EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Čína získala zákazníka pro letoun FTC-2000G

 01. 05. 2020      kategorie: Vojenská technika      4 komentáře

Čínská společnost Guizhou Aircraft Industry Corporation (GAIC), která je dceřinou  společností firmy Aviation Industry Corporation (AVIC), uzavřela svou první vývozní smlouvu na dodávku letounů FTC-2000G. Zákazníkem má být nejmenovaný stát v jihovýchodní Asii. 

FTC-2000G.Alert5.CC BY-SA.4.0
Foto: FTC-2000G | Alert5 / CC BY-SA 4.0

Dohoda o dodávkách letadel byla podepsána na konci ledna, asi patnáct měsíců po prvním zkušebním letu této novější verze letounu. První dávka nových strojů by měla být zákazníkovi předána na začátku roku 2021 a smlouva by měla být naplněna do dvou let. Další podrobnosti uzavřené smlouvy zatím nejsou známy.

Některá čínská média uvádějí, že zákazníkem je vojenské letectvo Myanmaru (Barmy). Víceúčelové bojové a cvičné letouny FTC-2000G jsou speciálně navrženy pro exportní dodávky, přičemž se bere v úvahu maximální soulad s požadavky potenciálních zákazníků.

FTC-2000G.china-arms.FU
Foto: FTC-2000G | China-arms

Letoun FTC-2000 vznikl na základě bojového stroje druhé generace J-7 (čínský klon ruského letounu MiG-21) a svými charakteristikami přibližně odpovídá třetí generaci. Disponuje veškerou nezbytnou funkčností pro výcvik pilotů bojových letadel čtvrté generace a je přitom jednoduchý, velmi praktický a ekonomický. Letoun může být v exportní verzi na přání zákazníka přizpůsoben i k plnění úkolů v oblasti průzkumu a vedení radio-elektronického boje.

Zatím jediným zahraničním zákazníkem nadzvukového cvičného FTC-2000 Mountain Eagle v základní verzi je vojenské letectvo Súdánu. Uzavření smlouvy mezi Súdánem a čínskou společností GAIC o nákupu šesti letounů FTC-2000 bylo oznámeno během letecké výstavy Airshow China 2016, která se konala v listopadu 2016. Letadla byla přijata súdánskými leteckými silami v květnu 2018.

FTC-2000.Sudan
Foto: FTC-2000 letectva Súdánu | Čínský internet

FTC-2000 je exportní verzí dvoumístného nadzvukového letounu JL-9, který je vyráběn společností AVIC a byl oficiálně přijat čínskými leteckými silami pro výcvik pilotů.

JL-9.chinamil
Foto: Nadzvukový letoun JL-9 | Čínský internet

Maximální vzletová hmotnost novější verze FTC-2000G  (JL-9G) je asi 11 tun, včetně 2 tun bojového nákladu. Délka letadla je 15,4 m a rozpětí křídla 9,99 m. FTC-2000G má maximální rychlost 1470 km/h, maximální dolet asi 1650 km a praktický dostup 15 km. Jako zbraně lze použít vestavěný dvouhlavňový kanón GŠ-23 ráže 23 mm, protiletadlové řízené střely a letecké bomby.

Komentáře

1

04. 05. 2020, 12:42

Problém je opravdu s motory což znehodnocuje celé toto letadlo.

Monarchista

01. 05. 2020, 21:03

Je to opravdu drsné jak každé letadlo vypadá jako letadlo:grin:

Farniente

01. 05. 2020, 18:30

Půdorysně to taky připomíná T-38/F-5, ale zdaleka to nedosahuje výkonů F-5, stíhačky pro chudé státy (Švýcarsko:grin:) z konce padesátých let.

Cateye

01. 05. 2020, 14:46

Neuvěřitelné kam to evoluce jednadvacítky dotáhla. Nebýt těch vstupů vzduchu tak je to moc elegantní letadlo.