Po 40 letech nastartovali válečného veterána GMC CCKW-353
Americký nákladní automobil typu GMC CCKW-353 sloužil (nejen) v amerických ozbrojených silách od 2. světové války až do šedesátých let. Chlapi v níže uvedeném videu pak tento stroj po 40 letech vytáhli ze stodoly a nastartovali.
Video: Po 40 letech nastartovali válečného veterána GMC CCKW-353 / YouTube
GMC CCKW, známý též pod přezdívkou "Jimmy" nebo G-508 podle svého čísla v katalogu Ordnance Supply, byla velmi úspěšná řada terénních nákladních automobilů 6×6, vyráběných ve velkých počtech podle standardizované konstrukce (v letech 1941 až 1945) pro americkou armádu, které se uplatnily převážně jako nákladní automobily, ve druhé světové válce i ve válce v Koreji. Původní "Deuce and a Half" tvořil páteř slavného Red Ball Expressu, který zajišťoval zásobování spojeneckých armád při jejich postupu na východ po invazi v Normandii.
CCKW se vyráběl v mnoha variantách, včetně otevřené nebo uzavřené kabiny, varianty CCKW-353 s dlouhým rozvorem (LWB) či varianty CCKW-352 s krátkým rozvorem (SWB) a dalších desítek variant. Většinu však tvořily standardní nákladní vozy. Některé z nich byly vyrobeny s navijákem namontovaným vpředu a každá čtvrtá kabina měla nad místem spolujezdce otvor pro kulomet.
Foto: Po 40 letech nastartovali válečného veterána GMC CCKW-353 | Retro Cars / Public Domain
Z téměř 2,4 milionu nákladních automobilů, které americká armáda celkem nakoupila v období let 1939 až 1945 ve všech hmotnostních třídách užitečného zatížení, bylo přibližně 812 000, tedy něco přes třetinu, nákladních automobilů o hmotnosti 2+1⁄2 tuny.
GMC CCKW začal být postupně vyřazován, jakmile byly v 50. letech poprvé nasazeny nákladní automobily řady M35, ale v aktivní americké službě tato vozidla zůstala až do poloviny 60. let. Nakonec řada M35, původně vyvinutá společností REO Motors, zcela nahradila CCKW jako standardní nákladní vozidlo americké armády o nosnosti 2+1⁄2 tuny a pohonu 6×6.
Zdroj: fdmuseum.org
Komentáře