EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Německo-francouzská firma KNDS představila demonstrátor nové verze tanku Leopard 2

 13. 06. 2024      kategorie: Události      21 komentářů

Firma KNDS představila před oficiální prezentací na výstavě Eurosatory 2024 technologický demonstrátor tanku s osnačením Leopard 2 A-RC. Jde o hluboce modernizovaný tank Leopard 2 s bezosádkovou bojovou věží a kabinou osádky umístěnou v přední části korby.

knds_leopard_arcFoto: Demonstrátor tanku Leopard 2 A-RC | KNDS

Demonstrátor Leopard 2 A-RC je zatím vyzbrojen 120mm kanónem Rheinmetall Rh120/L55A1 s hladce vrtanou hlavní o délce 55 ráží. Existuje však možnost jeho výměny za některý z vyvíjených tankových kanónů ráže 130 nebo 140 mm. V současné době není s kanónem spřažena žádná další zbraň, ale tento nedostatek bude pravděpodobně odstraněn. Doplňkovou výzbroj tanku tvoří na střeše věže instalovaný dálkově ovládaný velitelský zbraňový modul s 30mm rychlopalným kanónem a integrovaným panoramatickým pozorovacím a zaměřovacím přístrojem. Modul je vybaven i odpalovacím zařízením střel LOS/NLOS a celkově svými parametry dává veliteli možnost dostatečně efektivního boje s drony.

Bojová věž tanku je celkově nově tvarovaná a její systémy údajně vůbec nezasahují do korby vozidla.
Hmotnost demostrátoru Leopard 2 A-RC je podle údajů firmy KNDS necelých 60 tun, osádku vozidla tvoří tři osoby - velitel, střelec a řidič, délka vozidla s kanónem otočeným vpřed je 11,17 m, šířka 3,77 m a výška včetně zbraňového modulu 2,44 m.

Tank pohání dieselový motor MTU MB873 nebo MT883 o výkonu cca 1100 kW, maximální rychlost na zpevněné vozovce je větší než 65 km/h (nejspíše větší než 72 km/h) a maximální dojezd větší než 460 km. 
Podle firmy KNDS má být celková vezená zásoba kanónové munice konfigurovatelná podle požadavků zákazníka, ale kapacita zásobníku pohotovostní munice má být každopádně větší než u standardního tanku Leopard 2 (tedy více než 15 kusů munice). 

Jak již bylo uvedeno, společná kabina pro všechny tři členy osádky tanku se nachází v přední, výrazněji přepracované části korby. Tato část dostala nový mohutný plochý pancíř s vyměnitelnými povrchovými segmenty. Pro zvýšení odolnosti byly pokusně vypuštěny i pevné hranolové periskopy a osádka se pravděpodobně spoléhá pouze na soustavu kamer snímající okolí tanku. Ochranu tanku posiluje aktivní obranný systém Trophy a senzor varujícím před drony.

Zdroj: KNDS

Komentáře

Pepík Knedlík

14. 06. 2024, 22:24

Když člověk zapatra v jistorii, tak se mu připomene tank Maus und E 100. Totální krámy. A současný stroje se jim přibližují. Zrouti paliva, osadky, munice a železa.
Současný valky uz nerozhodnou tanky, nebo letadla, ale vyšší level. Jen blb z východu od Sudet od Slovenska to nechápe a není sám. Game over ukraine.
*Ukrajinská vojska musí být zcela stažena z Doněcké a Luhanské lidové republiky, Chersonské a Záporožské oblasti. Upozorňuji: z celého území těchto oblastí v jejich administrativních hranicích, které existovaly v době jejich uvedení na Ukrajinu,“ prohlásil šéf Kremlu.
Tak tomu říkám "kapitulace" .... Ještě zabere Oděseu a pak můžou ukačka svy kontaminovany obilí vozit na povozech taženymi osly do Afriky.

pek1234

14. 06. 2024, 23:09

Kdyby blbost nadnášela, lítáš jako holubička. ty rusácký bastarde

Pepík Knedlík

15. 06. 2024, 07:13

pek123
Jen jsem okopiroval zpravu CNN. Blbý co? A takhle u nás pracuji média, jedni lžou vic a jini míň ty zakomplexovanej ukrajinče.

