Letouny A-10 pro Ukrajinu – ne, moderní pumy JDAM – ano
Ihned po zahájení speciální vojenské operace ruské armády na Ukrajině se Ukrajina obrátila na Spojené státy s žádostí o poskytnutí amerických bitevních letounů Fairchild A-10 Thunderbolt II (Warthog), uvádí americký list Washington Post. Ministr obrany Ukrajiny O. Reznikov údajně osobně požádal svého amerického kolegu o sdílení těchto bitevních letadel, byl však odmítnut.
Kyjev údajně zdůvodňoval svoji žádost potřebou bojovat s ruskými tankovými kolonami, které rychle postupovaly hluboko na území Ukrajiny. Ukrajinští vojenští představitelé viděli jako adekvátní odpověď na tuto situaci výkonný 30mm rotační kanón na letounu A-10 včetně schopnosti letounu nést větší množství raket a bomb.
Američané však usoudili, že dodávky bitevních letounů nejsou kvůli rozsáhlému nasazení ruských systémů PVO vhodné a A-10 již není nejnovější letadlo s odpovídajícími varovnými a obrannými systémy. Spojené státy tak místo A-10 Ukrajině poslali velké množství náhradních dílů na podporu stávajících bojových letounů, které Kyjev měl a stále má k dispozici.
A-10 Thunderbolt II je americký vojenský jednomístný, dvoumotorový proudový letoun určený k poskytování přímé palebné podpory (Close Air Support, CAS) jednotkám pozemních sil (ničení tanků, obrněných vozidel a dalších pozemních cílů). Rovněž může působit jako předsunutý letecký návodčí a navádět jiné letouny na pozemní cíle. Jedná se o první typ letounu letectva USA od počátku navržený pro plnění úkolů přímé palebné podpory. Oficiální bojové jméno je odvozeno od letounu z druhé světové války P-47 Thunderbolt, který byl velmi efektivní při plnění stejných úkolů. K prvnímu nasazení strojů A-10 došlo v roce 1991 během operace Pouštní bouře (Operation Desert Storm). Letadla A-10 "Warthog" nalétala celkem 8100 misí. Následně se letadla A-10 zúčastnila všech konfliktů, ve kterých se angažovalo americké letectvo. V roce 1995 se zapojila do operací proti Srbům, v roce 2001 proti jednotkám Tálibánu v Afghánistánu, od roku 2003 byla nasazena v Iráku, v roce 2011 se zúčastnila útoků na pozemní jednotky Kaddáfího v Libyi a od září 2014 se podílejí i na bojích proti organizaci Islámský stát. Jejich význam a nasazení však postupně klesá, a to i z důvodu, že piloti A-10 jsou na moderním bojišti vystaveni mnohem většímu riziku než posádky jiných letadel. Dokonce i protivník bez vyspělé protivzdušné obrany, který používá jen raketový komplet odpalování z ramene (jako např. Igla nebo Stinger), je v současnosti pro stroje A-10 velkou hrozbou.
Americká podpora ukrajinského letectva však pokračuje i jinými směry. Nedávno např. Pentagon oznámil plány na převod přesně naváděné letecké munice na Ukrajinu. Řeč je o bombách vybavených naváděcími soupravami JDAM (Joint Direct Attack Munition) s podporou GPS.
Zdroj: popularmechanics.com
Komentáře
Radek
03. 01. 2023, 08:33Pentagon vyhodnotil situaci a nechce riskovat ztrátu reputace A-10. Biden mě ale zklamal, když nedal Rusku ultimátum, že buď rusové zastaví ostřelování elektráren, nebo dodá Ukrajině střely ATACMS.
Petr Hejna
30. 12. 2022, 11:04Je to asi rozumná úvaha. Ten letoun je postaven okolo obrovského 30mm rotačního kanonu a např. postrádá klasický letecký radar. Může tedy operovat pouze s podporou okolních stíhačů a v podmínkách naprosté vzdušné převahy. Osamocený letoun nemá na moderním bojišti absolutně žádnou šanci. V podstatě by byl v pozici jako německé štuky na konci války. Něco by zvládli, ale za cenu obrovských ztrát.
A jen tak na okraj, viděl jsem instruktážní video, jak se plní ten kanon municí. To se někde pod stromem v trávě opravdu dělat nedá.
Bombero
30. 12. 2022, 10:13Je to škoda, že je nemají, protože si myslím,ýe pořád budou mít stejnou, ale spíš lepší ochranu, než co ted ukrajinci mají. At letadla, nebo vrtulníky. A za těch 10 měsíců třídenní operace se už posádky mohly vycvičit