EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Churchill měl Hitlera přečteného. Stalin jeho varování o hrozící invazi nevěřil

 29. 11. 2024      kategorie: Vojenská historie      37 komentářů

22. června 1941 Německo napadlo SSSR. Pro Sověty to byl šok, pro Brity už méně. Již nějakou dobu shromažďovali důkazy o tom, že se Německo chystá svého dosavadního naivního spojence napadnout. Snažili se přimět Sověty, aby se o tom zajímali, ale výsledek se nedostavil. Stalin „imperialistům“ nevěřil.

Byl to moment, který odrážel jak politické, tak vojenské zpravodajské výzvy, jimž Hitlerovi protivníci ve druhé světové válce čelili. Sovětská vojenská rozvědka v roce 1941 už nebyla tím, čím bývala. Za carského režimu o 25 let dříve se vyznačovala vysokou kvalitou a měla ve svých řadách vysoce kvalifikované kryptografy. Carští vojáci měli dobré předpoklady pro šifrování vlastních zpráv i dešifrování zpráv nepřátel. Velká část těchto specializovaných dovedností byla ztracena v revolučních zmatcích a na počátku sovětské éry, a během čistek, které paranoidní Stalin rozpoutal ve 30. letech. 

churchill_stalinFoto: Churchill a Stalin v srpnu 1942 – již ve zcela jiné atmosféře | Wikimedia Commons / Public domain

Ačkoli bylo sovětské zpravodajství aktivní, chyběl mu nejdůležitější nástroj, kterým disponovali Britové. Ti navázali na práci Poláků a prolomili nejvyšší stupeň německého vojenského šifrování, kód Enigma. Spolu s dalšími dešifrovacími pracemi sekce Y Královského námořnictva jim to poskytlo obrovský přehled o tom, co Němci chystají. V některých ohledech bylo shromažďování britských zpravodajských informací stále omezené. Rychlý pád Francie a evakuace kontinentu zanechaly Británii bez užitečných kontaktů v kontinentální Evropě. Všechny oblasti britského zpravodajství, včetně kryptografie, si pospíšily s osvojením dovedností, které byly mezi válkami zanedbávány. Práce britských zpravodajských služeb byla samozřejmě nedokonalá a ve válečných podmínkách velmi náročná. Díky informacím z Enigmy si ale vytvořili hlubší vhled, než jaký mohl získat kdokoli jiný. 

Nedostatky ve zpravodajské práci SSSR umocňoval zmíněný muž na vrcholu – generální tajemník komunistické strany a diktátor Josif Stalin. K vojenské rozvědce přistupoval prakticky. Rád se díval na surový materiál, který jeho agenti shromažďovali. I když se to může zdát jako dobrý nápad, nebylo tomu tak. Nekompetentní Stalin tyto zpravodajské informace dezinterpretoval, filtroval a hledal v nich důkazy, které odpovídaly jeho politickým předsudkům a záměrům. Ignoroval poznatky profesionálů, kteří byli pro pochopení vojenského zpravodajství kvalifikovanější.

Stalin byl přesvědčen, že není v zájmu německého führera Adolfa Hitlera porušit pakt Molotov-Ribbentrop mezi oběma zeměmi, a odmítal se zabývat myšlenkou, že by Německo mohlo SSSR napadnout. Podobný postoj k vojenskému zpravodajství měl sice i britský premiér Winston Churchill, ale v jeho případě to nikdy nezašlo tak daleko jako v SSSR – ostatně jeho moc nebyla absolutní. V prvních dnech války to nicméně způsobilo jisté problémy, protože Churchill plánoval dopředu na základě svého omezeného porozumění informacím, místo aby důvěřoval odborníkům.