Slavoslav

15. 06. 2024, 07:42

jasne Pepiku,

preto rusak tak zufalo hadze tanky na frontu, lebo su nepodstatne a vlastne sa ich chce za lacno zbavit. Ze pri tom skapu tisice muzikov v tych tankoch je uz len nepodstatny detail ty moj strategicky genius.
K tomu zvysku, co Vovka chce a co si rusacka armada dokaze vymoct su dve rozdielne veci a nejak nevidim dovod, preo by  u Ukrajina tie oblasti mala dobrovolne vydat.

Slavoslav

17. 06. 2024, 10:55

ruske zbrane ktorym net analoga

https://x.com/bayraktar_1love/status/1802618709330051413

FilipMat

14. 06. 2024, 18:18

To neni absolutně relevantní srovnání. Protože je to pouze nové využití podvozku L2, s jinou věží, pancéřováním nejnovější generace, systémy nejnovější generace které již ostatně L2a8 také obsahuje, to samé je Kf51 panter, objekt 640 black eagle,T-90Mp3,Chalenger 3 atd.... s nimy tuhle konstrukci můžeš srovnávat, se stroji původně z 80tých let,s upgreadovaným motorem, panceřováním z kvalitnějších slitin, reaktivním pancířem, a optickými a elektronickými systémy odpovídající velmi rychlému vývoji teto doby.
T-14 Armata je však trošku jiný oříšek vzhledem k absolutní odlišnosti konstrukce oproti dosavadně vyráběným strojům, vzhledem k požadavkům projektu od zadavatele: absolutně originalní podvozek, kostra, korba a věž, v nich umístěné systémy, zbraně a munice, posádka atd. Vytvoření výrobních kapacit pro zcela novou takto originální konstrukci, je ne jenom finančně, ale logisticky velmi náročné, ještě k tomu, když jsou na tvůj stát uvaleny sankce od drtivé většiny vyspělých států. Aby mělo přijetí stroje do armády opravdu operační váhu, musíš jej zavést v dostatečných počtech s ohledem na velikost armády, a s tím souvisí všechno ostatní, vagíny, garáže, posádkové dílny, simulátory.....
Rusko má zvládnutý prototyp, má jich zvládnutých několik desítek, oni sami tvrdí 100, naši analytici 20, tak, že nekde mezi tím. Prototypy jsoi funkčníy jezdí na přehlídkách, na veletrzích, jsou prezentovány, testovány... jistojistě mají nějaké neduhy, jsou nějakým způsobem poruchové, ale to je s každým novým strojem, to vyřeší seriová výroba, pokud dokázal UralVagonZavod vyrobit v dost krátkém čase min. 20 strojů (vývoj začal 2009, 2016 už jezdily na přehlídce) bez specializované výrobní linky, postavené přesně pro daný stroj, stoprocentně dokáže zvládnout sériovou výrobu... ale pokud se připravuješ na válku obrovského formátu (což se připravovali od roku 2014) hromadíš finance a ty co utrácíš, utrácíš za věci které jsou osvědčené, které umíš vyrábět ve velkých počtech, máš na ně výcvikové programy atd... pokud už válčíš tak stejně tak se nebudeš zatěžovat zaváděním takto sofistikovaného systému, a spokojíš se s něčím co už máš... což je i logicky důvod přestavěb původních konstrukcí u zásadních států, připravují se na válku....
Pokud nastane doba, že budou Rusové v mírovém stavu už nějakou dobu, a budou předpokládat, že ještě nejakou dobu budou, tak sériovou výrobu platformy T-14 stoprocentně rozjedou, bez ohledu na západní tisk kde jsou účelné zprávy (někomu logicky uvažujícímu, a trošku zasvěcenému) k smíchu, stejně jako ty v Ruském tisku... jako, když byla poprvé zneškodněna T-90M a všechen tisk psal jak se ukázalo, jak je to nechopný stroj, když ji poprvé Ukrajinci zajali,prohlédli, a začali hlásat jaký je to aušus, co by asi měli hlásit? Zajali jsme nepřátelský stroj, je velmi kvalitní, operačně schopný, snadný na výcvik, a našli jsme v něm munici nesrovnatelné kvality...,dokáží ho vyrábět v relativně velkých počtech, zatím co my jsme dokázali vyrobit T-84oplot ekvivalentního stroje 20 kusů a raději jsme ho vůbecnepustily do boje....? asi ne...Stejně tak si všichni Rusové tleskali když zajali Leo2a6 a M1abrahams, jejich novináři,blogeři a další pakáž psali ty samé nesmysly, jejich mudrlanti stejní jalo jsi Ty, jásali nad těmito články, fotkami vystavených zajatých strojů, či vraků, a psalo stejně hloupé komentáře, jako naši ,,internetoví renomovaní" znalci. Realita je taková, že existují důkazy, že Leopard2a6 dokázal na relativně velkou vzdálenost vyřadit z boje T-80BVM, T-8BV dokázal vyřadit Leo2a6 na relativně velkou vzdalenost, T-72 buhví jakého tipu dokázal vyřadit Leo2a4... což dokazuje, že východní tanková dokáže zničit západní tank a naopak, pokud je v lepší situaci, má lepší osádku, má věští štěstí... ani jeden druhému není nijak výrazně nadřazen v přímém střetu ala T-34 X panzer III, Tiger X T-34, ač to obě strany skrze svá média tvrdí ovečkám které se u toho poplácají na hruď, pustí si zachraňte vojína Rayena nebo 9 rotu, a jdou spát s větším klidem...

