EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Korejské tanky K2NO Black Panther jsou v Norsku připraveny na testování

 06. 01. 2022      kategorie: Vojenská technika      30 komentářů

Jihokorejská firma Hyundai Rotem těsně před koncem loňského roku poslala do Norska dva hlavní bojové  tanky K2 Black Panther v upravené norské verzi k provedení zimních ověřovacích testů u norské armády. Tanky nesoucí označení K2NO vybavené norskou kamufláží dorazily do Norska nákladní lodí. 

Norsko se před několika lety rozhodlo do roku 2025 získat zcela nové tanky a jihokorejský typ K2 patří spolu spolu s německým Leopardem 2A7 do nejužšího výběru. Norové mají v plánu vybrat vítěze výběrového řízení do konce roku 2022.

271181041_6688268671243087_412078351954467751_nFoto: K2NO se systémem Trophy (zcela vpravo) spolu s dvojicí základních verzí tanku K2 | Hyundai Rotem

Turecké Panzery
Psali jsme:Turecké Panzery

Jihokorejská firma Hyundai Rotem připravila na základě norských představ speciální norskou verzi svého tanku, ta se však od té jihokorejské zevnějškem až tak moc neliší, jako např. verze K2LP s větším počtem pojezdových kol zamýšlená pro Polsko. Norská verze K2NO byla poprvé představena na jihokorejské vojenské výstavě ADEX 2021, kde měla na věži instalovanou norskou dálkově ovládanou zbraňovou stanici Kongsberg Protector RS4 a izraelský systém aktivní ochrany Rafael Trophy. Tanky, které dorazily do Norska na testy však podle dostupných záběrů systém Trophy postrádají a mají pravděpodobně nainstalovaný původní jihokorejský ochranný systém.  

Norské ministerstvo obrany plánuje na nákup nových tanků vyčlenit prostředky ve výši asi 19,3 miliardy norských korun. Počet tanků se má pohybovat v rozmezí 72 až 84 kusů. Ty pak budou tvořit výzbroj čtyř kombinovaných praporů. První série nových tanků by měla být do Norska dodána přímo výrobcem. Další dodávky by měl zajišťovat norský montážní závod. 

271201631_6688271041242850_3703894453316143324_nFoto: K2NO se systémem Trophy | Hyundai Rotem

K2 Black Panther je poměrně nový typ tanku, který vyrábí společnost Hyundai Rotem, patřící do koncernu Hyundai Motor Group. Tank K2 Black Panther váží přibližně 55 tun, což je v porovnání s tanky jako například Leopard 2 nebo M1A2 Abrams o mnoho tun nižší hmotnost. Sériová výroba tohoto tanku byla zahájena v roce 2013. V mnohých ohledech se korejský tank od ostatních výrazně neliší. Hlavní zbraní je 120 mm kanon odpovídající standardům NATO a tank disponuje i systémem aktivní ochrany. Jako jeden z rozdílů oproti jiným tankům můžeme zmínit například střelivo, které K2 Black Panther využívá. Kromě klasické vysoce výbušné munice a protipancéřových střel využívá i chytrou munici KSTAM II.

Tato munice není určena k přímé palbě proti čelnímu nebo bočnímu pancéřovaní obrněných vozidel, kde jsou zpravidla nejlépe chráněna, ale využívá trajektorii horních skupin uhlů podobně jako dělostřelecká munice a zasahuje cíle shora. Tato munice je vybavena vlastním navigačním systémem a varovným systémem, infračerveným senzorem pro zaměření cíle a výbuchem formovaným projektilem. Obecně řečeno, munice KSTAM II zasahuje cíl ze směru, který je mimo zorné pole obrněných vozidel protivníka. Munice KSTAM II je určena pro 120 mm kanon L55, který tank K2 Black Panther využívá.

271197682_6688272327909388_8564516025881554193_nFoto: K2NO se systémem Trophy | Hyundai Rotem

Další zajímavou vlastností tanku K2 je hydropneumatické odpružení, které je speciálně přizpůsobeno terénu korejského poloostrova. Jelikož je terén korejského poloostrova převážně hornatý, tank K2 Black Panther je vhodným tankem i pro horský terén, protože právě specifický systém hydropneumatického odpružení umožňuje tanku naklánění podvozku dopředu a dozadu, což zvyšuje elevaci i depresi kanonu. 

