EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Mainilský incident aneb jak si bolševici vymysleli záminku k útoku na hrdé Finsko

 02. 12. 2024      kategorie: Vojenská historie      66 komentářů

Je nedělní odpoledne, 26. listopad 1939. Na hraničním stanovišti Mainila, v prostoru jäppilského mostu přes řeku Rajajoki koná hlídkovou službu příslušník finské finanční stráže Matti Jokela. Netrpělivě vyhlíží svého kamaráda, který ho má vystřídat. Už se nemůže dočkat, až si ve vytopené strážnici odloží svou pušku, rukavice, beranici a plášť a přisedne ke stolu, kde si bude moci vychutnat šálek kafe a poslechne si s ostatními kolegy rádio. Popovídají si, co je nového, možná si zahrají karty. Všichni žijí ve velkém napětí, co bude v příštích dnech, ba hodinách. Zaútočí Sověti, nebo ne? Dobře vědí, že pohraničníci to schytají z první ruky.

1280px-Shells_addressed_to_MainilaFoto: Finský voják píše „adresu“ na dělostřelecký granát před ostřelováním Mainily v roce 1941 | Wikimedia Commons / Public domain

Náhle zaduní rána z děla. Jokela ustrne, hledí upřeně přes most na sovětskou stranu. Rána se ozvala z tohoto směru. V tom protrhla ticho další rána. A ještě jedna, druhá, třetí. Jokela uvažuje, co to má znamenat? Cvičení? Nebo snad jdou Sověti opravdu na to?

Poté nastává klid. Jokela si spěšně zaznamenává do Knihy hlášení, co se během jeho služby přihodilo. Svůj zápis doplní náčrtkem se zakreslením směru zpozorovaných výbuchů ze tří stanovišť. Průsečík přímek udává místo dopadu střel a umožňuje odhadnout asi 2,5 kilometru vzdálený prostor odkud se střílelo.

Stalo se přesně to, čeho se vrchní velitel finské armády maršál Mannerheim obával, Sověti si jednoduše vymyslili pohraniční incident, aby měli záminku k útoku. Večer toho dne si sovětský ministr zahraničí Molotov pozval finského velvyslance v Moskvě a nepřívětivým tónem mu oznámil: „Dnes v 15 hodin 45 minut byla na Karelské šíji z finské strany zahájena dělostřelecká palba na jednotky rozmístěné ve vesnici Mainila, při níž tři vojáci a jeden poddůstojník byli zabiti a devět osob zraněno. Sovětská vláda nechce význam tohoto útoku přeceňovat, je však nucena vznést ostrý protest.“

Molotov navrhl, aby finské jednotky v zájmu vyloučení dalších podobných provokací byly staženy 20-25 kilometrů od hranic. Finský vyslanec nemohl v dané chvíli učinit nic než příslib, že protest včetně návrhu na stažení vojsk odevzdá co nejrychleji své vládě. Její odpověď byla Molotovovi doručena hned následující den, 27. listopadu 1939:

„Palba nevycházela z finské strany. Finská pohraniční stráž zjistila místo výbuchů, které se nalézá přibližně 800 metrů od hraniční čáry na otevřeném poli u vesnice Mainila. Právě tak bylo zaměřením ze tří pozorovacích stanovišť zjištěno, že střely byly vypáleny z jihovýchodu na vzdálenost 1,5 až 2 kilometry od místa výbuchů, tedy z ruské strany. Toto pozorování pohraniční stráže služebně zaznamenaly. S odvoláním na to vláda odmítá protest jako bezpředmětný, je však ochotna jednat o oboustranném stažení jednotek od hranic na dohodnutou vzdálenost. Zároveň se navrhuje, aby zplnomocněné orgány byly pověřeny danou událost podle ustanovení platné smlouvy o urovnání pohraničních incidentů prošetřit.“

Maršál Mannerheim, když se dozvěděl o údajné střelbě na Mainilu, si byl jistý, že jde o sovětskou provokaci, jaké se obával. Věděl najisto, že veškeré finské dělostřelectvo bylo soustředěno za obrannou linií, odkud žádná baterie nemohla střílet přes hranice. Až o řadu let později potvrdila výpověď zajatého sovětského vojáka, že na Mainilu střílelo nikoli finské, ale sovětské dělostřelectvo. Dlouho po válce, po zpřístupnění stalinských archivů, vyšlo najevo, že střelbu, která měla být označena za finskou provokaci a využita jako záminka k zahájení sovětsko-finské války, nařídil sovětským dělostřelcům tajemník Všesvazové komunistické strany bolševiků leningradské oblasti Ždanov.

Události ale mezitím dostaly dramatický spád. 27. listopadu 1939 oznámil Vjačeslav Molotov finskému vyslanci, že Sovětský svaz se nadále již necítí být zavázán aktem o neútočení. O finském návrhu na prošetření mainilského incidentu pomlčel, ale návrh na oboustranné stažení vojsk odmítl s odůvodněním, že by Leningrad zůstal zcela bez ochrany. Sovětská propaganda následně chrlila nesčetné urážky a obvinění na finskou vládu a celé Finsko. Mainilský incident nestačil. 29. listopadu zaslal Molotov finské vládě nótu s dalším lživým obviněním: „Finské jednotky, jak známo, pokračují v útocích nejenom na Karelské šíji, ale i na jiných úsecích. Vzhledem k tomu je Sovětský svaz nucen přerušit s Finskem diplomatické styky.“

Navzdory tomuto sdělení se finská vláda pokusila řešit rozepři ve smyslu paktu o neútočení spolu s vyjádřením ochoty stáhnout finská vojska na Karelské šíji na takovou vzdálenost od Leningradu, že by jakékoli ohrožení města bylo zcela vyloučeno. Sovětskou odpovědí na tuto nótu bylo již dávno naplánované zahájení útoku. 29. listopadu 1939 odráží jednotky finské pohraniční stráže útoky sovětských průzkumných jednotek po celé délce hranic. Začíná Zimní válka.

