Gabčík a Kubiš by žasli, co umožní nejnovější padáky, které nyní pořídila AČR
Údělem výsadkových skupin během druhé světové války bývalo, že musely opustit letoun často mimo plán původního výsadku. Na jejich následné pěší přesuny dodnes vzpomínáme při nejrůznějších pietních pochodech, často desítky kilometrů dlouhých. Jenže doba se změnila: AČR nyní koupila patrně nejlepší vojenské padákové komplety na světě, které výsadkáře dopraví do vzdálenosti několika desítek kilometrů od výsadku. Pojďme si je představit a ukázat si, jak se doba změnila.
Úvodem – proč a co AČR poptávala a úspěšně nakoupila
Příslušníky speciálních sil nelze ani dnes, ve 21. století, z mnoha důvodů vysadit přímo v místě určení. Znemožňuje to nepřátelská obrana. Pokud totiž „speciálové" zasahují v místě, kde nejsou zrovna vítáni, je prakticky nemožné je tam dopravit za rachotu motorů vrtulníků či jiných přepravních speciálů. Jedinou šancí je uskutečnit vzdálený přelet, resp. výsadek, desítky kilometrů od místa určení, z výšky okolo 10 000 metrů a samozřejmě v noci.
Česká armáda nyní zavádí ve svých elitních útvarech (601.skss a 43.vpr) padáky, které patří mezi světovou špičku. Konkrétně se jedná o padákový komplet MMS Intruder 360 od firmy Airborne Systems North America. Na jeho vývoji se podílejí zejména bývalí výsadkáři a členové speciálních jednotek. Firma se stoletou tradicí, se zabývá výhradně vývojem a výrobou padákové techniky pouze pro vojenské a policejní použití. Nejedná se tedy o sportovní produkt přizpůsobený pro armádní potřebu.
Foto: Česká armáda nyní zavádí ve svých elitních útvarech (601.skss a 43.vpr) padáky, které patří mezi světovou špičku. | Airborne Systems
Kvalita a funkčnost při plnění výsadkových úkolů řadí tyto systémy na světovou špičku. Po seskoku z letové hladiny 10 kilometrů, kde se standardně pohybují běžné dopravní letouny, lze s padákem řízeně, tiše a bezpečně doplachtit k cíli do vzdálenosti 60-80 km. Pro představu, pokud by takový výsadek proběhl na česko-polské hranici u Bohumína, výsadkáři doklouzají pod pláštíkem tmy až k Lipníku nad Bečvou.
Mimochodem stejné padáky používají již řadu let i v okolních armádách NATO a je možné je vysazovat letectvem západní i východní provenience. V AČR nahradí Intrudery doposud používané padáky SOV, které jsou na konci své patnáctileté životnosti.
Co přesně padáky 21. století umí?
Americký výrobce Airborne Systems North America na prvním místě zdůrazňuje, že padáky jsou maximálně bezpečné a pro uživatele snadno ovladatelné. Jsou určené pro seskoky ze středních a velkých výšek (HAHO /HALO - High Altitude High Opening a High Altitude Low Opening) a pro nesení plné výstroje a výzbroje a noční seskoky v nepřátelském prostředí.
Intrudery umožní „doklouzat" 60 až 80 kilometrů daleko od místa seskoku (podle výšky vysazení a větru). Nosnost včetně výstroje je 204 kg. Velkou předností padáků je i jejich naprostá tichost, neboť ani při provádění přistávacích manévrů nedochází k třepotání žádných částí padáku. Hlavním předpokladem pro co nejdelší dolet je pochopitelně výška výsadku. Doporučená výška otevření je 7 620, nicméně seskok může být proveden i z výšky mnohem vyšší. Například přepravní letouny Casa pro tyto účely plně vyhovují.
Foto: Americký výrobce Airborne Systems North America na prvním místě zdůrazňuje, že padáky jsou maximálně bezpečné a pro uživatele snadno ovladatelné. | Airborne Systems
Výsadkář provádí HAHO výsadek za použití kyslíkové láhve typu SOLR 4500, která má objem 2 litry a nabízí až o 50 % vyšší objem kyslíku než modely předchozí generace. Mimochodem, právě to je jeden z důležitých faktorů umožňující extrémní dolet. Set je odlehčený, redukovaná velikost rozvaděče zabraňuje únikům kyslíku, díky čemuž lze i plně natlakovanou láhev skladovat dlouhou dobu. Podobně velkorysé jsou i intervaly kontrol a údržby – inspekční cykly po 30 měsících, servis po 60 měsících.
