Na IDETu a Bahnech se představí „dělostřelecké“ drony FlyEye a Warmate
Oba bezpilotní prostředky se mohou stát skvělým doplňkem integrovaného systému řízení dělostřelecké palby TOPAZ. Ten loni vyhrál ve srovnávací soutěži NATO a komplexním řešením, včetně systémové integrace průzkumného a bojového dronu, si hodlá přední pozici udržet.
Polský TOPAZ od VB Electronics provádí přesné balistické výpočty, integruje všechny prostředky a jejich data. Jednak z hlediska procesu – od rekognoskace, přes pozorování a řízení, až po logistiku a útok, ale rovněž i napříč technikou NATO (155 mm), raketomety nebo minomety, ale i z dob Varšavské smlouvy (jako děla 152 mm DANA stéle aktivní v AČR).
Foto: Bezpilotní průzkumný letoun FlyEye již používá polské dělostřelectvo | WB Electronics
Do rodiny zařízení kompatibilních s TOPAZ nyní přibyly dva bezpilotní letecké prostředky. Dodává je společnosti Flytronics specializovaná na kategorii mini UAV. Předně se jedná o FlyEye, což je průzkumný letoun, který již dodává pro polské dělostřelectvo, speciální síly a pohraniční stráž. Druhým UAV je Warmate coby „kamikaze“ dron nesoucí bojovou výbušnou hlavici, avšak k dostání rovněž ve verzi osazené senzory pro pouhý monitoring. První si podrobněji představme…
Mini UAV FlyEye
Díky nasazení dronu u armády a pohraniční stráže prošel tento rozsáhlým testování v denním i nočním provozu a ve všech klimatických podmínkách, včetně silného větru nebo extrémních teplot. Podle účelu může být vybaven různými variantami senzorů, které vždy zahrnují denní a noční (infračervenou kameru), v jedné z variant také laserový značkovač cílů. Přes funkci „Target Lock“ lze zajistit, aby kamery sledovaly zvolený cíl, nebo je operátor zaměřuje a zoomuje libovolným směrem.
Foto: UAV Warmate (na snímku) může být použit jako „kamikaze“ dron nesoucí bojovou výbušnou hlavici nebo může být osazen senzory pro pouhý monitoring | WB Electronics
Dron jinak umožňuje celou škálu užitečných funkcí a letových režimů jako automatický vzlet a návrat, let po naplánované trase i řízený operátorem, sledování konvoje nebo let naváděný kamerou. Za zmínění stojí jistě automatický systém vyvedení z krizové situace (včetně z vývrtky/pádu). K řízení postačí „kufříková“ stanice, která se vejde do batohu. V ní je instalován uživatelský software „Commander“, který umožňuje paralelní plánování letu, řízení letícího dronu a vyhodnocení dat. Součástí je totiž i software pro přesnou identifikaci cílů. V případě potíží může kontrolu UAV převzít jiná pozemní stanice. Výstupy z kamer lze sledovat na neomezeném množství dalších zařízení (RVT – remote video terminals).
Foto: Bezpilotní průzkumný letoun FlyEye | WB Electronics
Mobilní (instalované ve vozidle) a přenosné (pro pěší hlídku) anténní systémy umožňují pracovat s dronem a daty do vzdálenosti 10 km, standardní a námořní pak do 30 km. Základní sada FlyEye se vejde do dvou batohů, k nimž mohou být připnuty ještě kapsy s osobní výstrojí. Příprava systému k plnému využití trvá do deseti minut. Letoun se vypouští z ruky a přistává sám na otevřeném prostranství. Hlavici s kamerami těsně před přistáním shazuje na samostatném padáku, aby nedošlo k jejímu poškození na tvrdém povrchu či při krizovém přistání (emergency landing).
Flytronic garantuje jednoduchou a rychlou údržbu. Generální servis provádí po dvou stech misí, což je v dané kategorii velice příznivé. Zaškolení operátorů probíhá na dvoutýdenním kurzu, který akreditoval i polský Úřad pro civilní letectví dle standardů EU a prošlo jím již několik stovek operátorů.
V závěru uveďme hlavní technická data: Délka 1,8 m; rozpětí křídel 3,6 m; doba letu 150 minut; max. vzletová hmotnost 11 kg, max. dostup 3500 m AMSL (omezovač nastaven na 1000 m AGL).
Video: FlyEye v akci / YouTube
FlyEye na Bahnech
Čeští vojenští nadšenci se budou moci s tímto dronem seznámit na akci Bahna. FlyEye zde provede průlet a data z něj se budou přenášet na velkoplošné monitory. K vidění, ovšem už jen staticky, bude také na veletrhu IDET. Zde bude představen i dron Warmate a ve venkovní expozici snad i vozidlo se zabudovanou pozemní řídící stanicí.
Komentáře