Tak že, nikdo nikoho nepředběhl tak jak je tu hezky popsán tento prototip, přestavěného Leopardu 2, a v Ruských článcích bude pohaněn jako zoufalý pokus dohnat Armatu, tak se za chvíli objevý podobné zprávy a články z druhé strany od OmskTransMaš se strojem který uvádějí do výroby, nějakého pokračovatele obejkt640, fakticky T-80, budou u toho plakat štěstím, a my jej budeme hanit....

Pepík Knedlík

14. 06. 2024, 18:45

Filip
Hmmm, velice pěkný shrnutí a velice pravdivý. Opravdu záleží na osadce a štěstí. Vycvičit osadky není otazkou několika týdnu a proto se deje na východě totální destrukce techniky a zbytečně umírají. Zdejší klávesový zabijáci jen slintaji na myš. Kdo někdy sedel v tanku a výstřelil si z nej v terénu, tak se idiotským názorům v tv, v tisku a na webech poplatny ukačkum a západní technice musí smat. Fakt to neni prdel, ale klidně bych do nejakyho stroje usedl a porovnal si co umí. Klidně bych začal l od řidiče. Ale vratim se na zem s můžu už jen diskutovat. Díky

Slavoslav

14. 06. 2024, 19:04

Filip

a preco teda nemozem zrovnavat Armatu s bezosadkovou vezou, posadkou umiestnenou v korbe a spoliehajucu sa len na elektroniku pri pozorovani okolia s Leopardom s bezoasadkovou vezou, posadkou v korbe a spoliahajucim sa len na elektroniku pri pozorovani okolia?

Lebo si sa ty rozhodol? Ja si myslim, ze to mozem porovnavat viac ako dobre a stavim sa, ze si neprisiel na odpoved voci mojej otazke v com to zas rusak dojebal ked robil tank od nuly a co nemec vyriesil lepsie ked podla teba len prestaval existujuci tank.

