Británie a Německo prohlubují spolupráci v oblasti ozbrojených sil
Přestože se blíží odchod Velké Británie z Evropské unie, nemá a nebude to mít vliv na britské členství v NATO ani na britské závazky ve vztahu k evropským partnerům a obraně evropského prostoru proti možným ohrožením. Důkazem je nynější prohlubování britsko-německé spolupráce v této oblasti.
Na začátku října tohoto roku podepsali ministři obrany Velké Británie Gavin Williamson a Německa Ursula von der Leyenová smlouvu, jež má posílit britsko-německé vazby, zlepšit obranné schopnosti dvou klíčových partnerů NATO a pomoci vytvářet ochranné mechanismy před teroristickými hrozbami. Stalo se tak při návštěvě britského ministra obrany v německém Mindenu, kde sídlí britské jednotky. Při té příležitosti také potvrdil, že britská armáda i nadále bude působit na německém území a v Německu dislokované britské síly zůstanou na svých základnách i po „brexitu“.
Británie si je vědoma, že v rámci Evropy disponuje vedle Německa a Francie velmi významnou částí evropských obranných kapacit, a to se týká i diplomatických a zpravodajských služeb. Pro zajištění bezpečnosti Evropy jsou tedy britské zdroje velmi důležité a musejí zůstat součástí evropských vazeb. Česká republika se podílí na třech ze sedmnácti projektů společné obrany Evropské unie, které mají snížit závislost na americké armádě. I z toho důvodu je pro Česko prohlubování britsko-německé obranné spolupráce důležité.
V nejnovější britsko-německé dohodě jsou ustanovení o společném úsilí zamezit teroristickým hrozbám a také o potřebě eliminovat zbytečné duplicity v produkci evropského obranného průmyslu. Navíc nová dohoda zahrnuje i užší spolupráci při výcviku posádek bojových letadel Typhoon a Tornado, které obě země provozují a také společné plány na rozšíření obojživelných schopností v oblasti mobilních mostních systémů.
Armády obou zemí totiž využívají mostní systémy M3 od výrobce General Dynamics European Land Systems (GDELS). V rámci NATO byla tato plovoucí mostní vozidla ve velkém nasazena například při cvičení Anakonda v roce 2016 v Polsku. Britské a německé jednotky tehdy společně pomocí mostních vozidel M3 postavily během 35 minut 350 metrů dlouhý most přes řeku Vislu, po němž mohly projíždět tanky a další bojová technika. Podle specialistů americké armády šlo o světový rekord pro nejdelší obojživelný most. M3 byly úspěšně využívány i při operacích v Iráku.
Foto: Mostní systémy M3 využívají jak Němci tak Britové
M3 představuje jeden z nejmodernějších a nejoperativnějších zařízení svého druhu, co se týče zatížení, doby montáže a manévrování v terénu i ve vodě. Proto chce britská i německá strana rozvíjet své taktické obojživelné schopnosti pozemních jednotek právě na základě těchto mostních systémech. Díky vysoké míře automatizace je obsluha mostního systému M3 velmi snadná a rychlá, stačí k ní jen dvoučlenná posádka vozidla. Vozidlo může při jízdě po zpevněných silnicích dosáhnout rychlosti až 80 km/hod, na vodě pluje až 13 km/hod.
Komentáře