EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Nová várka letounů Su-57 pro ruské vzdušné síly

 30. 12. 2023      kategorie: Události      20 komentářů

Letecký závod v Komsomolsku na Amuru (KNAAZ) údajně předal Ministerstvu obrany Ruské federace novou várku letounů páté generace Suchoj Su-57 v rámci výrobního programu roku 2023.

su57_2023Foto: Jeden z posledních Su-57 vyrobených v roce 2023 | OAK

„Výrobci letadel vyrobili a předali našim ozbrojeným silám všechna letadla páté generace Su-57 plánovaná na letošní rok. Stíhačky úspěšně prošly všemi potřebnými továrními testy. Zvýšení produkce těchto unikátních strojů bylo umožněno vyřešením otázek týkajících se rytmického zásobování komponenty a zlepšením technologie montáže. Věřím, že tým KNAAZ se s tímto nejtěžším úkolem vypořádává důstojně,“ uvedl ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov. 

Ministerstvo průmyslu a obchodu uvedlo, že v roce 2023 byla montážní linka Su-57 postavena tváří v tvář rostoucím objemům sériové výroby letadel. Byla přijata opatření k odstranění rizikových míst ve výrobním procesu a současně probíhá samotná modernizace výroby. Výroba letounů Su-57 se každým rokem údajně zdvojnásobuje. 

Od příštího roku začnou být dodávány letouny Su-57 s motory druhého vývojového stupně (Izd.30). Motor druhého vývojového stupně prošel již všemi nezbytnými zkouškami a je zcela připraven k provozu. V roce 2024 tak budou všechny nové sériové letouny Su-57 dodány s novými motory. Stíhačky, které již vstoupily do služby u ruských leteckých sil se nepodrobí výměně motorů.

Suchoj Su-57 je jednomístný dvoumotorový proudový víceúčelový stíhací letoun páté generace se schopnostmi stealth navržený k vybojování vzdušné převahy a k bitevním úkolům. Letoun je výsledkem projektu PAK FA, což je program ruského letectva pro stíhací letoun páté generace.

Prototyp stroje Su-57 poprvé vzlétl 29. ledna 2010, první sériový Su-57 převzaly Vzdušně-kosmické síly Ruské federace 25. prosince 2020. Očekávaná životnost či délka služby strojů je 35 let.

Zdroj: Ministerstvo obrany Ruské federace

Komentáře

Martin F.

03. 01. 2024, 08:00

O problémech se třeba psalo 4 roky zpátky tady, dnes začal rok 2024. Většina těch problémů se týká námožích verzí B a C.

https://www.armadninoviny.cz/13-zasadnich-chyb-stealth-letadel-f-35-lightning-ii.html

A F 35 spadl do moře celkem jednou a příčina byla ta, že palubní personál při předletové přípravě neodstranil "ucpávku" z jednoho nasávacího otvoru vzduchu pro motor a pilot si to před startem nezkontroloval.

Pepík Knedlík

30. 12. 2023, 13:55

Pěkný stroj, který ma už za sebou i "bojové" použití. Údajně příští rok produkce bude cca 44 kusů. Snad se jim podaří vyřešit problémy s motorem (ty moc neumí) a provozní náklady budou na úrovni Su 27 jak stálo v zadání ministerstva obrany. V každém případě se nejedná o přímého konkurenta F 35 nebo F 22.

Czertik

30. 12. 2023, 18:54

tomu ze by 57 mela stejne provozni naklady jako 27 ci jeho klony, snad ani sam neveris.

nebo si myslis ze (na papiru) daleko vice elektroniky nebude vyzadovat zadnou udrbu, nebo co ?
byt ano, pokud by avionaka 57 byla na urovni a mnozstvi 27, pak ano, verim ze provozni naklady by byly srovnatelne.
ale to by se pak nabiizela otazka, proc vubec 57 nakupovat.

a pokud 57 nema konkurovat f22 ci f35, tak cemu ? f16 kterym dnes tahne na 60let ?

Zdeněk

31. 12. 2023, 08:45

Czertiku,

tak tentokrát s tebou naprosto souhlasím :laughing::joy::rofl:

p.s. Ostatně na okamžik, kdy v Rusku konečně zvládnou výrobu motorů alespoň na úrovni toho "mizerného a nespolehlivého" motoru F135 pro letouny F-35 jsem velmi zvědavý, ale nepředpokládám, že se ho dožiji.

