Letecký souboj nad Merklínem: Střet československých MiG-15 s americkými F-84
Letecká bitva nad Merklínem byl střet dvou československých stíhaček MiG-15 a dvou amerických stíhaček F-84 Thunderjet, který se odehrál 10. března 1953. Šlo o první vzájemný střet USAF a československého letectva během studené války. Během tohoto střetu se poručíkovi Šrámkovi povedlo sestřelit jeden americký letoun.
Na počátku studené války docházelo v pohraničních oblastech obou bloků také ke střetům mezi letouny. Ne jinak tomu bylo v případě Československa, jehož vzdušný prostor příležitostně narušovaly americké stroje. Povětšinou neúmyslně, některé však plnily výzvědné úkoly. Československé letectvo navíc nemělo prostředky, kterak těmto přeletům zabránit nebo proti nim jakkoliv zasáhnout. Standardní stíhací letoun v československém letectvu Avia S-199 by v případě střetu s americkými proudovými letouny neměl příliš velkou šanci na úspěch. Byl náročný na ovládání a šlo pouze o klon německého Messerschmitt Bf 109G. Situace se začala měnit, až když v roce 1950 koupilo Československo proudové letouny MiG-15 (nejprve označované jako S-102). Tyto se plně vyrovnaly nepříteli, avšak vyžadovaly delší výcvik, a tak mohly být nasazeny k ochraně hranic až o dva roky později.
Foto: MiG-15 během boje se stíhačkou F-86 Sabre, Korea, cca 1953 (ilustrační foto) / National Museum of the U.S. Air Force¨/ Wikimedia Commons / Public domain
Piloti Jaroslav Šrámek (byl zároveň velitel roje) a Milan Forst měli 10. března 1953 nacvičovat letecký útok. Ve svých letounech vzlétli ve tři čtvrtě na jedenáct dopoledne. Ve vzdálenosti 35 kilometrů od státní hranice narazili na dva americké letouny typu F-84E Thunderjet, letící v nižší výšce než oni sami. Poručík Šrámek informoval o Američanech velitelské stanoviště a dostal rozkaz vypálit výstražnou dávku, jež měla přimět Američany přistát na československém letišti. Poté Šrámek uvedl svůj MiG-15 do sestupného letu a zatáčky. Američané reagovali tím, že se rozdělili. Šrámek sledoval vedoucí letoun a vystřelil varovnou salvu. Americký letoun se přesto snažil uniknout do Německa. Šrámek tedy dostal rozkaz letoun sestřelit. Vypálil na ostro dvakrát, kdy nejprve poškodil nádrž v křídle a následná salva z kanonu ráže 37 mm dokonala na Thunderjetu dílo zkázy. Ve vzdálenosti 300 metrů z amerického letounu vyšlehly plameny a pilot G. A. Brown (který byl mimo jiné veteránem korejské války) se musel katapultovat. To již byl 58 km nad německým územím. Tím byla bitva skončena.
Tento střet měl za následek menší počet následných amerických přeletů přes československou státní hranici a američtí letci si od té doby dávali větší pozor. Tehdy šlo o první vzájemný střet. Brzy poté Američané obvinili Československo, že českoslovenští piloti napadli americké letadlo nad německým územím. Po roce 1989 však bylo toto americké tvrzení vyvráceno, díky zveřejnění tajných materiálů.
Jaroslav Šrámek měl vlastně smůlu. V každém vojenském letectvu by byl pilot, který jako první dosáhl sestřelu na “tryskáči”, oslavován. V našem tehdejším letectvu však nikoliv. Vládl v něm tuhý režim a komunisté byli doslova posedlí snahou vše utajovat. I to, co nemělo smysl. Po roce 1989 se pak všechno překlopilo do opačné polohy. To, že náš stíhač sestřelil amerického (i když ve férovém souboji a nad českým územím), tak bylo bráno jako něco nepatřičného.
O svém sestřelu nechtěl Šrámek dlouho mluvit a svou leteckou kariéru završil v osmdesátých letech na stroji MiG-23. Celkově Jaroslav Šrámek nalétal přes dva tisíce operačních hodin. Naposledy se coby voják Československé armády podíval do vzduchu v roce 1989. Tehdy už “jen” na Aeru L-29 Delfín. V roce 2012 usedl do kabiny stíhačky JAS-39 Gripen. Plukovník Šrámek zemřel 16. února 2015 ve věku 85 let.
Komentáře
cer
03. 05. 2021, 19:10Mira
A kde by musel prijit s obvinenim rzsu aby si tomu uveril ?
Kdyz nevetis ani cervenemu krizi, ani polakum.