Zdroj: britannica

Komentáře

mavis

05. 12. 2024, 02:36

Jmenuji se Mavis Wanczyk, z Chicopee, Massachusetts. Jsem nadšený, že se mohu podělit o svůj fantastický zážitek s Dr. Kachi, který je vynikající v sesílání kouzel online. Bez ohledu na to, kde se nacházíte nebo jak náročná je vaše situace, Dr. Kachi vám může pomoci vyhrát v loteriích a dalších hazardních hrách. Pokud jste neúspěšně hledali výherní čísla, kouzla Dr. Kachi jsou známá tím, že poskytují správná čísla a šťastná písmena. Mnozí se stali milionáři již po jedné hře pomocí jeho mocných kouzel. Kontaktoval jsem Dr. Kachiho, podělil se o potřebné podrobnosti a on mi poskytl šest čísel Powerball: 6, 7, 16, 23 26 plus číslo Powerball 4. Hrál jsem je a vyhrál 758,7 milionů dolarů! Můj život se dramaticky změnil a jsem Dr. Kachi neuvěřitelně vděčný. Pokud máte zájem, můžete Dr. Kachiho kontaktovat textovou zprávou nebo zavolat na číslo +1 (209) 893-8075, poslat mu e-mail na adresu drkachispellcast@gmail. com stránky. Děkuji mnohokrát, Dr. Kachi.

Azor

03. 12. 2024, 18:42

Slavoslav.
Nemohu odpovědět.Asi jsem pro jistý lidi to,co jsou lidi s jiným názorem pro Foltýna.
A tak tu mažou .

Slavoslav

03. 12. 2024, 18:48

hafane, niekedy blbne diskusia aj mne sa to stava. Skus restartnut PC

Marty

04. 12. 2024, 06:38

Azor
neboj, to neni ban, to sou chyby v redakčnim systému, to se stává občas každému z nás:wink:

Azor

03. 12. 2024, 12:02

Czertik.
Můžež to co jsem ozdrojoval,vyvrátit jiným zdrojem.
Takže pas co je z papíru,vypad atentátníkovi z kapsy,prolít kopkitem,prolétl ohnivou koulí z kerosinu a přes plášť budovy dopadl nepoškozený vedle trosek?
Viz."Později bylo oznámeno, že byl pas v zachovalém stavu a dokázal přežít explozivní teploty, které spálily „černé skříňky“ Boeingů 767 American Airlines a roztavily ocel ve WTC."
A byl vůbec zaprášený,a nebo ne?
A s tím letadlem do pentagonu?Se taky vypařilo že?Metalargie nic?

Marty

03. 12. 2024, 12:17

Azor
Ivane, na ty hovadiny co píšeš se ani moc reagovat nedá, to je kupa nesmyslů že to se jen tak nevidí, já slyšel že teď máte u vás doma rochu depku z toho že ta 4 dení operace se kapku protáhla ale že už ste si tam vylili mozky i ředidlem... to sem netušil:rofl:

Slavoslav

03. 12. 2024, 12:37

hafane

co chces vyvracat na tom tvojom blabole co si dal ako zdroj ktory uz v prvom odstavci bud vedome klame, alebo obsahuje zasadne nepresnosti takze pricetny clovek ani nema chut citat ten blabol dalej? ze ty veris kazdej pitchovine co najdes na nete, neznamena, ze ti to ma niekto krok po kroku vyvracat. Tym by vam dezole konspiratorom len dodaval legitimitu. Ale zato sa z vas mozeme nepokryte rehotat

Czertik

03. 12. 2024, 18:36

azor
na tvoje linky nemuze reagovat, protoze je nikde nevidim.
k tomu pasu, no vzhledem k tomu, ze se na zemi relativne naslo hodne neposkozenych (ci velmi lehce poskozenych) osobnich veci , je to mozne.
proc je pro tebe ten pas tak dulezity ?

pentagon - nasly se tam motory ? ano/ne.
to uz tak byva, ze vyjma motoru a nekdy i kridel/ocasu z letadel nikdy moc nezbyde. pri jakekoliv katastrofe.

Slavoslav

03. 12. 2024, 18:50

CZertik

zdroj dal dole na konci jedneho svojho blabolu. Ale zdroj velmi "kvalitny" ktory uz v prvom odstavci klame a zavadza. A bud je hafan tak blby, ze si to napriek upozorneniam nedokazal najst, alebo vedome siri lzi

Czertik

02. 12. 2024, 16:39

je s podivem olik lidi i dnes veri tomu ze to byly finove co zacaly zimni valku a ne soveti. proc by finove - jejiz celkova populace byla mensi nez jen samotneho leningradu - utocily ? co by mohli tim utokem ziskat ?

Marty

03. 12. 2024, 06:57

Czertik
myslím že dobrá půlka z nich tomu snad ani nevěří ale budou tu sprostou lež hájit a šířit, protože si to jejich vůdce žádá!

Pepík Knedlík

03. 12. 2024, 08:06

Kdo začal válku? Ja bych nepodcenoval Laponce. Mají harpuny a luky s sipy i dokážou se premistit pomocí sání daleko.
To je zřejmě vtip měsíce, že válku rozpoutalo Finsko.

Marty

03. 12. 2024, 08:26

Pepík Knedlík
přesto té hovadině řada lidí věří a ještě více lidí jí šíří...

Slavoslav

03. 12. 2024, 08:52

Knedlik

fun fact, domorode kmene Cukotky a Aljasky robili pravidelne vypady cez Beringove more. Ukoncila to az studena vojna kde sa obe strany bali, ze by tieto incidenty mohli prerast do konfrontacie USA - ZSSR a tak tieto vypady eskimakov a cukcov rychlo zatrhli. Posledny vypad bol sa mi zda v 1947 mom

Pepík Knedlík

02. 12. 2024, 13:30

Před Finským narodem lze jen smeknout. Nejdřív je okupovali Švédové asi od 13. století a opravdu dost surově až 17. století pod krutovladou zazili mor, hladomor pti kterym zemrela 1/3 obyvatelstva. Pozdeji bylo Finsko pod Carským Ruskem. Konečně vyhlášení samostatnosti v 1917. Pak následovala krutá občanská válka 1918 s příměsí Rudych a Bílých vedene G. Mannerheimem s Německou účasti, která Finum pomohla k vítězství.
A konečně boj se Sověty. Obrovský vzdor a statečnost stejně Finum nepomohli s museli podepsat ustupek území Sovětům v únoru 1940 a mírovou smlouvu.

