Bundeswehr nakupuje nová bojová vozidla Puma, která mají zastaralé vybavení
Před časem v německých médiích proběhla zpráva, že Bundeswehr má velké potíže s provozuschopností svých bojových vozidel. Stav je tak kritický, že německé ozbrojené síly mají problém zajistit kapacity potřebné pro splnění německých závazků vůči NATO. Ale to není vše, nyní se ukazuje, že německá armáda má starosti i s kvalitou a schopnostmi nově nakupované techniky.
U našich západních sousedů se vedle neschopnosti Bundeswehru nasadit dostatečné počty funkční techniky k obraně Německa a pro potřeby NATO řeší další, poněkud neuvěřitelný fakt. Nejnovější bojová vozidla Puma, která mají být symbolem modernizace německých pozemních sil a také mají představovat absolutní špičku mezi bojovými vozidly pěchoty na světě, Bundeswehr objednal a odebírá s technologicky zastaralým elektronickým vybavením. Do výzbroje se už dostaly bez mála dvě stovky vozidel Puma z 350 objednaných a všechny disponují zastaralým systémy, které nejsou schopné obstát na současném moderním bojišti proti nejnovější technice potenciálních protivníků.
To je u stroje, který výrobci označují jako přinejmenším jedno z nejlepších bojových vozidel pěchoty na světě, tristní zjištění. Ale co více, vybavení už dodaných vozidel Puma německého Bundeswehru neodpovídá ani požadavkům na nasazení v rámci operací NATO. V německých médiích se objevily informace, že upgrade a přizpůsobení vybavení u pouhých 40 vozidel Puma podle standardů NATO, by německé daňové poplatníky stálo dalších 500 milionů eur. Hlavním problémem je zastaralost komunikačního vybavení a systémů pro přenos dat, které jsou na dnešním digitálním bojišti klíčové. Současné elektronické systémy vozidel Puma mají například velmi nízké kapacity pro přenos dat. To je v době, kdy se běžně pracuje s digitálně a na dálku přenášeným obrazem ve vysokém rozlišení i velkým množstvím taktických informací, a to v reálném čase, velmi limitující pro efektivní bojové nasazení. Velkým hendikepem dodaných vozidel Puma je i nedostatečné vybavení průzkumnými systémy, díky kterým je možné získat taktický přehled o situaci na bojišti, a tím i výhodu vůči protivníkovi.
Aby mohl Bundeswehr poskytnout odpovídající kapacity pro připravovanou jednotku NATO Response Force, musel by modernizovat nejméně oněch zmiňovaných 40 Pum. Ovšem potřebnou půlmiliardu německá armáda zatím nemá od vlády schválenou. Zajímavá je i reakce výrobce vozidel Puma na zprávy o nedostatečném vybavení vozidel dodaných Bundeswehru, tedy konsorcia PSM. Konsorcium PSM je společný podnik předních německých zbrojovek KMW a Rheinmetall a podle prohlášení jeho zástupců konsorcium Bundeswehru dodalo to, co bylo smluvně dojednáno. To jistě ano, tomu lze věřit, ale to, co bylo dojednáno, evidentně současným požadavkům na moderní vozidlo neodpovídá. A to i po několika letech odkladů, kdy se vývoj Pum kvůli technologickým potížím protahoval.
Pro Českou republiku to je důležité zjištění, neboť konsorcium PSM nabízí v rámci výběrového řízení na nová bojová vozidla pěchoty pro AČR právě typ Puma. Do dnešních dnů vozidla tohoto typu do své výzbroje zařadil pouze Bundeswehr. Jejich zastaralé vybavení znamená, že v současnosti neexistuje provozně odzkoušená verze s moderními systémy a vybavením, kterou by mohla česká armáda získat. Padá tak i hojně používaná argumentace konsorcia PSM, že Puma je nejmodernějším a nejlepším bojovým vozidlem současnosti, minimálně co se týče vybavení tomu tak není.
Pokud by česká armáda chtěla vozidlo odpovídající současným, ale především budoucím požadavkům, výrobce by musel nabídnout vozidlo se zcela přepracovanou architekturou vybavení a komunikačních systémů. Česká armáda by se tedy stala pokusným králíkem, jelikož implementace elektronických a komunikačních systémů je dnes náročný proces vyžadující čas a také financí prostředky. Vývoj nové architektury vybavení vozidel by se samozřejmě promítl do celkové ceny, a tu by zaplatil český stát. A jak by to vypadalo s pozdějšími upgrady a modernizacemi? Vždyť půl miliardy eur na modernizaci 40 kusů nových pum je částka, nad kterou váhá i spolková vláda. Přitom Česko plánuje nákup 210 vozidel! Nemůže se pořízení vozidel Puma v budoucnu proměnit v cenový horor pro český rozpočet?
Komentáře