EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Čínské námořnictvo testuje novou napodobeninu americké legendy Black Hawk

 29. 07. 2019      kategorie: Vojenská technika      1 komentář

Čínské vojenské námořnictvo v současné době intenzivně testuje nový čínský vrtulník s označením Z-20. Poté, co bylo konstatováno, že třináctitunový vrtulník Z-8 je pro potřeby námořnictva příliš těžký a čtyřtunový Z-9 naopak příliš malý, bylo sáhnuto po víceúčelovém vrtulníku Z-20, který je čínskou napodobenou velmi populárního amerického stroje Black Hawk. Ke vzoru tohoto typu se čínský letecký průmysl dostal v polovině osmdesátých let, kdy se podařilo Číně z USA oficiálně pořídit vrtulníky Sikorsky S-70C-2. Maximální vzletová hmotnost čínské varianty Black Hawku je asi deset tun. 

Z-20.Pakistan.Defence.FU
Foto: Základní provedení vrtulníku Z-20 | Pakistan Defence

Během testování Z-20 čínské vojenské námořnictvo údajně prověřuje všechna v úvahu přicházející použití a schopnosti stroje létat kdykoliv během dne a za všech povětrnostních podmínek. Kromě transportních a podpůrných bojových úkolů se má typ Z-20 používat také k průzkumu, vyhledávání ponorek a aktivnímu boji s nimi. Vrtulník má také hrát důležitou roli na moderním digitálním bojišti, tedy působit v roli létají rušičky, bodu pro přenos dat apod.

40982235134_de1a57ed6b_b
Foto:  UH-60 Black Hawk | Jevgenijs Slihto, Flickr se souhlasem autora

Testy Z-20 ukazují, že stroj má pro čínské vojenské námořnictvo optimální velikost, disponuje vynikající manévrovatelností a dostatečným doletem.

První letový prototyp vrtulníku Z-20 absolvoval dvůj premiérový let v prosinci roku 2013. První sériové stroje základního provedení byly zaznamenány počátkem roku 2019.

z20_print
Foto: První letový prototyp vrtulníku Z-20 absolvoval dvůj premiérový let v prosinci roku 2013 | printscreen z YouTube

Provedení stroje pro námořnictvo nese označení Z-20F a disponuje nafukovacími plováky pro nouzové přistání na vodní hladině, nosným rotorem se sklápěcími listy, možná i sklápěcím ocasním nosníkem pro lepší uskladnění v palubních hangárech. 

Předpokládá se, že vrtulník Z-20 je poháněn dvojicí čínských motorů WZ-10 s výkonem po 1600 kW, používá pětilistý rotor a některé další komponenty vyvinuté pro bitevní vrtulník Z-10. 

PLAAF_Changhe_WZ-10_-_Jordan
Foto:  Bitevní vrtulník Z-10 | Wikimedia Commons

Prototyp palubního vrtulníku typu Z-20F údajně poprvé vzlétl na konci roku 2018. Každopádně v listopadu toho samého roku se na internetu objevila fotografie 1:1 makety tohoto stroje s nafouknutými nafukovacími plováky. Další fotografie 1:1 makety vrtulníku typu Z-20F se na veřejnost dostala v červnu roku 2019. Tentokrát byla zmíněná maketa umístěna na palubě torpédoborce Type 055 (Renhai class). Vrtulník typu Z-20F bude podle všeho operovat nejen z palub torpédoborců Type 055 (Renhai class), ale též z palub torpédoborců Type 052DG (Luyang III mod class) a palub výsadkových plavidel Type 071 (Yuzhao class).

Komentáře

Czert

17. 05. 2021, 12:09

Lidi, hlavne nezapomente kupovat vsude cinske vyrobky, at uz z ciny ci doma. At nas cinani za 20 let umlati cepicemi.