Námořní pěchota USA testuje inovativní systém protivzdušné obrany MADIS Mk1
Námořní pěchota USA (USMC) dosahuje významného pokroku v posilování svých systémů pozemní protivzdušné obrany (GBAD). Na konci září 2023 se na cvičišti Yuma v Arizoně uskutečnil integrační test integrovaného systému protivzdušné obrany námořní pěchoty MADIS Mk 1.
Foto: Systém protivzdušné obrany námořní pěchoty MADIS Mk 1 | USMC / Public domain
Od poloviny roku 2000, kdy se námořní pěchota zbavila všech svých systémů Avenger, nemá k dispozici speciální mobilní palebnou platformu pro ochranu manévrových sil. V roce 2013, na začátku boje proti ISIS, si námořní pěchota povšimla rostoucího šíření levných komerčních bezpilotních letounů a mezery ve schopnosti těmto systémům čelit. Současně se Spojené státy začaly přeorientovávat na téměř rovnocenné soupeření s Čínou a Ruskem. Boj proti oběma blízkým soupeřům vyžaduje manévrovatelnou platformu SHORAD, která dokáže držet krok s manévrujícími silami, aby je chránila před přesnou palbou a blízkou vzdušnou podporou nepřítele.
Hlavním projektem iniciativy je systém MADIS Mk 1, který je klíčovým prvkem širšího plánu sboru na modernizaci obranné infrastruktury a účinnou reakci na nové bezpečnostní výzvy. Klíčového milníku pro MADIS Mk 1 bylo dosaženo 27. září 2023 během integračního testu na cvičišti Yuma Proving Grounds. Pod dohledem specializované testovací jednotky systém prokázal své robustní schopnosti, což svědčí o jeho připravenosti na budoucí operační požadavky.
Integrovaný systém protivzdušné obrany námořní pěchoty MADIS Mk 1 je pokročilá platforma protivzdušné obrany navržená tak, aby splňovala komplexní a neustále se měnící potřeby americké námořní pěchoty. Jedná se o multisenzorový a multizbraňový systém, který zahrnuje nejmodernější radarové, detekční a sledovací technologie, jakož i zbraňové systémy pro zajištění komplexního a integrovaného zajištění funkcí protivzdušné obrany.
Systém MADIS Mk 1 je navržen jako modulární, což umožňuje velkou flexibilitu při jeho nasazení. Lze jej namontovat na různá vozidla, včetně terénních, a zajistit tak maximální mobilitu na bojišti. Tato modularita rovněž umožňuje snadnou modernizaci komponent, což je klíčové pro udržení systému v aktuálním stavu proti novým hrozbám.
Pokud jde o detekční schopnosti, MADIS Mk 1 využívá radary AESA (Active Electronically Scanned Array), které nabízejí vynikající rozlišení a prodloužený dosah. Tyto radary jsou schopny sledovat více cílů současně a s vysokou přesností rozlišit vzdušné hrozby od nepřátelských objektů. Systém je rovněž vybaven optickými a infračervenými senzory pro přesnější identifikaci cílů a lepší výkonnost za špatného osvětlení nebo nepříznivých povětrnostních podmínek.
Co se týče palebné síly, je MADIS Mk 1 vybaven různými typy zbraní, včetně střel země-vzduch a protiletadlových dělostřeleckých systémů. Tyto zbraně jsou integrovány do automatizovaného systému řízení palby, který umožňuje rychle a přesně reagovat na vzdušné hrozby. Systém je rovněž schopen připojení k širším komunikačním a datovým sítím, což umožňuje lepší koordinaci s ostatními jednotkami a lepší přehled o situaci.
MADIS Mk 1 je kompletní a integrované řešení protivzdušné obrany, které kombinuje nejmodernější detekční technologie s robustní palebnou silou a vysokou modularitou. Je speciálně navržen tak, aby modernizoval výzbroj stávajících praporů protivzdušné obrany pro malé výšky (Low Altitude Air Defence, LAAD) a poskytl námořní pěchotě nezbytné nástroje pro čelení moderním a budoucím vzdušným hrozbám.
Hlavním cílem iniciativy MADIS je zlepšit funkce pozemní protivzdušné obrany se zvláštním zaměřením na modernizaci aktivních praporů protivzdušné obrany pro malé výšky. Tyto jednotky se v současnosti spoléhají na ručně ovládané střely Stinger a radarové systémy, které jsou přepravovány dvěma vozidly M1114 HMMWV na oddíl.
Systém MADIS také počítá se dvěma vozidly na oddíl pracujícími ve vzájemně se doplňující dvojici, MADIS Mk1 a Mk2, přičemž MADIS Mk1 je zodpovědný především za neutralizaci letounů s pevnými a rotujícími křídly. Vozidlo Mk2 bude plnit úkoly v oblasti boje proti bezpilotním letounům (Counter-Unmanned Aircraft System, C-UAS) a zároveň bude dvojici poskytovat radarové schopnosti. Námořní pěchota disponuje také lehkým systémem MADIS (LMADIS), který disponuje radarovou a EW sadou pro elektronický boj. LMADIS sloužil jako testovací základna a prozatímní řešení C-UAS před zavedením systémů MADIS Mk1 a Mk2 do výzbroje. LMADIS se stále používá v operačním nasazení u praporů LAAD námořní pěchoty.
Force Design 2030, plán budoucích sil námořní pěchoty, stanoví plán pro rozmístění předsunutých sil uvnitř čínské zóny nasazení zbraní (WEZ) na základnách v prvním ostrovním řetězci. Současné systémy pokročilé přenosné protivzdušné obrany (A-MANPADS) nemohou samy o sobě zajistit odpovídající obranu pěchoty a dělostřelectva námořní pěchoty na těchto ostrovech. Se systémem MADIS bude námořní pěchota schopna poskytnout vrstevnatější a integrovanější deštník protivzdušné obrany, který dokáže odhalit, sledovat, identifikovat a potlačit vzdušné hrozby.
Zdroj: Army Recognition, Missile Defence Advocacy Alliance
Komentáře
Koala
01. 11. 2023, 16:24"rozlišit vzdušné hrozby od nepřátelských objektů" sice by se to dalo i tak chápat, ale nemělo by tam být raději od "přátelských objektů"?