Na rozdíl od Stalina Churchill ale svůj přístup změnil a nejpozději od roku 1942 se nechal vést šéfy vojenské rozvědky. V roce 1941 nicméně, a to buď díky informacím odborníků, nebo díky šťastné shodě okolností, Churchill uvěřil, že Německo napadne SSSR. Snažil se přesvědčit Stalina o nebezpečí ze strany Hitlera od května 1940. V té době Britové ještě pochopitelně o plánované invazi do SSSR neměli důkazy. Churchill nicméně při pohledu na strategickou rovnováhu kontinentu usoudil, že Hitler nakonec obrátí svůj zrak na východ.

Churchill vyslal do Moskvy nového velvyslance sira Stafforda Crippse a Stalina kvůli Hitlerovi oslovil. Nešlo o žádné přímé obvinění, ale o diplomatičtější přístup, kdy navrhl, aby spolu diskutovali o problémech Evropy. Vyvolat neshody mezi Německem a SSSR bylo zjevně v zájmu Británie. Pokud by Německo bojovalo jinde, odvedlo by to tlak od Británie. Stalin, který to věděl, nebyl ochoten na „návnadu“ skočit. Během následujícího roku se ovšem k Britům dostaly důkazy, že Churchill měl pravdu. Němci se skutečně chystali své sovětské spojence zradit.

První náznaky pocházely z kontaktů zejména mezi polským odbojem. Počátkem roku 1941 viděli důkazy o přípravách invaze. V březnu je podpořily dešifrované signály Enigmy o pohybu vojsk. V dubnu a květnu přišly ještě podstatnější důkazy. Dešifrování ukázalo stálý tok německých vojsk na východ. Stále ovšem neexistoval žádný diplomatický náznak potíží mezi Německem a SSSR, což ztěžovalo interpretaci zpravodajských informací. Přesouval Hitler tato vojska, aby vyvinul tlak na Stalina při tajných jednáních? Šlo o boje v Jugoslávii a Řecku?

I když důkazy pro Churchillovu teorii přibývaly a myšlenka východní fronty se zdála pravděpodobná, mnozí britští analytici si nebyli jisti. Neochota SSSR naslouchat britským varováním nakonec pramenila ze dvou chyb v úsudku.

Prvním byla Stalinova paranoia. Historie válek mezi dominantními evropskými mocnostmi spolu s ideologickými rozdíly mezi komunistickým SSSR a zbytkem Evropy znamenaly, že neměl důvod Británii důvěřovat. Musel se rozhodnout, na kterou stranu se přidá. Byl nedůvěřivější k německým vojenským záměrům, nebo k britským diplomatickým manévrům? Být nedůvěřivější vůči Britům bylo přirozené. Hitler se více a ostentativněji snažil se SSSR spřátelit. Stalin měl více společného se samozvaným německým diktátorem než s aristokratickým britským establishmentem. Nakonec to ale bylo špatné rozhodnutí.

Dalšího chybného rozhodnutí se dopustil v podstatě každý národ, který Hitlerovi čelil. Británie, SSSR i všechny ostatní země očekávali, že se bude chovat racionálně a že jeho slovo něco znamená. Stalin si byl jist, že v nejlepším zájmu Německa a jeho režimu bylo udržet SSSR v přátelském vztahu. Hitler se však racionálně nechoval. Měl hluboce zakořeněné přesvědčení o nutnosti zničit komunismus a získat pro Němce „životní prostor na východě“. Jeho oddanost těmto cílům překonala vše.

Shromažďování a analýza vojenských zpravodajských informací byly za druhé světové války obtížné. Přesvědčit ostatní, aby podle ní jednali, bylo ještě náročnější. Předvídat jednání fanatika, to byla dovednost, kterou kromě Churchilla zvládl jen málokdo.

