EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Opomíjená chyba Západu v ukrajinském konfliktu

 03. 08. 2024      kategorie: Úvaha      33 komentářů
Přidat na Seznam.cz

Současný ukrajinský konflikt je pro Západ, tedy pro evropské státy i USA, tou největší výzvou. Je tomu i proto, že situace na frontě je do značné míry stabilizovaná, a ani jedna strana není schopna získat taktickou převahu umožňující vítězství. Vše tak naznačuje, že ukrajinský konflikt bude trvat ještě poměrně dlouho.

shutterstock_2290259449Foto: Současný ukrajinský konflikt je pro Západ, tedy pro evropské státy i USA, tou největší výzvou. | Shutterstock

Je třeba vidět, že zde nejde jen o Ukrajinu, ikdyž je samozřejmě hlavním aktérem tohoto konfliktu. Rusko totiž obdobně vyhrožuje i dalším zemím – pobaltským státům, Moldávii, ale také Švédsku nebo Finsku. Problémem proto není ani tak současná Ukrajina, ale spíše agresivní politika dnešního putinovského Ruska.

Je proto jen správně, že západní země i České republika Ukrajině pomáhají, a to včetně mediálně hojně sledovaných dodávek vojenské techniky. Zároveň ale tato pomoc vyvolává řadu polemik, které ukazují na její nedostatečnost.

Nejde přitom ani tak o rozsah těchto dodávek. Ten je relativně dostatečný. Samozřejmě, Ukrajina a její ozbrojené síly by uvítaly pomoc vyšší. Na druhou stranu evropské státy mají své limity jak v otázce produkčních schopností jejich zbrojního průmyslu, tak i co se týče finančních možností. Současný rozsah vojenské pomoci Ukrajině tak lze považovat za racionální kompromis.

Mnohem víc otázek vyvolává až neuvěřitelně pestré spektrum této pomoci, kdy Ukrajina dostává od každého druhu zbraní hned několik typů, což jí činí značné organizační, logistické, a stejně tak i výcvikové potíže. A právě zde lze vidět významnou, byť poněkud opomíjenou chybu Západu v jeho přístupu k vojenské pomoci Ukrajině, kterou si lze ukázat na několika případech, v určitých kategoriích vojenské techniky.

Samohybná děla

Typickým příkladem mohou být např. samohybná děla, především pak standardní „západní“ ráže 155 mm. Ta se díky svému dostřelu přesahujícímu 40 km a vysoké účinnosti stala jedním ze symbolů této války.

Jako jeden z prvních států dodaly svá děla M-109 Spojené státy. Je ale třeba poznamenat, že americká M-109 se vyznačují nižší délkou hlavně, a tedy i nižším dostřelem. Vedle toho svá děla M-109 dodalo také Norsko a Lotyšsko. Ukrajina tak postupně dostala celkem 90 děl M-109 čtyř verzí, které se přitom od sebe poměrně výrazně liší. Část samohybných děl M-109 již byla ztracena, a i proto lze očekávat další dodávky tohoto typu.

Modernějším typem je německé samohybné dělo PzH-2000. Německo dodalo Ukrajině v rámci vojenské pomoci více než 30 těchto výkonných samohybných děl, dalších 8 dodala Itálie. Nyní se objevují zprávy o dodávkách nových 18 kusů. 

Dalším státem, který výrazně pomáhá Ukrajině, je Polsko, které dodalo Ukrajině svá samohybná děla AHS Krab. Dodáno má být celkem 74 děl ve dvou sériích, přičemž prvních 18 bylo dodáno v rámci vojenské pomoci. Ukrajina nejméně o 20 těchto samohybných děl již přišla, je ale pravděpodobné, že budou následovat další dodávky.

Velká Británie dodala postupně celkem 82 ks samohybných děl AS-90 ze svých přebytků. Část z nich je ale určena pouze na náhradní díly.

Hojně se na Ukrajině rozšířila kolová samohybná děla, především pak kategorie TMG. Jde hlavně o francouzský typ Caesar, sloužící i v AČR. Dosud bylo Ukrajině dodáno více než 60 těchto děl, ovšem opět v několika verzích. V současnosti by již měly začít dodávky další série 72 samohybných děl Caesar, přičemž je pravděpodobné, že budou objednána další.

Zajímavé jsou dodávky slovenských samohybných děl ZUZANA 2, kterých Ukrajina postupně získala 24. Tyto dodávky byly totiž organizovány a zaplaceny vládami Německa, Norska a Dánska. V lecčem podobné jsou pak dodávky moderního českého samohybného děla DITA. Také tyto dodávky nebyly totiž financované ukrajinskou vládou, ale Nizozemskem v rámci vojenské pomoci. Takto má být dodáno 9 ks, je ale otázkou, zda budou následovat i další dodávky tohoto typu.

