F-35 dostane v rámci rozsáhlé modernizace nový radar – byla podepsána smlouva na 389 vylepšených letounů
Poté, co se ve zprávách o programu F-35 Lightning II na internetu objevilo záhadné označení radaru, vyrojily se okamžitě diskuse o tom, zda se jedná o překlep, nebo skutečně o nový typ radaru. Nyní je definitivně a oficiálně potvrzeno, že letoun 5. generace v rámci probíhající modernizace a další produkce skutečně dostane nový radar s označením AN/APG-85.
Jedna z prvních zmínek o AN/APG-85 se objevila v článku Defense News zveřejněném v dubnu loňského roku. Reportér Stephen Losey v něm uvedl, že na seznam plánů amerického letectva pro fiskální rok 2023 (FY2023) bylo přidáno 921 milionů dolarů na pořízení dalších sedmi "letounů F-35A Block 4 s radarem APG-85 od série 17". V samostatném článku, jehož autorem byl v prosinci loňského roku, pak Losey o radaru psal opět ve stejné souvislosti. Na tyto odkazy později upozornil a zpochybnil je twitterový účet Air Power (@MIL_STD).
Foto: F-35 A amerického letectva | Wikimedia Commons / Public Domain
Odpověď však dává Společná programová kancelář F-35 (JPO): "Americké letectvo, námořnictvo a námořní pěchota společně vyvíjejí a integrují pokročilý radar pro letoun F-35 Lightning II, který je schopen čelit současným i předpokládaným vzdušným a pozemním hrozbám protivníka," uvedla JPO F-35. "Tento pokročilý radar bude kompatibilní se všemi variantami letounu F-35." Kancelář dále upřesnila, že AN/APG-85 má být v současné době instalován pouze na všechny stíhačky Block 4 A/B/C, nikoli tedy že by bylo v plánu novým radarem vybavit také letouny starších sérií. Další podrobnosti, jako například kdo bude AN/APG-85 vyrábět, také ještě nebyly zveřejněny.
Stávající radar AN/APG-81 pro F-35 vyrábí společnost Northrop Grumman, která získala zakázku na jeho výrobu v roce 2001. AN/APG-81 je radar s aktivním elektronickým snímkováním (Active Electronically Scanned Array, AESA), který nahradil AN/APG-77, jímž jsou vybaveny letouny F-22. Podle stránek společnosti Northrop Grumman se očekává, že "pro F-35 bude objednáno více než 3000 radarů AN/APG-81 AESA, přičemž výroba bude probíhat po roce 2035 včetně velkého množství mezinárodních objednávek."
Všechny tři varianty F-35 A/B/C budou v příštích několika letech procházet rozsáhlou modernizací. Některá z těchto vylepšení, známá jako modernizace Block 4, zůstávají utajena, ale o jiných se ví přinejmenším to, že zahrnují zásadní modernizaci systému DAS (Distributed Aperture System) a systému EOTS (Electro-Optical Targeting System), integraci řady nových zbraní, jako je například přesně naváděná bomba GBU-53/B StormBreaker, a zásadní vylepšení souboru prostředků elektronického boje letounu. To jsou jen některé z aktualizací, o kterých se ví, a je možné, že dojde i k úpravám draku a stealth povrchu, o němž existují zprávy, že při vyšších rychlostech poněkud trpí.
Kromě toho musí být před provedením všech těchto změn přepracováno jádro procesoru, paměťová jednotka a systém panoramatického zobrazení v kokpitu letounu F-35. Americké ministerstvo obrany nazývá toto úsilí Technology Refresh 3 (TR-3) a v podstatě usiluje o modernizaci současného výpočetního systému letounu, TR-2, systémem, který bude schopen zvládnout veškerý nový hardware a software, který bude integrován v rámci Bloku 4. Ruku v ruce s tím přichází také potřeba výkonnějšího motoru.
Blok 4 přinese desítky nových vylepšení pro F-35, které dohromady vytvoří mnohem schopnější a udržitelnější letoun, než je ten, který létá dnes, a nyní víme, že AN/APG-85 bude také kritickou součástí tohoto vývoje.
Společnost Lockheed Martin a Pentagon obrany právě dokončily rozsáhlou smlouvu v hodnotě 30 miliard dolarů, na jejímž základě začne výrobce modernizované letouny F-35 dodávat. V rámci kontraktu Lockheed Martin vyrobí až 389 modernizovaných stíhaček pro americké ozbrojené síly a mezinárodní zákazníky, které budou sestávat ze 145 letounů F-35 sérií 15 a 127 letounů série 16 s opcí na 126 letounů série 17, které budou dodány do Finska, Belgie a Polska. O České republice zprávy zatím, celkem logicky, nehovoří – vyjednávání o pořízení těchto letounů poběží do října tohoto roku.
Podle společnosti Lockheed Martin budou letouny ze všech tří sérií vybaveny hardwarovou modernizací TR-3, ale kompletní balíček Block 4 (pro nedostatek lepšího termínu) se objeví až v sérii 17, nebo je to alespoň cílem.
Pokud jde o to, co AN/APG-85 přinese oproti svému předchůdci, o tom lze jen spekulovat. Ale od doby, kdy byl F-35 navržen, došlo v technologii AESA k významnému pokroku. Systém založený na nitridu galia (GaN) bude velmi pravděpodobně hlavním aspektem tohoto zlepšení, což by mohlo drasticky zvýšit dosah a rozlišení radaru F-35. Klíčovým faktorem by pravděpodobně byla také schopnost radaru podporovat dynamičtější taktiku elektronického boje. Nové označení radaru ovšem může znamenat i dosud zcela netušené možnosti. Za současného stavu je AN/APG-85 jen jednou z mnoha částí, které tvoří probíhající facelift F-35, jenž bude velmi zajímavé sledovat.
Zdroj: The Drive, jsf.mil
Komentáře