Polský obrněný pluh "Kresowiec" z roku 1919
Polské improvizované bojové vozidlo pojmenované "Kresowiec" (Pohraničník), bylo postavené ve Lvově na základě motorového pluhu. Jistý místní velkostatkář jej koncem roku 1918 daroval pro potřeby armády, aby tak přispěl k obraně města před ukrajinskými útočníky (ze Západoukrajinské lidové republiky).
Z logických (zištných) důvodů mu velice záleželo na tom, aby si mohl i nadále ponechat své polnosti. Původně se mylně předpokládalo, že jde o pluh Praga typ K (s motorem o výkonu 32 koní), ale tato domněnka byla později vyvrácena. Ve skutečnosti šlo o neznámý výrobek jedné berlínské strojírenské firmy, pocházející ještě z doby před první světovou válkou. Jisté je, že tento tříkolový motorový pluh byl koncem listopadu upraven inženýry místní polytechnické univerzity, přičemž práce vedl Wilhelm Alexander Lützke-Birk a konstruktér Vitold Aulich. Do prací byly navíc zapojeny železniční dílny.
Foto: Polské improvizované bojové vozidlo "Kresowiec" | Wikimedia Commons / Public domain
Vůz byl vyzbrojen třemi vodou chlazenými kulomety Maxim MG 08 (nebo Schwarzlose), přičemž dva byly uloženy v kasematových střílnách na bocích a jeden v zadní části stroje (vzhledem k tomu, že v podstatě couval, tak šlo o předek). Nýtované pancéřové pláty dosahovaly tloušťky 10 mm. V centrální části vozidla se nachází malá věžička, určená ke sledování okolí. Posádku mohli tvořit tři nebo čtyři lidé. Celková délka měla činit 7 metrů, šířka 3,2 a výška 2,9 m. Bojová hmotnost byla na úrovni 7-8 tun. Výkony motoru nemohly být již z principu vysoké a maximální rychlost (na druhém rychlostním stupni ze dvou) nepřesáhla 15-20 km/h. Zvýšené zatížení podvozku navíc vážně omezilo pohyblivost mimo silnici.
Vývoj byl sice dokončen velice rychle, ale výroba trvala několik měsíců. Kresowiec byl dokončen až v květnu 1919 a spolu s (prvním polským) obrněným automobilem "Józef Piłsudski" se měl účastnit polsko-ukrajinské války. Nu a zde informace o něm vlastně i končí. Tento stroj je sice zmíněn v kontextu některých následujících událostí, avšak neexistují žádná přesná data. Wilhelm Lützke-Birk se později zmínil o jeho nasazení během boje v Podzámecké zahradě, ale neuvedl žádné další podrobnosti.
Dá se předpokládat, že stroj nějakou dobu zůstal ve službě, ale poté byl zničen v boji nebo jednoduše sešrotován. Tak či onak musel skončit službu nejpozději v polovině dvacátých let. Nutno poznamenat, že oba první polské improvizované obrněné automobily měly jen velmi malou bojovou hodnotu, přesto však šlo o velice zajímavý konstrukční počin, který nadchne nejednoho fanouška steampunku.
Zdroj: Kabinet kuriozit, britannica.com
Komentáře