Zdroj: warhistoryonline.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Czertik

29. 11. 2024, 12:28

"Dalšího chybného rozhodnutí se dopustil v podstatě každý národ, který Hitlerovi čelil. Británie, SSSR i všechny ostatní země očekávali, že se bude chovat racionálně a že jeho slovo něco znamená."

tady se pan autor dopustil zasadni chyby nebo nevysvetlil svou myslenku dostatecne. zadny racionalni clovek nemohl verit hitlerovi, ne po 39. protoze utokem na polsko ukazal, ze mu na spouste jeho zaruk ci ujisteni co rikal nijak nezalezi.
vzdyt hitler vytvorenim protektoratem porusil mnichov. jak by mohl kdokoliv racionalni duverovat ?

a pak je tu hlavni duvod proc stalin neverl ze ho hitler napadne. prece jenom hitler byl levicacky diktator, stejne jako stalin.

Pepík Knedlík

29. 11. 2024, 14:27

Czertik
Diskuze s tebou není jen ztrátou casu, ale i vybíjení baterie v mobilu.
I přesto to hned opravím a tim ukončím diskuzi na tema kdo, kdy a jak rozpoutal druhou válku v Evropě.
Pamatuj si, že: NSDAP - nacistická strana, byla německá krajně pravicová politická strana, jež vznikla 24. února 1920!!!

Marty

29. 11. 2024, 14:42

Pepík Knedlík
máte namyslim nacionálně SOCIALISTICKOU německou stranu práce?
popravdě sem nikdy nepochopil co je na socialistech tak pravicového... a mě levičák jako levičák a jestli nacionální nebo internacionální sou spíš drobné nuance... zmetci sou to oboje (a svími zločiny to oba tihle diktátoři dokázali) k prafici by se dal řadit Fašismus, to ano, ale to není to samé jako nacionální socialismus, jen mají řadu shodných myšlenek (a taky sou to zmetci)

Pepík Knedlík

29. 11. 2024, 15:01

Marty
Bohužel pravice vladla v německu a kdo platit? Vlastníci fabrik jako bylo BMW, IG Farben, Krupp atd. Oni měli zájem na válce. A z podstaty NSDAP jasně vyplyva její program a to pravicový.

Marty

29. 11. 2024, 15:28

Pepík Knedlík
omlouvám se, puvodní odpověď s emi neodeslala, zkusím to tedy znovu a zkrátit, němečtí socialisté se se skutečně chovali jako levičáci, neměli to jen v názvu, nebyly tolik krajní levicí jako komunisté ale přesto: ty velké podniky podléhali státu, nemohli si uplně dělat co chtěli, jejich majitelé se stávali spíše dobře placenými manažery svých firem, za španělské občanské války to dělalo zmatek v hlavě německým pilotům, kteří nechápali proč mají bojovat za někoho jim ideově vzdálenějšího než jejich nepřítel, tuto frustraci si často vybíjeli bombardováním kostelů jako symbolu... zkusím to ještě jinak, ikdyž to bude trochu krkolomný příklad: Andreje Babiše (velkopodnikatele) a jeho partaj by ste řadil ve spektru spíše k pravici nebo levici?

Pepík Knedlík

29. 11. 2024, 17:47

Marty
To je věčný téma jestli levá nebo pravá. Rammstein svojí skladbou Links 2,3,4 dostali nálepku, že jsou levičáci-komouši a tak v dalsim albu vše uvedli na pravou miru.
Na facebooku německá ambasáda zveřejnila video, v němž připomíná hrůzy holokaustu a upozorňuje, že nacisté patřili ke krajní pravici. Lze to dohledat.
Další názor, socialismus je přece levicový a tudíž i ten národní socialismus musí být zákonitě levicový velkým omylem.
Nacismus vyznával společnost hierarchizovanou a poslušnost vůči silnému vůdci. Teorie o nadřazenosti vlastní rasy a vlastního národa se naprosto neslučuje s levicovým rovnostářským kosmopolitismem. Proto banky, firmy např Basf, IG Farben, Thyssen, Krupp a stovky dalších neměly obavu, že je stát znárodní, fungovala burza i během války.

Pepík Knedlík

29. 11. 2024, 17:53

Marty
Promin, na Andreje jsem zapomněl a dle meho dnes je problém označovat či nadávat na levici a pravici. Prostě se vše tak promichalo, že mám pocit, že komouši staje jedou nejen u nás, ale hlavně v Bruselu a nějaký nazvy jsou jen kamufláž.