Inak co sa tyka armaty, to ci funguje,a lebo nefunguje sa mozeme hadat do nekonecna, faktom je, ze uz pred vojnou presakovali spravy,, ze armada ju kvoli jej vykonom nechce a je jej nanutena. bola zostava prehliadkovym tankom. Jej vyvoj by v tej dobe nezvladol ani zapad a tak robil len technologicke demonstratory o ktorych asi ani netusis a ja som sa len rehotal na rusackych vyhlaseniach, lebo bolo jasne ako to dopadne.

Ostatnem uz to bude tak 10 rokov co som vatnikom na forach vysvetloval, ze tie ich vysnivane vlny raptornych a armat tu v 20tych rokoch nebudu a nebudu tu ani v 30tych. Hadali sa ako teraz Knedlik a dalsi pritruble rusacke onuce a mal som pravdu.

PS: aj teraz mam pochybnosti ci by uz zapad dokazal spravit tank na tomto koncepte plnohodnotne, ale ma k tomu slusne nakkrocene.

Slavoslav

15. 06. 2024, 08:09

Filip

a este by som rad dodal, ze mas pravdu o tych radoby hodnoteniach na zaklade anekdotickych prikladov subojov tankov. Ostatne, ten narativ o super zapadnych tankoch podsuvala najma rusacka porpaganda, aby neskor mohla vitazoslavne tvrdit, ze aha znicili sme neznicitelne.

A mimochodom aj UA bojisku ukazalo jednu zasadnu vyhodu zapadnych tankov. Opravitelnost a miera prezitia posadky o co ide v prvom rade. Po zasahu sovietskej/rusackej konstrukcie dochadza casto k totalnej destrukcii stroja. Zapadne stroje boli zvacsa vyradene na minach ci zasiahnute do motoroveho priestoru dronom, posadka prezila a ak by sa ich UA strane podarilo vcas odtiahnut boli by opravitelne pomerne jednoducho. Ale ak ostali na uzemi nikoho a opakovane na tieto prazdne stroje utocilo delostrelectvo ci drony (obe strany ak zostane niekde znehybneny tank protivnika posielaju vlastne drony az kym nie je komplet zniceny) az do jeho kompletneho znicenia.

FilipMat

15. 06. 2024, 13:54

Hele takhle... Hodnoť si co chceš, porovnavej co chceš.
Jde mi o to, ze Leopar 2 AR-C prostě není novokonstrukce, v základu těží ze 40 let staré konstrukce, kde jsou všechny konstrukční neduhy davno vyřešeny.... T-14 je prostě zcela nový tip, a vysmívat se někomu, že vyvyjí něco tak sofistikovaného jako MBT páté generace a prostě očekávatelně s ním mají nějaké potíže je dost kratkozraké, jednoi to MBT bude operačně schopné, a až to bude, bude těm z generací předchozích o hlavu a ramena nadřazené...
Přesto bych dodal, nijak Leopard 2AR-C nezazracuji, líbí se mi, stejně jako Leo2A8 jsem rád že ho naše armáda zavádí do výzbroje, stejně tak jako jsem rád že k nám přicházejí Leo2a4, je to léty ověřená konstrukce, houževnatá, dobře udělaná, a v případě, že to bude potřeba,budeme mit čím bojovat.... a

Slavoslav

15. 06. 2024, 14:01

hele taklhe, ja nemozem za to, ze pre rusaka je problem skonstruovat spolahlivy podvozok a vykonny motor, lebo to je jediné co na tomto demonstratore zostalo z povodneho Lea a prave preto sa to da porovnavat da a to velmi dobre.

ze si rusak zahryzol do sústa na ktore nema som tvrdil uz ked oznamil vyvoj a moje slova sa potvrdili.

