EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Německo plánuje nahradit obrněná průzkumná vozidla Fennek

 26. 10. 2023      kategorie: Události      0 bez komentáře

Spolkový úřad pro vybavení, informační technologie a podporu ve službě (BAAINBw) německého Bundeswehru zahájil 17. října prostřednictvím evropské platformy TED výběrové řízení. Cílem je pořídit průzkumné vozidlo nové generace, označované také jako "SpähFz NG". Toto nové obrněné vozidlo má poskytovat vysokou taktickou mobilitu, pokročilé komunikační systémy a navigační vybavení. Mělo by být rovněž schopné montáže 25mm kanónu.

Fennek_BundeswehrFoto: Vozidla Fennek německého Bundeswehru v Afghánistánu v roce 2009 | ISAF Headquarters Public Affairs Office from Kabul, Afghanistan / Wikimedia Commons / CC BY 2.0

Cílem Bundeswehru je, aby toto nové vozidlo nahradilo obrněná průzkumná vozidla Fennek, která by měla podle BAAINBw dosloužit v roce 2028. Vybraný výrobce bude zodpovědný také za údržbu nových vozidel po dobu dvou desetiletí od dodání poslední jednotky. To je zajímavý rozměr připravované akvizice, pokud se na ni podíváme z české perspektivy – naše ministerstvo obrany se servisními smlouvami neustále „zápasí“.

Časový plán německého projektu je ambiciózní. První dvě jednotky by měly být dodány BAAINBw k testování před rokem 2026. Následně je plánováno dalších 90 jednotek na období 2027–2028 s opcí na další objednávku 162 obrněných vozidel. Zainteresované společnosti mají na podání nabídek čas do poloviny listopadu. Očekává se, že konečný výběr nového průzkumného vozidla Bundeswehru bude oznámen nejdříve v druhé polovině roku 2024. Podle časopisu Soldat & Technik vyvinula společnost Rheinmetall v reakci na tento tendr lehčí verzi svého obrněného vozidla Fuchs. Mezi další potenciální konkurenty patří Patria, General Dynamics European Land Systems s vozidlem Pandur Evo a také partnerství společností Iveco a Hensoldt.

Stojí za zmínku, že tendr výslovně neuvádí specifikace, které se od "SpähFz NG" očekávají. Vozidla, o nichž v současnosti uvažuje BAAINBw, jsou výrazně těžší, váží přes 20 tun a jsou postavena na podvozku 6x6. 
Podívejme se tedy alespoň na obecnou charakteristiku typu, který má nové vozidlo nahradit: Fennek je průzkumné obrněné vozidlo s pohonem 4x4, které vyrábí společnost KMW (Krauss-Maffei Wegmann). Hlavní úlohou vozidla Fennek je průzkum, a to díky výsuvnému stožáru umístěnému směrem k zadní části korby na levém boku. Je vybaven senzorovou kapslí obsahující termokameru, denní kameru a laserový dálkoměr. Průzkumná skupina vybavená tímto vozidlem je schopna samostatně operovat po dobu pěti dnů. Pancéřová a NBC (proti účinkům zbraní hromadného ničení) ochrana zajišťují optimální bezpečnost posádky. Fennek lze snadno přepravovat po železnici, nákladním autem nebo lodí, což umožňuje snadné a rychlé rozšíření oblasti jeho nasazení.

Pro svou obranu je vozidlo vybaveno typem výzbroje, která může být provozována pod pancéřovou a NBC ochranou. V závislosti na konfiguraci vozidla je elektricky ovládaná zbraňová konzola určena k nesení automatického granátometu ráže 40 mm, kulometu ráže 12,7 mm nebo kulometu ráže 7,62 mm. Zaměřovací systém se skládá z periskopu odvozeného od v současnosti používaného PERI Z 17.

Korba obrněnce umožňuje flexibilní koncepci pancéřové ochrany a je typická celosvařovaným hliníkovým pancířem s přídavnými pancéřovými moduly, které poskytují ochranu před střelbou z ručních zbraní ráže 7,62 mm a střepinami granátů. Prostor pro posádku poskytuje také ochranu proti minám.

Fennek obsluhuje tříčlenná posádka složená z velitele, řidiče a radisty/pozorovatele. Řidič sedí v přední části vozidla a má výborný výhled dopředu přes tři velká neprůstřelná okna. Vhodné uspořádání čelního a bočních oken a sedadlo umístěné daleko vpředu poskytují řidiči vynikající výhled v úhlu více než 180°. V průzkumné konfiguraci jsou v zadní části vozidla umístěna sedadla pro velitele a radistu/pozorovatele. Vozidlo také nabízí prostor pro nezbytné rozsáhlé palubní vybavení a zásobu potravin.

Motorový prostor se nachází v zadní části vozidla a pohonnou jednotku lze z vozidla vyjmout jako jeden celek, což usnadňuje její výměnu v terénu. Výhody vozu Fennek spočívají ve vysoké mobilitě na silnici i v terénu. Fennek je poháněn šestiválcovým přeplňovaným vznětovým motorem Deutz BF6M 2013C o výkonu 240 k s automatickou šestistupňovou převodovkou. Standardní výbavou je volitelný pohon všech kol. Fennek může jezdit maximální rychlostí 112 km/h při maximálním dojezdu 1 000 km. Vozidlo je schopno překonat 60% náklon vpřed a 35% náklon do stran, jeho poloměr otáčení menší než 13,0 m a brodivost do hloubky více než 1 m navíc přispívají k vynikající průchodnosti vozidla v terénu. Fennek je také vybaven systémem kontroly tlaku v pneumatikách, který umožňuje řidiči upravovat tlak v pneumatikách za jízdy podle terénních podmínek a situací.

Zdroj: armyrecognition

Komentáře