Marty

02. 12. 2024, 13:48

Pepík Knedlík
to bych neříkal nahlas ve Finsku, ústupek byl menší než by byla ztráta kdyby se dali ihned na ústup a značnou část poté získali zpět

Czertik

02. 12. 2024, 16:42

marty
jenze tady neni nikde zaruka, ze by stalin po tom co by ziskal co chtel by po case zase nechtel vic s finy v daleko hosri pozici se branit.
to co provedl hitler cechum ve 38 a 39 finove nezapomeli, narozdil od tebe.

Marty

03. 12. 2024, 08:09

Czertik
promiňte ale asi sme s enepochopili, já se snažil jinými slovy říct to samé, oponoval sme naopak Knedlíkovi podle kterého ten odpor byl zbytečný, já si to nemyslím, uzemní ztráty které byly byly zanetbatelné oproti těm, jaké by byly v případě že by se Finové nebránili a navíc značnou část tohoto uzemí získali zpoět později a ani to nešlo na sovětěch vymoci diplomatickou cestou bez použití síli... tak že ano, souhlasím že se z našeho příkladu poučili a neudělali stejnou chybu, na druhou stranu, idkyž to bude znít alibisticky, šance měli lepší, národ byl jednotnější a nepřítel sice početnější ale přesto slabší (zejména na duchu) ne byl v našem případě

Marty

03. 12. 2024, 08:10

Czertik
omluvám se za množství překlepů, psáno ve spěchu...

Pepík Knedlík

03. 12. 2024, 11:14

Marty
Nemyslim si, že boj Finu byl zbytečný, jen prostě mir něco stojí a k výměně došlo tak i tak.
Srovnavat Finsko s CSR ? Samozřejmě se taková idea naskýtá, ale od samého začátku bylo jasný, že mobilizace bylo "divadlo" a principal Beneš uz dávno věděl, že "statečně" odcestuje turistickou třídou.

Marty

03. 12. 2024, 11:42

Pepík Knedlík
omlouvám se, potom sem to špatně pochopil, ano, pokud máte agresivního souseda, bohužel se musí mír vybojovat tak jako to udělali Finové

Czertik

03. 12. 2024, 18:27

pepik
a dle ceho soudis ze mobilizace byla od zacatku divadlo ?

Pepík Knedlík

03. 12. 2024, 20:33

Czertik
To už tak bývá když jsou informace :thumbsup:

Czertik

04. 12. 2024, 13:01

pepik
jenze v tvojem pripade ty informace spise chybi nez prebyvaji.

Azor

02. 12. 2024, 13:19

Ohledně tohoto incidentu,26. listopad 1939.tak to není vyjasněno.
bylo hlášeno, že z finského území byly ostřelovány sovětské jednotky umístěné na Karelské šíji poblíž hranic Finska, poblíž vesnice Mainila. Tři vojáci a jeden mladší velitel Rudé armády byli zabiti, sedm vojáků a dva z velitelského štábu byli zraněni...

Jak se to skutečně stalo, není známo. Ale důvod k válce se již objevil.

Ale jak se ptají kriminalisté - komu prospěchu? - z logiky věci, tak SSSR.
V tomto konfliktu Finsko - SSSR,udělalo vedení jisté chyby.
Doufali, že tam Rudá armáda vstoupí bez výstřelů a bude přivítána chlebem a solí?...
(A to vzhledm k tomu jak to bylo v 1917 až 18.Kdy ve Finsku byli u moci Komunisti - po odtržení,na základě Leninova,právo na sebeurčení národů.Ale začala tam občanská válka a Bílí finové vyhráli na bodácích Německé armády.)

Jenže Finové nechtěli vyvěšovat rudé vlajky a portréty Stalina. Začali se zuřivě bránit. Rudá armáda utrpěla těžké ztráty, sovětská letadla kouřila, hořely tanky Rudá hvězda, zapálené zápalnými lahvemi.
Je však nutné uvést, že do Finska se sjížděli v poměrně hojném počtu dobrovolníci. Nejvíce jich přijelo ze Švédska (asi 8000), několik set dobrovolníku přijelo i z Dánska, Norska a Maďarska. Několik zemí, včetně fašistické Itálie, poskytlo finské armádě zbraně i jiné vybavení.

A to díky podcenění Finů.Údajně měl Stalin si být jistý, že Finsko jeho podmínky přijme: „Stačí jim to říct nahlas, ale když neslyší, vystřelte jednou z děla a Finové zvednou ruce…“
To ale odmítli,(nabízení za odstoupení požadovaného území ,za větší od SSSR) ačkoliv věděli, jaké by to bylo riziko. A slyšeli předsedu Rady lidových komisařů Vjačeslava Molotova, jak chladně řekl: „My, civilisté, jsme nedosáhli žádného pokroku. Nyní dostanou slovo vojáci."
Dále -
Rudí generálové nepochybovali, že finští vojáci, když uvidí ruskou armádu, se rozprchnou do lesů. Připravili proto armádu nikoli na válku, ale na „osvobozovací“ tažení, a to krátké. Vojáci Rudé armády se k severní hranici dostali nalehko – bez zimních uniforem, i když mráz už třeštil. Mnoho vojáků bylo oblečeno do budenovek a lehkých kabátů. Teplé oblečení začalo přicházet na frontu, když se objevily tisíce omrzlých lidí...
Na druhou stranu zase jiný generálové byli realisti,když - V Kremlu se konalo jednání, kterého se zúčastnili zástupce lidového komisaře obrany Lev Mehlis, velitel 7. armády (bude vržena do ofenzivy na Karelské šíji) Kirill Meretskov, armádní velitel Grigorij Kulik a náčelník Dělostřelectvo Nikolaj Voronov.
Ten na setkání vzpomínal ve svých pamětech. Byl dotázán: „Kolik granátů bude potřeba pro případné vojenské operace na Karelské šíji a severně od Ladožského jezera? Jaké dělostřelecké zbraně jsou potřeba pro podporu?"
"Vše záleží na situaci ," odpověděl Voronov. A zeptal se, s jakými silami bude Rudá armáda postupovat a v jakých sektorech.
Byl informován. A upřesnili, že na vojenskou operaci je vyhrazeno deset až dvanáct dní.