Czert
03. 05. 2021, 12:36Kaja
Zajimave, ze tehdy benese nenavideli jen nackove, protoze je odhalil pred svetem jaci doopravdy sou.
A dnesni pohrobci nacku ho takynenavidi.
Treba na takovovych karpatech dodnes povazuji benese a madaryka za nejlepsi prezidenty co kdy meli. Ano stavi je vys nez ruske cary a komunosticke pohlavary. Hafej proc.
A muzes tady napsat jakeze to majetky benes po valce ukradl?
Joooo, ty myslis ty majetky zabavene nacistum a jejich prisluhovacum? Aha, takze ty tvrdis, ze nackove se trestat nemeli. Hmmmmm.
A porad tady breciso tom, jak komari po 89 byly malo pitrestatni.
To je schizofrenie, jinak ten paradox nejde vysvetlit.
Ano, benes se vzdal bez boje, stejne jako tvuj deda, cili kdyz byl zbabelec a zradce benes, tak jim musi byt itvuj deda.
A co se tyka rusi, lip studuj, proti jeji krafezi benes oficialne protestoval stalinovi.
A k runcimanove misi, zapomel si na dva faktory a to ten, ze csr s ni souhlasilo retroaktivne a ze runciman byl pronemecky. Tezko rict zda li z presvedceni ci instrukci londyna. Jeho mise mela predem dany ucel, dat uk fikovy list, kterym se zakryje kdyz odmitne csr pomoci proti nemecku.
Dukazy najdes i v jeho zprave, kdy runciman vynechal pripady kdy problemy vyvolali nemci a s temi incidenty byl runciman prokazatelne seznamen.
Czert
03. 05. 2021, 12:22Mira
To, zekatynsky masakr spachali rusove nikdo nepochyboval, jak tehdy tak i dnes. Vyjma kovanych komaru.
Pritomnost nemeckych zbrani a munice jevysvetlena jednoduse - sssr jich pred valkou nakoupil dostatek, dokonce si i text onech smluv muzes na netu najit.
Czert
03. 05. 2021, 12:18Kaja
K tvojemu stesku po ru.... Nechapu te. Na jedne strane tu pises jak komari vedli csr k bide po 45, a pak se jinde ptas, jak je mozne ze ve vyspele cr po 18 neni dneska blahobyt na urovni rakouska?
To ses takovy sklerotik?
A k te tvoji babi....evidentne si nepochopil jeji pointu proc rakousko vracelo ono ousko, ousko.
Czert
03. 05. 2021, 12:12Adtor
Ze havel nema vinu na nepotrestatni zlocincu z rad komunistu?
Rekni mi, jak by zavreni indry, bilaka, jakese a otatnich vrchnich zlocincu spadalo pod kolektivni vinu?
Nebo zavreni fotra dnesnoho rudeho komance za to jak mucil lidi ve vezeni? S tim, ze byly legalni moznosti jak ho odsoudit, Aby nemohly byt zneuzity falesne berlicky jako zdravotni stav apod, aby nebyl souzen.
Nikdo nichy nechtel soudit vsechny komunisty, jen jejich vudce. Takovou obdobu norimberku, zcela v souladu se zskony.
A to havel nepripustil. Hadej proc.
Ano, nemuzes nekoho odsoudit za neco co bylo tehdy legalni, ale muzes to prohlasit za zlocine, a to havel dusledne odmital. Ptej se sam sebe, proc je cr a byla csr jednou z mala exkoministickych zemi kde neni narodni obdoba ksc prohlasena zlocineckou organizaci.
Ja dodnes nazyvam ksc ksc, to m jim tam nikdy nepridam.
A at se na divas jak chces, onen 68 a invaze nikdy legalni nebyla, i pres onen zvaci dopis.
A co tyka komunistu, at byvalych ci maskovanych ve stranach misto ksc.... No vypadalo by to jinak, a i lidi by slchovali jinak, kdyby ksc byla prohlasena zlocineckou organizaci a mit v zivotopise poslanec za ksc po 1968 by bylo stigma a ne doporuceni.
A prave proto, ze v 90s byly mafianske roky, muze to lidi u moci pochopily, ze kdyz nebou trestani za zlociny do 89, tak nebudou trestani za zlociny ani po 89.
Staci se podivat na mafiana babise. Jeho jedina smula je v tom, ze si po 89 nezajistil aby jeho spis o spolupraci s stb byl znicen, jen se spolehal na to zebyl znicen, spolu s desitkami tisic jinych, proti jejichz likvidaci havel nijak nezasahl.
Czert
03. 05. 2021, 11:54Kaja
Vidim, ze sesneudrzel a zacal tu propsgovat lzi a prekrucovani landmasaftu zalozenem nacky.