Švédsko dodalo v rámci vojenské pomoci 8 ks samohybných děl Archer. Ta patří mezi nejlepší samohybná děla současnosti, diskutabilní je ale jejich nízký počet. Německo pak již započalo s dodávkami svých nejmodernějších samohybných děl RCH-155, kterých by mělo být postupně dodáno 36 kusů.

Vedle těchto 155mm samohybných děl byla Ukrajině dodána i samohybná děla jiných ráží. Česká republika dodala část svých starších samohybných děl vz. 77 Dana ráže 152 mm, ale i modernější děla DANA M2 (26 ks). Obdobně byla na Ukrajinu dodána z Polska či Finska samohybná děla 2S1 Gvozdika v celkovém počtu více než 100 kusů.

Lze také připomenout, že Ukrajina dnes sériově produkuje moderní samohybná 155mm děla Bohdana. Vedle toho Ukrajina stále disponuje i staršími sovětskými samohybnými děly. Ukrajinské dělostřelectvo tak představuje až neuvěřitelně pestrou typovou změť.

Tanková technika

Ve velkých počtech jsou na Ukrajinu dodávány také tanky. Je tomu proto, že se tanky na Ukrajině osvědčily, a jak ukrajinská, tak i ruská armáda je používá v obrovských počtech. Ukrajinská armáda sice před válkou disponovala velkým počtem tanků, v drtivé většině šlo ale o zastaralé sovětské typy. Ukrajina navíc přišla v bojích o nemalé počty tanků. I proto západní státy Ukrajině pomáhají dodávkami tankové techniky.

Z počátku Ukrajina získávala především tanky T-72. Bylo tomu i proto, že středoevropské státy měly vyšší počty těchto tanků, a navíc byli ukrajinští tankisté na tento typ zvyklí. Na Ukrajinu tak mělo být dodáno hned z několika zdrojů více než 550 tanků T-72. Polsko také dodalo své tanky PT-91 Twardy (60 ks), což je výrazně zmodernizovaná verze T-72.

Mnohem významnější jsou dodávky tanků západní konstrukce, které na Ukrajině prokázaly svou nadřazenost nad těmi sovětskými. Ze západních konstrukcí jsou nejrozsáhleji zastoupeny tanky Leopard 2. Jde především o tanky Leopard 2A4, dodané Polskem, ale i tanky Leopard 2A5 od Švédska a Leopard 2A6 od Německa a Portugalska. Celkem by tak mělo být na Ukrajinu dodáno cca 100 tanků Leopard 2A4/A5/A6. Je navíc pravděpodobné, že Ukrajina získá další tanky Leopard 2, a to zejména od Polska, které chce postupně své tanky Leopard 2 vyřadit. Na Ukrajinu chtějí své Leopardy 2 zaslat i další státy, např. Řecko.

Vedle tanků Leopard 2 se na Ukrajině poněkud překvapivě objevily i starší tanky Leopard 1, kterých by mělo být na Ukrajině dohromady dodáno více než 150 tanků. Není vyloučeno, že budou dodány i další, protože tyto tanky se stále nacházejí ve výzbroji některých evropských armád.

Na jaře tohoto roku se objevily také zprávy, že by Ukrajina mohla produkovat nově vyvinuté tanky KF-51 Panther německé společnosti Rheinmetall, kdy tato společnost měla vybudovat na Ukrajině zcela nový výrobní závod. Je ale diskutabilní, zda bude tento program realizován, a to především kvůli vysokým nákladům (u tanku KF-51 navíc nebyl dosud dokončen jeho vývoj, také ještě nebyla zahájena výroba jeho zcela nové 130mm munice).

Významně Ukrajině napomáhají USA, které dodaly 31 tanků M1A2Abrams. Je pravděpodobné, že budou dodány i starší verze M1Abrams, protože je má USA uložené v rezervě.

Velká Británie poskytla Ukrajině v rámci vojenské pomoci své tanky Challenger 2. Velkou výhodou tanků Challenger 2 je jejich vynikající pancéřová ochrana, na druhou stranu je velkou nevýhodou nízký počet dodaných kusů – pouze 14, tedy jedna rota. I zde je možně, že budou dodány další tanky tohoto typu, protože Velká Británie snižuje počty svých tankových jednotek a část tanků Challenger 2 se nachází v rezervě.

Ukrajina přitom navíc disponuje velkými počty sovětských tanků (T-64,T-72, T-80, T-84), přičemž u tanku T-84 má být údajně obnovena jejich sériová výroba. I tanková technika Ukrajiny proto představuje obrovskou typovou změť, s vysokými nároky na logistiku, na výcvik atd.

Pásová bojová vozidla pěchoty

Obdobná je situace také v kategorii bojových vozidel pěchoty. Ukrajina před vypuknutím války disponovala velkými počty BVP, šlo ale jen o zastaralá vozidla BMP-1 a BMP-2, z nichž jen menší část byla modernizována. O značné počty těchto vozidel navíc Ukrajina přišla v počáteční fázi konfliktu.