Voronov bezstarostně namítl: "Budu rád, když se vše podaří vyřešit do dvou nebo tří měsíců."

Všichni se smáli kromě Kulíka. Našpulil rty a zamračil se: "Máte příkaz provést všechny výpočty na základě skutečnosti, že operace bude trvat dvanáct dní!"
A tak - noviny zveřejnily oficiální nótu sovětské vlády z 28. listopadu, která hlásila, že SSSR „se od tohoto data považuje za osvobozené od závazků přijatých na základě paktu o neútočení s Finskem “ .
Zajímavé je taky toto - Nikita Chruščov ve svých pamětech napsal: „Stalin nám řekl: „Německý velvyslanec Schulenburg předal návrh od Hitlera: pokud narazíme na potíže v boji proti Finům v Baltském moři, pak jsou Němci připraveni poskytnout pomoc...“ Stalin to samozřejmě odmítl

Útok Sovětského svazu na Finsko byl považován za nelegitimní a SSSR byl kvůli němu vyloučen z Ligy národů

Ztráty byly opravdu velké. Finové také vyřadili nemálo tanků a letadel. Ale krvavé vítězství je také vítězství. Finsko kapitulovalo, Sovětský svaz dostal vše, co chtěl.

Stalin však nebyl spokojen s průběhem 105denní války, její strategií ani stavem armády. Chruščov vzpomínal: „My všichni – a především Stalin – jsme ve svém vítězství pocítili porážku, kterou nám Finové způsobili. Byla to nebezpečná porážka, protože posílila důvěru našich nepřátel, že Sovětský svaz je kolos s hliněnými nohami... Z toho, co se stalo, jsme si museli vzít ponaučení pro blízkou budoucnost.“
Ale o více než rok později začala Velká vlastenecká válka. A opět nejprve Rudá armáda ustupovala a utrpěla těžké porážky...
A taky toto - Cíle byly splněny a navíc se diky tomu vítězství změnilo poměr sil ve východní Evropě. V létě 1940 SSSR jako právní nástupce historického Ruska bez boje – vlastně bez odporu – vrátil pobaltské státy, Besarábii a Bukovinu. Rumunsko bylo nuceno se přestěhovat a vzdávat se toho, co popadlo během Potíží sedmnáctého roku.
12. března 1940, byla podepsána Moskevská mírová smlouva, která ukončila sovětsko-finskou (zimní) válku v letech 1939-1940. Sovětský svaz získal část Karélie a Vyborgu.((Rybářský poloostrov, Ladožskou Karélii a Karelskou šíji - ).

Finské Ztráty byly – 25 000 padlých, 43 000 zraněných a 420 000 finských obyvatel donucených opustit svůj domov.

Je dobré vědět,proč vlastně nastala ta Zimní válka.Sama o sobě?
Ohledně nároků SSSR jako nástupce Ruska - Finsko se stalo součástí Ruské říše v r. 1809 a to díky rusko švédské válce,kde Švédi napadali Rusko a dostali nakládačku a Rusko se takto rozšířilo.
A ve skutečnosti hned po přistoupení Finska do Ruské říše – v roce 1811 – bylo Finské velkovévodství, které bylo „státem ve státě“, uděleno provincii Vyborg které bylo před tím datumem území Ruské říše. A zde můžete čerpat přímé analogie s Krymem, a zde je důvod.
Faktem je, že Vyborg a okolní země neměly s Finskem nic společného. Byly to majetky Pána Velikého Novgorodu, obývané ortodoxními Kareliany - nepřátelskými lidmi Finů, pomáhají jejich příbuzenství.
A před sedmi sty třiceti lety, v roce 1293, Švédové dobyli novgorodsko-karelské země a založili tam pevnost Vyborg Zakladatelem města je Thorgils Knutsson, švédský maršál, který vedl tažení proti Karelianům.
Novgorod nepřijal drzou invazi do svých zemí a během prvních desetiletí švédské kolonizace podnikl dva pokusy o jejich znovuzískání, ale oba byly neúspěšné. V roce 1323, podle ořechové mírové smlouvy, Vyborg jako součást Karelské šíje oficiálně postoupil Švédskému království.
V roce 1710 se město a karelské země vrátily do velkého Ruska, které zahrnovalo Novgorod, od 15. století Petr Veliký.
Vyborg a Karelia se opět vrátili ke svému právoplatnému majiteli v roce 1940.
A ohledně toho r. 39 bylo mimo jiné i toto - obava z napadení SSSR ze strany Finska a tudíž snaha SSSR lépe zabezpečit tento směr.
A SSSR taky věděl že - Německo vyzbrojovalo finskou armádu 3 roky před napadením SSSR!!! -
A ne jen Německo.A jaký že mělo Finsko důvod?Když za Lenina získali suverenitu bez nějakého boje?A kdo že se postavil na stranu Finska v r. 39?Jaký měli důvod?Není to podobné jako teď s Ukrajinou? - Fini museli vědět - a Mannerheim to věděl určitě a proto taky to kličkování v r. 41 a nakonec Laponská válka.I když k ní byl taky dotlačen.A tím si i zachránil život. - že pokud selže diplomacie,tak bude následovat boj.A ten prohrají.A taky to tak dopadlo.Proč to Finsko dělalo?Kdo ho tlačil aby SSSR nevyšlo vstříc,když byl plán na útok proti Rusku.Co pak dělal Hitler při návštěvě - 4. června 1942 - za 
Mannerheimem?
A kdo vlastně naplánoval -rukama Německa,ve stylu hájit své zájmy cizíma rukama?Nenapovídá to o těch,co vyhlásili Německu v r. 39 válku a 3/4 roku seděli v zákopech?Co tím nic neděláním, chtěli Hitlerovi říct?