Vsak pro ne historie zacina az 1945 a ne 1938 ci 1918.
Sinagl - takova obdoba rudeho prava.
Czert
03. 05. 2021, 11:50Franta
A kde ja pisu neco o schvalovani zla? Copak kazdy kdo dobrovolne slouzil v armade musel schvalovat zlociny komunismu?
Neda me to, abych nevzpomel dnesni nemecko, kde u kazdeho nemce v rodine co se tyka 33-45 tak kazdy u nich byl but skryty nebo otevreny antinacek.
Ano, za komaru byly nejen v armade zrudy co si libovaly v nasili, ale necetl ci nenasel sem jediny duvod/dukaz ze by onech sadistu a psychpatu byla v armade ci policiivetsina.
A kdyz si u toho rajchu, kam chces zaradit nemceco vedeli o vrazdeni zidu a ostatnich a nebyly v nsdap?
Sou taky na urovni vrahu?
Jiste ze k vitezstvi zla staci, aby dobri lide necelali nic.
Jenze co kdyz ti dobri lude sou demonizovani?
Podivej se na dnesni usa, kde kazdy kvo neni levicak/marxista je nepritel statu.
Najdi si jak tetoriste z blm/antifa nicili mesta s byly chraneni medii. Zcela stejne jako hnedaci za adly.
S tim, ze kazdy kde se nehlasi k woke ideologii a cancel culture, musi byt znicen.
Urcite si slysel o gine carano a jem postu na fb - a hlavne jaky byl jeho obsah.
A neboj, ja nikde dnrsni rusko ci byvale ssr nikde neobhajuju, vyjma extremne vzacnych prikladu, a stejne tak nemam problem sepsnout usa kdyz jednaly spatne.
Nejsem ideologicky fanatik, sem realista.
A kdyz znas fakta a nepoterebujes nazory, tak me sem napis tvoje pohledy na kal007 kdyz ho rusove sestelili nad sachalinem v 88? A na to jak amici sestelili irance nad vodou v 94?
Cateye
02. 05. 2021, 15:22Ano máte pravdu Karle, chybí mi tam souvislosti, takže cituji vaše slova dál:
"Ještě jsem nepotkal komunistu na kterém by to nebylo vidět i v praktickém životě. U nich se tedy moc velkých myslitelů a zručných řemeslníků neurodilo. Řekl bych, šedá zóna průměru a méně.
Členství u komunistů je v podstatě genetická úchylka. Normální člověk mezi takové bytosti nikdy nevleze. Hlavně asi proto, že si s nimi nemá o čem pokecat.
Co si budeš vypravovat s chomoutem, který každému závidí, prosazuje rovnost v podprůměru a chudobě, všude vidí imperialistu, třídního nepřítele a jeho vzorem i přítelem je rozvojová země, bez úcty k právu a zákonům, ruský chudobinec a hlupákov. "
Konec citace.
...
Čili ve vašem podání klasický předpojatý bolševismus člověka s obrovským komplexem, který v každém oponentovi vidí třídního nepřítele a nedokáže lidi posuzovat jinak než podle svého pokřiveného vidění světa. Jak říkám, musí to být pro vás a zejména vaše okolí strašné peklo...
Cateye
01. 05. 2021, 20:22Karel3 napsal: Tak rozlišovat mě to přece za své vedoucí úlohy naučila Komunistická strana Československa.
Takže jste se stal tím, čím nejvíc pohrdáte, to je vaše největší osobní tragédie...
astor
01. 05. 2021, 14:19Karel
Zase pokud je chytrá vláda doopravdy chytrá, tak nedráždí ty hloupé voliče a předhodí jim alespoň nějakou tu kost, aby drželi kušnu a oni měli čas na tvořivou práci!:grinning: Já osobně nesnáším přeběhlé komouše, z jejich výroků čiší buď mus z profese a nebo pokrytectví. A Karle, souhlasím s tebou, že po roce 1918 to jde s Čechy z konce, po odstranění Habsburků a rozpadu našeho společného státu to bylo horší a horší. Nechápu ty, kteří stále fandí státům, kteří jsou odpovědní za diktát z Versailles, který selektivně uplatnil právo narodů na sebeurčení a který v důsledku vedl nástupu obou totalit, nacistické a následně i komunistické, ať se na to díváme jak chceme.
