Naše Tatra 805 na technicko-terénním polygonu
Dnes již legendární lehký terénní nákladní automobil Tatra 805 (slangově Kačena, Kvíčala) byl vyráběn automobilkou Tatra (později AZNP Mladá Boleslav, Závody V. I. Lenina Plzeň a Avia Praha) v letech 1952 až 1960. Byl vyvinut především pro potřeby armády na základě speciálního zadání. Armáda požadovala automobil schopný jízdy v těžkém terénu a s vysokou tažnou silou.
Video: Tatra 805 v akci / YouTube
Podvozek T 805 konstrukčně navazoval na podvozky předešlých prototypů speciálních terénních automobilů T 803 a T 804; využito bylo všech jejich předností. Hlavním rozdílem však bylo použití trambusové kabiny; to si vyžádalo změnu polohy místa pro řidiče. Podvozek Tatry 805 byl ukázkovým příkladem konstrukce pro použití v terénním automobilu. Byl tvořen páteřovým rámem, na který vpředu i vzadu navazovaly rozvodovky náprav. Nápravy byly výkyvné, s redukcemi v kolech, což umožnilo snížení namáhání poloos, zvětšení světlé výšky vozidla, zvýšení celkového převodového poměru, a tak i maximální tažné síly.
Tatra 805 byla typickým nákladním vozem Československé lidové armády, kde byla využívána v mnoha provedeních. Nejrozšířeněší verzí byl valník, dnes se však častěji setkáme s vozidly s různými skříňovými nástavbami (rádiovůz, sanitka, nebo vozidlo se speciální skříňovou nástavbou určené pro hasiče). Ze speciálních verzí je možno zmínit například cisternové vozidlo, nebo odlehčené vozidlo s plátěnou střechou kabiny určené pro výsadkáře. Na podvozku Tatry 805 bylo postaveno i lehké obrněné vozidlo OA-82 Jarmila. Vozy používala i tehdejší Veřejná bezpečnost.
Foto: Skříňová TATRA 805 | Wikimedia Commons / Public domain
V civilním sektoru byly T 805 využívány také jako rozvážkové, či zametací vozy, vozidla se speciálními skříňovými nástavbami typu furgon v nápadné stříbrné barvě, která používal například československý film. Ke konci éry životnosti T 805 vozidla v provedení valník sloužila ve městech při rozvozu uhlí. Takovéto využití čistokrevného terénního automobilu však bylo dost nehospodárné. Vozy vyřazené z armády byly často dále používány dobrovolnými hasičskými sbory.
Snad nejslavnějšími Tatrami 805 jsou speciály lakované pro známé cestovatele – stříbrně-rumělkově červeně (čalounění zelená kůže) Ing. Zikmunda a stříbrně-modrá metalíza (béžová kůže) Ing. Hanzelku. Vozy mají mj. vyšší čelní skla, dělená skla dveří (výklopná větračka vepředu), determální skla, tepelně izolované povrchové panely, některé palubní přístroje T-603, včetně volantu vyztuženého ramenem navíc atd. První z těchto vozidel je v současnosti ve sbírce firemního muzea Tatra v Kopřivnici a druhé, rekonstruované z vraku, je v soukromé sbírce Karla Lopraise. K vozidlům náležely také vleky nosnosti 3/4 t s nájezdovou brzdou.
Foto: Valník TATRA 805 | Wikimedia Commons / Public domain
V současnosti se různé verze Tatry 805 v hojném počtu vyskytují na srazech majitelů vojenské techniky, i na setkáních majitelů vozů značky Tatra. Jezdí s nimi i mnoho jezdců v truck-trialových soutěžích, kde tyto upravené vozy patří ve své kategorii k nejlepším.
Zdroj: Centrum bezpečné jízdy LIBROS
Komentáře
Honza
21. 04. 2022, 21:57Převrátila? To s tím někdo driftoval? Mě by zajímalo, kde na to kdo přišel, že se to převracelo. T805 valník snese boční náklon 40°, což je stejně jako Vejda. A spotřeba na silnici je kolem 18L/100km při nedědkovské jízdě…
Jiří
20. 04. 2022, 18:00A kolik mají spotřebu dnešní auta? To samé...
Miloš Zikmund
20. 04. 2022, 16:14Ano, v dnešním pojetí zastaralé auto s velkou spotřebou. To v té době nikoho nezajímalo.
Naopak svojí jednoduchostí a parametry ještě dnes překonává spolu s Pragou V3S3 některé dnešní složité vozy. Věřím že s vhodnějším pohoným agregátem by o tyto "zastaralá" auta v různých zemích byl i dnes zájem.
Možná, že ještě mají po vhodné úpravě šanci. Záleží na situaci ve světě, kam budeme směřovat. :fist:
mengele
20. 04. 2022, 11:12A taky napište, že spotřeba toho vehiklu je 25L na silnici a v terénu klidně 40L/100km.