Pepík Knedlík

31. 12. 2023, 09:02

Cz
To není z mé hlavy, ale jen prezentuji jaky predstavy maji v Moskvě a jaký nazor na Su 57 ma us odborník na letectvo. Podle nej je vzdy problém motor a to si myslim taky

Czertik

31. 12. 2023, 17:28

zdenek

no, vzhledem k tomu ze problemy s motorem sou duvodem toho, ze naklady na udrbu sou temer dvojnasobne nez se predpokladalo na zacatku programu a hlavnim duvodem proc se nedari snizovat naklady na letovou hodinu, myslim ze kritika onoho motoru je zaslouzena.
zvlast kdyz amici nedavno rozjeli nakladny program jeho modernizace a nove verze, ktera ma odstanit znacnou cast jeho nedostatku/problemu.

a sem si velmi jisty v tom, ze nikdo se nepusti do vyvoje podobneho motoru, at uz to budou rusove, cinani, britove, francozi ci kdokoliv jiny.

Zdeněk

31. 12. 2023, 21:47

Czertiku,

to je v pořádku, motor F-135 opravdu potřebuje modernizace a vylepšení. Nicméně žádný ze současných ruských motorů se mu ani neblíží. Indové by mohli vyprávět o motorech do jejich Su 30 a dokonce i Číňané se snaží ruských motorů zbavit (možná už i u moderních strojů zbavili, tím si nejsem jistý).

Martin F.

31. 12. 2023, 22:52

O jakém motoru a nákladech to píšete? O F 35? V ATM 10/2023 je článek porovnávající Gripen E a F 35 pro AČR, výhody a nevýhody obou letadel. V článku jsou zmíněné ani provozní náklady. Pár větama to shrnu takhle. Poté, co ve Švýcarsku upřednostnili F 35 nad Gripenem E vyšla v US známá zpráva GAO, kde náklady u F 35 vyčíslili sami američani na 65.000 USD/hoďka. Následkem toho vznikla ve švýcarsku vyšetřovací parlamentní komise, která pro srovnání nákladů Gripenu použila stejnou metodiku, jak GAO a světe div se, Gripen E jim vyšel provozně dráž, jak F 35. Podobný scénář následně proběhl ještě ve Finsku a Kanadě. A k motoru samotnému. Nikdo nic podobného nemá, respektive v současné době létají proti sobě 2 demonstrátory stíhače NGAD, mezi kterými bude v roce 2025 vybrán vítěz. Tyto demonstrátory pohání tříproudový motor, motor s proměnlivým cyklem, který lze použít na F 35 A, nikoliv však B a snad ani C. V rámci unifikace pro všechny uživatele bylo rozhodnuto, že tento nový motor nebude v programu F 35 použit, jen se vytuní stávající F 135. A proč? F 135 je velmi spolehlivý motor, nejsilnější motor stíhačky, jaký byl kdy vyroben (je výkonnější jak 2 motory Rafale). Ale motor u stíhačky funguje i jako zdroj elektřiny a chladič pro elektroniku letounu. A zde je ten problém, protože block 4, který má dostat AČR, má být vybaven zcela novým typem radaru APG 85 a dalšími elektronickými srandami vyvýjenými pro NGAD jako je třeba laserová zbraň pro ničení elektroniky malých cílů a bůh ví, co ještě. Proto je třeba zvýšit funkci "elektrárny" zvýšením výkonu motoru. Od doby, co byl motor F 119 (F 135) vyvinut uběhlo už dost let a američani mají k dispozici nové slitiny umožnující zvýšit teplotu spalovací komory, 3D tisk snižující počet dílů, viz. motory pro vrtulníky T901, které mají o 50 procent vyšší výkon a o 10 procent menší spotřbu paliva, než stávající řada T700 známá z Apache nebo Viper/Venom. I tak je stávající podoba motoru F 135 sci-fi pro evropské výrobce, o ruských ani nemluvě a snad čína u J 20 začala montovat něco na způsob F135, byť parametry toho motoru, jeho problémy a životnost, jsou utajovvané. Ruský ekvivalent vychází ze sovětského AL 31 známého ze SU 27, jen ho přejmenovali a rusům výkony motoru nevěřím z principu, nehledě na mizernou životnost ruských motorů táhnoucí se generacemi.

