Na veletrhu IDET se představí nové pontonové mostní vozidlo na podvozku Tatra
Česká armáda v příštích letech plánuje nahradit letitá ženijní mostní vozidla ve své výzbroji. Vedle typu AM-50 s pevným mostem to bude i pontonová souprava PMS s plovoucími mosty. Jednou z možností náhrady pontonových souprav je i novinka, která je výsledkem spolupráce firem holdingu Czechoslovak Group a společnosti General Dynamics European Land Systems.
Česká armáda bude muset v příštích letech obměnit nejen bojovou techniku, ale také pořídit nové logistické a ženijní systémy podpory a zabezpečení. Patří k nim rovněž pontonové mostní soupravy, neboť AČR má ve výzbroji pontonová vozidla Tatra T 815 PMS pocházející z druhé poloviny 80. let, přičemž samotné pontony jsou ještě starší. Na blížícím se veletrhu IDET 2019 se představí moderní pontonový systém, který by představuje efektivní náhradu a zároveň by byl kompatibilní s vozidlovým parkem AČR. Jde o výsledek spolupráce českého holdingu CSG, především firmy Excalibur Army, a společnosti GDELS, jenž má podobu pontonové mostní soupravy IRB (Improved Ribbon Bridge) nesené na vozidlech Tatra Force 8x8, které jsou v posledních letech v mnoha modifikacích zaváděny do výzbroje české armády.
Foto: Pontonová souprava IRB na podvozku Tatra Force 8x8
CSG a GDELS už mnoho let spolupracují na různých projektech, nejnověji obě společnosti nabízejí IRB na podvozcích Tatra na světových trzích. V současnosti jsou například pontonové soupravy IRB na podvozcích Tatra Terrno1 dodávány do Brazílie. Mostní systém IRB využívají mimo jiné armády Spojených států, Německa, Švédska nebo Austrálie a svými parametry a výkony odpovídá požadavkům AČR na náhradu za letité soupravy PMS tak, jak byly definovány v marketingovém průzkumu, který se v minulém roce uskutečnil. Výhodou IRB je také skutečnost, že je kompatibilní s ostatními mostními systémy používanými v NATO, například starší SRB nebo FSB obojživelnými vozidly M3, což by umožňovalo nasazení českých jednotek ve společných operacích zemí NATO a zároveň splnění požadavků NATO na moderní ženijní techniku.
Souprava IRB umožňuje podporu těžké techniky do váhové kategorie MLC 80 pro pásová vozidla a MLC 96 pro kolová vozidla dle STANAG 2021. Tvoří ji říční a pobřežní pontonové díly, které je možné spojovat do podoby plovoucího mostu nebo přívozového soulodí. Celá souprava sestává kromě vozidel Tatra Force s hákovým nakladačem z několika součástí. Jde o břehové pontonové díly, říční pontonové díly, loď Birdon BEB, pokladač vozovky FCR3 a standardní ISO kontejnery s příslušenstvím. Kromě těchto základních komponentů je možné systém IRB a jeho jednotlivé části doplnit o řadu dalšího příslušenství – například o kotvící systém, ochranný systém mostu, lafetaci zbraní na lodě atd.
Foto: Pontonová souprava IRB je doplněna motorovými čluny Birdon BEB (Bridge Erection Boat) pro manipulaci s pontonovými díly a soulodími.
Velkou logistickou výhodou je, že vozidla určená pro IRB soupravy nejsou jednoúčelová. Pro nesení a pokládání pontonových dílů i lodí slouží odnímatelný adaptér BAP (bridge adaptor pallet), který je umístěn na běžný podvozek Tatra Force opatřený univerzálním hákovým nakladačem. Na veletrhu IDET bude k vidění podvozek s krátkou pancéřovanou kabinou, pro AČR bude nabízeno provedení s dlouhou čtyřdveřovou pancéřovanou kabinou, která je v AČR již zavedena u nových vozidel pro nesení minometů a dílenských i vyprošťovacích vozidel.
Pontonová souprava IRB je doplněna motorovými čluny Birdon BEB (Bridge Erection Boat) pro manipulaci s pontonovými díly a soulodími. Birdon BEB, která bude rovněž vystavena na veletrhu IDET 2019, v kombinaci s IRB slouží například v americké armádě a díky svým výkonům je americké jednotky používají dokonce k přepravě vojenské techniky na mostních dílech i přes rozsáhlé vodní plochy. Velkou výhodou této lodi oproti v současnosti v AČR zavedeným lodím MO 2000 Veronika je především schopnost provozu i za teplot pod bodem mrazu, a oproti těmto lodím a zejména pak oproti taktéž používaným zastaralým lodím MO 634 pak především rapidní navýšení výkonů.
Foto: Motorový člun Birdon BEB (Bridge Erection Boat) pro manipulaci s pontonovými díly a soulodími
Lodě jsou vybaveny unikátním patentovaným pohonným systémem s vodními tryskami, které poskytují velký tah i při nízkých rychlostech, což je při sestavování pontonových dílů mostu velmi důležité. Zároveň díky němu mohou lodě fungovat i jako stabilizační a kotevní prvek celé mostní sestavy při silném proudu.
Další součástí systému IRB je pokladač zpevněné vozovky FCR3 od firmy Deschamps, který se na podvozek Tatra Force rovněž upevňuje pomocí univerzálního hákového nakladače. Vozidlo s pokladačem FCR3 je schopno během pěti minut vytvořit zpevněný plný pás vozovky o šířce 4,6 metru a délce 50 metrů, přičemž pásy lze spojovat do delších celků. Hliníková konstrukce vozovky má vysokou odolnost a splňuje parametry nosnosti kategorie MLC 80.
Foto: Pokladač zpevněné vozovky FCR3 od firmy Deschamps
Další možností náhrady za staré soupravy PMS české armády jsou obojživelná pontonová vozidla M3, která CSG a GDELS ve spolupráci také nabízejí různým zákazníkům v rámci svých projektů. M3, jež bude rovněž vystaveno na veletrhu IDET 2019, je unikátní obojživelné vozidlo, které představuje kombinaci samohybného pontonového mostního dílu a lodě, jež se navíc dokáže po souši přesouvat vlastní silou. M3 je za pomocí adaptéru kompatibilní se soupravami IRB, FSB i SRB, přičemž velkou výhodu představuje velká rychlost a flexibilita při skládání pontonového mostu. Jednotlivá vozidla, která se ve vodě sama velmi rychle rozloží do plavební konfigurace, také mohou sloužit jako přívozová plavidla, přičemž spojováním několika vozidel do celků lze vytvořit plavidla s velkou kapacitou a nosností, a to s minimálními požadavky na obsluhu.
Systém M3 je schopen po vodě přepravovat všechny typy bojových tanků NATO, jako jsou M1A2 Abrams, Leopard 2 nebo Challenger 2, a spadají do nosnostní kategorie MLC 85. Vozidlo M3 je opatřeno zatažitelným čtyřkolovým podvozkem s pohonem všech kol, posádku tvoří dva až tři muži, kteří mají pro montáž a demontáž některých prvků vozidla k dispozici integrovaný hydraulický jeřáb. Na silnici se M3 může pohybovat rychlostí až 80 km/h, na hladině vodního toku pak rychlostí až 14 km/h.
Komentáře