Slavoslav

14. 06. 2024, 13:16

Inak, kto pride na to co ma tento stroj omnoho lepsie riesene ako rusak na T-14? Detail, ale raz pomohol Izrealu spravit si z rusackych tankov cvicne terce

Slavoslav

14. 06. 2024, 12:57

imho, vychadza mi to tak, ze cast municie bude stale v korbe a mimo vez. Zaujimalo by ma ako to ma riesene rusak pri Armate a ci ma len karusel, alebo nesie aj nejaku municiu mimo karusel. Kazdopadne, tento system s vezou ktora nema kos zasahujuci do korby je podla mojho nazoru lepsi ako ten co ma armata a neviem preco sa rusak tak tvrdohlavo drzi karuseloveho zasobnika

Pepík Knedlík

13. 06. 2024, 22:44

No konečně dochází na model osádky o třech v Německo-Francouzským podání. Zkušenosti maji jen Francouzi. Klasika automatu funguje skvěle a jen zabednenost některých výrobců to nechteji. Problem bude zase ve spolehlivosti oscilacni věže nebo v bezosadkovy věži. Ovsem, soustava kamer je skvělá pitomost a proč se neponaucit s problémů co měl Chall a Abrams.
Hmotnost skoro 60 t je zase další pitomost. Prostě Korejci a Rusové mají daný limity o něco nižší. Kdo si řekne 5 tun rozdíl není nic .... mel by si posvitilt před zrcadlem do ucha baterkou a pokud de mu rozsvítí oči, ma jasno :rofl:

FilipMat

14. 06. 2024, 18:59

Oni ty homotsní limity o kterých tu mluvíš jsou dány nějakými kritérii... Němci vyvíjejí tank pro případnou válku ve které se budou bránit na svém území, ideálně na území kontinentálních spojenců, kde je velmi dobrá logistická síť silnic a železnic, kde budou vždy relativně blízko místa pro i složité opravy techniky, zásoby paliva atd... v takové situaci jim nemusí vadit vysoká hmotnost, a v případě, že přinese zlepšení ochrany stroje-zvýší kvalitu pancéřování tím mu dá větší šanci přežít, nebo vyjít ze střetu s ekvivalentním strojem nepřítele jako vítěz jako vítěz, tak proč ne? Rusové mají stroje pro operace v jiném stylu, operace útočné na území nepřítele, kde nebudou vždy kritéria výše zmíněná vždy splněna, plánovali a momentálně vedou útočnou válku, navíc ani oni nijak nezmenšují sílu pancéřování oproti západním tankům, západní a Ruské stroje jsou si vzhledem k staří/generaci v tomto ohledu ekvivalentní, mají zhruba stejný pancíř, u Ruských strojů je to dosaženo velikostí, protože jsou jejich stroje nižší,kratší mají o jednoho člena posádky méně, je celková plocha pancéřování o mnoho menší, a tak může být síla stejná, a stroj ma logicky menší hmotnost. Ovšem je tomu obětována elevace kanónu, množství munice a její uložení,množství a velikost systémů montovaných na stroj a do něj (systémy aktivní ochrany,optické alektronické,protipožární)a to jsou faktory které velmi ovlivňují případný střet s nepřátelským strojem, či jeho životnost na bojišti vůči všem druhům zbraní.....
Američané take plánují hlavně útočnou válku, ve všech případech válku na cizím území a ne vždy uzemí které bude mit kvalitní silnice, železnice, vzdálenost dopravovaného palivu náhradních dílů atd. může být extrémní, pro to ma mit M1a3 maximální hmotnost 54 tun, ma to být tank pro případnou válku v asii,oceánii, na Thai-Wanu, v Africe, v Jižní Americe.. dokud očekávali nejpravděpodobnější střet s Rusi/Sověty ve střední Evropě, mohl mit Abrahams 70 tun a ničemu to nevadilo... t toho důvodu dnes take zavádějí 37dmi tunový střední tank..
JihoKorejci pak vzhledem k velikosti K2 nějaké množství pancéřování obětovali, ale ne mnoho protože prostě mají automatické nabíjení, ale hmotsnost max 55 tun mají z nějakých důvodů, a to hlavně kvůli prostředí Korejského poloostrova, kde si ověřili, že těžší tank nebude na podstatně velkém množství míst platný, a osobně si pragmaticky myslím, že plány v případném střetu se severem nepočítají pouze s obranou, ale pokud by to šlo s hlubokým protiůderem s cílem nepřítele úplně zničit, tak, že částečně stejne důvody jako u Usa a Ruska... v článku zmíněný prototip Leopardu má však sloužit v roli jakoi jsem popsal, tak že i když má automatické nabíjení, a bezosádkovou věž je jenom přínosné pokud jej ve váhovým limitech konstrukce můžu ještě lépe opancéřovat, Leo2a8 je výrazně těžší, a roli mají plnit stejnou, předpokládám že váhovýrozdíl mezi A8 a a AR-C je ponechán pro modulární pancíř