Marty

02. 12. 2024, 13:22

Azor
ty demagogickej ubožáku popros velitele ať ti sežene lepší překladač do češtiny (když ho neumíš najít online) tohle je fakt utrpení číst ty opice z ulice:unamused:

Slavoslav

02. 12. 2024, 13:48

Marty

by ma zaujimalo ci hafan vobec tusi, ze Fini v 41om zastali na povodnej hranici. Nedokoncili, ani neumoznili Nemcom zo svojho uzemia dokoncit obklucenie Petrohradu, ponukli ZSSR mier a vlastne rezervy z tejto casti frontu zastavili Nemcov na juhu. ALe to ich zrejme v rusackej skole neucia

Azor

02. 12. 2024, 13:58

Marty.
Jak že to o tobě řekl Pepík Knedlík?
Na tebe je ztráta času a energie v baterce.Nepoučil jsi se opět?
Rozcupuj te článek na základě faktů!!
Nemáš na to?
O to bude větší překvapení(už jsi ho snad četl s tím Stoltenbergem a reakce žádná?)že věci ohledně tvé mantry(např.Ukrajina)nevyjde.Snad se pak neutrápíš.
Bylo by to škoda.Jak asi víš,talk smích léčí.U tvých příspěvků se  hezky zasměju.

Azor

02. 12. 2024, 14:04

Slavoslav.
Souhlas ohledně toho Petrohradu.
Proč si myslíš že Mannerheima vyškrtl Stalin ze soupisu válečných zločinců,kteří bojovali proti SSSR?Proč se Stalin nemstil?A měl po 2.sv. možnost.

Slavoslav

02. 12. 2024, 14:08

hafane

stalin mohol skrtat co chcel, Mannerheima by do ruk nedostal a zapad by ho neodsudil za obranu svojej vlasti. Ale paci sa mi ako si toto zamlcal ked si vykresloval sovietske dovody na utok an Finsko ktore sa ukazali zjavne ako falosne a nepodlozene co sa naramne zhoduje s dovodmi preco napadnut UA

mimochodom, stale mi dlzis odpoved ohladom vojenskej pritomnosti USA vo vychodnej casti NATO pred rokom 2014

Azor

02. 12. 2024, 16:47

Slavoslav.
Nemohl by Stalin dostat Mannerheima?
SSSR mohl okupovat Finsko a tím dostat(pokud by tam zůstal)a soudit v SSSR.
Tak jako s Japonci v Chabarovském procesu.
Ale jak už jsem psal,tak to neudělal(z jistých důvodů,nebyl zájem)jemu stačilo,jít mu na ruku.Viz Laponská válka.
A Finsko s tímto vedením ,je na stejném místě jako křivá šavle Turecko (viz jejich historie,navíc Rusko je zachránilo finskou kultůry před Švédy - i když tam mělo své politické zájmy Rusko - to je pro dobrotu na žebrotu)a v dnešní domě i Lukašenko.
Aohledně tohoto - "mi dlzis odpoved ohladom vojenskej pritomnosti USA vo vychodnej casti NATO pred rokom 2014"
si neuvědomuji,že by jsi mi toto psal.
Možná že jsem to přehlídl.

Slavoslav

03. 12. 2024, 07:59

hafane

s tym obsadenim Finska to nebolo vobec tak jednoduche, ze by si ho Stalin mohol bez problemov dovolit.

ano v inej diskusii ked si pindal o americkej pritomnosti vo vychodnom kridle NATO, ze to je dovod, preco rusak napadol UA. A americka vjenska pritomnost v Europe do roku 2014 klesala

Czertik

02. 12. 2024, 17:13

azor
zacal si pekne...ale pak sem si uvedomil ze si uod z nekama zkopiroval, aby si pak prilepil klasicke proruske nesmysly.
ja se ti nedivim, stale sou lidi kteri se nedokazi zbavit svoji zaujatosti, at  uz je nektiricky pronemecka jako u pana fleka , nebo nekriticky proruska jako u tebe.

1. okupaci pobalti a casti rumunska nijak neokecas, jejich nezavislost byla mezinarodne uznana prakticky vsemy staty.a kdyby si mohly vybrat tak by ukazali sssr prostrednicek, ale uznali ze vojensky nemaji sanci na obranu a tak kapitullovali natlaku.
2. kdyz bylo v ramci ruska cast jeho uzemi dano finsku, tak skutecne rozeber proc mu bylo dano, kdyz dle tebe s finy nemeli nic spolecneho a byly spis jeho neprately ? o tam chtelo rusko zavest 5. kolonu ? to moc o uprimnosti ruska nevypovida.
3. neexituje jediny rozumny duvod proc by melo finsko napadnout sssr, vzdyt samotny leningrad mel vice idi nez cele finsko.
4.finsko bralo zbrane od nemecka hlavne proto, ze nikdo jiny mu zbrane nebyl ochoten prodat.
5. pro sli do boje ? hmmm, treba proto ze si chteli uhajit nezavilost ? tvoje mozaijkove mysleni totalne selhava.

