Masakr německých obřích letounů Gigant
22. duben 1943 vešel mezi jednotkami Luftwaffe ve známost jako „den umírání Gigantů“. Tento den začal docela obyčejně, jako mnoho dnů předtím. Těžké transportní letouny Messerschmitt Me 323 Gigant a Junkersy Ju 52 se pokoušely dopravit tolik potřebné palivo a další zásoby zle tísněným pozemním jednotkám německé tankové armády Afrika v Tunisku.
Foto: Těžký transportní letoun Messerschmitt Me 323 Gigant / CC BY-SA 3.0
Pozemní personál na letišti v italské Neapoli pracoval usilovně celou noc, a tak se podařilo připravit ke vzletu celkem 16 šestimotorových obrů Messerschmitt Me 323 Gigant. V nákladním prostoru každého z nich bylo v sudech uskladněno 12 tun benzínu. Právě palivo se stalo v posledních dnech nejvíce dopravovaným nákladem do severní Afriky. Letová trasa byla standardní, tedy taková, jakou osádky dobře znaly, z Neapole přes Sicílii do severního Tuniska, kde Ose zbývalo poslední provozuschopné letiště. Z 16 Gigantů se 2 musely předčasně vrátit zpět do Itálie, zbylých 14 pokračovalo v těsné formaci těsně nad hladinou moře k „černému“ kontinentu.
Foto: Gigant mohl přepravovat dva takového nákladní automobily, nebo jeden střední tan, či samohybné dělo. Kanon nebo houfnici s tahačem, či 160 plně vyzbrojených vojáků a nebo 60 raněných na nosítkách | Bundesarchiv, Bild 101I-561-1142-21 / Seeger, Erwin / CC-BY-SA 3.0
Let probíhal klidně, ale když se před německými letouny objevilo tuniské pobřeží, vrhly se na ně jihoafrické Spitfiry a Curtissy P-40. Část z nich odlákala německý stíhací doprovod v podobě Messerschmittů Bf 109 od stíhací eskadry JG 27, zbylé stroje pak zaútočily na zatížené Giganty. Na úhybné manévry nemohli němečtí piloti s plně naloženými stroji ani pomyslet. Nezbývalo jim tak nic jiného než letět dál, spoléhat na své palubní střelce a doufat, že se dostanou nad pevninu dříve, než je spojenečtí stíhači rozstřílí na kusy. Naděje většiny německých letců zůstaly ale nenaplněny.
Foto: Američané si prohlíží trosky jednoho z Gigantů zničených v Tunisku | U.S. Army / Public domain
Jihoafričané svou kořist nepustili a všechny Messerschmitty Me 323 postupně srazili z oblohy. Obrovské dopravní stroje buď explodovaly ve vzduchu, nebo se zřítily do moře, kde se rychle potopily. Drtivá většina letců, pokud přežila krupobití střel, neměla následně šanci se z vraků dostat a utonula. Ze 138 příslušníků osádek Gigantů bylo nakonec zachráněno jen 19 mužů. Němci kromě nich a strojů přišli i o cca 150 tun tolik potřebného benzínu. O několik dní později zmasakrovali spojenečtí stíhači rovněž formaci třímotorových Junkersů Ju 52 dislokovaných v této oblasti a letecké zásobování jednotek Tankové armády Afrika tak prakticky ustalo. Jednotky Osy pak v severní Africe kapitulovaly 13. května 1943, přičemž do zajetí putovalo téměř čtvrt milonu mužů.
Zdroj: Druhá světová válka, History.com
Komentáře
Monarchista
02. 08. 2024, 21:43V armádě si člověk nevybere.Protože nemáme námořní síly, zůstala pro mně pěchota, ale prošel jsem takovými funkcemi, které jsou dnes jiš směšnou vzpomínkou. Nikdy bych nevěřil, že dokáže naftta zmrnout, ale já to musel zažít. Polní kuchaně nafta zmrzlá, tuhá jako plastelina. Naštěstí si vojáci dokázali pomoci, nejprve se rozmrazili trubka nádrže, ale kuchaři dokázali uvařit horký čaj. Tehdy jsme byl ještě mladý ale když jsem viděl velitele pluku rudého a potom bílého jak řve na našeho náčelníka PHM, neobstálo ani to, že to byla nafta "pětatřícítka" no naštěstí po třech dnes jsme se vrátili k normálu.
Pepík Knedlík
13. 02. 2024, 13:45Tohodle obra jsem jako pokročilý kitař chtel, ale velikost modelu 1: 48 mě odradila.
Hezký článek o Gigantech nejen v Čechách:
https://www.vrtulnik.cz/ww2/giganti.htm