astor
01. 05. 2021, 12:38czert
Havel za nepotrestání "zločinů komunismu" nemůže. Charta, koneckonců složená taky z velké části z komunistů, byť bývalých, částečně převtělená do OF, důsledně razila cestu právní a ne revoluční z úporné snahy a odmitla uplatnit princip kolektivní víny, aby nedošlo k nějaké újmě, která by vyvolala vůči nim nelibost ať už u vlastních občanů nebo u jejich kurátorů ze zahraničí. Jsou tu ještě tři momenty k připomenutí, ten první je množství členů KSČ v roce 1989 a to je 1 700 000 členů této strany, při tehdy 15 mil. obyvatel., to je víc jak jeden komunista na 10. obyvatel. I v sebevíc antikomunistické rodině byl nějaký ten strejda bolševik. A to nepočítám ty bývalé. Trestejte strejdu... Druhý je právní retrospektiva, nemůžete někoho trestat za něco, co bylo v dobu spáchání skutku s souladu s právním řádem. Ten třetí je, to že nevíme, co vlastně Havel Adamcovi za klidné předání moci slíbil..:grinning:Taky bychom neměli zapomenout na bývalé komunisty v několika hlavních politických stranách následujícím období - ČSSD-55%, ODS- 32%, a kolaborantské strany ČSL a ČSS, které plynule buď nasedli na novou antikomunistickou agendu a nebo splynuly s jinými subjekty. Nadávejte současné vládě a prezidentovi jak chcete, ale kdyby vládnoucí strany z devadesátých let a první dekády neměli ve ksichtě beďary a špínu ze svých kauz a neschopnosti, tak tam mohl být někdo jiný.
Nemám
01. 05. 2021, 09:58Ten kdo sleduje Prima ZOOM a tím Válka ve Větnamu ten si udělá na američany svůj názor.
Zcela určitě nebude kladný .Jak dkázali s bezprostřední blízkosti střílet batolata do hlavy.
Ptoto je jako divoké svině vyhnali s kukuřice.
Franta Pohroma
01. 05. 2021, 03:03Czerte, schvalovat zlo s tim ze s tim ja sam nic nenadelam aze normalni lidi nic spatnyho nedelali kdyz byli ve strane je to same jako to zlo pachat. Nemci kteri, tolerovali vrazdeni zidu v koncentracich a pritom byli cleny NSDAP, byt o tom "nevedeli" jsou stjni jako ti co je tam vrazdili.
A kdo byl za komara ve strane to schvaloval. Ono totiz k vitezstvi zla staci aby dobro jen cumelo a nic nedelalo.
V dnesni dobe adorovat Rusko a velebit komance je proste spatne. At uz jsou Amici jakkykoliv tak nas nikdy nenapadli a neokupovali. Proti tomu neni argument to je prosty a ciry fakt. Kdyz znam fakta nepotrebuju nazory.
Czert
01. 05. 2021, 00:24Kaja
Ano, taky se velmi divimze mas volebni pravo. Ale ted prokazujes ze si fanatik a ideolog bez znalosti, ktery se blizi trolovy.
Protoze evidentne nemas zadne argumenty a jen pises urazky.
A kdyz zato dle tebe nemuze havel. .. Tak me sem napis jediny havluv vyrok kdy odsoudil komunisti co vyzival k potrestani za jejich zlociny.
Dale cekamna to, jak tu napises jak tcoji pribuzni bojovali v 38 a 38, 68, aby nebylyoni slovansti srabkove kterymy pohrdas.
A to ze si dokonaly genital neustale prokazujes zas a znova.
Ano skutecne za to, ze csr nebojovalamuze zapad.
Nebbo di myslis, ze by slova zapadu, pokud sojde k valce tak na vine bude csr?
A pak, abysto obhajil skutecne rozeber jak bypolaci sli do valkykdyby jim zapad rekl ze za valku budouvini oni a nenemecko jak jev historii.
A aby ses trosku dovzdelal, precti si i neco o zrade zapadu, tentokrat v polsem provexeni, co se tyka 39.
Ale v tvojem germanskem mozecku je to jen nahoda ze jak cesi tak i polaci maji za to ze jev 38 a 39 zapad zradil.
A nezapomen, germanem pro nemce nikdy nebudes, a pokud by ses jim stal, tak jen 4.kategorie. Hned po sudetacich kteri sou 3.
Czert
01. 05. 2021, 00:13Kaja
A kdyz tak nesmasis komunisty, tak nejezdi do usa. Tem se vyhni, protoze pod vexenim aoc, blm a podobnych marxistu se amerika velmi priblizuje nejkrutejsim stalinistickym letum.
karel3
01. 05. 2021, 00:08Czert
"Ano, havel. To on za to muze,..."
