Legenda na čtyřech kolech aneb zrození Jeepu
Jednou z nejznámějších značek terénních vozidel je bezesporu Jeep. Původ této dnes již legendární značky sahá až do 40. let minulého století, kdy americká armáda disponovala tak všestranným a spolehlivým vozidlem, že vzbudila zájem u všech spojeneckých jednotek a následně i v civilním sektoru.
Foto: Generál Eisenhower jednou řekl, že džíp byl jedním ze tří strojů, který vyhrál válku | BrokenSphere / CC BY 3.0
Patrně každý, kdo se trochu zajímá o vozidla, někdy slyšel o Jeepu. Dnes se jedná o americkou značku automobilky, která vyrábí poměrně oblíbená vozidla do terénu. Historie džípu ovšem sahá až do druhé světové války. Tehdy „džíp“ označoval armádní vozidlo zvládající jízdu v terénu. Jeho všestrannost ovšem sahala mnohem dál. Džíp byl schopen vozit raněné, tahal nákladní přívěsy a bylo velmi snadné ho opravit. Dal se dokonce osadit kulometem Browning M2 nebo Browning M1919. Generál Eisenhower jednou řekl, že Jeep je jedním ze tří strojů, které vyhrály válku.
Džíp vznikl ve 40. letech, když americká vláda zadala šibeniční termín pro vytvoření armádního vozidla, které zvládne členitý terén. Z více než 150 výrobců tehdy zvládly splnit náročné požadavky v krátkém termínu jen 3 značky. Jednou z těchto značek byla firma Bantman, která vdechla život první verzi budoucího džípu. Ovšem firma Willys – Overland vzala původní návrh, značně jej změnila a výsledkem pak byl džíp, jak ho známe z filmů a muzeí.
Poptávka spojeneckých jednotek po tomto offroad vozidle byla tak vysoká, že firma Willys – Overland nebyla schopna tak rychle vyrábět. Licenci na výrobu tak poskytla vládě, která najala na výrobu ještě značku Ford – giganta na trhu automobilů. Přesný počet vyrobených kusů není zcela znám, neboť se rozcházejí data automobilek a armády. Odhadovaný počet vyrobených džípů je přes 600 tisíc. Americká armáda poskytla džípy i spojeneckým jednotkám. Nejvíce vozidel obdržela Velká Británie. V menším množství byl pak džíp doručen i Kanadě, Francii, Číně a SSSR.
Džíp byl využíván i po skončení druhé světové války. Obrovský zájem měl i civilní trh. Willys – Overland tak využil dobré pověsti a začal vyrábět vozidlo i pro civilní sektor. Konstrukce vozidla se ovšem začala kopírovat tolika značkami, že se dostal do problémů. Firmu nakonec koupil Chrysler, který vytvořil značku Jeep, čímž využil stále trvající popularitu.
A jak vlastně vznikl název Jeep – džíp? V tom se zdroje nedokážou jednoznačně shodnout. Jedna z verzí je, že vozidlo bylo původně označováno písmeny GP (anglická výslovnost „džípí“) – Goverment Property (vládní majetek) a vojáci si tento název zkracovali na „džíp“. Jinde se zas uvádí, že vojáci označovali termínem „džíp“ všechny armádní terénní vozidla.
Zdroj: dday-overlord.com
Komentáře
Honza Schestauer
25. 08. 2022, 00:28Četl jsem kdysi knihu ,,Džíp jede do války". Bylo popsáno, jestli si dobře pamatuji, jak předchůdce Jeepu byl Ford, tušim Mutt. Pak CJ5,CJ7,Wrangler, Cherokee,Grand Cherokee, Rubicon, Commander, . Nejlepší tereňák je stejnak Land Cruiser 73, nebo géčko od Mercedesu. Z náklaďáku Unimog,V3S a tatry 8x8.
Marty
23. 08. 2022, 00:50Zdeněk
tak pokud je to z 600 000 vyrobených, je to méně než 10% :-D ale z pohledu SSSR to i tak byl zřejmě nejpočetnější teréní osobní automobil :-D
Zdeněk
19. 08. 2022, 07:57No já teda nevím, těch jeepu do Ruska bylo kolem 50 000, jestli takhle definujete menší počet, pak by mě zajímala definice většího počtu ...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Willys_MB