I proto byla na Ukrajinu zpočátku dodávána především vozidla BMP-1, a to z přebytků středoevropských států – Polska, České republiky a Slovenska. Tyto dodávky byly přitom financovány Německem, případně byly kompenzovány dodávkami německé techniky. Na Ukrajinu se tak dostalo velké množství vozidel BMP-1, a to cca 320 ks.

Mnohem významnější jsou dodávky moderních západních BVP. Nejrozsáhlejší pomoc v této kategorii poskytly Ukrajině USA, které dodaly více než 300 BVP M2 Bradley. USA má dosud značné počty těchto BVP v rezervě, je tedy možné, že další dodávky budou následovat.

Německo Ukrajině dodalo své starší BVP Marder, a to verzi 1A3 v úhrnném počtu 140 ks. Velkou výhodou BVP Marder je především jeho silné pancéřování. BVP Marder jsou na Ukrajině nasazovány na nejkritičtější místa fronty, kvůli tomu ale zaznamenaly i určité ztráty.

Také Švédsko dodalo Ukrajině svá BVP CV-90 v počtu 50 ks, šlo přitom o vozidla z přebytků švédské armády, vyzbrojená kanonem 40 mm. V roce 2024 se dokonce objevily zprávy, že Ukrajina má zájem až o 1000 ks vozidel CV-90, jejichž výroba by navíc měla probíhat na Ukrajině. Tyto zprávy ale nebyly potvrzeny a program zřejmě nebude realizován, a to kvůli neúměrně vysokým nákladům. Vedle moderních CV-90 Švédsko Ukrajině dodalo i svá starší vozidla Pbv 302, a to v počtu víc než 200 ks. Poměrně široce jsou na Ukrajině zastoupena BVP YPR-765, dodaná z přebytků nizozemské armády (cca 270 ks). Určitou kuriozitou jsou pak jugoslávská BVP M-80, technicky příbuzná vozidlům BMP, dodaná v počtu cca 40 ks.

V této souvislosti je třeba zmínit, že Ukrajina obdržela také velké množství obrněných transportérů M-113, a to jak přímo od USA, tak i od různých evropských států, v úhrnném počtu více než 700 jednotek. Obdobně Velká Británie dodala své starší obrněné transportéry FW-432 Bulldog a FV-103 Spartan.

Dá se to zvládnout, ale za jakou cenu

Jak je vidno, ve všech třech popsaných kategoriích panuje až neuvěřitelná typová roztříštěnost. Tu navíc umocňuje i to, že jednotlivé typy jsou dodávány v různých verzích, které se někdy od sebe podstatně liší.

Obdobná situace se přitom týká i dalších kategorií vojenské techniky, například u obrněných automobilů je typová roztříštěnost ještě vyšší. V některých případech, např. u dělostřelectva, je velikou výhodou to, že země NATO používají unifikovanou ráži - standardní 155 mm. Je ale třeba si uvědomit, že ne všechnu 155 mm munici lze použít ve všech 155 mm dělech ukrajinské armády. To samozřejmě přináší další obrovské logistické potíže.

Někdy se říká, že logistické potíže nejsou až tak velký problém, a že Ukrajina je dobrým příkladem toho, že se to dá zvládnout. Takovýto pohled je ale chybný. Ukrajina problém typové roztříštěnosti a z ní vyplývajících logistických obtíží zvládla, ale za jakou cenu. Něco takového totiž vyžaduje vyšší finanční náklady, a to je samozřejmě problém, jelikož Ukrajina se potýká s ekonomickými problémy a ani možnosti západních států nejsou neomezené.

Stejně tak je to problém i logistický a tedy i personální, kdy každý typ vyžaduje adekvátní technické zabezpečení, vycvičené specialisty atd. To ukrajinskou armádu nutí mít v logistických a servisních organizacích vyšší počty lidí. Ti pak logicky chybí v bojových jednotkách.

Snad největším problémem je ale celková ztráta energie. I kvůli těmto problémům ukrajinská ofenziva v minulém roce nebyla tak efektivní, jak by bylo třeba. Je tedy velkou škodou, že se západní státy nedokázaly shodnout na takové formě pomoci, kdy by Ukrajině byla dodávána výzbroj třeba v menším množství, ale v ucelenějším typovém spektru. Kdyby třeba z tankové techniky byl dodáván jen jeden typ západního tanku, např. tank Leopard 2A4, který je v evropských zemích nejvíce rozšířen (přičemž by jej mohly doplňovat dodávky tanků T-72). Státy, které tento tank nemají, by se pak na těchto dodávkách mohly podílet finančně. Obdobně z dělostřelecké techniky by mohlo být dodáno jen několik typů samohybných děl, optimálně jen 2–3 typy – jeden typ pásový (např. německé PzH-2000), a dva typy kolové – jednodušší Caesar, a vedle toho automatický typ, jako je slovenská ZUZANA 2. Každý stát by se tak mohl zaměřit na to, v čem je nejsilnější a v jakém oboru vojenské techniky má nejlepší schopnosti.