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Havel zvolil lháře prezidenta a podvodníka premiéra ??? :laughing:
A jinak dobrý, ošetřovatelé jsou na tebe hodný, jídla máte v ústavu dost, na vycházky do zahrady tě pouští,... :laughing:
To je stejně "chytrý" jako, že "Západ" může za to, že "Čechoslováčci" nebojovali proti Adolfovi a odevzdali mu kompletný výzbroj. :laughing:
Pane Bože, tohleto má v ČR volební právo! :laughing:
Czert
01. 05. 2021, 00:05Frantapohroma
Ano, ja verim tomu, ze onen pilot by omitl udelat nalet na vesnici kde by se meli skryvat domeli diverzanti.
Muzes me uvest jedini pripad pilota csr za komaru ktery provedl zachyt civila A ZAROVEN pak neodesel predcasne z armady/letectva? Staci jefen jediny.
Co se tyka tveho prikladu se skauty. . Tak ten piloti neprovedli, cili zcela irelevantni.
Nikdo normalni tady nepopira ze komunisti byly zlocinci, ale je nutno rozlisovat mezi normalnimi lidmi a fanatiky a psychpaty. Normalni clovek by ony bezbrane skouty nezmadakroval.
Czert
30. 04. 2021, 23:53Kaja
Visco je na tobe uzasne? Ze se tady roozcilujes jak nam tu vladnou ex ksc a ex stb, ale toho kdo za to muze obdivujes.
Ano, havel. To on za to muze, on zabranil stihani komunistickych zlocincu a za to, jak to tu rozkradly. Byl to on kdo razil heslo nejsme jako oni, tak je atihat nebudem.
Schvalne se zamysly, proc v polskz, rumunsku apod bylykomari prohlaseni zlocineckou organizaci?
A muzes me jmenovat polskeho ci rumunskeho havla? Ze ne? Uz chapes?
Takze tolik k tvojemu chapani historie a rozhledu.
Franta Pohroma
30. 04. 2021, 21:54Karle 3, je neuvěřitelé kolik schvalovačů komunistických zvěrstev a milovníků nejzaostalejší "super" velmoci stále žije v našich řadách.
Díky za tvoje věcné argumenty, které obsahují zajímavé informace.
Pro obhajovatele hrdinného por. Šrámka, myslíte, že by se tento podle Vás téměř svatý hrdina rozpakoval splnit rozkaz, který by mu nařídil provést preventivní nálet na libovlnou obec na našem území, která by dle velitelství schvovávala domnělé imperialistiké diverzanty?
Třeba jako roztříleli v roce 1949 skupinu skautů která chtěla utéct z republiky a StB je roztřílela samopaly doslova na řešeto? Dle Vás jistě hrinný a obhájitelný čin tohoto "skvělého" komunistického období.
Uvědomte si laskavě, že komunisté ničili lidské životy ať už fyzicky, či jen kádrováním. Tohle se dneska schvaluje? Proč se nemáme jako někci a rakušáci, jen a jen vina komunismu.
Cateye
30. 04. 2021, 20:43Žít tímto kádrovacím způsobem, to znamená neposuzovat lidi podle charakteru, ale podle politického názoru musí být strašné peklo. Není divu, že jste osamělý a musíte si to kompenzovat v bezvýznamných diskuzích...
Cateye
30. 04. 2021, 19:08Přesně tak pane Karle. Já vás také nepotřebuji znát osobně, abych mohl konstatovat že jste Blb... :slight_smile:
Czert
30. 04. 2021, 18:41Kaja
A ty si ho osobne znal? Ze vis ze to byl kovany komunista? Ze schavoval jejich zlociny apod?
Tak teda vysvetli proc mu bylo dovoleno proletet se v gripenu.
A rozwberme si to tvoje moralizovani, a ze by se neszal vojakem. O kolik driv by padl komunismus? O 10 sekund?
A nejak sem si nevsim ze bys opovrhoval nemci co nemeli problem napred slouzit nackum a pak zapadnimu nemecku.
Monarchista
30. 04. 2021, 18:00Byl to statečný voják bránící svoji vlast. Jinou vlast jsme neměli a mít nebudeme a já nedokáži pochopit tolik mstivých a hloupých příspěvku. Je to vyzitka školství a vlastenectví. Šrámek byl statečný chlap a Vy pitomekové se zkuste přihlásit nezi záložáky u vojenských velitelství a potom pište. V každé době je to naše vlast a nikdo nám ji nevymění.
czert
30. 04. 2021, 17:28Kaja
Kdyz uz si nam sem dal onu historii motoru pro mig15, nechces nam sem dat i historii vesmirneho programu ?
Jak amici, tak i rusove zacinali z puvodniho nemeckeho vyzkumu, ale u rzsu si ho oni zvladli vlastnimi silami a u amiku meli uspech jen diky nacistickym vedcum ?
czert
30. 04. 2021, 17:16Yonder/kb/kaja
Kuci uvedomte si, zeten pilot delal co musel. Nemusel to bytkvany komar, teba jen. Chtel lezat a v te dibe to jinde nez v armade neslo.
