EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

HMS Dreadnought deklasoval všechny předchozí bitevní lodě. Sám ale rychle zastaral

 15. 10. 2024      kategorie: Vojenská historie      12 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Na počátku 20. století vládly mořím dreadnoughty. Byly to výkonné bitevní lodě nové generace, které okamžitě učinily vše předchozí zastaralým. Krátce po první světové válce ovšem zásadním způsobem, který nebyl do prvního střetnutí na první pohled zřejmý, přišly o své výsadní postavení ve prospěch letadlových lodí.

HMS DreadnoughtFoto: Britská bitevní loď HMS Dreadnought | Adam Cuerden – U.S. Naval Historical Center / Public domain

Nový koncept bitevní lodě vytvořili Britové s HMS Dreadnought Královského námořnictva. Tato loď definitivně změnila konstrukci bitevních lodí. Ty běžně nesly mnoho děl různých velikostí, umístěných tam, kde bylo místo, přičemž priorita byla kladena na menší děla, protože se očekávalo, že bitvy budou probíhat na krátkou vzdálenost, kde velká, pomalu střílející děla byla méně užitečná.

Zbraně na bitevních lodích byly z velké části zaměřovány obsluhou, nikoliv z centralizovaného systému řízení palby. To způsobovalo zběsilou a nekontrolovanou palbu, která byla v podstatě námořní verzí střelby naslepo („spray and pray“ střílej a modli se), kdy se zkrátka doufalo, že některé výstřely zasáhnou cíl. Lodě této éry také používaly pohon na uhlí, takže byly pomalé a produkovaly oblaka hustého dýmu, která mohla prozradit polohu flotily ještě předtím, než se lodě objevily na obzoru. Tzv. „zauhlování“ bylo náročnou a zdlouhavou činností a operační rádius loďstev byl omezený.

Loď HMS Dreadnought (což znamená „Neohrožený“), uvedená do služby v roce 1906, okamžitě všechny předchozí bitevní lodě deklasovala. Místo chaotického uspořádání výzbroje kladla konstrukce Dreadnoughtu důraz na velká a přesná děla pro použití proti nepřátelským lodím, známá jako „all-big-gun“ (všechna děla velká). Nesl deset 12palcových (305mm) děl umístěných v pěti věžích, z nichž tři byly umístěny na ose lodi a dvě na bocích. Děla byla řízena centrálním ovládáním palby a schopnost vypálit z jediné lodi salvu osmi 12palcovými děly byla dosud nevídaná. Starší lodě měly taková děla nejvýše čtyři. Přidáme-li propracování systému řízení palby i výkon a přesnost děl Mark X, HMS Dreadnought se mohl směle postavit násobné přesile dosavadních bitevních lodí.

Dreadnought také znamenal revoluci v pohonu, protože byl první velkou lodí, která používala parní turbíny poháněné nikoli uhlím, ale naftou. Ty byly mnohem účinnější, palivo bylo logisticky jednodušší přepravovat a skladovat, ale hlavně díky nim byl Dreadnought rychlejší než jakákoli velká bitevní loď před ním. V době, kdy vstoupil do služby, mělo Královské námořnictvo díky němu zbraň schopnou přesně střílet na jakoukoli jinou bitevní loď z mnohem větší vzdálenosti a uniknout v případě potřeby díky vyšší rychlosti. Tato velká loď se stala symbolem síly a vyvolala po celém světě závody v námořním zbrojení. Každá námořní mocnost chtěla Brity dohnat.

Vliv, který loď měla, byl tak silný, že každá bitevní loď postavená v této generaci bude známá jako „dreadnought“ a vše, co bylo postaveno před ní, bylo od té chvíle známo jako „pre-dreadnought“. Ironií osudu je, že závody ve zbrojení, které dreadnought vyvolal, způsobily, že jen o několik let později sám zastaral díky novějším zahraničním a britským konstrukcím. V roce 1912 se Britové opět dostali na vyšší úroveň s bitevními loděmi třídy Orion. Ty nesly ještě větší 13,5palcová (343mm) děla, všechna umístěná na středové linii. A tak to šlo dále až k japonským kolosům třídy Jamato ze 30. let – kromě fines konstrukce kýlu, pancéřování a řešení například protiletadlové výzbroje, je ale stále řeč o stejném typu bitevní lodi s vylepšovanými parametry. 