Czertik

02. 01. 2024, 16:42

zdenek

ruskych motoru by se nejradeji zbavili i sami rusove :)

cinanum tvralo hodne dlouhou dobu (a tipuji i hooodne dobre zaplaceneho "jidase") nez prisli na to ze copy-paste u leteckych motoru jen tak nefunguje a metalurgie se nazyva vedou opravnene.
podle toho co sem cetl, tak posledni verze cinskych motou uz prevysuji svoje ruske originaly, ale na kvalitu a trvanlivosst zapadnich motoru stale nemaji.

Roman

30. 12. 2023, 23:48

"provozní náklady budou na úrovni Su 27"
Takovýhle totální pitomosti snad nemůže věřit ani totální trotl . A 44 kusů ročně ??? :rofl::rofl::rofl:

Roman

30. 12. 2023, 11:41

To jako, že už se s ním odváží třeba i nad území Ukrajiny? Bez toho, aby je za deset minut nesestřelila první jednotka, co jde kolem? Navíc většinou zbraní, kterou kvůli tomu málem ani nemusejí za pochodu sundat z ramene...
Co je to jako druhý vývojový stupeň ???Jako že přechod z fáze lepenky na dýhu?:rofl:

Tak a teď vážně. Při vývoji draku Su-57 nebyl v době letových testů k dispozici plánovaný motor I30 (Saturn AL-51F-1 nově "S"), proto se na drak letounu montuje starý dobrý "Izdelije 117" AL-41F-1 vyvynutý ještě za sovětského svazu pro modifikace letounů Su-30/34, který deklasifikuje použitelnost letounu Su-57 na pouhý demonstrátor, který při současném tahu neumožňuje ani supercruise režim.

Nový motor (pokud se to tak dá říct, protože se jedná o vylepšený motor Lyulka AL-31 pro letouny Su-27) se v testovací fázi poprvé objevil na druhém prototypu Su-57 (T50-2) v roce 2017, ale neuspěl. Proto se vývoj vrátil zpět a měl být k dispozici až v roce 2020. Letos byl pak přejmenován na Saturn AL-51F1S. A opět se od něj očekávají zázraky. Ty se ale nekonají. S nějvětší pravděpodobností bude opět trpět problémy. Jak tomu ostatně při vývoji motorů bývá.

Takže nejde o vstup do nové fáze testování, ale o opakovaný pokus s nejistým výsledkem. Sériová výroba je ve hvězdách. Jde o kusovou výrobu, stejně jako u letounu Su-57.

Jeho sériová pravděpodobně nezačne, protože letoun nesplnil ani základní očekávání a mimo Rusko nemá prodejní potenciál, který měl domácí výrobu zlevnit. O stealth technologii se dá dost účině pochybovat na základě dosud uvěřejněných fotografií a videí. Kvalita zpracování je mizerná, schopnosti letounu sporné.

Prostě opět tradiční ruské - mysleli jsme to dobře , ale dopadlo to jako vždycky :fearful:

Slavoslav

30. 12. 2023, 12:15

Tak ten motor je najmenší problém Su-57. Preto bolo smiešne tvrdenie rusákov, ze so sériovou výrobou čakajú na motor.
Apropo, nesplietol si v prispevku dve rozne lietadlá? a to 75tku a 57 mu?

skypy

01. 01. 2024, 01:35

To nejde splést. SU-75 je pouhý marketingový tah výrobce, který se snaží nalákat zahraniční investory aby zaplatili vývoj a výrobu tohoto typu letadla, což je ostatně pouze soukromý nápad výrobce aby se dostal do červených čísel. Po vpádu na Ukrajinu, přestal byt o tento pouhý nápad absolutní zájem i s ohledem ke zkušenostem s oddalování výroby SU-57 a prosakujících tristnách vlastnostech a tak je pravděpodobné, že toto letadlo nikdy nikdo ve skutečnosti neuvidí. Sama ruský armáda ho nechce a místo toho spoléhá pouze na SU-35/34, kdy ani SU-57 nebude provozovat více než objednaných 77 kusů. Proti tomu USA má objednaných 990 kusů F-35.. Pomět těchto letadel je dostatečně vypovídající.

