EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Obrněný transportér OT-810 v driftu

 06. 05. 2021      kategorie: Vojenská technika      17 komentářů

OT-810 byl československý polopásový obrněný transportér, vyráběný v letech 1958–1962, vycházející z německého druhoválečného transportéru Sd.Kfz. 251 (Hanomag HKL6p). Ten byl určený pro přepravu plně vyzbrojeného pěchotního družstva. Přestože obraněný transportér OT-810 váží 8,5 tuny, má vynikající průchodivost terénem, je velmi mrštný a dá se s ním zažít opravdové dobrodružství. Pokud vám není líto pásů, dá se s "ótéčkem" dokonce i driftovat.

Video: Pokud vám není líto pásů, dá se s "ótéčkem" dokonce i driftovat / YouTube

Obrněnec Hanomag HKL6p byl během 2. světové války na našem území (tzv. Protektorátu) vyráběn ve Škodových závodech. Po ukončení války se uvažovalo o pokračování této výroby a vznikl tak projekt OT-810, který však nebyl uskutečněn. K němu se čs. armáda vrátila až v padesátých letech, kdy bylo rozhodnuto o obnovení projektu OT-810 v podniku Tatra.

Zkoušky zmodernizovaného „československého Haklu“ se uskutečnily roku 1959 a stroj dostal název OT vz.59, který se však neujal a v armádě se tento nový obrněný transportér označoval jako OT-810. V letech 1958 a 1959 proběhla výroba ověřovací série v Podpolianských strojírnách Detva. Do roku 1962 bylo vyrobeno kolem 1500 kusů různých obměn. Poslední kusy OT-810 byly vyřazeny ze skladů Armády České republiky v roce 1995.

Přes zdánlivou vizuální shodu se OT-810 od Sd.Kfz 251 v řadě detailů odlišuje. Podvozek je v zásadě zachován, kvůli rozměrnějšímu motoru je kapota delší. Právě použití vzduchem chlazeného dieselového motoru je hlavním rozdílem, který významně zlepšil TTD (malé zvýšení maximální rychlosti a podstatné zvýšení dojezdu). Jde o upravený motor z vozu Tatra 138. Druhou zásadní změnou je úplné uzavření bojového prostoru pancířem shora, což nejen zlepšilo ochranu bojového družstva před střepinami granátů, ale především umožnilo jeho transport zamořeným územím v souladu s doktrínou použití zbraní hromadného ničení. Také pancéřové pláty korby mají odlišný tvar, aby se od šikmých stěn lépe odrážely střely. Pásy OT-810 jsou celokovové, bez gumových botek, jak tomu bylo u jeho druhoválečného předchůdce. Ve výzbroji zůstal jediný kulomet ráže 7,62 mm.

BAHNA_2018_-_144_cropFoto: OT-810 | Adam Hauner / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Ve své době byl pravděpodobně jediným polopásovým obrněncem ve výrobě. Ve své základní úloze - přepravě střeleckého družstva - začal být nahrazován transportéry OT-62 u tankových jednotek a OT-64 u motostřelců. Nejdéle se udržel v nasazení jako podpůrné vozidlo u tankových jednotek (technická dílna, spojovací vůz).

Řada OT-810 skončila mezi sběrateli, kteří je mnohdy upravují do podoby válečných Sd.Kfz. 251. OT-810 často také tento typ zastupuje jako rekvizita ve filmech s druhoválečnou tematikou (např. Stalingrad, Zánik) nebo při rekonstrukcích bitev a setkáních příznivců vojenské historie.

Bundesarchiv_Bild_101I-801-0664-37,_Berlin,_Unter_den_Linden,_SchützenpanzerFoto: Sd.Kfz. 251/1 Ausf. A, 1940 | Bundesarchiv, Bild 101I-801-0664-37 / CC-BY-SA 3.0

SdKfz 251 byl základní obrněný transportér německé armády vyvinutý ve firmě Hanomag jako typ HKL6p. Vážil 9 tun a uvezl 10 pěšáků, kulometčíka, velitele a řidiče. Stejně jako SdKfz 250 byl standardně vyzbrojen dvěma kulomety MG 34 nebo 42. Začal se používat v roce 1939 a byl nasazen hlavně u tankových divizí.