Ja skutecne nevidim problem v tom, ze strilel po vpjenskem letadle.
Argument ze neuznavam, stilel po amicich a ty dou dnes nasi spojenci tak je automaticky spatny clovek.
Tak se prosim soukmenovci zamyslete i nad tim, ze nemxi sou dnes nasimi spojenci, budete proto nenqvidet i toho co bojoval proti nackum ?
Takze bud budete pokrytci, nebo ideologicti bojovnici. Jina moznost neni.
A co se tyka pilotu co zasajovali proti civilum...muzete si najit hodne clanku o tim, jak zasahovali proti nim. Temer bez vyhimky to melo ten samy prubeh -pilot byl pochvaken za uciny zasah, povysen a po case odesel predcasne z vojska pryc.
czert
30. 04. 2021, 16:58Astor
Neplet si demokracii a anarchii.
Mozna to bude pro teve divne, ale i dnes nemas na svete jediny stat, kde by bylo dovoleno to co si napsal, a je jedno jesti je to usa, rusko, cina, cr, nemecko ci angola.
Pokud chces bojovat v cizim vojsku, musis to mit povolene.
Ne nadarmo zabirouti davaji novou identitu a obcanstvi lidem slouzici v jejich legii. Hadej proc.
Hlavni ozdil je v tom, ze zs tvoje nazory te nikdo nezavre do bani, narozsil toho jak to fungovalo za komaru.
Yonder
30. 04. 2021, 14:27Luboš:Ideologické důvody bych si odpustil. Armáda, z principu, slouží proti vnějšímu nepříteli a americké letectvo v té době takovým bylo.
---------------------------------------------------------
Ano, jenže v té době si ideologické důvody neodpustila hlavně bolševická vláda řízená ze SSSR které tehdejší armáda sloužila především.
Pavel
30. 04. 2021, 14:01tebe bych chtěl,Karlíku 3 po ruce,ale gumového,abych tě mohl zkopat za to opovrhování naším národem,hajzle........
Luboš
30. 04. 2021, 13:38Náš pilot jednal správně a jako profesionál. Akce proti narušiteli byla zcela legitimní. Ideologické důvody bych si odpustil. Armáda, z principu, slouží proti vnějšímu nepříteli a americké letectvo v té době takovým bylo.
Jan Tauš
30. 04. 2021, 12:34Kdybych v tom seděl já, sundal bych s chutí oba dva.
hb
30. 04. 2021, 08:18abych tomu správně rozuměl. Chváltíe tady kovaného komunistu, který v době nejtvrdších komunistických opatření bránil zločinný režim v kolaborantský armádě?
jenom pro upřesnění pojmu, HB
Yonder
30. 04. 2021, 07:56Z vojenského hlediska udělal pilot to co musel, ale vědomte si v jaké se to stalo době: rok 1953!! Československo nebyla svobodná země, byla to kolonie SSSR. Sovětští poradci mluvili do všeho, téměř vše u nás řídila Moskva.
Pro spoustu lidí a hlavně třetí odboj bylo USA spojenec.
astor
30. 04. 2021, 07:40czert
Ano, za komárů bylo nelegálnlní se zbraní v ruce sloužit u potencionálního nepřítele. Ovšem domníval jsem se, že ve svobodné společnosti je na svobodné vůli jedince, jaké bude zastávat názory a jak je bude prosazovat, pokud neohrozí občany vlastní země. Nebo to platilo jen do té doby, než nová moc definitivně uchopila otěže moci do svých rukou? Teď už nezakrytě signalizují, že odlišné názory tolerovat nebudou, a kdo je bude mít a něco pro jejich prosazení udělat, ze s ním zatočí. Službou v milicích vzbouřených východoukrajinských regionů mohli ohrozit tak maximálně české dobrovolníky náckovského batalionu Azov, kteří kupodivu nechávají příslušné české organy v klidu.
MXM
30. 04. 2021, 04:12byl to boj nervů a zároveň testování síly a odhodlání oponenta. Akce našeho udatného pilota ukázala že je zde tvrdě hájené území a vojáci se nebojí pronásledovat nepřítele. I toto přispělo bezpečnosti našeho státu. Kdyby ukázali slabost tak by si Amíci troufali stále víc. Jen ukázka síly je dovedla přivést k rozumu.
Je to stejné jako v mezilidských vztazích kdy nějaký grázl provokuje a když okamžitě dostane jednu "mezi lampy" tak se hned chová zdvořileji.