Zdroj: armyrecognition.com, defence.pk, defensenews.co

Komentáře

Czert

20. 01. 2022, 13:20

Vincit
Proc nepises o vychodnim nemecku?
Jak ono bylo na tom v 38 a jak v 89?

To uz by tvoje iluze o uzasnych nemcich nefungovala.

Czert

20. 01. 2022, 08:08

Mxm
Naprosto presne. Pokud ho koupi norove tak korejci jim dodaji jen par hotovych kousku a norove si vyrobi cca 80% doma.

Kdyby ty same pocty nakupovala cr, tak by tu hned bylo milion ch, trolinu co by rikaly ze domaci vyroba se nikdy nevyplati.

Czert

20. 01. 2022, 08:01

M
To jak se v cesku opravuji a stavi mosty je stavebni mafie.
Skutecne nikde jinde v civilizaci by neplatili opravu dalnice po 3 letech na tom samem useku.
Nechali by to pekne sezrat puvodniho stavitele.

Czert

20. 01. 2022, 07:57

Glock
Ano, v evrpe je daleko vice leosku nez ostatnich tanku, 0ale to stale nedava garanci dostupnodti nd ci jejich cenu.

Eurokridlo je taky nejbdznejsi letoun v evrope a zjisti si jake problemy meli nemci s nd.

Navic to neni zaruka ze bude jeho provoz levejdi, vezmi si ceske gripeny, jak se tam slibivaly nizke provozni naklady, vysoka bojeschopnost std, a realita je presne opacna.
Levneji a lepe by vysli cesko f16.

Czert

20. 01. 2022, 07:52

Jj jihokorejec je vhodnejdi volba pro acr nez leopard.

Slavoslav

10. 01. 2022, 06:34

@Mira: tato floskula pre slaboduchych komancov o stavani za komunizmu kriva na obe nohy. Vazne si myslis, ze by sa tu bez komancov nic nepostavilo a zostali by sme na urovni 48? To asi sotva a staci sa pozriet na zapadne staty kde sa za tu doby posunuli, aby sme videli ako nas komanc dodrbal. V 45tom sa robili zbierky na chudobne Rakusko u nas a kde je teraz? Rezim co si mysi oplotit krajinu a premenit ju na vazbu z ktorej sa normalne neda dostat moze obhajovat len ...

Veritas vincit

09. 01. 2022, 16:31

Míra
Ano. V ČSSR bylo komunistické stádo tak skvělý, že to všem ve světě do roku 1989 "ukázalo". :-)
Za 1. republiky platili Rakušáci za českou korunu 3,5 šilinku. V roce 1989 platili naopak
obyvatelé té "slavné" ČSSR ze slavného tábora socialismu 2,60 Kč za 1 rakouský šilink a rakouská ekonomika byla 2x výkonnější, než československá. Což je nakonec vlastně i dnes v roce 2022.
Mimochodem se neutrální Rakousko zmohlo na vlastních 15 Eurofighteru a 114 tanků Leopard 2A4... :-)

Veritas vincit

08. 01. 2022, 23:23

Míra
Je celkem jedno ve kterém roce ze tří letopočtů (1945, 1946, nebo 1948) byla společnost Wikov znárodněna komunistickou lůzou, E.Benešem a spol.
Naštěstí pro svět a nás ostatní:
Značku Wikov vzkřísil v roce 2004 Martin Wichterle.
Skupina Wikov Industry vyváží více jak 75 % své výroby do zahraničí, zaměstnává přes 1000 lidí a její tržby se pohybují na úrovni 120 mil. USD.
https://www.wikov.com/cs/o-nas/historie

Neměli jste inteligenci ani schopnosti. Nedali jste to. Už 32 let to dávají chytřejší a schopnější. Vy bohužel jenom utrácíte. Ale dobrá nálada je na jejich straně. :-)

Veritas vincit

07. 01. 2022, 10:06

MXM
Nejsme pod čepcem, to je lenost a nízká úroveň myšlení. Proto v 90. letech vítězili politici s montovnami a zvítězili by i dnes, jak jsi právě sám nastínil. Říká se tomu jednoduchý rychlý prachy, ale nikdo už neřekne, že menší prachy než za finál a budoucnost podle cizích výkresů.
Lepší je Leopardy, jako 19 států, nebo Abramsy koupit a dělat jiný finál, který bude prodejný ve světě. Dělat Korejcům svářecí dílnu je na úrovni roku 1989.