Je faktem, že v poslední době je pomoc západních států Ukrajině čím dál lépe koordinována. Nicméně dosud nevznikla žádná koordinační aktivita, jejímž cílem by bylo dosažení alespoň částečné unifikace dodávané výzbroje. Bohužel pro Ukrajinu, ale stejně tak bohužel i pro západní státy, jejichž pomoc kvůli tomu není dostatečně efektivní.

Poučí se Evropa?

Na první pohled to může vypadat jako pláč nad rozlitým mlékem, kdy ona vojenská pomoc již byla dodána, a její spektrum je takové, jaké je. Opak je ale pravdou. Čím dál víc je zřejmé, že konflikt na Ukrajině bude ještě nějakou dobu pokračovat. A nikdo nemůže určit, kdy bude ukončen, když je ve hře příliš mnoho neznámých. Vždy je také lepší počítat spíše s pesimistickými scénáři. I v případě ukončení ukrajinského konfliktu zde navíc zůstane nebezpečí v podobě nevyzpytatelného ruského režimu, který může napadnout další evropské země.

Západ – tedy Evropa a EU, ale i USA – budou proto muset i nadále Ukrajině pomáhat dodávkami výzbroj. Bylo by přitom záhodno, aby tato pomoc byla co nejefektivnější, a vyvarovat se dřívějších chyb. I proto by se Západ měl snažit své další dodávky co nejlépe koordinovat, a to i ve smyslu typové unifikace. Ideální by bylo vytvořit nějakou strukturu (v rámci NATO, případně v rámci EU), která by se zaměřovala právě na tento problém.

Zde se ovšem nabízí vhodná příležitost pro Českou republiku a její diplomacii. Vždyť Česká republika nedávno přišla s iniciativou, jejímž cílem bylo získání munice pro Ukrajinu. A tato iniciativa byla velice úspěšná a přínosná. Česká republika by proto mohla navázat další iniciativou, jejímž cílem by byla právě typová unifikace dodávek vojenské techniky pro Ukrajinu. Prospělo by to nejen Ukrajině, ale i celé Evropě včetně České republiky.

Zdroj: Army Recognition, bundesregierung.de, The Guardian

 Autor: David Khol

Komentáře

Libor

02. 09. 2024, 12:39

SSSR si vytvořila mafie vysláním agentů, mužiků s pseudonimy lenin, trocký s vlaky revolucionářů za 1světové valky kvuli úlevě od východní fronty. (Mužik s pseudonimem Karel Marx narozen v Německu za peníze Engelse žil v Londýně).Po smrti Uljanova-lenina jim to sebral Dzugasvili-stalin.Nás mafie přidělila hiedlerovcům(mužik hitler je jméno matky Hiedler,otec se jmenoval Schickelgrubr).Když němci zdrhali,mafie nás ponechala stalinovi.Vše pokračuje dodnes,umožňuje to mafii masových vrahů,chazarů, lichvářů, překupníků, pašeráků, alcaponů, kolonialistů, otrokářů, zbrojařů, válečníků, mužiků s pseudonymi,výrobcům vražedného šrotu strašením lidí brát pracujícím penize na svoje sladké životy.Mafie vede"svět od krizí ke krizím a od válek k válkám válečnickými trpaslíky,kudlankami,trubci,převlečenými agenty(viz na yt Nachtman,na XTV načtený životopis PPP). Soudruzi soukmenovci dvořáci,střížové,rychečtí,s pseudonimy jako vželezný(tvnova) sedí vsude kolem nás,vyplácejí si násobky imaginární průměrné mzdy a smějí se lidem včele s falešnými studenty falešných bendapráv.Svět je nakloněn zelenismu,až mafie přestane lhát,válčit a zbrojit, plýtvat zdroji,ozelení poušťe bude ekologie. Podepište petici Voda je život, seznamte se s Holešovskou výzvou, přijďte ke všem volbám říct mafii a dost !

Šebesta

05. 08. 2024, 18:55

Zykloned : Ty jsi typický komunistický PRIMITIV ! Hraješ si na demokrata a když má někdo jiný názor začneš hned nálepkovat. To tě učili u komunistů,že : KDO NEJDE S NÁMI JDE PROTI NÁM. Lžeš sám. Podle dvou na sobě nezávislých výzkůmu to jasně ukazuje že pravdu mám já a lžeš TY. Co mysliš proč si vládá ty průzkumy nedělá ? Stačí na to tvůj mozek ? Protože by se ztrapnili a zjístili že většina národa chce válku ukončit a ne podporovat válku jež nás stoji miliardy a nemá smysl. Koneckonců jakou má vláda obecně podporu ukázaly volby do europarlamentu. Prohrála to na celé čáře. MYsliš že to je náhoda ? Nebo chceš výsledky eurovoleb popřít ? Ty jako lhář odkojeny komunistama jsi toho klidně schopen soudě dle tvých keců.

Šebesta

05. 08. 2024, 18:58

A dovětek. Nikdy jsem nebyl Rusofil ale už 50 let jsem GERMANOFIL pokud víš kdo to je.

