Japonský torpédoborec přejel budoucího amerického prezidenta. Kennedy dostal medaili
John F. Kennedy, 35. prezident Spojených států, patří mezi ty, kteří prokázali osobní odvahu a odhodlání ve službě v ozbrojených silách. Za druhé světové války byl poručíkem námořnictva a velel motorovému torpédovému člunu PT-109. Střetl se s japonským torpédoborcem a jeden ze Šalamounových ostrovů získal Kennedyho jméno.
Foto: Foto: Posádka torpédového člunu PT-109, Kennedy stojí první vpravo | Naval Historical Center / Public domain
PT-109 byl jedním z 15 hlídkových torpédových člunů umístěných na přelomu července a srpna 1943 v Blackettově úžině mezi ostrovy Kolombangara a Arundel. Jeho velitelem byl poručík John F. Kennedy. Plavidla byla do oblasti vyslána se záměrem napadnout japonský zásobovací konvoj, který měl podle zprávy rozvědky úžinou proplout. Američané narazili na čtyři japonské torpédoborce: tři plnily funkci transportních plavidel, zatímco čtvrtý byl jejich doprovodem. Čluny vypustily na konvoj 30 torpéd, ale žádnou z lodí nepoškodily. Ani žádný z amerických člunů sice neutrpěl škody, ale některým nezbyla žádná torpéda a dostaly rozkaz vrátit se do přístavu.
Plavidla, která ještě torpéda měla, pokračovala v operaci v naději, že se podaří na torpédoborce zaútočit znovu. Čluny PT-109, PT-162 a PT-169 zaujaly pozice napříč průlivem, ale až do 2:30 ráno 2. srpna 1943 se nic nedělo. V tu chvíli se jen 300 metrů od PT-109 ze tmy vynořil japonský torpédoborec. John F. Kennedy si nejprve myslel, že jde o jeden amerických člunů. Když však uviděl, že jde o torpédoborec, pokusil se svůj člun otočit, aby jej mohl napadnout torpédy. Manévr ale nebyl jednoduchý, protože se opatrný Kennedy rozhodl nastartovat jen jeden ze tří motorů – aby unikl nepřátelské pozornosti.
Kennedyho manévr byl pomalý. Torpédoborec se blížil značnou rychlostí. Šlo o Amagiri, loď třídy Fubuki z roku 1930 – pro torpédový člun mimořádně nebezpečný soupeř. Příď torpédoborce vrazila do zadní části člunu, ale zdálo se, že na japonské lodi si srážky ve tmě nikdo nevšiml. Většina členů posádky PT-109 byla nárazem sražena do vody a dva z nich přišli o život. Strojník Patrick H. McMahon byl v podpalubí. Sice se mu podařilo uniknout, ale byl zraněn vybuchujícím palivem. Zbytek posádky dostal od Kennedyho rozkaz opustit loď.
Foto: Japonský torpédoborec se blížil značnou rychlostí | Wikimedia Commons / Public domain
Vznícené palivo ale uhasily vlny způsobené torpédoborcem a Kennedy nařídil svým mužům vrátit se k havarované lodi. Situace nebyla dobrá, protože muži byli vyčerpaní, někteří zranění. Dobré bylo, že Japonci přes výbuch paliva na torpédovém člunu opravdu nejevili o protivníka žádný zájem. Ani ostatní americké čluny nebyly nikde vidět. Použít světlice bylo za daných okolností vyloučeno, protože by mohly přilákat pozornost nepřítele. PT-109 sice stále plul, ale nabíral vodu a brzy se měl převrhnout. Jedinou možností bylo opustit loď a dostat se na pevninu.
Vzdálenost k nejbližšímu ostrovu byla tři a půl míle, což pro Johna F. Kennedyho nebylo nijak odrazující – byl členem harvardského plaveckého týmu. Ale ne všichni členové posádky byli zdatní plavci. Dva z nich dokonce neuměli plavat vůbec, což možná suchozemce u námořníků překvapí, ale staří mořští psi říkávali, že plavat umět nemusejí, protože od toho mají přece loď. Dva muži, kteří neuměli plavat, byli přivázáni k prknu, které ostatní členové posádky táhli. John F. Kennedy dorazil k ostrovu známému jako Plum Pudding jako první.