Míra
Plzeňská škodovka byl pojem do května 1945 a úpadek začal s 25.únorem 1948.
I ta jaderná zařízení stavěla podle sovětských výkresů a pod sovětským dohledem ne samostatně. Mimochodem Škoda JS a.s. (JS-jaderné strojírenství) je dnes 100% ruská firma, tedy v této chvíli (za Putina) toxicky riziková pro bezpečnost ČR.
Určitě tam dnes mají velké obráběcí stroje z Jižní Koreje (DOOSAN) a vyrábějí dobře podle cizích výkresů. Pořád ovšem jenom vrtají soustruží a sváří. Finál vymýšlí a staví někdo jiný.

Pěkným příkladem vývoje a výroby o kterém se ovšem nemluví je například znovuzrozená firma Wikov, která mimo jiné staví speciální převodovky pro celý svět. Za 1.republiky Wichterle-Kovařík, kterou komunisté majitelům ukradli a změnili na Agrostroj. Ne náhodou ji z nuly postavil a vede vnuk profesora Wichterleho (kontaktní čočky). Tam se ovšem úplatky a teplé fleky politikům nerozdávají a není to populární montovna pro oslňování slabomyslných voličů.

Slavoslav

07. 01. 2022, 09:23

@Mira: samozrejme, ze to tak vzdy nebolo. Pred druhou svetovou vyvijala CSR vlastnu armadnu techniku vratane tankov a lietadiel. Po druhej sme sa stali vyrobcami licencnej sovietskej bez vlastneho vyvoja. Kopu slubnych projektov Sovieti zarezali. Rovnako ako ta JE, pod Sovietskym dohladom, podla Sovietskych vykresov, ziadna inovacia. Technologie a technologicke postupy dovezene zo ZSSR, pripadne pozostatok z cias prvej republiky a druhej svetovej.

Tomáš

07. 01. 2022, 07:01

Situace na korejské poloostrově má strategický význam pro další vývoj. Jak Severní, tak i Jižní Korea jsou vyspělé země a mají kvalitni zbraně včetně raket a JZ. Naše myšlení o pupku sveta, kterým má být Evropa je scestna, těžiště je v oblasti Korejského poloostrova. Američané nemají nárok na úspěch v konkurenčním boji s Cinou v celém Pacifiku bez sjednocení Koreje systémem dvou systému v jednom state. Taková Kerea by byla mocnosti s větším významem než Japonsko. Tchaiwan a Vystrcilovi politika k Číně je scestna je nevolitelny. Máme dobre vztahy jak se Severní, tak i s Jižní Koreji, Nosovicka automobilka jede bez problémů, Škoda jde do trvalého utlumu. Není nad přátelské vztahy.

MXM

07. 01. 2022, 04:44

Veritas vincit: vidíte to přísliš černě. Jsou podniky co se snaží ikdyž je jich co by se dalo spočítat na prstech tak vývoj je. Ovšem jsme "pod čepcem" takže nové technologie se obratem dodávají do zámoří kde naopak naše stroje s jejich patenty jsou obvykle blokovány pro vývoz.
T-72 sice byla licence ale určitý rozvoj pro pozdější modernizaci T72M4 tu byl. Mentalita je bohužel naučená od roku cca 93 kdy vše "dobré" muselo být koupeno, nikoli "potupně" vyráběno v licenci. Podobně Poláci, ti ani v licenci vyrábět Abrams nebudou, pouze kupovat jako hotový výrobek, stejně jako Maďaři Leopard.
Češi i Slováci pořád mají kapacitu na vývoj a jihokorejci to ví. Otázka je zda vazalské vlády v Praze i Bratislavě budou ochotny překročit vlastní stín...

Veritas vincit

07. 01. 2022, 00:14

MXM
Pobavil jsi mě.
Smůla ČR pramení z mentality většiny obyvatel.
Vetší ambice a schopnosti než svářet ocelová pláty stále chybí. Již 104 let.
Výroba T-72 podle sovětské licence nebyl nikdy žádný vývoj tanků.
Co by asi svěřili Korejci pobočce v Evropě. Vývoj zbraňových či elektronických systémů a systému řízení palby asi těžko. Haly na sváření jsou na Slovensku určitě zachovalejší.
Co asi přináší vyšší přidanou hodnotu a mzdy, než svařit dva plechy a natřít na zeleno ?