Dorsch63

06. 08. 2024, 15:01

Jo jsi nácek!

Zykloned

06. 08. 2024, 17:36

Kolaborante,

Caps-lock z tvých lží pravdu neudělá. Nejnovější dohledatelný průzkum říká něco jiného než o čem sníš, když náhodou spíš.
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/2539472

"Pokud jde o postoje v evropských zemích, dobrou zprávou pro Ukrajinu je, že ve většině z nich občané absolutní či alespoň relativní většinou podporují myšlenku zvyšování zbrojních dodávek. Pouze ve třech zemích - Řecku, Bulharsku a Itálii - se většina obyvatel staví proti tomuto kroku. V Česku mají podle průzkumu mírně navrch zastánci navýšení pomoci Ukrajině."

Mimochodem, tolik nálepek cos mi přiřadil jsem snad nenapsal za celý svůj život :-).

Jo a napsat, že vláda prohrála na celé čáře volby do EP? To jako fakt se budeš ohánět zrovna tímhle? Tak mi teda řekni, jak je možný, že když to prohráli na celé čáře, proč mají v EP víc funkcí a větší vliv než ti slavní absolutní vítězové?

ZH

05. 08. 2024, 12:24

Ukrajinci se po stoletích vyvražďování ze strany RF (Ruské federace) jen tak s něčím nesmíří, vědí, že další útok přijde po 5-10 letech až se RF trochu zotaví. USA podepsali dohodu s UKR a Ruskem že garantují UKR bezpečnost, když se UKR zbaví jaderných zbraní. USA je budou podporovat dál. EU je musí podporovat, pokud máme ještě trošku pudu sebezáchovy. Trump je obviněný z takového množství trestných činů, že není možné aby se stal prezidentem. PŘÍMĚŘÍ SE STÁVAJÍCÍM ZAMĚŘENÍM HRANIC JE PŘESNĚ TO CO RUSKO CHCE, VÍC NEDOSÁHNOU.
Jde o to jak budou dobří v manipulaci s evropskými politiky. Nejspíš to bude zamrzlý konflikt a Rusko se rozpadne až všichni kolem něj zjistí, že lze něco urvat. A hlavně až to zjistí státy uvnitř Ruské federace.

Martin23 .

05. 08. 2024, 23:27

ZH: souhlasím, upřímně si ale myslím že Rusko nebude potřebovat 5-10 let. Ale bude mu stačit méně než 2 roky na dozbrojení, přípravu pozic pro další část války a jsme v tom znova. Podle všeho masa mají více než dost. Spojenci KLDR a Čína mu za 2 roky vyrobí tolik munice a pomůžou modernizovat tolik tanků že to vynahradí co ztratili za celou válku. Naopak se Rusové nesmí nadechnout. Musíme zpřísnit sankce. Větší vojenská podpora Ukrajinské armádě.

Zdeněk

05. 08. 2024, 09:21

pro David Khol

dovolím si pouze upozornit, že se v nedávné době objevily zprávy, že houfnice Zuzana 2 se projevily jako velmi nespolehlivé a budou údajně potřeba další poměrně rozsáhlé úpravy, aby byly odstraněny největší nedostatky, zjištěné během ostrého provozu, snad se mělo jednat hlavně o problémy s nabíjecím mechanizmem.
Podobné problémy se objevovaly také u Caesarů, které vykazovaly značnou citlivost na znečištění.
Velmi dobře se prý naopak projevují ukrajinské 2S22 Bohdany.

Slavoslav

05. 08. 2024, 09:28

Zuzana je citlivá na menej kvalitné prachové náplne ktore voac spinia komoru, tieto sťažnosti sú od začiatku. ostatne, ked sa zvazoval spolocny vyvoj vychadzajuci z EVY tak UA strana mala prave priniest riesenie ktore malo riesit tuto prilis velku citlivost nabijacieho mechanizmu

Zdeněk

05. 08. 2024, 09:30

Slavoslave,

díky za doplnění :thumbsup:

Martin23 .

04. 08. 2024, 14:45

Rusko je zlo. Rusko zaútočilo na Ukrajinu. Rusko vraždí bezbranné Ukrajinské občany a je potřeba jim pomáhat se bránit a vyhnat útočníka, okupanta, uchvatitele.

Šebesta

04. 08. 2024, 16:16

Souhlas. Dokud to mělo smysl. Ale teď i náš komunista president uznal,že se asi bude muset vyjednávat a stejně i Zelensky. Pochopili to,že válká nemá vítěze . Vypadá to na plichtu. Dokonce i ta natovská štetka Slavoslav který si  vámi notuje,uznal,že se Ukrajina bude muset vzdát části svého území . No a pokud jde o naší republiku tak dokola opakovat,že naše vláda dělá věci,které většina občanů neschvaluje pokud jde o Ukrajinu je nošení dříví do lesa. Volby do europarlamentu to jasně ukázaly.

