Indie se připravuje na rozsáhlou modernizaci letounů Su-30MKI
Indická společnost HAL (Hindustan Aeronautics Limited) představila třífázový plán modernizace flotily víceúčelových bojových letounů Suchoj Su-30MKI indického letectva.
S více než dvě stě padesáti letouny tohoto typu ve svém arzenálu se indické velení do značné míry spoléhá na tyto víceúčelové stroje pro vzdušnou dominanci a úderné mise. Společnost HAL si uvědomuje potřebu udržovat tuto flotilu moderní a připravenou na boj, a proto vyvinula program postupné modernizace upřednostňující starší letadla.
Foto: Suchoj Su-30MKI | Wikimedia Commons / Public domain
V první fázi, počínaje lety 2025 až 2026, bude modernizováno osmdesát čtyři strojů se zavedením více než padesáti hlavních komponent. Prvním krokem bude výroba dvou létajících zkušeben následovaná modernizací dvaceti až pětadvaceti letadel v zařízení HAL Nashik a poté na základnách údržby letectva.
V počáteční fázi se budou modernizovat letouny z prvních sérií, které vstoupily do služby kolem roku 2002. Tyto stroje obdrží balíček vylepšení Super-30, který výrazně rozšíří jejich schopnosti prostřednictvím vylepšení radaru, avioniky, zbraňových systémů a systémů elektronického boje. Poté začne modernizace novějších strojů, včetně těch, které byly uvedeny do provozu během posledních pěti až osmi let.
Suchoj Su-30MKI
Suchoj Su-30MKI (v kódu NATO: Flanker-H) je dvoumístný dvouproudový víceúčelový stíhací letoun vyvinutý ruským výrobcem letadel Suchoj a vyráběný v licenci indickou společností Hindustan Aeronautics Limited (HAL) pro indické letectvo (IAF). Jedná se o variantu letounu Suchoj Su-30. Je to těžký stíhací letoun pro každé počasí a dlouhý dolet.
Vývoj této varianty byl zahájen poté, co Indie v roce 2000 podepsala s Ruskem dohodu o výrobě 140 stíhacích letounů Su-30. První v Rusku vyrobená varianta Su-30MKI byla přijata do výzbroje indického letectva v roce 2002, zatímco první Su-30MKI smontovaný v Indii vstoupil do služby v IAF v listopadu 2004. Od ledna 2020 má IAF v inventáři téměř 260 letounů Su-30MKI. Očekává se, že Su-30MKI bude tvořit páteř stíhacího letectva IAF do roku 2020 a dále.
Letoun je vyroben na míru indickým specifikacím a integruje indické systémy a avioniku, stejně jako francouzské a izraelské subsystémy. má podobné schopnosti jako Suchoj Su-35, s nímž sdílí mnoho prvků a komponent.
Zdroj: EurAsian Times, India Today
Komentáře
Martin F.
11. 02. 2024, 16:55Jaký problèmy máš na mysly. Ty, o kterých se vyjadřuje kdejaký pisálek na novinky.cz nebo A. Babiš s T. Okamurou? Realita je taková, že F 35 je velmi spolehlivý stroj, dosavadní nehody byly vždy způsobeny lidskou chybou a 1 zásahem bleskem a jediné problémy neproblémy se řeši v souvislosti s budoucí verzí block 4 a týkají se výkonu motoru, který generuje zároveň i elektrický výkon a teplo, který by byl nedostatečný (elektřina) pro nové senzory a zcela nový radar, vše odvozenno z projektu NGAD. Řešilo se, zda nechat stávající upravený motor, který sám o sobě má již nyní větší výkon, jak 2 motory Rafale, nebo se použije motor s proměnlivým cyklem stíhače NGAD. Vyhrála první možnost v rámci unifikace flotily. Ještě se řeší, zda použit nový systém chlazení(větší výkonvíc tepla) nebo se upraví stávající systém. Problémy spučasných F 35 block 3 nejsou. Zvlášť ne u verze A. F 35 A se dokonce ukazuje jako provozně levnější, než Gripen E, pokud se použije metodika GAO, jako v USA. K tomuto závěru došly parlamentní vyšetřovací komise ve Švýcarsku, Finsku a Kanadě, kde F 35 vyhrál nad Gripenem E.