Marty

29. 11. 2024, 17:54

Pepík Knedlík
jo tak u těch Rammsteinů to bylo trohcu nešťastný označení
ale co s eposlušnosti vůči silnému vůdci týče... mylsim že zrovna komunistický sovětský svaz si v tomhle liboval také, ostatně i všechny stále existující komunistické státy od Asie po Karibik...
onen rovnostářský kosmopolitismus byl spíše teorií na počátku formování komunismu ale nemyslím že by internacionální komunismus byl jakousi univerzální a jedinou formou krajní levice, jen tou nejrozšířenější ale stejně v průběhu času a podle místa dále degenerující podle dalších výkladů
toho Babiše sem vytáhl v tom smyslu že ikdyž je to svím způsobem typický kapitalista, během svého politického působení zvyšováním tlaku na drobné podnikatele na jedné straně a velikášským rozhazováním různých dávek na straně druhé, stejně jako rétorikou, mě osobně příjde spíše jako levicoví politik (neříkám že klasický komunista, ikdyž bývalí nepochybně ANO )

Marty

29. 11. 2024, 17:56

Pepík Knedlík
jo to shovávání se za jiné názvy, stačí se u nás podivat na noví "projekt" STAČILO je dost problém, a bohužel i na západě se levicovému myšlení dost daří ale tam si myslim že je to dáno hlavně tím že jim chybí zkušenost s tím, kam to muže zajít...

Pepík Knedlík

29. 11. 2024, 18:43

Marty
Paradox lze vidět i v Číně.
Označit ODS za pravici jen proto, že si to členové ODS přejí?
Všechny rozdělovaci rysy pravice a levice historie promíchala. Ostatně pravice a levice nejsou žádný ideovy koncepy.
Fašismus, komunismus i třeba anarchismus můžeme zařadit.
To si současní rádoby politici neuvědomuji a hlásí se k pravici ci levici :smile:

Marty

29. 11. 2024, 18:50

Pepík Knedlík
jo to ideové promíchání je taky pravda, ale třeba u anarchie je to jednoduché, to je evidentní levice, krajní ale dost se odlišující od ostatních konceptů.
ono na druhou stranu sám kapitalismus nemusí znamenat, ani neznamená automaticky vykořisťování a zároveň se vubec nevylučuje se sociálním státem, být sociální a být přímo socialista se taky rádo zaměňuje, ale neznamená to automaticky to samé
jinak další případ mě napadaá: Dělnická Strana Sociální Spravedlnosti... ta se hlásí ke krajní pravici ale je levá jak...:sweat_smile:

Pepík Knedlík

29. 11. 2024, 18:57

Marty
A pak se nabízí otázka má cenu volit, když výsledkem je sračka? Tím myslím Evropu. Ať si každý myslí o republikanech co chce, ale od dob Ronalda to šlo všelijak, ale Donald ma šanci vrátit republikanum punc a lesk.

Marty

29. 11. 2024, 19:00

Pepík Knedlík
určitě má smysl volit, minimálně se tim dá dosáhnout dvou věcí: zmírnit vliv toho kdo mi vadí víc než ten koho volím a nasrat tím toho kdo volí opačně:joy:

Marty

29. 11. 2024, 19:02

Pepík Knedlík
no co se republikánů týče tak by mi až tak nevadili ale zrovna právě pološílenej lehce senilní Trump se obávám že je shazuje, jinak si myslim že by jejich vítězství tehdy i letos byly mnohem výraznější, ale to je čistě osobní názor

Pepík Knedlík

29. 11. 2024, 19:26

Marty
:rofl: Tak to ještě zvážím jestli volit

Marty

29. 11. 2024, 19:34

Pepík Knedlík
minimálně ten druhý důvod je to co mě skoro vždycky přesvědčí si ten čas udělat, ikdyž je to obvykle honička:grin:

Pepík Knedlík

29. 11. 2024, 09:05

Stalin měl zásadní důvod neverit Britum. Ostatně Britové svým dílem zmanipulovali Sovety do paktu R+M a následně Německo k napadení Sovětů.

