Praga V3S celá v bahně, ale zvládne to
Průchodivost terénem československého terénního náklaďáku Praga V3S je opravdu úctyhodná, o čemž se přesvědčilo již nespočet řidičů, ať už armádních či civilních. O schopnostech „vejtřasky“, jak se tento automobil přezdívá, se můžete přesvědčit v následujícím videu.
Video: Praga V3S celá v bahně, ale zvládne to / YouTube
Terénní nákladní automobil s oficiálním názvem Praga V3S (vojenský třítunový či 3-nápravový speciál), lidově zvaný ventra, vejtřaska, vejda, vétřieska apod.) se začal v tehdejším Československu vyrábět v roce 1953 a byl určen zejména pro armádu. Automobil byl zkonstruován za rekordně krátkou dobu. Národní podnik Praga totiž dostal úkol vyvinout střední nákladní vůz do těžkého terénu teprve v srpnu 1951. A již o rok později začalo testování prototypů. Automobil Praga V3S mimo jiné sloužil v mnoha kusech a různých variantách řadu let v naší armádě (ČSLA resp. AČR) a spousta lidí si ho kromě profesionálních vojáků jistě pamatuje z povinné vojenské služby v armádě.
Foto: Praga V3S v terénu | Petr Bláha / CC BY-SA 4.0
Automobil se díky své neuvěřitelné průchodnosti terénem vyznamenal nejen u nás, ale i na řadě zahraničních terénních soutěží. Díky specifické konstrukci měla vejtřaska neskutečné terénní schopnosti. Dokázala přebrodit až metr hlubokou vodu či zdolat 40 cm vysokou kolmou překážku. To vše díky nápravám umístěným vysoko nad osou otáčení kol. Co však představovalo výhodu v terénu, omezovalo Pragovku na silnici. Tam totiž směla jet rychlostí pouhých 60 km/h, jinak by mohlo dojít k poškození pohonného ústrojí, které mohlo mít fatální následky. Spotřeba běžné Pragy V3S se pohybovala kolem 30 litrů nafty na sto kilometrů jízdy.
Celkově se vyrobilo přes 135 000 kusů V3S s různými nástavbami a pro různé trhy. Úspěchů, kterých Praga V3S, dosáhla je mnoho. Tím největším však nejspíš zůstává fakt, že jde o nejdéle vyráběný československý náklaďák, po kterém je neustálá sháňka.
Foto: Praga V3S, vojenský valník | Adam Hauner / CC BY-SA 4.0
Automobil V3S byl určen pro přepravu materiálu do hmotnosti 3350 kg nebo pro přepravu 25 osob a tah přívěsu do hmotnosti 3100 kg v terénu nebo pro přepravu materiálu do hmotnosti 5350 kg a tah přívěsu do hmotnosti 5500 kg na silnici. Automobil měl vynikající jízdní vlastnosti a dostatečnou tažnou sílu díky třem hnaným nápravám, kdy zadní nápravy měly uzávěrky diferenciálů. Velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu umožňuje také příznivé rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy a velká světlá výška dosažená redukcemi v kolech na všech nápravách.
Zdroj: valka.cz, AČR
Komentáře
JardaCZ
20. 12. 2022, 11:07Jo, je to ceskoslovenska legenda, to nepochybne. Ale proc o ni pisete snad kazdy tyden?