Czertik
12. 02. 2024, 16:20martin
jen bych udelal mensi opravu, motor nema problem s teplem, ale s odvodem tepla (chlazenim).
pri navrhu se pocitalo s tim, ze elektronika letounu bude produkovat min tepla, nez co se do nej nakonec dostalo.
a u te nove modernizace avioniky, ktera ma mit jeste vetsi postrebu elektiky a hlavne vetsi tvorbu nezadouciho tepla, motor uz absolutne nezvlada pozadavky, jak na generovany vyon elektriky, tak na kapacitu chlazeni.
proto byla odhlasovana jeho modernizace. a doufa se ze ona modernizace pomuze odstranit i existujici problemy s motorem.
Czertik
10. 02. 2024, 22:40otazka zni, jak moc bude kvalitni modernizace. byt po poslednim konfliktu mezi indii a pakistanem bylo jasne ze indicke suchoje potrebuji vyzamnou modernizaci, protoze jejich avionika a radar proti pakistanskym letounum obrovsky selhaly.
Pepík Knedlík
10. 02. 2024, 21:27Pěkný stroj a zřejmě bude sloužit převážně jako nosič raket země vzduch. Prostě vypal a zmiz, ale dokáže asi vic. Někdo bere srovnání Su 30 vs F 35. No asi tak. Su 30 ma už neco v boji a nepotrebuje pojízdný "laboratoře* F 35. Zajimal by nazor na Su 30 vs Eurofighter a F 35 .
Martin F.
10. 02. 2024, 22:28Pepíku, co to tady melete za nesouvislé myšlenkové pochody??? Zkuste se vyjadřovat jasněji, aby bylo jasné, že chcete říct, že Su 30 je super a F 35 sračka. Ale za
A) rakety země vzduch používá pvo, u letadel se používá termín vzduch-země, vzduch-vzduch...
B) F 35 i F 22 byly několikrát úspěšně nasazeny na středním východě v reálném boni proti husté pvo bez htráty kytičky, zatímco celá flotila řady Su na UA pěkně pohořela a fakticky se neodváží vlétnout doukrajunského vzdušného prostoru. A konkrétně indické Su 30 pohořeli při leteckých cvičeních se všemi západními letadly včetně Gripenu C se starým PESA radarem
Czertik
10. 02. 2024, 22:50pepik
tak v dnesni dobe kazdy letoun je jeen nosicem strel, souboje na kanony skoncily spolu s valkou ve vietnamu. pokud od te doby doslo k soubojum na kulomety, tak to byl spis zazrak.
a ano, su 30 sice muze mit pusobive papirove parametry, ale ty sou ti na nic kdyz nevidis nepritele (f35) co na tebe odpali raketu. proste stealth je budoucost.
vzpominas na to, jak rusove porad zvali o tom jak f35 tim ze byla navrzena na pronikani husou obranou jako dukaz toho jaci sou amici agresori a zli hosi ?
a co myslis ? kolik kouli a jinych telesnych casti by dnes rusti piloti a vojaci dali za to, aby meli stejny utocny letoun jako je f35 ?
a co se tyka tvoje ho souboje su30 vs F35 vs EEurokridlo vs Gripen apod - tak sou stranky co se zabyvyaji resne tim. nejen z pohledu rychlosti, doeltu atd - cili z pohledu ttd - ale i z pohedu kvalit jejich avioniky, radaru, zbrani.
a muzu ti rict, ze nikde nahore zadny rusky letoun nenajdes, proste ruka avionika a radary sou mizerne, pred ruskymy letouny sou i cinske.
Pepík Knedlík
11. 02. 2024, 14:27Nemyslim si, že je Su nejaky zazrak. Až se vyřeší problemy u F 35, tak bude jen dobře.
Czertik
12. 02. 2024, 16:14pepik
a vis co je nejvetsi for ? to, ze chyby a problemy F35 sou obecne zname, stejne jako to, kolik jich ubyva a pribiva, a jake.
a jake sou planovana reseni.
a nejvetsi figl je v tom ze presto vsechno se F35 vyrabi v solidnich poctech.
o pproblemech su 57 nikdo nic nevi, vse je tajne a jen se pise o tom, jaky je to zazrak.
a skutek je teen, ze ty co maji se mimo uzemi ruska na ukrajinu neodvazi.
coz se o letounech F35 rict neda, ti na nepratelskem uzemi nalitaly toh dost.