Azor

29. 11. 2024, 12:02

Pepík Knedlík.
Pane,vy - jak je vidět - jste tady jediný,který má objektivní informace.Nejste jako autor,který čerpá jen z jenoho zdroje.Tak - z logiky - může být takový článek objektivní?Člověk informovaný ví, proč to tak je - mimo užitečných idiotů - kdo má pod palcem sdělovací prostředky,kdo zadává granty na takovéto výzkumy ohledně historie.A ti ,píší to,co jim naplánuje majitel.A jak že se to říká? Kdo že píše dějiny?Vítězové.To znamená - pro objektivitu - si něco přečíst z druhé strany.A vy jste si určitě toho přečetl dost z obou stran.A ti ,co tady jdnostraně štěkají,tak si zakázali pochybovat o tom co je jim naservírováno jako např. p.Žákem.
Takový lidi nemají ánum o tom,co napsal např.G.Preparata v knize - Hitlerovy kmotři - a nebo od A.Lebora - Hitlerovy tajní bankéři - či N.Starikov - Kdo přinutil Hitlera přepadnout Stalina - tam by se p.Žák dozvěděl, kdo zorganizoval a platil jak 1.tak i druhý poločas 2.sv.válku.
A toto je nejdůležitější a také příčina toho dalšího.A to další je jen důsledek příčiny,ve kterých se patlají takový jako Žák a ještě ne fundovaně ale jsou pouhý propagandysté.Ale na jistého Pepu nemá.

Pepík Knedlík

29. 11. 2024, 12:13

Azor
Děkuji.
Každý, koho zajímá druhá světová válka by si měl přečíst knihu, která i přes svy stáří a určité již odtajneny informace je prostě základem k diskuzi i znalostem:
*Příčiny druhé světové války*
autor: A. J. P. Taylor

Czertik

29. 11. 2024, 12:50

pepik

tak taylorova kniha prinasi zajimavy pohled, ale ukazuje i jak byl bud hitler nebo autor odtrzeni od reality.

hitler svuj zivotni prostor nemohl ziskat bez valky, drive nebo pozdeji bylo jasne ze si nekdo spocita ze bude dalsi na rade a rozhodne se pripravit a bojovat, misto aby byl mifovou obeti.

Czertik

29. 11. 2024, 12:41

pepik
a jak ze to britove manipulovaly se sovety ?
at uz do paktu mr ci k nemecke invazi do sssr ?

Bradley

29. 11. 2024, 08:26

Jsem čím dál víc přesvědčen, že v roce 1941 na východě nešlo o nic jiného než o to, kdo první napadne toho druhého. Je jen otázkou, o kolik dní/týdnů/měsíců Hitler Stalina předběhl. Rudá armáda dostávala na frak mimo jiné i proto, že její stav byl v létě vyslověně v útočných postaveních.

Šebesta

29. 11. 2024, 12:04

BRADLEY. Nejsem Stalinův obhájce ale je to nesmysl. Jednu dobu o tom spekulovali historici ale nic se neprokázalo. Tři věci,které proti tomu hovoří. Právě proto,že byla RA nepřipravena to bylo nerálné aby RA zautočila na Německo .Stalin se Hitlera obával a za další i kdyby to byla pravda tak takový plán se musí dlouho chystat a připravovat. Němci ho začali plánovat už v prosinci 1940. Jejich plán unikl a věděl o něm Churchil,Sorge agent SSSR v Japonsku a další agenti.Dokonce o přepadení SSSR mluvil na jaře 1941 jeden bulharský diplomat v Sofii jednomu sovětskému. Myslí,si někdo že podobný plán by Rusové utajili ? Němcům se to nepovedlo jim by se to povedlo ? Těžko uvěřitelné. Kdyby to byla pravda jistě by se to neutajilo.