Foto: Výsadkář provádí HAHO výsadek za použití kyslíkové láhve typu SOLR 4500, která má objem 2 litry a nabízí až o 50 % vyšší objem kyslíku než modely předchozí generace. | Airborne Systems
Odlehčená je nejen kyslíková láhev, ale především celý padák – díky speciální konstrukci postroje zvyšuje komfort a rozloží nesenou váhu na větší část těla. A to přesto, že záložní padák je naprosto identický s hlavním padákem. Jeho použití tak nejen nijak neohrozí plnění mise, ale logicky ani bezpečnost, ovladatelnost a hladké přistání. Pro představu, oba padáky zvládnou otočku o 180 stupňů za 1,5 až 2 sekundy, o 360 stupňů za 2 až 4 sekundy.
Nakonec, univerzalita padáku je dána i všemi možnostmi jeho otevření, jak zachycuje tabulka níže.
Foto: Zobrazení všech způsobů otevření padáku | Airborne Systems
Komentáře
nick
05. 04. 2020, 06:45Taky každá novinka má problémi ,ale ze čtyř kilometrů uletět 28 km . to jsou jiné hodnoty něž ten z USA který uletí jen 16 km . Ovšem muže z letadla za letu .
nick
05. 04. 2020, 06:39Andrlík Vyraběl paraglidingové padáky a byli upravené na výsadek pouze z vrtulníku ve visu .
Armada chtěla i z letadla za letu . Nechapu kdo tu obědnávku podepsal .
Druhá stránka věci je ,že když měl zakázku v kapse , tak kvalita šla do kytek .
Martin23
04. 04. 2020, 14:23A kvalita těch padáků?
Ke kvalitě padáků se velmi stručně vyjádřil v roce 2005 tehdejší náčelník generálního štábu Pavel Štefka: Dnes již spolehlivě víme,že jsou vhodné nanejvýše k povlečení postelí".
IDNES Rok 1999: Armáda má naději, že získá nazpět téměř sto milionů korun, které zaplatila podnikateli Jiřímu Andrlíkovi za několik set speciálních padáků VTP-100, k jejichž kvalitě má výhrady. Po několikaměsíčním vyšetřování dospěla policie k názoru, že smlouva na dodávku výstroje je od samého počátku neplatná. Ministerstvo obrany ji uzavřelo s neexistující společností Anex Cirus, s.r.o., která nebyla nikdy zapsána v obchodním rejstříku.
V soutěži na dodávky nových padáků pro speciální vojenské jednotky vyhrál před pěti lety podnikatel Andrlík, ačkoliv neměl s jejich vývojem a výrobou nejmenší zkušenosti. Na druhém místě skončila firma Mars Jevíčko, jejíž odborníci do té doby zkonstruovali šestnáct typů padáků.
Martin23
04. 04. 2020, 13:59Docela ve mne vyvolává úsměv, že když někdo spojí slova padák a Kalousek, tak další argumentuje tím, že Kalousek "odpovídal jen za ekonomickou stránku věci".
Jestli již tady není problém, když se chemik-technolog stal odborníkem na ekonomii, když ze SSM přeskočil na mluvčího OF. Kdo si ho asi vybral a proč?
Lze doplnit, že dalším náměstkem na obraně byl tehdy další svazák z komunistické rodiny technolog Jasánek Nečas.
Prostě tehdy si komunisti vychovávali tu již čistou generaci politiků.
Proč se kauza s Kalouskem táhne, je zjevné. Stal se politikem. Stal se významným politikem s vazbami jak na podnikatele ve zbrojním průmyslu, tak má vazby na diskutabilní subjekty, typu Kašťáka, lidi kolem hazardu atd.
Ten konkrétní problém Kalouska s padáky je v tom, že doporučil firmu, která při podpisu smlouvy s armádou na dodávku 2310 padáků právně neexistovala (nebyla v obchodním rejstříku) a výrobou padáků se nikdy nezabývala.
Samozřejmě, že tedy odpovědnost nesou i další lidé, ale ti holt dalších 25 let nebyli Kalousky.
Ve fungujícím právním státě by šli odpovědní kukat a Kalousek by se nikdy nemohl stát tím, čím se pak stal.
Lze už jen dodat, že padáky armáda konečně zničila, což byla definitivní tečka za tímto výhodným nákupem, se kterým evidentně nemá náměstek odpovídající za ekonomickou stránku věci, nic společného :-)
Amper77
04. 04. 2020, 13:00Jenže on to ani Kalousek nepodepsal. PRÝ je doporučil po EKONOMICKÉ stránce.
ah
04. 04. 2020, 12:20něco si o těch padácích a umrtí zjisti než tu budeš dolkola opakovat tu i.d.iotskou mantru