MXM

06. 01. 2022, 22:53

PeK: přesně, snad převáží pragmatičnost nad egem. Tento tank by byl ideálním rozvinutím už tak dlouhodobě úspěšné spolupráce s jihokorejci.
Začít by se mohlo lokalizovaným servisem a později i vlastním vývojem a výrobou. Pro začátek by to stačilo na postupnou obnovu klíčové schopnosti. Zároveň je i možnost že by se pak ČR+SR staly dodavateli dílů pro další země v Evropě které by se pak snáz odhodlávaly k nákupu korejských strojů. Mohla by z toho tak být hodně úspěšná spolupráce. K2 právě schází nějaký evropský referenční zákazník na kterého jistě mnoho potenciálních kupujících čeká.

Veritas vincit

06. 01. 2022, 15:29

M.
Jak to asi ti bolševičtí chytrolíni za sociku naplánovali s nákupem a licenční výrobou sovětských T-72 s váhou od 42 do 45 tun, když většina mostů v Československu na silnicích II. a III. tříd, měla (má) udávanou nosnost 23t ?
Neudává se to náhodou jako zatížení 2, nebo 3 nápravami a tank zatěžuje plochou 2 pásů?
Proč se asi tank nezaboří v bahnitém terénu, kde neprojede nákladní auto? :slight_smile:

Slavoslav

06. 01. 2022, 14:58

@M: a budes velmi prekvapeny ked budes vidiet na jednom moste napriklad 2-3 tak 30 t kamiony? A ze take s drevom kym sa castejsie nevazilo jazdili pomerne bezne. Kontroluje to niekto, aby sa tak nestretli na velkych dlhych mostoch? Nie nikto, tie mosty to jednoducho vydrzia a je rozdiel obmedzenie premavky v case mieru a rozdiel v case vojny s dodatocnymi upravami pri najhorsom ako ti popisal Veritas.

Neviem kde sa vzala ta myslienka o mostoch ktore sa u nas specialne robili tak, aby sa pod zapadnymi tankami bortili, ale ako vidim je velmi ziva. Nic take specialne sa nerobilo a ak sa nieco zahrnalo do konstrukcie mostov tak do demolicne schranky co boli dutiny kde sa mali napchat vybusniny v pripade, ze je treba most do vzduchu vyhodit

M.

06. 01. 2022, 14:33

@Slavoslav: v ČR je tisíce mostů ve špatném stavu. Často se to řeší snížením povolené nosnosti. Fungující mosty se opravdu nepřestavují kvůli zvýšení nostnosti. Dokoce, pokud vím, ani nové mosty se nestaví tak, aby unesly 60+ tun. Někdy je dokonce problém, aby nové mosty zvládly po několika letech běžnou automobilovou dopravu (tuším 1-2 nové mosty přes D1).

Veritas vincit

06. 01. 2022, 14:31

M.
"Most určený pro vozidla do 13 tun unesl k překvapení odborníků 460 tun zátěže"
https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2884433-most-urceny-pro-vozidla-do-13-tun-unesl-k-prekvapeni-odborniku-460-tun-zateze

Veritas vincit

06. 01. 2022, 14:26

M.
Něco takového může napsat jenom technický antitalent se znalostmi naivního socialistického proletáře.
Nikde na světě nejsou všechny mosty stavěné pro 63 tun Abramse a Leopardy.
Každý most je postaven s nějakým koeficientem bezpečnosti, takže vždy unese více, než udává tabulka...
Žádný most na světě nespadne hned po najetí tanku.
Od toho mají armády podvalníky, tahače, plánovače tras a ženisty.
Nosnost mostů lze lehce zvýšit dodatečným přidáním vzpěr pod mostem, přidáním další vrstvy, která rozloží váhu z pásů na větší plochu. Například položením ocelových plátů. Kudy asi tak jezdí po republice nadměrné náklady o váze třeba 100, 200 a více tun?
Technické řešení se vždy najde. Tedy u chytrých obyvatel.

