Nový přepadový stíhací letoun MiG-41 s rychlostí Mach 5 Rusko do roku 2030 nedokončí
MiG-41 je projekt nové ruské stíhačky 6. generace, která má dosahovat rychlosti Mach 4 až Mach 5, tedy čtyř až pětinásobku rychlosti zvuku. Bojový letoun MiG-41 by měl splňovat všechny požadavky moderního stroje – maximální utajení, velmi vysoká rychlost, schopnost střílet i sestřelovat hypersonické zbraně, létat v kosmických výškách a ničit satelity. Tento letoun však, jako nejeden ruský supermoderní projekt, pravděpodobně nikdy nevzlétne.
MiG-41 má podle ruských plánů do roku 2030 nahradit rychlý MiG-31, v kódu NATO Foxhound. První let MiGu-41 se má uskutečnit v roce 2025, pokud tedy konstruktéři a inženýři společnosti Mikojan OKB dosáhnou svého vytyčeného či stanoveného cíle. Projekt MiG-41 nese kódové označení PAK DP neboli "perspektivní letecký komplex pro dálkový záchyt".
Foto: Nový přepadový MiG-41 má být nástupcem MiGu-31 (na obrázku) | Fedor Leukhin / CC BY-SA 2.0
Tento navrhovaný stíhač vyznačující se dosud nevídanou rychlostí by Rusku poskytl vzdušnou převahu nad ostatními stíhačkami. Pokud tedy lze věřit jeho dostupným specifikacím, což je v případě Ruska vždy ošemetné. Program je stále v režimu experimentálního výzkumu a vývoje. V nejlepším případě se jedná o technologický demonstrátor budoucnosti. Výrobce zatím nabídl jen málo veřejných komentářů. V roce 2018 generální ředitel Mikojanu Ilja Tarasenko uvedl, že MiG-41 vstupuje do "experimentální fáze návrhu".
Pro dosažení tak vysoké rychlosti by drak letounu a kryt kokpitu vyžadovaly specializované konstrukce. Při letu nad Mach 4 v tak velké výšce by musel za použití velmi speciálních materiálů odolávat mimořádné teplotě. Pokud by se mohl přiblížit výkonům SR-71 Blackbird, potřeboval by rozsáhlou údržbu, a jeho udržitelnost a nasaditelnost by byly obrovským problémem, zejména v ruských podmínkách. Při rychlostech mezi Mach 4 a Mach 5 by stíhačka potřebovala specializované zbraně, pravděpodobně hypersonické střely, které by bylo možné z MiGu-41 vypouštět za letu. Není jasné, zda by tyto nové modely byly municí vzduch-vzduch nebo vzduch-země.
MiG-41 by si mohl vzít za vzor americký SR-72 Darkstar "Son of Blackbird", což je nová generace ultrarychlého a výškového špionážního letounu vyvinutého společností Lockheed Martin. Nebo by mohl být postaven na platformě MiG-31. Ale úplné nahrazení MiGu-31 do konce desetiletí je krajně nepravděpodobné.
Foto: Jeden z konceptů budoucího letounu MiG-41 | ABiator
Je obtížné předvídat scénář, v němž se MiG-41 v blízké budoucnosti vynoří jako hotový projekt prakticky z ničeho; jediné, co o něm dosud víme, je několik propagandistických vět. Rusko má již nyní plné ruce práce s letouny Su-57, kterých bylo postaveno a nasazeno jen několik. Vyvíjený Su-75 hledá mezinárodního partnera nebo kupce, který by financoval jeho budoucí vývoj. Ruská letecká průmyslová základna je prostě příliš napjatá na to, aby mohla věnovat MiGu-41 takovou pozornost, jakou potřebuje, aby se dostal od konceptu k prototypu a sériové výrobě. Program předpokládá takovou úroveň technologického pokroku, která neexistuje.
Při tak vysokých rychlostech by MiG-41 také potřeboval nést značné množství paliva. To by vyžadovalo doplňování paliva ze vzduchu a omezovalo dolet stíhačky. Teplo z výfukových plynů by také mohlo zvýšit jeho radarovou signaturu, takže by nebyl tak stealth, jak Rusko tvrdí. Peněžní prostředky jsou samozřejmě v těchto dnech nedostatkové, protože válka na Ukrajině má před takovými zázračnými projekty, jako je MiG-41, přednost. I když ruské vojenské vedení tvrdí, že program není "mýtický", je to vlastně slovo, které nejlépe vystihuje dosavadní stav tohoto ambiciózního projektu.
MiG-41 by se musel vypořádat s četnými problémy, a to s teplem, třením, radarovou stopou, vývojem zbraní a závislostí na dosud neexistující technologii. Pro ruské letectvo se tak spíše jedná o další nesplnitelný sen. Jediné, co má v tuto chvíli Rusko k dispozici, jsou obrázky a velkolepé představy dobré možná tak pro počítačovou hru.
Zdroj: nationalinterest.org
Komentáře
Pepík Knedlík
28. 12. 2023, 20:04Tady si fakt myslím, že se jedná o slepou vizi. Sice jim to dlouho trvalo, ale Valkirie i SR 71 byla naprostá pitomost i když 71 částečně fungovala, ale těch nehod .....