Noc tím však zdaleka nekončila. Projíždějící japonská bárka přiměla Kennedyho, aby se pokusil vyhledat další americké čluny v oblasti. Plaval do Fergusonova průlivu, hodinu šlapal vodu, aniž by ale jakékoli spolubojovníky spatřil. Na zpáteční cestě zastavil na dalším ostrově, aby si odpočinul, a poté se vrátil zpět na Plum Pudding. Následujícího dne se Kennedy a jeho muži vydali na ostrov Olasana v naději, že tam najdou zásoby, ale z kokosových ořechů se některým z nich udělalo špatně. Kennedy a George Ross nechali posádku na ostrově a vydali se na ostrov Naru, kde na pláži ležel vrak japonské lodi a nějaké zásoby.
U vraku byli také dva muži, kteří byli identifikováni jako ostrované. Kennedy se je pokusil přivolat, ale oni se zalekli a odjeli v kánoi. Budoucí prezident se té noci vydal na kánoi, kterou objevil, do Fergusonova průlivu, ale žádné přátelské plavidlo stále neviděl. Se zásobami se vrátil k posádce na Olasaně a Rosse nechal na Naru. Tam zjistil, že dva muži z dřívějška navázali kontakt se zbytkem posádky a představili se jako spojenečtí ostrovní pozorovatelé. Následujícího dne se Kennedy s oběma muži vrátil na Naru, kde mu ukázali, jak vyškrábat zprávu do kokosového ořechu. Stálo na něm: „VELITEL OSTROVA NAURO ... Domorodec zná POZICI ... Umí kormidlovat ... 11 ŽIVÝCH POTŘEBUJE MALOU LOĎ ... KENNEDY“.
Zpráva byla odeslána spolu s dvojicí, ale Kennedy a Ross neměli dost trpělivosti. Vzali si dvoumístnou kánoi, kterou jim dali ostrované, a vplouvali do Fergusonova průlivu v naději, že najdou pomoc. Drsné podmínky kánoi téměř potopily a oba se sotva dostali zpět do Naru. Následujícího dne dorazilo osm ostrovanů se zásobami, jídlem a zprávou od poručíka Arthura R. Evanse, velitele pobřežní hlídky novozélandského tábora, který Kennedymu nařídil, aby se vydal na stanoviště na ostrově Gomu. Poté, co se ostrované ujistili, že jeho muži mají co jíst, ukryli Kennedyho pod palmové listy a vydali se na cestu na Gomu. Šest dní po ztrátě PT-109 se velitel dostal ke svým, ale bylo třeba ještě naplánovat záchrannou misi pro ostatní. Trval na tom, že se jí zúčastní, a byla úspěšná.
Díky vůdcovství a statečnosti, kterou Kennedy prokázal, byl vyznamenán medailí námořnictva a námořní pěchoty a také Purpurovým srdcem, čímž se stal jediným americkým prezidentem, který obdržel všechna tato vyznamenání. Když se ho na to později ptali, odpověděl: „Nebylo to dobrovolně. Potopili mi loď.“ Následkem incidentu byl ostrov Plum Pudding přejmenován na Kennedyho ostrov.
Zdroj: britannica, wikipedia.org
Komentáře
Pepík Knedlík
10. 01. 2025, 22:04JanJan
Přesně tak a ještě bych zminil Ukrajince, Rumuny a Maďary, kteří zabrali statky a polnosti po vyhnanych Němcich. Moki prarodiče nevěřícně koukalu co se deje. Vybydleli jeden statek a sli do druhého. Ani krávu neumeli podojit.
A pak komouš podlali do Sudet cikány ...
Czertik
11. 01. 2025, 00:15pepik
jo to uz tak byva, ze kdyz nemci zacnu nejnicivejsi valku v dejinach a prohraji ji, tak si i sliznou to co za valky delaly.
nebo sis myslel ze arizace majetku a ostatni zlociny se pocitat nebudou ?
Pepík Knedlík
11. 01. 2025, 15:00Czertik
Pozadí všech problémů jsi nezminil. Nemci netusili, že když Masaryk, Rašín, Svehla hlavně Beneš neco slibi a tim slibem byla federace po vzoru Švýcarska, ze zůstane jen u slibu. Na úřadech byli jen Češi stejně jako u cetnictva. Prostě s Němci Češi vyjebali i když je velice potrebovali. Bez nich by nefungoval prumysl a zemědělství. A teď j věci: "Uvážíme-li, že Konrad Henlein byl v roce 1935 otevřeně pročeskoslovenský a protinacistický (onen slogan Ein Volk, ein Reich, ein Führer! vytasil až v roce 1937, poté, co mu Adolf Hitler slíbil zaručit práva Němců, která první republika svým občanům německé národnosti upírala), pak oněch 66% lidí, kteří volili SdP, nevolili nacisty, ale čistě demokratickou prosystémovou stranu národní menšiny, asi takovou, jakou je dnešní slovenská SMK-MKP. Pro připojení Sudet k Říši pak bylo v roce 1938 přibližně 80% sudetských Němců, což ještě stále neznamená, že ti, co byli pro, museli být nutně nacisty - to číslo udává počet Němců, kteří se chtěli připojit k německému státu".
Pepík Knedlík
11. 01. 2025, 15:14Czertik
Poválečný vyhnání Němců se promitnulo do obnovení státu po válce. Chybeli odborníci v hutích, v porcelankách, ve sklárnách, pri těžbě uhlí a další nerostů. Vyhnání zapricinilo obrovský upadek vzdělanosti a odbornosti i v populacni propad. Jen pro ukojeni jednoho zavistivece a nepřítele lidu - Eduard Beneš byl tim zlem.
Czertik
11. 01. 2025, 15:47knedlik
preskoc desku a zacni pouziat mozek. svycarsky model NESEL aplikovat, protoze ho sami nemci svymy vzporami v 18 a 19 torpedovaly. cili vycitat masarykovi, benesovi a spol ze ho neudealali je vrchol neznalosti dejin a ignorace.
a proc b na uradech mely byt nemci kdyz neumeli cesky tj statni jazyk ? jak ze to fungovalo za ru ?
cetnictvo ? a co jako ? dej jediny dukaz ze cesi odmitaly nemece co chteli k cetnictvu. nebo dle tebe meli nasilim odvated nemcke k cetnikum ?
a na ten blabol ze henlain byl protinacisticky a procesky v 35 si prisel jak ???
navic i kdyby zazrakem byl v 35 procesky (coz neni pravda, ale pripusme to pro ilistraci), tak tim jak se od 37 pevne pritulik k nackum, evidentne to svoje procestvi nemyslel nijak vazne.
a nijak to neokecas, tech 90% nemcu co volili henlaina byly nackove, protoze v nemecku vladly nackove.
chtit se pripojit k nemecku a zaroven nevolit/nebyt nacky bylo nemozne.
kolik ze to stran bylo v nemecku v 38 ?
Czertik
11. 01. 2025, 15:54knedlik
jenze zapominas na jednu vec, nemci byly expedovani nejen z csr, ale i z jinych statu. a to expedovani z jinych statu, taky chces svadet na benese ?
ano, expedovani dojcu snizilo odbornost a vzdelanost, ale jediny duvod proc by mely byt ponechani v csr, po tom vsem co tu udelali ?
to, ze ty nevis co delali v cesku nemci za protektoratu ukazuje na tvoje nedostatky ve vedomostech, jenze lidi si to v 45 velmi dobre pamatovaly.
pamatalovaly si nemecke zlociny jak v 38 tak i za protektoratu.
stejne tak vedeli i nemeckem planu na germanizaci cech a vysidleni a likvidace 2/3 vsech cechu (jen 1/3 mela byt germanizovana a zustat v cesku).
jedine co cesi - a benes - udelali ze pouzili nemecka plany pro cechy na nemce.
JanJan
11. 01. 2025, 17:48Pepík
Nevím, co jim Masaryk slíbil, ale jeho idea byla jasná, československá národ po vzoru amerického, nikoliv federace. V roce 1920 byly přijaty zákony na ochranu práv menšin, v první zemi v Evropě! Nižší zastoupení u četnictva a na úřdech bylo způsobeno otevřeným německým nepřátelstvím vůči republice v době vzniku, které bylo potlačeno jen konjukturou Němci osídlených oblastí ve 20. letech, s nástupem hospodářské krize se nepřátelství ukázalo znova, prostě většina nebyla spolehlivá. Já bych si taky nenasadil veš do kožichu. Henlein sice od vzniku strany v r. 1933 naoko prohlašoval loajalitu k Československu, ale bylo to spíš na oko, od roku 1934 už byl financován částečně z říše. V roce 1945 kývli na řešení Sudeťáků všichni, chtěli klid v Evropě. Že se na provádění podílel i různý dobytek bylo dáno divokou dobou, nikoliv státní mocí. To se děje v takových časech vždycky a ne jinak se spousta nespravedlosnotí spáchala po celé Evropě.
Pepík Knedlík
11. 01. 2025, 18:09Czertik
Už jeho jedenáct memorand pro pařížskou mírovou konferenci v roce 1919 bylo souborem vědomých nepravd a nesplnitelných slibů. Stavět nový stát bez snahy o regionální spolupráci bylo více než neprozíravé. Spoléhat výhradně na ochranu mocností, nejprve Francie a od třicátých let i totalitního Sovětského svazu, už bylo otevřeně naivní. Beneš jednal protiústavně a lze s klidem naosat, že jednal jako totalitni diktátor před válkou a hlavně po ní.
Pepík Knedlík
11. 01. 2025, 18:14JanJan
Obecně lze hodnotit jednání Němců Kladně a podstatně lepší nez ze strany Čechů.
Ozbrojené oddíly Republikanische Wehr bojovaly v září 1938 po boku jednotek československé armády s nacistickými ordnery. Po Mnichovu se tisíce z nich spolu se sudetskými německými Židy pokoušely utéci před Hitlerem do československého vnitrozemí. Československé úřady je nepustily přes nové hranice, a ty, kterým se podařilo projít, zatkly a proti jejich vůli předaly zpět nacistům.
Po záboru Sudet bylo eskortováno 20 000 Němců do koncentráku.
Za vším hledaj zlo jmenem Beneš
Pepík Knedlík
12. 01. 2025, 08:37JanJan
Tak jako Palacký lhal, ze Slovani prevysovali intelektem i dobou osídlení Germany, tak dalsi blabol byl a to prezentoval Masaryk i Beneš velmi zásadní. Neexistoval Československý národ !!
Czertik
Nehledej znalosti v dejepise pro 9. tridu. Celkem pečlivě se historie "uklidila" jako vzdy. Proto ziji Češi ve lži a sebeklamu.
U tebe platí:
"Vím, budou zas ochotně poslouchat pohádky
o tom, že pravdy je třeba se bát".
Karel Kryl
JanJan
12. 01. 2025, 12:13Pepík
Drtivá většina Němcl se k nám chovala jak povýšená prasata. Čest výjimkám, na kterých ale nejde stavět pohled na jejich fanatický zvířecí agresivní postoj vůči Čechům. O Benešovi se bavit nehodlám. To je na dlouho.
JanJan
12. 01. 2025, 12:18Pepík
Tak Masaryk ho chtěl vytvořit, jasně jsem ti psal, že se inspiroval v USA. Bohužel to nešlo, ty vztahy byly příliš antagonistické. V USA to šlo přirozeně odspoda, tady to bylo direktivně zvrchu. Na druhou stranu direktivnost nebyla nijak ojedinělá v Evropě a Československou bylo jedinou demokratickou zemí v regionu, to by si mohli stěžovat všichni.
Czertik
12. 01. 2025, 14:43pepik
a v cem presne se v onech 11 memorandech lhalo ?
tou regionalni spolupraci myslis koho ? a hlavne jak by sis tu spolupraci predstavoval ?
a pepiku, popis jak presne mel benes vedel ze francie se ukaze jako nespolehliva ? jak a kdy ?
otalitni sssr ? hmmm, a nakoho se mel dle tebe benes obratit, aby zvysil bezpecnost csr a mel nadeji na uspech ?
a v cem presne jednal benes protiustavne ?
Czertik
12. 01. 2025, 14:48knedlik
a v cem presne jde hodnotit jednani nemcu lepe nez jednani cechu ?
republikanishe wehr ? vis kolik mel clenu a jak velkou podporu ?
pak su to srovnej s pocty ordneru/henlainovcu a jejich podporou. snad ti neco dojde.
a jednani po mnichovu ? co ti presne vadi ? ze plnily rozkazy hitlera ?
hlavne nezapomen rozebrat jak by si mohly dovoli odmitnout ho neuposlechnout.
za vsim hledej zlo jmenem hitler a henlain.
ja chapu pepiku proc nenavidis benese, protoze to byl clovek ktery pouzil nemecke metody prody nemcum samotnym.
neco co pred nim malokdo udelal.
Czertik
12. 01. 2025, 14:53pepik
a v cem presne palacky lhal ? ze germani osidlili sudety na pozvani ceskeho krale a bylo to uzemi ceskeho kralostvi (a predtim knizecvi) po stovky let pred jejich prichodem ?
a ceskoslovensky narod existoval, protoze pocital dve narodnosti jako jednu - ceskou a slovenskou, proto taky narod ceskoslovensky a ne cesky ci slovensky.
ale to je na tebe prilis slozita uvaha.
a ty slova karla kryla pro tebe plati naprosto dokanale, ty musis verit pohadne o hodnych nemcich a zych cesich.
Pepík Knedlík
12. 01. 2025, 16:18Czertik
Chápu, že máš mezery ve vzdělání a nerad přijímas fakty tehdejší doby. Nic nebylo jednostranny.
Hornicky stavky odrasli vetsinou Němci.
Hledej a najdeš. Věřím ti..
Pepík Knedlík
12. 01. 2025, 19:36Czertik
Nevim jak ty, ale pokud neco nevím, tak hledam a bádám jak to asi bylo. Dal jsem ti indicie a ty se stále ptáš. U mě uz odpověď nenajdeš.
John Viklef vs Jan Hus. Tu začni hledat.
Adolf Hitler vs Eduard Beneš a tady vše nekonči ještě Beneš vs Stalin a finále Beneš vs Gottwald.
Pepík Knedlík
12. 01. 2025, 23:19Czertik
Hele ty Husito s "demokratickymi" vizemi. Vracím se o nekolik dnu zpet ohledně narodnosti a státní příslušnosti. Nekolik "odborníků" stále nechápe twn rozdíl. Zřejmě ty patříš mezi ně. Má babicka měla národnost Rakouskou, ale byla obcanem Ceskoslovensky republiky. To opravdu nechápala, protože Slováků bylo méně nez Němců v roce 1918. Už tenkrát vznikl problém.
Ja tvůj podtoj chápu, je deditstvim komunistu.
JanJan
11. 01. 2025, 13:20Pepík
No byla to divoká doba, taková anomická, dávala možnost prosadit se různým vyvrhelům a psychopatům. Je jasné, že se při přesunu uplatnila kolektivní vina, na druhou stranu pokud by se posuzovala podpora nacismu v roce 1938 jako důvod odsunu, stejně by šla jasná většina. Ten materíál, který je nahradil, nepatřil rozhodně k výkvětu (např. statisíce negramotných divoce žijících Rómů táhnoucích v závěsu za Rudou armádou) a po stránce kvalitních lidských zdrojů to jistě byla ztráta.
Czertik
09. 01. 2025, 22:44mam perlicku
TURCI zacinji stavet letadlovku ktera prekona svymy parametry ruskeho kuznecova.
pokud to zvladnou...tak dokazi ze uz i turecko prekonava po vojenske strance rusko.
turci maji svuj stealt letoun, tank altay ktery prekona ruske t80/t90.
pad ruska je cim dal tim strmejsi.
JanJan
10. 01. 2025, 08:29Já bych se tak neradoval, v Turecku jsem nějakou dobu byl, když vídím ty pracovité činorodé dravé lidi, nezatížené sociálním systémem a jeho náklady, který nahrazují velkou rodinou a rodinou pospolitostí, a srovnám to s evropskými povalujícími se kancelářskými krysami vyměňujícími svůj čas za peníze s nutkavou myšlenkou už být hlavně mimo práci a mít co nejvíc volna, kteří tady tvoří narůstající část střední třídy, tak se obávám, že už nás drží jen náskok systému vybudovaného v minulosti. Chci tím říct, že dnes se smějeme historicky zaostalému Rusku a sami taky nijak nerosteme, oni ano (Turci), mají k tomu všechny předpoklady a za chvíli se kolem nás proženou jak rychlík. Posmíváme se sami sobě.
Czertik
10. 01. 2025, 12:59jan
souhlas ze turci sou jiny svet, to ze dnesni evropu tahne ke dnu zelene silenstvi a komunismus se vi dlouho a nadeje na zachranu evropu temer nulova.
ale to neznamena ze sem rad z toho jak jdou turci nahoru - vzdyt sen sultana erogana je vyvtorit evropsky chalifat pod nadvladou turecka.
Pepík Knedlík
10. 01. 2025, 10:19Czertik
Ja tě chápu. Jsi typický Čechácek, který se směje Rusku, Číně a teď Turecku. Češi od dávný historie žijí ve lži a sebeklamu. Na nrkolik stovek let jim *otevřeli oči" vládci jsko byl Zikmund, Korvin a Habsburkove. Bohužel lež a sebeklam se vratil zpet v roce 1918.
Já se nesmeju, proto nemame nic jen holy ruce.
Ostatně to jaci jsme se ukázalo nadhledem Donalda, ktery logicky nepozval Nutellou, IQ 207 a Lipánka na inauguraci.
Pepík Knedlík
10. 01. 2025, 10:20Oprava: Nutellu, 107 ...
Czertik
10. 01. 2025, 12:56knedlik
souhlas s tim, ze nekteri cesi sou hlupaci, ty si toho dokonalym prikladem. ja se turkum nesmeju.
Pepík Knedlík
10. 01. 2025, 13:41Czertik :rofl:
Špatně, vy Češi. Netahej mě mezi vás.
JanJan
10. 01. 2025, 14:07Že ty budeš polomongol z regionu Morava? :grinning::grinning::grinning:
Pepík Knedlík
10. 01. 2025, 14:15JanJan
Přesně on bude z Moravy :beer:
JanJan
10. 01. 2025, 14:21Pepík
To je pro tebe Pepíku, já mám sice ze dvou stranj předky z Německa, z jedné z Francie a jen z jedné z Čech, přesto se za Čecha považuju, narodil jsem se tady, vyrůstal, a je mně nepříjemné, jak na nás nadáváš. Dělají to často hloupí ľidé z regionu Morava, tak jsem to předpokládal i u tebe. Nebo seš Prajzák, Slovák, nebo co?
Pepík Knedlík
10. 01. 2025, 15:09Jan
Pepík Knedlík :rofl: ze Sudet
JanJan
10. 01. 2025, 15:39Pepík
Aha, náplava nebo původní? Žiju na hranici Sudet, začínají 500m od mého baráku. Je to tam samá náplava ze Slovenska a pak různí potomci poválečných zlatokopů z vnitrozemí, samej bejvalej aktivní komouš, hrozná pakáž. V Sudetech dělam, tak to mám z první ruky.
Czertik
11. 01. 2025, 00:16jan
kdepak pepik neni ani moravak ani slezak. on sam sebe pocita mezi nemecke nacky.
Pepík Knedlík
11. 01. 2025, 09:37Czertik
Ne počítám se mezi nepokriveny Čechy.
Czertik
11. 01. 2025, 16:01knedlik
nepokriveny cech co leze ve vsem nemcum tak hluboko do analu, div jim nevyleze hubou ?