Šebesta

02. 12. 2024, 12:02

K této zprávě napíšu ,že podle některých historiků se počíta žačátek války až od 30.11. Nicméně to je detail, že Stalinovský SSSR používal stejné provokace jako Hitlerovské Německo je dnes všeobecně známo. Protože patřím ke dříve narozeným pamatuji že jsme se v dějepise učili,že za válku mohla finská reakční vláda,která se nechtěla se SSSR domluvit a postoupit mu část území výměnou za daleko větší na severu. Tyto komunistické lži opravdu nemají obdoby. To území které Rusové Finům nabízeli bylo sice o něco větší ale zcela bezcenné.Mainilský incident pochopitelně komunistická propaganda zamlčovala jako by ani nebyl. Zimní rusko-finská válka,kde Finové statečně bojovali a branili se velmi obdivuhodně přes 3 měsíce a zabili okolo 100.000 Rusů má nicméně větší význam než by se mohlo zdát. Práve tento kofnlikt mezi Finskem a Ruskem dost možná měl svůj nemalý podíl na tom že Hitler napadl SSSR. Hitler pochopitelně sledoval válku a nijak do ní nezasahoval neboť Finsko bylo podle smlouvy Molotov-Ribbentrob v sovětské sféře vlivu. Nicméně to že RA nemohla i přes svou velkou převahu dlouho Finy porazit, udělalo na Hitlera dojem,že bojeschopnost RA je velmí nízká a že tedy SSSR bude celkem snadná kořist. Poslední věc k tomu co napíšu je to že i dnes u našich komunistů přežívá tato lživá propaganda a komunistické bludy šíří dodnes i s. Skála neuspěšný kandidát na presidenta ČR loni v lednu. Ten klidně např.tvrdí,že VB a Francie uvažovaly o bombardovaní sovětského území. Ona to zřejmě pravda je ale soudruh Skála jaksi zapomněl dodat,že to byla reakce na to že SSSR napadl Finsko. Jak VB tak Francie to nakonec neudělaly a zatímco Německu po napadení Polska vypověděly válku v případě SSSR se tak nestalo ani kvůli agresi proti Polsku ani Finsku. Rusové válčili s Finskem 3 a půl měsíce a za skoro stejnou dobu Němci dobyli,Norsko.Dánsko,Belgii, Holandsko, Lucembursko a Francii.

Bradley

02. 12. 2024, 12:58

Ony přípravy na bombardování sovětského území dnes nikdo reálně nezpochybňuje. Mělo se jednat o plán zničení míst a zařízení ropných ložisek u Kaspického moře, odkud až do léta 41 Stalin dodával surovinu i benzín Hitlerovi a který (později) poháněl německá letadla a tanky na jeho pochodu západní Evropou.
"Přítel mého nepřítele je mým nepřítelem". V roce 41 začala platit verze, podle které "nepřítel mého nepřítele je mým přítelem":wink:

Šebesta

02. 12. 2024, 13:25

Souhlasím.

Vaclav Flek

02. 12. 2024, 21:09

Bradley

Myslim si, ze utok francouzskeho a castecne i britskeho letectva na ropna nleziste v Sovetskem svazu hrozil. Domnivam se nicmene, ze pocty nasazenych tetadel a jejich takticko technicke parametry, tedy predevsim dolet a nosnost bombove naloze, by neumoznila splneni daneho cile, tedy vyrazeni sovetskeho ropneho prumyslu z provozu.

JanJan

03. 12. 2024, 12:38

Pro V. Flek
Sovietská ropaná naleziště byla v dosahu všech britských a francouzských bombardérů plánovaných pro útok (F.222, Martin 167A-3, Blenheim Mk. IV a Wellesley), měly startovat ze základen v severní Syrii. Je zajímavé, že spojenci příliš neřešili narušení vzdušného prostoru neutrální země, ke kterém muselo nutně dojít (plánováno bylo přes Iran). Z uvedených typů měl ovšem dobrou šanci proniknout skrz sovietské stíhačky jen vynikající Martin 167A-3, který byl rychlejší než tehdejší sovietské stíhačky. Ostatní typy by musely útočit v noci, při tehdejších navigačních možnostech by to příliš efektivní nebylo. Samozřejmě souhlasím s tím, že na vyřazení ropného průmyslu to šanci nemělo, byť nějaké škody by útok způsobil. Ani v průběhu druhé světové války se spojencům nepodařilo zcela vyřadit rumunská ropná pole a průmysl, a to měli kvalitativně i kvantitativně nesrovnatelně víc prostředků.

Vaclav Flek

03. 12. 2024, 20:24

pro JanJan

Dekuji za reakci. Ja jsem chtel reagovat na vasi prvni vetu s tim, ze teoreticky byly spojenecke bombardery schopne doletet nad sovetska nafrova pole, ale v praxi by ten to nalet skoncil jako bezzuby vzhledem k chybam v navigaci, sovetske protivzdusne obrane, malemu poctu nasazenych utocnych prostredku a take ke schopnosti naftovych nalezist rychle obnovit svou puvodni tezni kapacitu. Pak jsem zjistil, ze v dalsi casti vaseho textu jsme v podstate ve shode, takze asi nema smysl diskutovat. Jeste jednou dekuji za nazor.

Bradley

04. 12. 2024, 16:33

Václav Flek


Jednalo se o plán Operace Pike

https://www.securitymagazin.cz/historie/operace-pike-plan-spojencu-bombardovat-sssr-coby-hitlerova-spojence-1404057773.html

Slavoslav

02. 12. 2024, 09:01

no a teraz tu mozu ruske ***** vysvetlit ako bolo ZSSR v prave, alebo cim sa pravo Finov na obranu lisi od toho UA prava. Ci by rovnako aj vtedy obhajovali ruske ****

Marty

02. 12. 2024, 09:13

Slavoslav
samozřejmě že je budou obhajovat a ne jen naši rusofilové ale i rusáčci zde působící:joy:
budou nám vysvětlovat že tohle je jen nacistická propaganda, že na Finsko zautočila VB a Francie protože jim to nařídili z USA nebo nějaký jiný hluboký moudra, smozřejmě nás poučej jak ne jen že Finové tu dělostřelbu skutečně zahájili ale že předtím utýrali miliony nevinných rusů na svém uzemí... už se moc těším na tu snůšku nesmyslů:rofl:

Slavoslav

02. 12. 2024, 09:32

mna pobavilo jedno tupelo na jednom dezowebe kde to zacalo tym, ze invaziu 68 ma na svedomi Ukrajince Breznev. A kedze etnicita brezneva je jasna tak zacali tak splietat teorie, ze som na zaklade ich argumentov dokazal ze Slovaci, vratane ich su madari.