Azor

29. 11. 2024, 12:24

Bradley.
Není špatné si něco víc přečíst o historii kdo že koho chtěl napadnou SSSR.
Asi budete překvapen - a nebudete asi sám - že na SSSR chtěli zaútočit V.Británie spolu s Francií a to v květnu 40. Nevyšlo.Proč?V.B. s Francií si hráli na loutkovodiče Hitlera.Proč pak mu dali Mnichov?Aby šel kam?A aby to měl jednodušší,tak mu taky naservírovali i Polsko.Proč pak se chovali od 2.9.39.tak podivně ohledně toho Polska?No aby šel kam?
Jenže Áda si byl vědom - nebyl až takový diletant - že musí mít krytá záda.Nikdy nechtěl bojovat s V.B. Proto taky poslal Hesse na námluvy.V tom byl Áda diletant.V.B.nikdy nestrpí konkurenci,pouze vazala.A tak překvapil diletanty z Francie.
Jejich plán byl že až Áda napadne SSSR - oni si mysleli že hned v r. 39  proto to Polsko - a pořádně vykrvácí Wehrmacht,že oni pak doklepnou - v tom r. 40.- SSSR.
Ostatně že měli takové plány jak před válkou, tak ji měli i v době kdy skončila v Evropě válka, už v květnu 45.Viz . Unthinkable.

Apropó,jaký že měl názor gen.O.Bradley - váš jmenovec - na toho kterého plno lidí adoruje, Pattona, kterému dali v Anglii na hraní nafukovací tanky?

Czertik

29. 11. 2024, 12:40

azor

co si myslet o tom co ste napsal ? mesuge hadra.
jak a cim by vb a francie mohli napadnout sssr ve 40 bez existence spolecne hranice ?????

jedine s cim jde souhlasi je to, ze ve 40 byly spojenci prekvapeni hitlerovou invazi na zapad prakticky stejne, jako byl stalin ve 41 kdyz bylo napadeno sssr.

unthikable ? hahaha. to bylo vypracovano pro pripad ze by se stalin nezastavil na uzemi nemeca, ale chtel by pokracovat dal.

Azor

29. 11. 2024, 14:13

Czertik.
Co si myslet?
Především se učit historii.Ale ne jen z anglicky psaných románů.
Víše už jsem objasňoval.Stačí si to přečíst.Víte co to je mozaikové myšlení?Pokud ne,tak si to můžete přečíst na netu.Je to v KOB - koncepce obecné bezpečnosti - Ale vy používáte kaleidoskopické myšlení.Ale je to tím,že se to ve škole moc neučí(mozaikové myšlení).Je to taky záměr.Protože,jak že se dá nejlépe manipulovat s člověkem?Když toho moc neví a strachem.Musíte taky vědět co to je dav a jak se dá ovládat.A vy jste součástí davu.Můžu vám osvětlit - pokud budete chtít - význam davu,jak přemýšlí,co to obnáší a jak se s ním manipuluje.
Ohledně toho mozaikového myšlení,říká vám něco Krymská válka?
A to vaše - jak a cim by vb a francie mohli napadnout sssr ve 40 bez existence spolecne hranice ????? - se to jeví teď jak?
Diletant,nic víc.
Je dobré se učit.Sám to dosud dělám.Nic ve zlém.
A to ohledně toho mišuge,to něco vyjadřuje o vás.Co vy na to?
Unthinkable.
Takže se Churchil paktoval s nacistickým Německem?
Ostatně nic nového, viz Dulles s K.Wolfem, za zády spojenců s nepřítele.Příklad morálky.
Západ má právo zadržovat komunisty ale SSSR, kapitalisty ne,že?