Nová třída Orion lépe rozmístila hlavní věže, kdy byla jedna věž umístěna za druhou a nad ní, což jim umožňovalo oběma zasáhnout cíl ve stejném směru („super-firing“). Tato třída byla označována jako „superdreadnoughty“. Bitevní lodě postavené podle podobných specifikací se opět nazývaly superdreadnoughty, tedy prakticky všechny následující. Mnoho prvních dreadnoughtů bylo použito v první světové válce. Krátce po válce v roce 1922 podepsali vítězní spojenci Washingtonskou námořní smlouvu, která omezovala výstavbu bitevních lodí, křižníků a letadlových lodí. Tato smlouva závody v námořním zbrojení, které se očekávaly po první světové válce, zpomalila, ale jen na několik let. 
Po podpisu smlouvy se mnoho států rozhodlo své rychle stárnoucí rané dreadnoughty vyřadit z výzbroje. Mnohé z nověji postavených superdreadnoughtů byly zachovány a dočkaly se akcí během druhé světové války, jako například dodnes zachovaný USS Texas.

Název dreadnought se začal přestávat používat ve 20. letech 20. století, protože většina bitevních lodí v té době již odpovídala specifikacím. Jak bylo řečeno, vývoj vyvrcholil v podobě bitevních lodí Jamato a Musaši, které byly nejtěžšími a nejsilněji vyzbrojenými bitevními loděmi, jaké kdy byly postaveny, nesly devět 19palcových (460mm) děl a měly výtlak přes 71 tisíc tun, což je více než trojnásobek výtlaku původního HMS Dreadnought. Posledním postaveným (super)dreadnoughtem byl HMS Vanguard, uvedený do služby v roce 1946 (stavba byla zahájena v roce 1941). 

Zdroj: warhistoryonline.com

 Autor: Petr Žák

Komentáře

Radek

16. 10. 2024, 10:08

Používalo se uhlí. V boji se přidával mazut. První naftová byla až třída Queen Elisabeth. Změny byly zkušenost z Čínsko-Japonské (1894) a Rusko-Japonské války - z té první důležitost pancíře, rychlosti a 6 palcových děl. Z té druhé důležitost těžkých děl, které jediné byly schopné těžkou loď vyřadit a to na výrazně větší vzdálenost než dřív. Britové se  zpočátku domnívali, že střední ráže (6 palců, 15 cm) je zbytečná. Pro odrážení torpédovek a torpédoborců měli 3 palcová děla. Jenže dostřel torpéd rychle vzrostl a tak se 4 - 6 palcová děla vrátila. Dreadnought se zúčastnil bitvy u Jutska, vyřazen byl lvůli snižování rozpočtu a smlouvám po válce. Bitevní lodě měly svou cenu nadále, teprve ve 30.letech pokrok torpédových bombardérů povýšil letadlovou loď na vládce moří. Každý dělostřelec by se ale cítil uražen autorovou větou o chaotické výzbroji a střelbě - šlo jen o soustředění palby na zadaný cíl, zabránění chybám a zvýšení přesnosti.

JanJan

16. 10. 2024, 18:53

Jako se vším vesměs souhlasím, jen mě tam zaskočila ta důležitost 6 palcových děl jako následek zkušenosti první Čínsko-Japonské války. Spíš, jak to myslíte? V té době se samozřejmě 6 palcová děla celkem běžně používala, měly je britské bitevní lodě i křižníky, americké křižníky, Francouzi spíš kombinaci 139 a 165 mm děl (5,5 a 6,5 palce), ale to od toho není daleko, na některých lodích je měli Japonci i Číňané.

Radek

17. 10. 2024, 15:50

Rychlopalná děla střední ráže dokázala vyřídit obrněnou loď ničením nechráněné posádky, komínů (zpomalení lodě snížením tahu), stěžňů (spojení) a nepancéřovaných částí lodě (dálkoměry, nechráněné boky na přídi a zádi), rozpoutáním požárů, které se pod palbou nedali hasit. I velitele ve věži mohly zranit střepiny vniklé průzory. Rychlost palby těžkých děl byla malá a pokud se protivník nacházel v poloze, kde na něj mohla střílet jen dvě těžká děla, byla možnost zásahu minimální. Zvýšení kadence a minimálně zdvojnásobení těžkých děl Dreadnoughtu tuto výhodu rušilo spolu se zavedením systému řízení palby, který umožňoval přesnější palbu na větší vzdálenost (10-15 km). Střední děla převzala funkci ochrany před torpédoborci a torpédovkami, větší dostřel torpéd vyřadil z této funkce 37, 47 a 76 mm děla. Dreadnought prošel úspěšné světovou válkou, vyřazen byl kvůli redukci stavu (měli víc modernějších lodí).

Marty

18. 10. 2024, 08:55

pokud sem autorovu myšlenku dobře pochopil, tak prostě menší děla kvuli malému dostřelu pozbyla na puvodním významu kvuli otmu že nepřítel již neměl důvod se nacházet v jejich dostřelu, tím nabyla na duležitosti ta děla středních ráží, kdy vlastně přebrala ulohu těch malých ráží, vlastně podobně během druhé světové začali postrádat význam děla středních ráží a tak jich byla obvykle část nahrazena naopak v té době stále více duležitou protiletadlovou výzbrojí, paradoxně často obdobných ráží jako ta puvodní, jen v té době již s vyžším dosahem i kadencí

JanJan

18. 10. 2024, 19:23

To Radek
Jasně, tohle beru, jen nechápu, co na tom změnila Čínsko-Japonská válka, když se ty děla běžně používala. Spíš bych to bral, že se potvrdila jejich důležitost.

Slavoslav

15. 10. 2024, 20:48

nieco sa mi nezdalo hned rano ked som cital tento clanok tak som si to vecer overil a potvrdilo sa to. Revolucnost pohonu nespocivala ani tak v tom, ze lod nebola na uhlie (bola). Revolucnost bola, ze miesto parneho expanzneho motora pouzivala parne turbiny.

Para pre ne stale bola ziskavana spalovanim uhlia na ktore sa v procese horenia striekalo tekute palivo (urcite nie nafta, ale ropny produkt nizsej kvality). Bojove lode aj v druhej svetovej dymili kym sa kotle rozpalili slusne. Mimochodom, tzv zauhlovanie bola nakladka uhlia na lod

Slavoslav

16. 10. 2024, 07:04

ved si zoberte taky Kuznecov a jeho dymovu clonu. Je to sposobene tym, ze rusak sa snazil co najviac odlahcit kotle a tie neumoznuju vysoku efektivivitu spalovania pri niektorych rezimoch. Ani lode na uhlie neboli automaticky producenti velkeho dymu, ked uz boli kotle rozbehnute produkovaneho dymu nebolo vela a horenie malo peknu efektivitu.

Czertik

16. 10. 2024, 14:47

skutecne je zauhlovani nakladka uhli ? ja sem si myslel ze pojmem zauhlovani je mysleno zaneseni nejen kotlu ale i kourovodu uhelnym prachem (popelem) kdy timto vlivem dojdke ke snizeni vykonu kotlu a tim poklesu maximalni rychlosti lodi.

Slavoslav

16. 10. 2024, 15:11

predpokladám, ze to je doslovny preklad slova coaling a to je nakladanie uhlia na loď

Kořen

15. 10. 2024, 09:34

Jen připomenu, že duchovním otcem Dreghnoutu byl admirál sir John Arbuthnot Fisher, první námořní lord, který jeho stavbu prosadil. Říkalo se, že se váhalo, zda projekt uskutečnit, protože se očekávalo, že po zavedení do služby začnou podobné typy stavět i ostatní námořnictva a počáteční výhoda Royal Navy získaná zavedením tohoto typu lodě tak rychle zmizí. Což se nakonec potvrdilo.

Marty

15. 10. 2024, 10:17

a pokud se nepletu tak samotný název "Dreadnought" výchází z rodového "hesla" Johna Fishera

Kořen

15. 10. 2024, 11:27

To jsem nevěděl, ale našel :-)
"Fear God and dread nought" - „Boj se Boha a neděs se ničeho“

Díky za rozšíření obzorů.