Britská armáda testuje obrněné vozidlo Ajax s mobilním maskovacím systémem
Britský Household Cavalry Regiment důkladně otestoval schopnosti nového pásového obrněného vozidla Ajax v reálných podmínkách bojiště. Při nejnovějších zkouškách se Ajax předvedl s pokročilým mobilním maskovacím systémem (MCS) vyvinutým švédskou společností Saab.
Foto: Pásové obrněné vozidlo AJAX | Richard Watt / Ministerstvo obrany Velké Británie
Obrněné vozidlo Ajax, které si získalo pozornost díky své konstrukci a schopnostem, ale do povědomí širší veřejnosti se dostalo především kvůli problémům nejen s vibracemi, které zdržovaly jeho zavedení do výzbroje britské armády, aktuálně prochází řadou hodnocení, která mají určit jeho účinnost v různých bojových situacích. Integrace systému MCS společnosti Saab jeho potenciál dále zvyšuje.
Vozidlo AJAX navrhla a vyrábí společnost General Dynamics. Pochází z Velké Británie, váží 38 tun, ale může dosáhnout hmotnosti až 42 tun. Na délku měří 7,62 m, na šířku 3,35 m a je vysoký 3,00 m. Vozidlo pojme tříčlennou posádku a ve variantě PMRS (Protected Mobility Reconnaissance Support) poskytuje prostor i pro dalších sedm vojáků. Základní výzbrojí Ajaxu je 40mm kanon CT40, který vyrábí společnost CTA International. Kromě toho je vybaven koaxiálním kulometem L94A1 ráže 7,62 mm a dálkově ovládanou zbraňovou stanicí Kongsberg Protector. Během testů ve Velké Británii byla tato stanice vybavena účinnou protitankovou řízenou střelou Javelin.
Ajax je poháněn motorem MTU Friedrichshafen V8 a může se pochlubit výkonem 600 kW. Tento výkon je na kola přenášen prostřednictvím šestistupňové převodovky Renk HSWL 256B. Výkonný motor spolu s efektivně řešeným odpružením nabízí Ajaxu vynikající manévrovatelnost i v těžkém terénu. Maximální rychlost na silnici dosahuje 70 km/h.
Mobilní maskovací systém (MCS) společnosti Saab je určen k maskování pohybujících se vozidel. Je přizpůsoben pro většinu platforem, včetně tanků a obrněných transportérů, a poskytuje multispektrální ochranu, která zahrnuje i ochranu proti oblakům prachu. Systém Saab Barracuda MCS je flexibilní řešení, které se skládá z různých materiálů podle vlastností povrchu.
Klíčovým prvkem systému MCS je systém Cool Cam, který je navržen tak, aby snižoval tepelnou zátěž vojáků a vybavení v horkém operačním prostředí. V podmínkách, které se vyskytují v pouštích, kde denní teploty mohou přesáhnout 50 stupňů Celsia, se používá kombinace izolace a odrazu slunečního záření, aby se zabránilo přehřátí povrchu vozidla. Kromě snížení vnitřní teploty zlepšuje chladnější vnější povrch podmínky pro personál pracující na vozidle a v jeho okolí.
K dispozici je mnoho dalších možností, jak mobilní maskovací systém Saab vylepšit a přizpůsobit. Multispektrální stínicí deštníky lze použít k zakrytí nepřátelského tepelného a vizuálního průzkumu, včetně systémů využívaných odstřelovači, a zároveň umožňují uživateli vlastní pozorování okolí. Systém pro přepravu nákladu ve vozidle poskytuje snadný způsob, jak mimo vozidlo uložit další vybavení, jako je munice, voda a osobní vybavení. Pokud je vozidlo vybavené systémem MCS umístěno pod pokročilou maskovací síť Barracuda, je maskovací účinnost maximalizována, takže vozidlo je pro senzory prakticky neviditelné.
Očekává se, že probíhající testy poskytnou cenné poznatky o výkonnosti systému Ajax ve spojení s inovativními maskovacími systémy, jako je MCS.
Zdroj: armyrecognition
Komentáře
Czertik
05. 11. 2023, 13:34by me zajimalo jak je vyresen probem s viditelnosti. narazim na to jak system cool cam ochlazuje vnitrek vozidla tim ze vic odrazi slunecni paprsky.
a jak vsichni vime, kdyz neco vic odrazi slunecni paprsky jde daleko lepe zpozovat na vetsi vzdalenost.
jak vyresily tento paradox.