 Autor: Petr Žák

Komentáře

honda2

18. 10. 2021, 21:14

V 86 do kurzu v Hodoníně. Cvičné jízdy na Pánově s maj. Kusákem. Kdo zdá Pánov, tak ví že písek. Každou druhou sobotu se měnily ložiska v pojezdových kolech. Do 88 Vajnory, kde jsme měli dvě 810. Jednu jsem měl na VČ jako osobní vůz náčelníka dělostřelectva a druhý byl v NZ. Na velká cvičení se vytahovala i ta uloženka a jezdilo se ke Zvolenu. Tam vlakem, ale uvnitř prostoru to jezdilo v pohodě samo.

Jarda

17. 10. 2021, 19:22

Jezdil jsem s ním v šedesátémdevátém. Na silnici jsem s ním udělal 90 km/h, ale nesměl jsem s ním v té rychlosti zatáčet. To by byl drift o život..

Luba

19. 05. 2021, 22:45

Za války hodně ostrá realita, teď se tím bavíme. Ještě že se doba se změnila a z těchhle strojů jsou i hračky pro zábavu:wink: https://www.impresio.eu/zazitek/projizdka-v-obrnenem-transporteru-bvp

bombero

11. 05. 2021, 17:26

Jura- já za T805 po generálce před 6 lety odmítl dát 70000 že je to moc. Dnes si celkem drbu hlavu, ale tak je to bohužel se vším.Fichtl, stadion,T613 atd. Ted jde o to, jestli se svět zbláznil, nebo nám to ukazuje skutečnou realitu peněz. Když se člověk podívá na ceny realit, mincí a všecho, co se už nedá vyrobit(sběratelství ) nebo co není z číny...

Jura

11. 05. 2021, 16:54

bombero. Co se týká cen auto veteránů tak se svět zbláznil, ale možná mi to jen připadá protože za Tatru 805 jsem dal deset tisíc a zrovna tolik měla najeto, za Uaz už jsem se plácnul přes kapsu a dal třicet. Když vidím že za hromadu trubek potaženou plátnem chtějí 490 000 nemám slov, za to je pěkná Amerika. Ale možná jsem už prostě jen starej.

bombero

10. 05. 2021, 18:22

Jura- tady by se myslím už vyplatila. Otázka, jestli to za ty peníze někdo koupí
https://www.rajveteranu.cz/41956-ot-810-smrzovka

Jura

10. 05. 2021, 16:59

Karel3. Ano určitě se ty články nechají zadat k výrobě a zbude k dořešení ohoblované hnací kolo což taky asi řešit půjde. Takže zůstává to zásadní tedy peníze. Většina těchto strojů byla koupená nadšenci za ani ne cenu šrotu a taková investice by je zruinovala, bude potřeba počkat až ty stroje budou tak vzácné že se taková investice vyplatí.

czert

10. 05. 2021, 11:13

Mira
Co je leosi, byt bez dluhu a zit chudobne jako rusak, nebo si zit kvalitne a byt zadluzeny jak amik ?

Jura

09. 05. 2021, 17:38

Karel Beranovský. Je to šílené na řízení, volant jde neskutecně ztuha a když si pomůžete rajčákem zas by zlámal ruce, řazení je peklo protože při sebemenší chybě to okamžitě stoji na místě tedy alespoň když se jezdí po louce, možná je to na pevném lepší. k volamtu ještě tolik je umístěn tak že se otáčí pod a ne nad ním. Jinak tenhle styl jízdy je rychle připraví o pásy které už nejdou sehnat a az nepůjdu vic napnout budou se před tím tak maximálně fotit.

