Energetické zbraně v americkém námořnictvu
Energetické zbraně byly dlouhou dobu doménou pouze sci-fi filmů. Technologické znalosti lidstva však za posledních deset let natolik pokročily, že „filmové rekvizity" se stávají realitou. Nejblíže k zavedení energetických zbraní do operačního použití, tedy laserových a elektromagnetických zbraní, je americké námořnictvo US Navy.
Foto: Doba energetických zbraní je tady / US Navy
Proč zrovna námořnictvo? Důvody jsou dva – první technický, druhý taktický. Energetické zbraně potřebují obrovské zdroje elektrické energie a velký zástavbový prostor. Na palubách velkých bojových lodí je elektrické energie a prostoru relativní dostatek.
Druhým důvodem je taktická vhodnost použití energetických zbraní na bojových lodích. Laserové zbraně jsou ideální k ničení rychle letících protilodních střel a bezpilotních letadel, ale i vrtulníků nebo pilotovaných letadel. Nevýhodou není ani relativní malý výkon laseru.
Malý výkon kompenzuje schopnost laseru zasahovat cíle s milimetrovou přesností. Laserový paprsek tak není problém zacílit například na bojovou hlavici rakety, kterou nese nepřátelský stroj nebo na hlavu nepřátelského pilota...
Video: Poslední test laserového děla na lodích amerického námořnictva. Výhodou laseru je schopnost cílit na jednotlivé konstrukční a zbraňové části nepřátelského letadla, lodě nebo i rakety / YouTube
Elektromagnetické zbraně (railguny) jsou schopné do cíle dopravit obrovské množství kinetické energie, v podobě vysoce nadzvukových projektilů. Railguny jsou schopné jak přímé střelby, kdy cíle na horizontu jsou zasaženy během několika málo sekund, tak i nepřímé střelby. V takovém případě se dostřel pohybuje na hranici až 400 kilometrů.
V obou případech není třeba do projektilu přidávat žádnou nálož. Vysoce nadzvuková rychlost střely, teoreticky až 20 000 km/h, zničí cíl svou ohromnou kinetickou energií.
Elektromagnetické zbraně pravděpodobně nejdřív uvidíme na torpédoborcích DDG-1000 Zumwalt a na bojových lodích Littoral Combat Ships. „Tyto lodě jsou velikostně vhodné pro railguny a my si myslíme, že je tam můžeme umístit," řekl Robin White, ředitel Surface Ship Design and Systems Engineering.
Avšak zavedení energetických zbraní do výzbroje bude ještě nějakou dobu trvat. Problémem je mimo jiné vysoká energetická náročnost i velké zástavbové a hmotnostní požadavky. Zvládnutelné, ale nikoliv triviální požadavky. „Abychom se pohnuli vpřed, budeme muset zapracovat na mnoha věcích. Dobrou zprávou ale je, že tyto zbraně lodím dávají obrovskou taktickou výhodu," objasňuje White.
Zdroj: DefenseTech
Komentáře