Pepík Knedlík

14. 06. 2024, 22:41

Filip
Aha ... Ty neznáš zdejší sociopaty a psychopaty? Jedním z nich je čobol Slavomír a později se přidá Marty a ještě pozdeji autista Zdeněk. TO JE ZAKLAD bratrstva FialovoZelensky pracky. Původně to nspdal Foglar o r.š.. V jejich zájmu je všechny urážet a tzv zakládat je do skupin jako to dělali stb nebo stále dělá bis a cia.

Pepík Knedlík

14. 06. 2024, 22:55

Filip
Vše je otazka casu, kdy budou adaptabilni rušivé moduly na ty dotěrný drony. Co ctu, tak Rusko v tom velmi pokročilo a zase plati za 2. valky. Pokrok díky válce poskočil a dnes probit 700 RHAe panciř není problém. Za mě to bylo 330 až 500.

Pepík Knedlík

14. 06. 2024, 23:08

Filip
Ještě k použití tanku má svy specifika. Už jen napnutí pásu v běžným terenu nebo ve snehu i v pisku.
Co ja vim, tak při cvičení Bundeswehru v Českým Doupove ty těžký stroje v blátě prostě nefungovaly a vyprošťovák T 72 je tahal několikrát denně. On je fakt rozdíl 5 t nebo 10 t.
A na východě tomu neni jinak.
Mam suv co vazi 2,3 t 4x4 a další redukce a taky s nim zapadl a jen traktor pomohl.
Měj se fajn díky

Slavoslav

15. 06. 2024, 07:45

Pepane

pocul si uz o autopilotovi co udrzi priamy smer ak rusicka strati signal ci o automatickom uzamknuti a navadzani na ciel? toto dnes zvladnu FPV drony za 250-300 EUR

FilipMat

15. 06. 2024, 14:12

Ale jistě, ja s Tebou souhlasím. Např Leopard 2 má díky své hmotnosti na Ukrajině během asi poloviny roku velmi omezené možnosti pohybu, kvůli tamnímu terénu... Logicky, protože jej západní Německo vyvíjelo v minulém století pro to, aby ve střední Evropě čelil hloubkový úderům Sovětských vojsk, masově vyzbrojených tanky řad T-64 až T-80 s trošku jiným určením něž Leopard 2. Prostě jej nevyvíjeli pro nějakou východní kampaň, rychlé překonávání stepí, lesů východní evropy, a boje v rasputici.... pokud je tento stroj užíván v roli pro kterou byl stvořen, je vynikající, ostatně stejně jako jeho protivníci zase například z Ruska.
Osobně si myslím, že například pro potřeby naší AČR, je ideální mít stroj jako je Leopard 2 v základních počtech, asi tak jak to naše armáda plánuje cca 120-150 kusů, ale doplněn o nějaký střední tank, v limitní hmotnosti 35-40 tun s výzbrojí MBT, v počtech větších.... takový stroj bude flexibilnější v náročném terénu, a nabídne možnosti využití v situacích kdy bude Leopard 2 moc těžký... kdy a kde vznikla ta hovadina, že armády mají mít jeden univerzální tank na všechno...

Slavoslav

13. 06. 2024, 18:08

ten pocit ked ohlasis revolucnu Armatu a nastartujes tym vyvoj na zapade kde ta predbehne aj vecne superiaci Frantik s Hansom