Pepík Knedlík

04. 08. 2024, 19:07

Šebesta
Ty máš komunistu, agenta stb a kontráše IQ 107 na hradě za prezidenta ???
A jak si představuješ plichtu, pulka Rusku a pulka Polsku nebo Rumunsku ci Maďarsku?
Ukrajina zažije co nadutý Ceskoslovensko v 1938. Porcování bude a nikdo z Čechů ani uk premier Nutella Fiala s tim nic nenadělá.

Zdeněk

05. 08. 2024, 09:25

Chcimír Šebesta

že tys ten článek zase nečetl a udělal sis závěr z nadpisu, stejně jako Heildízl? Možná bys ze sebe měl přestat dělat vola :wink:

Pepík Knedlík

03. 08. 2024, 21:06

Já se ptam, proč se NATO rozhodlo podporovat zkorumpovany, mafiánský a zadluženy stat jako je Ukrsjinwa. Porošenko, Jacenuk a Klicko kyvnuli na nabidku, ktera se nedala odmítnou a za prachy Uapadu rozjeli zase další "majdan" , který měl vyřešit několik otazek. Vznikla totální cenzura a zakazy politických stran po vzoru nacismu.
Skoro půlku území Ukrajiny již vlastní BlackRock. Taková je smlouva s dablem a oni určují co, kde a kdy.
20 000 000 000 000 USD v aktivech. To je nejvíc ze všech světových společností a také polovina HDP celého USA.
A český jelita co si říkají "vláda" jsou k smíchu. Tedy k pláči, dluh nabírá rychlost a Nutella Fiala si myslí jaky dělá dobrý "obchod" s Ukrajinou. Ta padne a jemu čelist.

Martin23 .

04. 08. 2024, 14:43

PK:

NATO se nic nerozhodlo. Demokratický svět se rozhodl že Ukrajině pomůže posíláním staré vojenské techniky zatím co Rusko posílá co může a stejně to nestačí na porážku starých zbraní NATO.

Kéž by jak říkáte NATO skutečně pomohlo a poslalo by tam game changery a ne techniku z 80. let či ještě starší (např. naše T-72).

Pepík Knedlík

04. 08. 2024, 22:20

M23
Ano, jako vždy děláš osvětu a zábavu. Valka je svinstvo a zlo. To se určitě shodneme. Valci SSA, NATO, Rusko, Izrael, Palestina, Jemen a další staty i se rysuje velký stred na blízkým východě. Svět už jiný nebude.
Ukrajinský opice nedokážou vyrobit a ovládát nic co má vice nez 5 funkci. To pochopil i jejich mecenaš SSA.
Tva naivita je k smíchu. Hraj tetris.

Šebesta

03. 08. 2024, 20:00

Nekecej natovská šrětko a vyvrať mi něco co jsem napsal a není pravda. Fakty a ne lži a tvoje dojmy. Verstehst du tschechisch ?

Slavoslav

03. 08. 2024, 20:12

nemam co vyvracat, kedze ziaden argument nemas. Tie sa ti stratili ked si naposledy neodpovedal ako teda mame rusaka do tych jednani dotlacit ked ich on odmieta.

a ano, rozumiem cesky. ba dokonca na rozdiel od teba a toho druheho dezolata dokazem text aj pochopit

Šebesta

03. 08. 2024, 20:53

Psal jsem to už nejednou. Tato válka nemá vítěze a proto musí ať chtějí nebo ne ustoupit obě strany . Mimochodem tvrdí to i Pavel i Zelensky. Začátek je pozvat Rusy bez předběžných podmínek nebo s tím že se může jednat o kompomisu. Ten kompromis totiž nechtěli udělat ani Ukrajinci. Oni chtěli jednat ale tak že Rusové musí opustit okupovaná území. To je ale pro ně nepřijatelné a mimo realitu. Stejně jako pro Ukrajince to že Rusové si nechají vše co dobyli."Mírová konference "ve Švycarsku kde Rusy ani nepozvali a jednal tam jen západ a Ukrajina byla trapná koneckonců ani Čína ani Brazílie nepřijeli. Když je dobrá vůle cesta se najde. Asi tomu nerozumíš co jsem napsal. Nebo spíše nechceš. Ale ty tu plantaáš bludy co jsem ti neodpověděl a já se tě ptal je Pavel proruský trol když chce to co já tedy kompromisní mír ? Na to jsem nedostal odopvěď. Čili ještě jednou bˇud svolat konferenci bez předběžných podmínek nebo takovou že obě strany projeví dobrou vůli ke kompromisu. Někdo s tím musí začít je jedno kdo to bude ale někdo. Nechápeš že ? Jsi poleno.

Pepík Knedlík

03. 08. 2024, 21:33

Šebesta
Základem úspěchu pri vyjednavanich je silny spojenec. A Rusko ho má v Číně a Indii. Co je to stojí a bude stát je věc jiná, protože cena za  podporu mafie na Ukrajině od EU a SSA je obrovská a nejen finanční. Uktajina ma ve svy ustave článek, ktery jim zakazuje vyjednávat s Ruskem. Ovšem, netušící ukrajinec bude mimo hru a prijdou opravdový HRÁČI a zasednout k šachovnici.