bombero

07. 05. 2021, 18:09

míra- jj, tady to také popisují, jak se máme od revoluce špatně a je to podepřeno i nějakýmy čísly, ne jen dojmy
https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/od-revoluce-vzrostla-kupni-sila-v-cesku-o-dve-tretiny-40303617
https://www.kupnisila.cz/parita-kupni-sily/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Ekonomika_%C4%8Ceska
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/meli-jsme-se-za-komunistu-lepe-velke-porovnani-vydaju-cechu/r~6d90e3aef63d11e9b259ac1f6b220ee8/

Co mě štve, že nebýt devastace této země komunisty v zádech s okupačním ruskem, tak jsme na tom dnes byli mnohom lépe. Stačí se jen podívat do rakouska, které bylo po válce rozbité na padrt, na rozdíl od nás, nebo porovnat ndr a nsr, kde je rozdíl patrný dodneška

czert

06. 05. 2021, 22:26

Mira
A skutecne, komari v 48 zsbavili /slohli daleko vice majetku nez vlada pred 48.

czert

06. 05. 2021, 22:23

Mira
Krasne ses tu rozepsal jak za 40 let papirove majetek narostl...a ty 3 bil ocistene o inflaci sou kolik ?
Nebo jeste lepe kolik je 400 mld z 45 penez v 89?
A o kolik narostli ceny majetku jinde v evrope ?
Nemecko - jak vychdni i zapadni, francie, uk, usa, rusko.
Pak by melo tvoje povidani nwjaky smysl, takhle si napsal numera bez kontextu ke kteremu to vztahnout.

Standa

06. 05. 2021, 21:14

Kutná Hora 81-83. Někdy v roce 82 se rušily.Museli jsme je dát do chodu a odvést na nádraží a navagonovat je.
Celkem komedie,soustavně se to vzpouzelo. Kluci z dílen je tahali za traktorem po autoparku až se od pásů kouřilo. Nevím asi tomu nějak zalehly směrový brzdy nebo co.
Odtáhli to na Slovensko a za týden tam jeli pro vysílačky,ty tam jet neměly.
To bylo jedinkrát co jsem je viděl v chodu.
Ten volant měl tuším převod řetězem ke skříňce řízení.

Karel Beranovský

06. 05. 2021, 16:54

Dobrý den nevím jaké máte kdo zkušenosti s tímto strojem. Pouze podotýkám měli jsme několik strojů této verze. Sloužil jsem ve Vimperku utvar 9123 85-87. Mohu říci,že stroje byly původní s německými znaky. Osazeny byly stanicemi R 118 některé sloužili jako podpůrné. Jedna dokonce jako polní sanitka. S těmito stroji nebyl problém, sloužili též jako uloženky. Děkuji Beranovský.

Ala

06. 05. 2021, 16:50

Tak to jsme si s kámošem opravdu užili.Netušil jsem že se to může někde objevit ,zlatá telecí léta . Pásy jsme obrousili o centimetr.:grinning:

bombero

06. 05. 2021, 16:21

MartinR
pásy s gumovou bodkou mají horší průchodnost terénem a ti "Komouši" nejspíš nepočítali s útočnou válkou a okupováním cizích měst tak proto ocelový pásy

no, já bych řekl, že pro obranu nejsou pásy důležité a když se budte chtít jen bránit,tak zvolím gumové, abych si při přesunech, cvičení atd neničil silnice. Ale pro útok bych si vybral do terénu a na rozbombardované silnice s lepším záběrem, tudíž celokovové. A podle toho bych si zařídil i koncepci armády

MartinR

06. 05. 2021, 13:40

Kájo, zajímavý je, že z "Komunistickýho" průmyslu čerpáme do dnes. Nebo je tu snad nějaká Nová zbrojovka? Ocelárna? Chemička? Jaderná elektrárna nebo snad Krajská nemocnice postavená po roce 89 (nepočítej tu v Hradci Králové ta se začala stavět před 89 :-) ) :grin:. Jinak k těm pásům , pásy s gumovou bodkou mají horší průchodnost terénem a ti "Komouši" nejspíš nepočítali s útočnou válkou a okupováním cizích měst tak proto ocelový pásy :sunglasses:.