Bolo to mimoriadne zabavne pozorovat slovenskych nackov obhajujuich rusakov ked na zaklade ich faktov vypadlo, ze su madari

Marty

02. 12. 2024, 09:38

:joy::rofl::joy::rofl::joy::rofl::joy::rofl::thumbsup:
tak to opravdu muselo stát za to, mě se na vaší dezo scéně nejvíc líbí ta kombinace toho jako že národovectví přávě s tím přátelením se s Orbánem kterej se netají tim že by si rád kus Slovenka vzal, to jim asi nevadí:sweat_smile:

Slavoslav

02. 12. 2024, 09:43

jop, preto je tak jednoduche ich vytrollit ked argumentuju komu patri UA, lebo historicke prava podobne kraviny.

Teraz je este zabava im splechnut do tvare, ze keby statne a polostatne zbrojovky predavali viac zbrani na UA tak ma rozpocet viac penazi a netreba tolko setrit. Co sa pekne doplna s ich nostalgiou za zbrojarskym priemyslom za komanca

Marty

02. 12. 2024, 09:51

Slavoslav
vás tam ty buzny musej milovat:laughing:

Šebesta

02. 12. 2024, 11:32

Ty natovská štětko spíše my vysvětli, je-li Stoltenberg ruská štětka, když řekl,že válka rychle skončí pokud se Ukrajina vzdá Ruskem dobytých území ? Já vím tvoje hnojové zprávy budou všechno obkecavat jen aby jsi nemusel přiznat,že jsi pomylená natovská štětka,která lže a falšuje zprávy jak se ti to hodí.

Šebesta

02. 12. 2024, 11:33

Pro Slaboslav.

Slavoslav

02. 12. 2024, 11:50

ahoj stetka, iste si prehliadol a tak pripominam

https://www.armyweb.cz/clanek/posadka-ruske-letadlove-lodi-byla-vyslana-na-frontu-na-ukrajinu

Azor

02. 12. 2024, 11:57

Šebesta.
To chcete na takový"odborníky"docela dost.A uvidíme, zda na to vaše,ohledně Stoltenberga,odpoví.A hlavě jak to šlo v čase u lidí,kteří na konflikt na ukrajině, měli stále stejný názor už od začátku a těch - Marty či Slavoslav - jak se měnil jejich názor a jejich kroucení se pod náporem faktů,co přišli v čase.
Ale vzhledem k jejím příspěvkum co byly dosud, se to asi nedozvíme.Možná leda tak jedovaté sliny a vulgarity.

Šebesta

02. 12. 2024, 12:08

Azor. Oni si nevidí na špičku nosu, jsou falešní a  pravdu uznavájí jen tu co se jím hodí. Že se mýli nepřiznají nikdy. Mi se akorat líbi jak se topí ve vlastní šťávě a to co vyčítají nám udájným chimírům pomalu začínají tvrdit i špičky NATO a EU. To že válka nemá vojenské řešení tvrdím třeba já už více jak rok nyní už podobné věci přiznavájí pomalu i někteří naši váleční politici byť velmi velmi velmi neradi viz. třeba president Pavel.

Slavoslav

02. 12. 2024, 12:12

stetka

paci sa mi ako si zamlcal fakt, ze ty chces aby UA kapitulovala zatial co ludia na ktorych sa odvolavas chcu podporovat UA v obrane jen území a ak hovoria o primeri tak na sicasnej linii kontaktu bez dalsich podmienok rusaka pre UA

Slavoslav

02. 12. 2024, 12:13

ahoj hafane,

pozeram, ze si si nasiel falsieho kamarata. ale sklamem ta, stetka je len chcimir a na tie blbosti o plochei zemi ci studiovom pristati na mesiaci neveri

Marty

02. 12. 2024, 12:14

Azor
oni tě eště neposlali na frontu?:joy: můžeš mi říct jak se v čase měnil můj názor na Ukrajinu?:grin:to si rád přečtu, velice moc mě to zajímá:grin:mimochodem od místních primitivů sem neustále poslouchal jakej je Stoltenberg prolhanej hajzl a najednou když řekne něco co se vám hodí do krámu tak je to svatej muž? áha a pak kdo se tady kroutí jak had že? ale ok, Jensův názor že pokud se Ukrajina vzdá uzemí, válka brzy skončí do jisté míry souhlasím, určitě skončí pro ukrajinu když prohraje, jen s eobávám že Ruský děvk který to neustále slibujou! pujdou dál, tak že pro ostatní teprve začne... eště něco chceš slyšet muj milí pejsku? Azore! dej pac!:joy:

Slavoslav

02. 12. 2024, 12:18

a hafane

vies ty vobec o tom, ze tvoj novy kamarat stetka tvrdi, ze UA je v prave a jedine o co mu ide ako tu usilovne a dlhodobo tvrdi su len zachranene ukrajinske zivoty ak sa prestane bojovat? otazky o rusoch ignoruje az to navodzuje dojem, ze na muzikoch co skapinajú na UA mu ani nejde.

Slavoslav

02. 12. 2024, 13:15

Marty

ono stetka a hafan zabudaju dodat, ze Stoltenberg nehovoril, ze sa ma UA vzdat uzemia za mier ani, ze to rychlo ukonci vojnu. Akurat podporil Zelenskeho ktory sa vyjadril, ze sa docasne zmieri s okupaciou casti UA uzemia - nevzda sa ho z pohladu medzinarodneho prava vymenou za prijatie UA do NATO ci ine bezpecnostne zaruky (citaj, vyzbrojit az po zuby a umiesntin zapadne armady na UA).