Marty

29. 11. 2024, 14:36

Azor
muj milí pejsku, popros svého páníčka, ať ti koupí mapu Evropy, zjistíš, že plácáš nesmysli a dále popros dědu mráze aby ti shenal novější verzi překladače, ten strojoví překlad do češtiny je opravdu otřesný...

Pepík Knedlík

29. 11. 2024, 14:58

Azor
Operace "Nemyslitelna" opravdu byla naplánována na 1. července 1945, ale po úvaze ji Spojenci SSA a VB odtroubili. I přesto Stalin a Žukov něco tušili a preskupili armady v Polsku. Ostatně Stalin řekl v tom smyslu, že Churchill je schopný opravdu všeho.

Azor

29. 11. 2024, 16:58

Pepík Knedlík.
Souhlas - 1.července.Ale asi víte,že se plánuje dost dopředu.Takže kdy se asi Churchill tímto zaobíral?
Odzvoněno to bylo proto,že Churchil nevěděl nic o globální politice.Přitom určitě věděl co je pro důležitého hráče jako USA.A to přesně jako dnes, pacifik a porážka Japonska.A bez SSSR by na tom USA bylo jak?
Za další, do toho hodili vidle lidé z gen.štábu V.B. kteří viděli realitu.Navíc do toho hodily vidle i inteligentní politici.A to proto,že by těžko vysvětlovali lidem,že Likvidací Nemecka válka neskončila a je potřeba jet dál.A to navíc proti Spojenci.V tomto byl hlupák.

Azor

29. 11. 2024, 17:05

Marty.
Argumenty nět.
Nahrál jsem vám,že?
Namísto vašeho štěkotu,by bylo spíš namístě mě argumenty rozcupovat.
Na vás sedí toto - Orel může někdy slétnou níž než slepice.Ale slepice nikdy nemůže vzlétnout tak kam orel. -

Marty

29. 11. 2024, 17:21

Azor
ale medvěd nelítá kámo:rofl:
proč pořád mluvíš jako stroj?:thinking:

Marty

29. 11. 2024, 17:30

Azor
PS: ptal ses mě proč si myslim že váš národ neustále lže, tak sme ti napsal pár krásnejch příkladů jak lže váš pseudoprezident a ty si mi na to začal jen plácat nesmysli, tak jakej má smysl ti něčim argumentovat?

Azor

29. 11. 2024, 18:15

Marty.
Jak že to řekl Plachta v jednom filmu?
Parafrátuji - Krasavec,inteligentní -

Marty

29. 11. 2024, 18:25

Azor
došli slova mužiku? tak já ti nahraju aby si neřek že sem na tebe jen zlej...
kterýpak národ podle tebe povraždil nejvíce rusů v historii? sem velice zvědav copak se dozvim:grin:

Pepík Knedlík

29. 11. 2024, 19:30

Azor
Kdy zacalo plánování akce proti Svazu nevím. Stalin se zavázal pomoc proti Japonsku a první vlaky odjizdeli ze střední Evropy až v červenci. Možná i duvodem pozdního odjezdu bylo co melo být a psk nebylo.

Czertik

29. 11. 2024, 12:31

bradley

pokud se stalin chystal napadnout hitlera, tak drive nez ve 42 ale spis 43 to byt nemohlo. proc ?
podivej se v jakem stavu se ruda armada ve 41 nachazela - uprostred modernizace, at uz tanku ci letectva, kde se zastarale dvojplosniky nahrazovaly daleko vykonejsimi - a narcnejsimi na pilotaz - jednoplosniky.
ne, v takove situaci nikdo valku zahajovat nebude, pocka si na to, az bude modernizace dokoncena a vojaci dostatecne seznameni s novou technikou.

Marty

29. 11. 2024, 14:38

Czertik
s tím docela souhlasím, nějaké choutky se rozpínat Stalin určitě měl, ale musel nejdřív "popadnout dech", přebudovat a přezbrojit armádu, měl čerstvou zkušenost z Finska a věděl jak špatné ofenzivní schopnosti rudá armáda má...