Slavoslav

04. 08. 2024, 05:51

nie stetka, nepisal si to a znovu ti zopakujem otazku. rusak odmieta akekolvek rokovania ak sa UA dopredu nevzda mnohych oblasti. Naposledy dokonca Putin povedal, ze ustup za Dneper umozni len zacat rokovania, nie ze bude zakladom.

A tak ti otazku chcimire zopakujem. Ak rus odmieta jednat o comkolvek inom ako kapitulacia UA ako chces rusaka prinutit k jednaniu? Tym, ze prestanes podporovat UA. Knedlik je sice blbec, ale aspon uprimny, ty si tu vsetkym za debila a kazdy aj tak vie o co ti ide

Šebesta

04. 08. 2024, 09:07

Slaboslav. S debilem se domluvit nejde ale tím nemyslím Rusy ale tebe. TAkže znova a naposled už jsem ti psal co se má dělat. Tyjsi mi ale neodpověděl na několikrát položenou otázku je Pavel také proruský trol když řekl to samé co já ? No a když jsi tak chytrý tak co chceš dělat ty ? Válčit do skonání světa ? Budou stále umírat tisíce lidí vojáci i civilisté, zvyšuje se navíc riziko jaderného nebo celosvětového konfliktu a bude nás to všechny stát další miliardy eur. Já tvrdím že jediná cesta je přimět obě strany k jednání třeba i postupnými kroky přes prostředníky. Vidím že kdyby měl někdo vyjednávat s tebou nedomluví se ani za 1000 let !

Šebesta

04. 08. 2024, 09:30

Ještě krátka poznámka.Budoucnost ukáže kdo z nás dvou měl pravdu. Zda se bude stále válčit podle tebe do nekonečna nebo se najde nějaké řešení. Ale jak tě znám ty to stejně budeš obkecávat lhát a fakta ignorovat. Já typuji že dříve nebo později se dojde k dohodě.

Slavoslav

04. 08. 2024, 14:29

stetka, iste nebudes mat problem dat link na tu tvoju odpoved a zotriet ma

Šebesta

05. 08. 2024, 11:31

Slaboslv. Ty natovská primitivní štětko. Uvídime kdo z nás dvou bude mít pravdu ? Zda válka skončí kompromisním mírem nebo se bude podle tebe válčit a válčit ale ty jsi takový primitiv že po mně chceš konkrétní návrhy což jsem psal už aspoň 10 x ale ty jsi mi nikdy neodpověděl a neodpovíš na mé otázky ? Je Pavel prosruský dezolát a jak dlouho se tedy má válčit když lživě tvrdíš že s Putinem nejde jednat ? Rok,dva, deset nebo až společné armády NATO a Ukrajiny obsadí Moskvu ?

Slavoslav

05. 08. 2024, 11:45

stetka,

ty si tak zufaly slabuloduchý troll, ze nevieš ani vlastnu nadávku vymyslieť. ale tak co cakat od vatnika ktory nedokaze pochopit ani text na ktory reaguje a zad melie od cesty.

mimochodom, kde si ty co i len raz napisal ako rusaka prinutit jednat o miery tak aby to nebola kapitulacia UA? link na jeden jediny tvoj prispevok z tych mnohych co ako tvrdis ai napísal. lebo zatial ta tu vidim pisat len reci ruskej stetky, ze UA treba prestat podporovať ako leby ta nebola ochotna viest rokovania

ZH

05. 08. 2024, 11:54

Jenom bych dodal, že chcete aby se uzavřel mír s Ruskem pod vedením FSB a Putina, Medveďěva, Lavrova s obyvatelstvem, které je nastavené na sebeobětování a útočný nacionalismus. Vyhrožovali celé evropě, i Vám a Vašim dětem, že je vyhladí z povrchu zemského jaderným holokaustem, že prostě Vaše genetická linie nebude už nadále existovat.
Nemůžete uzavírat dohody se sousedem, co Vám pravidelně co 14 dní vyhrožuje vyvražděním rodiny.

Šebesta

03. 08. 2024, 18:32

Pane Davide Kohle s vaším výkladem a názorem lze těžko souhlasit.Navíc jste i v rozporu s presidentem jak Zelenskym tak našim Pavlem oba se nedávno nechali slyšet a ten ukrajinský i opakovaně,že souhlasí s přizvaním Rusů k mírovým rozhovorům a to někdy v listopadu. Pokud tedy Zelensky mluví pravdu a není to od něho jen taktika,kdy čeká na výsledek amerických presidentských voleb jež budou v listopadu jaká to náhoda že zrovna v ten měsíc s nimi počítá i Zelensky ? Pak by se mohlo blýskat na lepší časy a mohlo by se přiblížit ukončení války. Pokud k oněm rozhovorům dojde budou jistě náročné a zdlouhávé a nepochybně budou někde na neutrální půdě a obě země si najdou i své zprostředkovatele a garanty. Tedy samotný Zelensky si uvědomuje že tato válka nemá vtěze a dokonce připustil,že si je vědom,že zřejmě se bude muset jít na kompromis a Ukrajina přijde o část území, byť dodal,že to bude možné jen referendem Ukrajinců. Váše názory na to,že by se naše republika měla dál angažovat v pomoci Ukrajině jsou ale v příkrém rozopru s tím co si myslí většina našeho obyvatelstva. Minimálně dva průzkumy o tom byly a dopadly zcela opačně s tím co tvrdíte vy. Mimochodem za rok nás čekají parlamentní volby a je velmi reálné že tato proválečná Fialová vláda padne a ať už volby vyhraje kdokoli bude to určitě někdo(třeba koalice) kdo bude dělat opačnou politiku než Fialův válečný kabnet. Bude-li válka na Ukrajině i za rok v době voleb trvat ,nepochybně bude válka na Ukrajině jedno z hlavních temat . A poslední věc, že Rusko vyhrožuje ostatním zemím Finsku ,Švédsku a dalším jako pobalstským atd. je pouze válečná retorika. Používá se běžně ve válce odjakživa i v době míru někdy. Jsou to jen silácké řeči. Proč by Rusové napadali pobaltské státy a Švédsko i Finsko nyní když jsou v NATO ? Proč to neudělali když zmíněné země v NATO nebyly ? Bylo by to mnohem snažší z jejich pohledu. Nyní to udělat je nesmysl poštvali by proti sobě celé NATO. Právě proto Putin Ukrajinu napadl,dokud není v NATO a proto taky chtěl aby v NATO Ukrajina nebyla. Bylo mu jasné že až bude členem NATO , šance na jakékoli územní i jiné nároky vůči Ukrajině by byly málo reálné. Má to logiku ? Podle mne ano.

Slavoslav

03. 08. 2024, 18:57

stetka, UAbsa nikdy nebranila mierovým rokovaniam, tie odmieta rusák, lebo si myslí,ze dotlaci UA do necyhodnejsej pozicie. Vid neprijatelne podmienky ktore si minule kremelsky trpaslik urcil, len na to, aby zacal jednat. vies tie ktorych okomentovaniu sa vyhybas

David

04. 08. 2024, 16:04

Coby autor si dovoluji podotknout, že zde nepíšu nic o tom, jestli se má bojovat nebo vyjednávat. Článek jen poukazuje na to, že ona pomoc Západu v podobě darů vojenské techniky je příliš typově roztříštěná ( hned několik typů tanků, velké množství typů samohybných děl atd) - a tudíž ne zcela efektivní. Napadením pobaltských států, případně Moldavska, ale i Finska opakovaně vyhrožovali přední představitelé ruského režimu - jak sám V. Putin, tak D.Medveděv, bývalý ministr obrany Šojgu a další, např. Solovjev a další osobnosti ruského veřejného života. Ten Solovjev nebo Žirinovskij navrhovali obsazení i středoevropských států, Ćeské republiky, Slovenska, Polska a dalších - s tím, že už jednou tady byli, a bylo chyba odtamtud odcházet. Takže asi tak

Šebesta

05. 08. 2024, 15:32

Pro David.Bojovat by mělo smysl,kdyby byla šance Ukrajiny na vítězství podotykám v nějakém brzském časovem horizontu. Jenže to očividně nehrozí. Bohužel.Ani jedna strana zřejmě nemá na to vyhrát. Tedy zbývá vyjednávání. Aby bylo úspěšné musí obě strany udělat kompromis. Jinak to nepůjde. To je základ. Pokud jde o naší republiku přeje si to u nás i většina obyvatel. Ale jak vidno naší válečnou vládu to necháva v klidu. Co chce plebs jí nezájímá. Naštěsti budeme za 14 měsíců účtovat ! Už aby to bylo. A ještě dodám nejsem volič ani ksčm ani Burešovy bandy. Přesto chci zásadní změnu.

Zykloned

05. 08. 2024, 17:45

Kolaborante.

" by mělo smysl,kdyby byla šance Ukrajiny na vítězství" - takže když kolaborant řekne, že není šance na vítězství, tak to bude jistě pravda.
"Pokud jde o naší republiku přeje si to u nás i většina obyvatel" - ano, přeje si to každý kolaborant a ve většině rozhodně nejste. Další lež ze které sis udělal pravdu.
"Ale jak vidno naší válečnou vládu to necháva v klidu" - opět, kolaborante další lež. Je to problém vás kolaborantů a vás rusáků, že považujete pomoc napadenému státu za "chtění válčit".
Jestli chceš zásadní změnu, přestaň lhát, šířit lži a zkus občas i přemýšlet. Garantuju ti, že takovou změnu si ještě nezažil.