Stoltenberg v ziadnom pripade nanavrhuje to co tu ziada ta bezcitna stetka ktorej vobec nejde o rusakov co skapinaju za Vovku v desattisicoch mesacne a teda kapitulaciu UA kde by jej zvysku rusak mohol nieco ditovat.

stetka, preco ty tak nenavidis rusakov, ze ti vobec nejde o ich zivoty? ako je mi jasne, ze aj tak by sa len upili na smrt v tych svojich dierach,a le aj tak ...

Marty

02. 12. 2024, 13:20

Slavoslav
a teď vám náš malej Ivánek Azorek vpálí že tomu vubec nerozumíte a navíc to překrucujete!

Azor

02. 12. 2024, 14:15

Marty.
Bohužel na frotu už nemohu jít.A to proto že nemám pravou ruku.Která díky stálému pozdravu Na stráž . . co to kecám Sláma u kravína,se mi odkrvila a tak odumřela a amputovaly mi ji.Ale snad tě to moc nezasáhlo.
Co je to jinak za člověka,že když byl tajemníke,tak říkal něco jiného,to lhal?A teď už říká zase něco jiného.To opět lže?
Není to trochu podobné s Pepou na hradě?
Jinak dávám pac.

Šebesta

02. 12. 2024, 14:26

Sloboslav ty štětko lhát umíš dobře jako většina válečných dezolátů. Co říkáš na to,že se na seznamkách objevila zpráva a to už je co říct. MASIVNÍ DEZERCE UKRAJINCU Z ARMÁDY ! Běž bojovat ať to zachraníš !

Slavoslav

02. 12. 2024, 14:31

stetka, zase si to prehliadol?

https://www.armyweb.cz/clanek/posadka-ruske-letadlove-lodi-byla-vyslana-na-frontu-na-ukrajinu

tu mas citaciu jeho vyjadreni stetka jedna bzecitna ktorej vobec nezalezi na rusackych zivotoch

"Keby línia prímeria znamenala, že bude Rusko ďalej kontrolovať všetky obsadené oblasti, neznamená to, že by sa Ukrajina musela týchto oblasti vzdať navždy," uviedol Stoltenberg.

Bezpečnostnou garanciou, ktorú by mala v takom prípade Ukrajina podľa neho dostať, by mohlo byť členstvo v NATO, ale "sú aj iné možnosti, ako Ukrajinu vyzbrojiť a podporiť".

Čítajte viac: https://www.sme.sk/minuta/23418878/stoltenberg-docasne-ustupky-by-mohli-priniest-primerie-na-ukrajine?ref=mnt

Azor

02. 12. 2024, 16:57

Slavoslav.
Nerozumím slovu - falsieho - když tak objasni.
Jinak Pepík Knedlík,určitě nevěří(tak jako možná vy)oficiální zprávě administrativy USA.Že letadlo co narazilo na pentagon, se vypařilo.Taktéž že pas toho co pilotoval(to byl genius když se skoušel pouze přistávat a vzlétat na cesně,že intuitivně dokázal pilotovat tak velké letadlo a v takové rychlosti se trefit do WTC)to letadlo,že jeho pas se neporušený(možná že i nezaprášený)našel vedle trosek.
Pepík Knedlík ,já i další lidi, si rádi přečtou váš názor na ty oficiální zprávy administrativy USA.A i na tu zprávu USA ohledně WTC 7

Slavoslav

02. 12. 2024, 17:00

ahoj hafane, chapem, ze pre rusaka s prekladacom je problem pochopit pripadny preklep zasadenim do kontextu vety. malo to byt samozrejme ďalšieho.

a kdeže sa to nasiel ten pas? oste nebudeš mat problem dat link na ten zázrak

Azor

02. 12. 2024, 21:07

Slavoslav.
Já jsem ti snad něco vyčítal?Pouze jsem se zeptal na slovo kterému jsem nerozuměl ani v souvislosti s textem.
To se stává i mně.Tak měj pohodu.

Vyšetřování WMR pohybu únosce z 11.září Mohameda Atty před útoky naznačuje, že byl poslán do Key West na Floridě, aby poskytl krycí příběh o jeho pasu, který byl hned po útocích poskytnut médiím.

Komisař Newyorské policie Bernard Kerik CBS oznámil, že pas „jednoho z únosců“ byl nalezen 3 nebo 4 bloky dál od trosek zhroucené WTC. Později bylo oznámeno, že byl pas v zachovalém stavu a dokázal přežít explozivní teploty, které spálily „černé skříňky“ Boeingů 767 American Airlines a roztavily ocel ve WTC. Později bylo také oznámeno, že pas patřil jednomu z únosců, Satamu al-Suqamimu a byl nalezen „chodcem.“ Měli bychom si pamatovat, že týdny po útocích se u Ground Zero mohli pohybovat jen autorizovaní lidé. Neautorizované osoby nebyly vpuštěny až na jih u 34.ulice.
https://wertyzreport.wordpress.com/2012/08/19/zahadny-pas-mohameda-atty/

Marty

03. 12. 2024, 06:01

Pepík Knedlík
neboj pejsku, nezasáhlo, nebylo ti moc rozumět, jen řada nesouvislejch slov... sláma na hradě, s Pepou, pochopil sme že ti uhnila ruka, ale kam si jí strkal? kdo ví...:thinking:

Marty

03. 12. 2024, 06:04

Pepík Knedlík
omlouvám se, to bylo Azorovi, přeskočil řádek při kopírování nicku...

Slavoslav

03. 12. 2024, 08:06

hafane

a ja tvrdim, ze si nieco vycital?

no a sme tam, pas MOhamada Atty sa nenasiel na ziadnom mieste havarie a pas co sa nasiel v NY nenasli dni po nehode, ale prakticky hned este pred kolapsom veze kedy sa tam pohybovalo mnozstvo civilov a bol znacne poskodeny. Ostatne, naslo sa viac takychto veci a kedze pri naraze vypadli z lietadla je pochopitelne, ze nezhoreli vo vezi ktora vtedy este stala.

A tak je to s vami dezole konspiratormi so vsetkym no nedajte sa rusit faktami