Czertik
30. 12. 2023, 18:35jenze je sranda v tom ze SR71 fungoval hodne dlouho a dneksa uz ma vyvynuteho natupce SR72 :).
no a soveti nemeli jejich obdobu vubec zadnou, jen smutne zavidely.
Pepík Knedlík
30. 12. 2023, 20:43Souhlas, ale nastupce 71 nazyvany Son of Blackbird bude vlastně jen dron ovládaný operátorem někde v krytu. Otazkou bude možnost rušení signálu nebo použití laserového kanónu. Problem je zahřívání povrchu stroje. Pokusny X 15 se při rychlosti Mach 6,72 skoto roztavil a to měl ochranu na 800 stupnu Celsia. Ale dnes již jsou určité materiály podstatě odolnější. Každopádně přeji neúspěch.
Pepík Knedlík
30. 12. 2023, 21:05Pardon, přeji úspěch :smile:
Czertik
31. 12. 2023, 03:02pepiku, jnze vis co je nejvetsi sranda ?
ze zatimco amici si muzou dovolit udelat 72 bezpilotni, tak rusove pokud by se zmohli na to vyrobit neco podobneho, tak to budou muset udelat pilotovane, rotoze aby to bylo bezpilotni jim bude chybet kvalitni satelitni sit.
a pripadne platit amickym komercnim firmam za pronajem datove linky by byl vrchol ironie.
Pepík Knedlík
31. 12. 2023, 09:04Nejsem s tebou v rozporu.
MiraH
27. 12. 2023, 22:39s tím mytickým bych byl hodně opatrný. Vzhledem k projektů letounů 6gen v USA ale i dvěma v EU včetně Japonska by byl byť vylepšovaný SU-57 nedostatečný, spíš jako univerzál typu F-35 ale chce to specializovaný nástupce 31tky. Vycházet z čeho mají, ten motor se určitě dá dál vylepšit a mohli by postupovat podobně jako u posledního suchoje, tedy nejdřív jen modernizovaný starší motor a až po další pětiletce úplně nový. A takový projekt vzhledem ke zmíněným evropským i americkému bude mít rozhodně prioritu.
Czertik
28. 12. 2023, 10:55jenze problem je v tom, ze aby mig41 mel ony papirove vykony budes potrebovat zcela novy motor, vylepseni stareho ti nepomuze, at uz kvuli nizke efektivite spotreby ci nizkeho tahu.
a rusko dodne nevymyslelo ZADNY novy motor, vse sou jen modernizace motoru z dob sssr.
kdezto amici nejake nove moroty vymyslely, nejen pro f35.
ano, aby rusove mohli mit stihacku 6.gen budou muset vymyslet novy letoun, modernizace 5.gen su-57 (pokud to vubec je 5.gen) jim nepomuze.
a je jedno jakou bude mit onen letoun prioritu, dulezity je ralny vysledek a ten bude nulovy.
jen se podivej na onu legendarni armatu jak ta dopadla.
MiraH
28. 12. 2023, 22:49protože nakonec Armata přes tu halasnost neměla takovou politickou podporu.
Tak u 31 je už výkonný motor který z počátku dosahoval vysoké rychlosti kolem 3M za cenu prakticky zničení motoru, takže stačí jako základ mít ty tři machy jako použitelnou rychlost co nepoškozuje motor.
Czertik
30. 12. 2023, 18:41ze armata nemela politickou podporu ?
a jak by sis soudruhu kefaline predtsavoval onu lepsi politickou podporu ?
vzdyt o armate basnili vsichni, nejen putin a ministri obrany.
ano, pokud by rusove meli jako cil rychlost mach 3 tak by velmi dusledna modernizace motoru z migu 25 (ci 31) do jiste miry stacila, hlavne kdyby snizily jeho chlastani, kdy mel neuveritelne vysokou spotrebu paliva, ktera se odrazila ve velmi malem doletu (vzhledem k nesenemu mnozstvi paliva).
jenze rusove deklarovaly mach 4 ci dokonce 5 - a ten bez noveho motoru nemuzes dosahnout.
ABViliam
27. 12. 2023, 13:39Museli by mit technicky vyřešenou "bublinu inerciálního časoprostoru" což predpokládám že tento problem vyřešený ještě nemají. A brzo mudou mit problem co vlastne jíst podobne jako dneska Sev Korea
Slavoslav
27. 12. 2023, 07:51v ruskych periodikach sa uz objavuju clanky o predlzovani zivotnosti MiG 31 do roku 2060. Tolko k buducnosti noveho MiGu
Roman
27. 12. 2023, 10:16MIG , jakožto výrobce , je už dávno mrtvej . Tohle je pouze jedno z mnoha ruskejch snů a spíše blouznění , zcela mimo realitu .
Slavoslav
27. 12. 2023, 10:36jaein, konstrukčná kancelária a značka fungujú de facto pod Suchojom. ale ako samostatná entita samozrejme skončili a ano, súhlasím aj s tým, ze MiG 41 je chiméra