Slavoslav

06. 01. 2022, 14:14

@M: to si fakt myslíš, že mosty u nás boli stavané presne na 42 t čo je váha pôvodného t-72? ani náhodou + má každý konštrukčnú rezervu. A práve o tom hovorím, že prinajhoršom pôjde miesto kolóny T ciek osamotený Abrams či Leo. Naviac od vstupu do NATO sa hlavné ťahy modernizujú z ohľadom na váhu aj spojeneckej techniky. Prípadne, ako prevádzkujú, alebo plánujú prevádzkovať Leo štáty ako Poľsko či Maďarsko? nejak som nezachytil, že by zatiaľ veľa kusov utopili pri spadnutých mostoch

M.

06. 01. 2022, 13:43

Slavoslave, jak zařídíš, když ten most prostě tak těžký tank neunese? V případě T-cka pošleš na most místo dvou kusů jen jeden. V případě Abramsu tam pošleš půlku a až přejede, tak druhou půlku?

Slavoslav

06. 01. 2022, 12:57

@Milan Magdziak: tak do 89 teho uz nejaky ten rocik uplynul a hlavne tahy sa renovuju tak, aby presla aj takto tazka technika + mnoho z tych mostov by to zdrzalo aj bez toho. Ci su tam dve T-cka, alebo jeden Abrams je lauter jedno tomu mostu

Veritas vincit

06. 01. 2022, 12:38

Milan Magdziak
Tanky Leopard 2Ax má ve výzbroji 19 států:
Švýcarsko, Rakousko, Německo, Maďarsko, Polsko, Norsko, Portugalsko, Španělsko, Švédsko, Finsko, Dánsko, Nizozemsko, Řecko, Kanada, Indonésie, Chile, Katar, Singapur, Turecko.

Milan Magdziak

06. 01. 2022, 11:37

Slavoslav: zapomínáte, že na tanky typu Abrams a Leopard nemáme dělanou infrastrukturu. Neprojedou přes naše mosty. Schválně se to tenkrát tak dělalo.

Milan Magdziak

06. 01. 2022, 11:35

Myslím, že by se nám hodil a pokud by se dal vyrábět spolu se Slováky, nebo Poláky, byl by to pro nás velice zajímavý tank už jen svou logistikou.

Slavoslav

06. 01. 2022, 10:18

@Paja: a co je nase bojiste ak pren nevyhovuju tanky vyvinute specialne pre Europske bojisko? Cim zasadnym sa lisi uzemie CR od krajin ako Nemecko, Rakusko ci Polsko? Pripadne kde vlastne chces bojovat? V Ruskej rasputici pri Done?

Paja

06. 01. 2022, 10:11

Myslím si, že vzhladem k hmotnosti (cca 63 tun), není pro "naše bojiště" vhodný ani Leopard, ani Abrams.

Glock

06. 01. 2022, 10:08

@PeK: Bojové schopnosti jsou jen jednou částí celého případu. Daleko podstatnější jsou náklady životního cyklu, logistika a dodavatelský řetězec. Je fajn, že K2 bude vyroben v tisícikusových sériích, ale 99% bude umístěno na druhé straně zeměkoule. Tam bude i dodavatelský řetězec.

To je trochu rozdíl proti Leoprdům, KMW má kompletní dodavatelský řetězec v Evropě a ten je schopen dodávat v řádu týdnů/měsíce (pokud budou součástky na skladě, tak i během pár dní).

Armády států NATO v Evropě mají cca 3500 tanků, z toho je 80 % nějaká z verzí Leopardu.

PeK

06. 01. 2022, 09:49

K2 Black Panther, je podle mě dle zveřejněných parametrů, ideální na naše podmínky. Dokonce si myslím, že by byl lepší než německý Leopardem 2A7 nebo polskem zakoupený M1A2C Abrams (M1A2 SEPv3).
Mimochodem, slováci (na úrovní státního tajemníka) měli nedávno schůzku s představiteli Hyundai a jednali o případném offsetu při nákupu právě těchto tanků. Naši by měli hodně rychle přemýšlet o spojení tendru se SR a dohodnout se na případném společném postupu - bylo by to levnější pro oba partnery.

Aja

06. 01. 2022, 09:12

Pokud Poláci rychle něco nevyrobí, tak bych si za takových deset let rád přečet o tomto tamku jako výherci výběrka na nové tanky.