdcem BRDM-2 byl maďarský Fugg (OT-65) a to byl teprve střep. Začátkem osmdesátek se v něm u Českého Krumlova po selhání brzd zabila celá osádka.
lubomír fridrich
24. 06. 2022, 18:57Už je to dlouho a asi nepodstný, ale byl to typ BRDM-2, i když ty jedničkový jsem taky viděl.
lubomír fridrich
24. 06. 2022, 18:24Já je opravoval ve Vimperku na Rotce v roce 1976, tak teda ty jedničkový. Tam když ti do motoru něco spadlo a musel jsi se naklánět odzhora, tak konec. Jedině vyndat motor. To by tam dnes bylo mobilů. :scream:
ropik
23. 06. 2022, 21:37Jako velitel čety chemickýho průzkumu,můžu říct.Měl být vzduchotěsnej,při průjezdu vodní rampou,do něj tekla voda,to bylo hrozný.Průjezd terénem,dobrý,když se vysunuly kolečka,super průchodivost,i přes zákopy.Ale ten benzínovej motor byl slyšet strašně daleko,jak pištěl.
Michal Souček
23. 06. 2022, 19:04Ve výbavě bylo nikoli "termonavigační zařízení", ale "teronavigační zařízení". V podstatě mechanická GPS s gyroskopem. Taky jsem na tom jezdil.
jeroným
23. 06. 2022, 09:13johny87
z tvýho nicku soudím že ti je 35 let. Takže na vojně jsi nebyl, Brda neřídil. Kde jsi načerpal své zkušennosti?
johny87
22. 06. 2022, 23:59jeden z nehroších obojživelníků vůbec, když vůbec jede tak do něj pořád teče, průjezdnost taky nic moc, jakmile se zahrabe potřebuje tank na vyproštění. (podívejte se na recenze výrobce a uvidíte sami)
Václav Roškota
22. 06. 2022, 22:19nemá naviják ale viják .
rolf77
22. 06. 2022, 21:34V roce 1991 - jsem byl na péšce v Hodoníně na 5 měsíců a tohoto "krasavce" jsem měl možnost řídit....
mira91
22. 06. 2022, 16:58Jako řidič BRDM2 jsem si to moc užil, po PŠ Hodonín 3,5měsíce, hned s krásnou uloženkou do Krumlova na výcvik složek OSN. Auto moc nefunguvalo, nutná výměna rozdělovače a pak to šteluj. Mechanici mě dali vale. Poštelováno a spotřeba zcela jinde, hned na to cvičení plaveb a zpět Boletice. Spotřeba daleko pod normou, tak jsem zažil pouštění paliva pod auto, prodat nemůžeš a co sním. Jinak pomocná kolečka byla hnaná a občas pomohla. Rád vzpomínám....
Jaroslav Dolejška
22. 06. 2022, 12:34Už ho nahradilo IVECO S-LOV-CBRN.
jeroným
22. 06. 2022, 09:45na vojně jsem sloužil v protichemické verzi. Dokázalo to nastřelit praporek 10 cm do betonu. pokud tedy beton nebyl moc pevnej.
Jinak ergonomie řízení strašná, motor slabej a žral jak polskej zájezd. Z vejfuku smrdel nespálenej benzín. Na druhou stranu to bylo spolehlivý a rusky odolný. Frajeřinka byly vysouvací kolečka na přejíždění zákopů. Ale nikdy je nikdo nepoužíval.