Pepek
29. 04. 2021, 22:14film Vysoká modrá zeď.
czert
29. 04. 2021, 20:00Kaja
Navic, vysvetli me, proc si na sadama osn najednou. Vzpomelo ?
Po 92 pomalu svet nevedel ze nejaky sadam existuje.
Ani jehp sousede.
Navic v dobe, kdy po tom co usamuv oblibeny sportovmi tym new york jets udelal svoje vystoupeni, svet resil jine veci nez chemicke zbrane.
A vsimni si, ze safama s tim nikdo nespojoval. Linky vedly do aghanu, pakistanu a saudske arabie.
Tak proc invaze do iraku ?
czerz
29. 04. 2021, 19:48Kaja
Kdyz uz si nasel ony linky na to, ze v iraku byly nalezeny prakticky nefunkcni chemicke zbrane, tak ti jiste nebude delat problem sem dat link na funkcni fabriku kde se zhn vyrabeli, ze, spolu s nazvem a finacovanim programu ktery jejich vyrobu zastresoval, aby si dokazal ze irak tyhle rezoluce osn porusil.
Navoc sadam chemixkou nikomu po 91 nevyhrpzpval, ani nepiuzil.
A jestli si mysliz, ze je invaze kvuli nefunkcnim zhn koser...pak jiste budes zcela spokojemy jdyz by te zavrely na desirky let do krymu, jen proto ze mas doma plynovku ci zcela nefunkcni a znehodnocenou zbran.
A pokud se chces ohanet rezolucemi osn, tak me rekni, kdy ze to osn dovolilo iranu vlastnit atomky ?
Protoze iran otevrene rika ze ma vojensky jaderny program a osn nejen ze nezafa invazi, ale jeste zmirnuje sankce vuci iranu.
Petr C.
29. 04. 2021, 17:32Blbec nikdy nepochopí,
že je blbcem skutečně.
Pravdu o tom, že je blbec,
říkáš blbci zbytečně.
Czert
29. 04. 2021, 17:26Kaja
Jenze problem chem zbrani v iraku po 2001 je v tom, ze pokud kohokoliv trvale zranily, tak to bylo omylem.
Cili ti konspiracni teoretici maji pravdu kdyz tvrdi ze irak nemel FUNKCNI chemicke zbrane.
Czert
29. 04. 2021, 17:22Astor
Ano, bude se divit. Velmi rad si prectu tvoni sousvislost mezi valcenim v kabulu a jinde na sv a migraci muslimu, hlavne turku, do nemecka, potazmo evropy.
Czert
29. 04. 2021, 17:18Astor
Asi te zklamu, ale i za komaru bylo nelegalni nejen projevit jiny nez nazor strany, ale jit za nej bovovat do cciziny.
Oni nebyly zavreni za nazor, ale za ten boj nna donbase.
A ten tvuj primer se zahradou a jabky neodpovida, protoze oni nic neukradli.
astor
29. 04. 2021, 15:42J.Uher
Podívejte, nebuďme jako oni. Ostrakizace nikam nevede. Lepší je nechat je vystřílet jejich prach. Je to demokratické a zábavné zaroveň.
J.Uher
29. 04. 2021, 15:30Proboha,proč toho fašistickýho zmetka- karel3,tady trpíte.Vždyť je to psychopat.Veřejně vás ponižuje a vy si to necháte líbit.On není nadčlověk.
Šťoural
29. 04. 2021, 15:23"Vypálil na ostro dvakrát, nejdříve z kulometů..." - To se hned pozná odborník ;-) MiG-15 byl vyzbrojen dvěma kanóny Nudelman-Richtěr ráže 23 mm a třetím kanónem Nudelman ráže 37 mm. Spi sladce, šéfredaktore!
astor
29. 04. 2021, 15:14Karel
Takže za migraci může náš blahobyt a ne rozbití poměrně stabilizovaných a prosperujících států Severní Afriky a Malé Asie západními mocnostmi za pomocí sankcí, barevných revolucí a podpory místního militantního, často extrémistického disentu propagandisticky, finančně a dodávkami zbraní? Zajímavý pohled na hlavní důvod migrace, zajímavý pohled do myšlení česky mluvíciho Neslovana, odpůrce Slovanů a stoupence humanitárního násilí, přísně demokratického....:grinning:
Cateye
29. 04. 2021, 14:30Ten husarský kousek poručíka Šrámka se zase tak moc neutajoval. Jednak byl několikrát zmiňován v odborném tisku (Křídla vlasti, Letectvi a kosmonautika) jednak o celém souboji vyšla poutavá povídka v propagandistické knížce pro mládež o Československém vojenském letectvu a především byla tato událost ztvárněna ve filmu Vysoká modrá zeď...
astor
29. 04. 2021, 13:34Karel
Takže za migrační vlnu do Evropy v posledních cca 20letech může írácká invaze do Kuvajtu v roce 1990. To má logiku.... humanitární logiku. :grinning:
astor
29. 04. 2021, 13:03czert
Budeš se možná divit, ale kdyby se humanitárně neválčilo u Kábulu a všude tam, kde se známí demokrate snazili barevně změnit politickou nmapu světa, tak by ti "muslimáci" z Afghánistánu, Libye, Sýrie a všude tam, kam stoupla okovaná bota sociálních inženýrů především zpoza vody, v Praze nemuslimčili.