Ferko

01. 01. 2024, 20:09

Informace o naprosto špatném SU-57 máte všichni naprosto skvělé. Dobře. A teď bych chtěl vidět i informace o těch 850 zatím neopravitelných závadách F-35 a proč stačí zkrat ve vystřelovací sedačce a ten krám jde k zemi?

Martin F.

01. 01. 2024, 21:25

Tak pr, jediný problém se sedačkou byl v jedné sérii sedadel, kde dal výrobce vadné pyropatrony. To ale není problém letadla, ale výrobce sedačky a náprava byla levná a velmi rychlá. F 35 je na světě už přes 20 let, jako každý nový systém měl ze startu nějaké problémy, které se postupně odstranili a v současné době to je nejdpolehlivější vojenský letoun. Dosavadní nehody byly způsobeny vždy !!! lidskou chybou. Věděl jste, že třeba taková F 16 po nehodě prototypu, chyba v systému fly by wire, málem nebyla přijata do sériové výroby a její původní motor trpěl technickými problémy? Myslíte si fakt, že všichni jsou tak blbý, že kupují F 35 s 850!!!! neopravitelnými závadami? Nečtěte sputnik nebo jeho západní verze.

Czertik

02. 01. 2024, 16:59

martin f

to, ze zatim nehody u f35 byly vzdy zpusobeny lidskou chybou neznamena ze to bude tak jeste dlouho.
a pokud si vzpominam tak par f35 spadlo (marinakum?) kvuli problemum s motorem, byt priznam bez muceni, ze nevim jestli ony vysazeni motoru byly zpusobeny pilotem nebo technickou zavadou.

ale je nespornym faktez ze F35 v ramci vsech letadel co amici pouzivaji maji dlouhodobe jedny z nejnizsich bojeschopnosti .(tj letounu schpnych bojoveho nasazeni).

a co se tyka tech 850 zavad, tak k nesnimu datu je to tusim kolem 270. tech 850 platilo pro drivesji verze, kde se resily mouchy, byt ke dnesku tam zbyva cim dal tim vic masarek.
a mslim ze upln prvni veze mela kolem 1250 problemu, s tim ze nektere nepujdou nikdy odstanit bez nakladne modernizace.

z existujich problemu co maji jeste dnes F35 patri mezi nejzamivajesti problemy s klapkami pri jistych manevrech ktere muzou veest ke ztrate stoje bez dostatecne vysky, a jejich vyreseni bude zajimavy orisek.

jinak pokud by nekoho zajimalo jake problemy ma F35 tak si muze na netu jait zpravu amickeho kongresu o programu f35 kde sou jednotlive problemy podrobne posany, spolu s jejich zavaznosti.

dobra zprava je, ze pocet problemu kazdy rok klesa, spatna je, ze po tolika letech vyroby je jicch stale dost.

muj tip je, ze v momente kdy program f35 bude mit nula problemu, tak uz se nebude vyrabet a dalsi rok pujde do duchodu.

Martin F.

03. 01. 2024, 17:11

O problémech se třeba psalo 4 roky zpátky tady, dnes začal rok 2024. Většina těch problémů se týká námožích verzí B a C.

https://www.armadninoviny.cz/13-zasadnich-chyb-stealth-letadel-f-35-lightning-ii.html

A F 35 spadl do moře celkem jednou a příčina byla ta, že palubní personál při předletové přípravě neodstranil "ucpávku" z jednoho nasávacího otvoru vzduchu pro motor a pilot si to před startem nezkontroloval.

Omny

04. 01. 2024, 14:05

nazdar HŇUPE, samozřejmě že F-35 nikdo nekupuje kvůli jeho kvalitám, protože v takovém případě by byl pouze jediný odběratel a to Izrael v rámci pomoci bratrské, ale pouze a pouze z politických důvodů

Omny

04. 01. 2024, 14:08

Mamlasi, tebe tu nikdo vážně neber....e, supercruise už dávno umí SU-35 a podle tebe SU-57 to neumí....přestaň tu žvanit o ruské technice , prd tomu rozumíš. Narozdíl od F-22, která definitivně skončila, je SU-57 perspektivní letadlo, které už rok je v sériové výrobě ty chytráku

Marty

05. 01. 2024, 12:01

Omny
co prosim?:rofl: