Čínské námořnictvo převzalo poslední dvě korvety třídy Jiangdao
Na konci ledna tohoto roku Námořnictvo Čínské lidové osvobozenecké armády převzalo poslední dvě korvety Typ 056 (v kódu NATO Třída Jiangdao), což zvýšilo počet korvet této třídy na celkových 72 kusů. Jednalo se konkrétně o plavidla pro protiponorkový boj rozšířené třídy Typ 056A. Plavidla dostala jména Nanyang (číslo 619) a Šang-čchiou (číslo 6018). Do stavu čínského námořnictva oficiálně vstoupily 20. ledna a 1. února 2021.
Foto: Na konci ledna tohoto roku Námořnictvo Čínské lidové osvobozenecké armády převzalo poslední dvě korvety Typ 056 (v kódu NATO Třída Jiangdao) | Námořnictvo Čínské lidové osvobozenecké armády / CC BY-NC-ND
Třída Jaingdao byla vytvořena k zacelení mezery mezi raketovými čluny Typ 22 (v kódu NATO Třída Hubei) a fregatou Typ 054A (v kódu NATO Třída Jiangkai I). Plavidla této třídy jsou dlouhá 90 metrů, široká 11.14 metrů a mají nosnost až 1500 tun. Korvety jsou vhodné k operacím do 370 km od pobřeží, na moři totiž vydrží až 15 dní, má posádku čítající 78 námořníků a maximální rychlost je 25 uzlů (46 km/h). Maximální vzdálenost kterou, je korveta schopná uplavat, je 3 500 námořních mil (6 500 km) při rychlosti 16 uzlů (30 km/h).
Hlavňovou výzbroj tvoří sovětský 76mm námořní kanón AK-176 v plně otočné věži a dva 30mm autokanóny. O raketovou výzbroj se starají čtyři protilodní rakety YJ-83 s doletem 180 kilometrů a 8 raket země-vzduch TY-90 s doletem 6 kilometrů. K boji proti ponorkám je korveta vyzbrojena torpédomety v pořadí 2x3 pro torpéda Yu-7, která jsou schopna zasáhnout cíl až na vzdálenost 10 kilometrů. Na zádi má korveta přistávací místo pro vrtulník Harbin Z-9.
Kýl lodi vychází z korvet třídy Pattani, které Čína vyráběla pro Thajsko v letech 2005 a 2006. Stavba první lodě byla zahájena v květnu 2012 v loděnici Hudong-Zhonghua, od konce roku 2012 korvety třídy Jiangdao pak vyrábějí další čtyři loděnice, jako první do služby vstoupila korveta San-men-sia trupového čísla 593 a to v listopadu 2013.
Čína korvety nabízí i pro export a to pod názvem P18. Plavidla již brázdí vody Bangladeše, který vlastní čtyři kusy a Nigerie, kde se plaví dvě plavidla se jmény Unity a Centenary. V roce 2014 o koupi 9 lodí uvažoval také Kazachstán, ve stejném roce podepsala smlouvu Argentina na dodávku 5 lodí, z nichž dvě budou postaveny v Číně a tři v Argentině. Lodě pro Argentinu budou však odlišné, heliport bude schopen pojmout vrtulník Sikorsky SH-3 Sea King a lodě dostanou i jiný radar. Každá loď Argentinu vyjde na 50 milionu dolarů (cca 1.06 miliardy korun). V Argentině budou provozovány jako třída Malvinas.
Komentáře