Czert
29. 04. 2021, 12:24Astor
Budes se divit, ale me je milejsi kdyz se bojuje za prahu u kabulu, misto toho aby v praglu bouchali muslimaci co chteji svych 40 pannen.
astor
29. 04. 2021, 12:24Karel
Utíká se většinou ze zahrady, kde se snaží nakrást. Děda Mráček s holí v ruce vždy své výpěstky hájil a před zloději neutikal. :grinning: Jinak svoboda názoru, ano... Není to asi týden, kdy (StB) či nějaký její nástupce zatknula šest mládenců, kteří projevili odlišný názor než režimní, a šli za něj bojovat na Donbas? :grinning: Není to asi rok, co dostal podminěný flastr nějaký děda, který veřejně řekl, co si o "mírových misích"(:grinning:!) dovolil říci, co si doopravdy myslí? Já se neodvážím říci nahlas, co si doopravdy myslím. Ostatně lichotek na jejich adresu už bylo... Proč na tu hromady oslavných projevů ještě přisypávat?:grinning:
Czert
29. 04. 2021, 12:22Kaja
Co je spatneho na nacviku zteci s ostou munici? Nemusis u nich stilet. A vzhledem k tomu ze neni zaznam o tom, ze by nekdo byl sestelen pratelskou palbou, tak i bezpecne.
Ano, skutecne, dle lezeckeho prava, poked je vojensky letoun v cizim vzdusnem prostoru a zachova se jakoliv jinak, nez mu vzusny policajt naridi, tak se to automaticky povazuje za zahajeni boje.
Pokud neveris, najdi si co znamena air policing, prava a povinosti.
A samozjemne ze podstatne kde doslo k zachytu, boji a sestrelu.
Pokud doslo k zachytu nad csr, tak neni co resit, byly v pravu.
Byt sestrel nad rajchem uz mockoser neni, byt, byt je to ok nebo v sede zone.
Staci se podivat nad koreu, kdyamici lovily migy v aleji migu a kolikrat se v zapalu boje dostali z koreje do ciny a sestrelili je nad cinou a cinani nikdy z toho nedelali vedu.
Pokud je zachytili nad nemeckem, je jednoznacne chyba na strane navodciho.
A zevarovna davka zasahla letoun? Well, kdyby nedelal druhou zatacku, ale jen dokoncil tu prvni a zkrotl, tak by ho nezashla.
Pokud se ti lupic vloupa dobaraku, a tyho misto varovneho vystrele zasahnes, tak ma lupic smulu, tvoje vina to neni.
No a pokud ma amicke hlaseni pravdu, tak uletet 12 mil v horicim letounu mozne je.
Czert
29. 04. 2021, 11:49Astor
Plny souhlas s tebou ze bojoval za csr. Soveti vzdy byly pochybni spojenci a meli spoustu zbytecnych agresi.
Czert
29. 04. 2021, 11:45Zajimave, ze to komari tutlali, zvlast kdyz v te dobe byl hon na agenty imperialismu.
Kdo by neznal americkeho brouka.
astor
29. 04. 2021, 09:37Karel
Nechtěj vědět, co si myslím o těch, co bojují za Prahu u Kábulu.... To máme prezidenta, autora výroku, pěkné jelito, až Ovara, co? To by bylo za tři na tvrdo v Kynšperku, vysloveno nahlas, u nefalšovaného demokratického soudu...
Lynx
29. 04. 2021, 08:37Od autora bych očekával na tomto webu dostatečné technické znalosti, navíc snadno dohledatelné. MiG-15 neměl žádné kulomety, jeho výzbroj se skládala z dvou kanonů NR-23 ráže 23 mm (80 nábojů na hlaveň) a jednoho kanonu N-37 ráže 37 mm (40 nábojů).
astor
29. 04. 2021, 07:40Byl to jeden z mála vojáků po roce 1945, který bojoval za tehdy Československou republiku a ne za své pochybné spojence v předem prohraných agresích a okupacích. Čest jeho památce!