Iniciativa VENOM-AFT mění americké F-16 Fighting Falcon na bezpilotní letouny
1. dubna 2024 přivítaly 96. a 53. pluky na letecké základně Eglin první dodávku tří letounů F-16 Fighting Falcon, čímž byla zahájena inovativní iniciativa nazvaná Viper Experimentation and Next-gen Operations Model – Autonomy Flying Testbed (VENOM-AFT). Cílem tohoto programu je mimo jiné urychlit vyhodnocování bezpilotního letového softwaru pro letouny F-16.
Foto: F-16 na základně Eglin | David Shelikoff / U.S. Air Force
VENOM-AFT je strategický program podpořený značnými investicemi, jehož cílem je urychlit hodnocení autonomního letového softwaru pro pilotované i bezpilotní letouny. Tato iniciativa vychází ze stávajících základů výzkumu autonomie a umělé inteligence na letecké základně Eglin, posiluje iniciativu spolupráce v oblasti bojových letounů a poskytuje zásadní poznatky vývojářům pracujícím na autonomních technologiích. Další fáze zahrnuje úpravu těchto letounů F-16 na experimentální platformy, které usnadní rychlé vyhodnocení autonomních letových funkcí.
Major Ross Elder, vedoucí vývojových testů VENOM, zdůraznil význam tohoto programu pro rozvoj leteckých bojových technologií. Vyzdvihl jeho potenciál zavést převratné autonomní schopnosti pro stávající i budoucí letouny a nasměrovat budoucnost letectví k dosud nevídaným horizontům. Proces testování iniciativy VENOM se bude řídit zavedenými postupy pro hodnocení letounů F-16 a F-15 v Eglinu a do vývojových a provozních hodnocení se zapojí jak 40. peruť letových zkoušek (Flight Test Squadron), tak 85. letka zkoušek a hodnocení (Test and Evaluation Squadron).
Podplukovník Jeremy Castor, který má na starosti operační testování VENOM, poukázal na výhody provádění obou typů testů v těsné blízkosti, jako je lepší spolupráce a zefektivnění výměny poznatků a zkušeností. Během těchto zkoušek budou piloti dohlížet na autonomní systémy z kokpitu, aby zajistili, že letoun splní cíle zkoušek a že budou dodrženy všechny protokoly letu a mise.
Podplukovník Joe Gagnon, velitel 85. perutě, objasnil trvalou roli pilotů v těchto testech a zdůraznil neustálé zapojení lidského prvku, který dohlíží na autonomní operace a řídí je, čímž se zachovává přístup "člověk v smyčce" (human-in-the-loop). Zpětná vazba od operátorů během letů a po nich bude mít zásadní význam pro zdokonalování autonomních systémů a zajistí, že budou v průběhu mise přijímat správná rozhodnutí.
F-16 Fighting Falcon, vyvinutý společností General Dynamics a nyní vyráběné společností Lockheed Martin, je víceúčelový letoun, který svůj první let absolvoval 2. února 1974 a 17. srpna 1978 byl zařazen do služby, kde létá dodnes. Do dnešního dne bylo vyrobeno více než 4 588 kusů, což svědčí o jeho oblíbenosti a efektivitě. Cena jednoho letounu F-16A se pohybuje kolem 20 milionů dolarů.
Srdcem letounu je proudový motor Pratt & Whitney F100-PW-229, který poskytuje tah 79 kN bez přídavného spalování a až 130 kN s ním. S rozpětím křídel 9,8 metru, délkou 14,8 metru a výškou 4,8 metru má F-16 plochu křídla 27,87 m². Jeho hmotnost se pohybuje od 8 272 kg prázdného letounu do maximálně 16 900 kg v závislosti na nesené výzbroji a palivu. Tyto vlastnosti mu umožňují dosáhnout maximální rychlosti 2 173 km/h (Mach 2,04), dostup je 15 200 metrů a dolet 550 km.
Pokud jde o výzbroj, F-16 je vybaven interním kanonem M61A1 Vulcan ráže 20 mm a může nést různé střely vzduch-vzduch a vzduch-země, včetně AIM-7 Sparrow, Sidewinder a protiradarových raket HARM, a také řízené a neřízené pumy. Poměr tahu k hmotnosti 0,90 a zatížení křídla 431 kg/m² zajišťují vynikající výkony ve vzdušném boji i při útoku na pozemní cíle.
Díky své rozšířenosti a vyráběnému množství je vynikající volbou pro automatizaci. Pokroky, které v této oblasti učinily Spojené státy, by mohly zajímat velké množství zemí po celém světě, včetně Ukrajiny, která má určité množství těchto letounů obdržet. Konečným cílem iniciativy VENOM je posunout znalosti a schopnosti letectva v oblasti autonomních technologií a výzbroje kupředu, jak zdůraznil podplukovník Gagnon, který se zaměřil na cíl dosáhnout rychlého nasazení a operační připravenosti těchto technologií bezpečným způsobem.
Zdroj: armyrecognition.com
Komentáře