Protilodní střely LRASM pro letouny F-15E a F-15EX
Naval Air Systems Command (NAVAIR) v současnosti pracuje na integraci protilodní řízené střely dlouhého doletu AGM-158C-1 LRASM (Long Range Anti-Ship Missile) na víceúčelové bojové letouny F-15E Strike Eagle a novější F-15EX Eagle II amerického vojenského letectva.
Foto: AGM-158C LRASM | U.S. Navy
F-15E Strike Eagle a F-15EX Eagle II budou v blízké době vyzbrojeny střelou AGM-158C-1 LRASM, která umožní zaútočit na hladinové cíle na moři. Vývoj oficiálně zveřejnilo U.S. Navy Naval Air Systems Command, které pracuje na programu adaptace protilodních řízených střel LRASM pro letouny amerického vojenského letectva (USAF). NAVAIR oznámil svůj záměr vyjednat a následně uzavřít smlouvu Cost Plus Fixed Fee (CPFF) s firmou Lockheed Martin Corporation - Missiles Fire Control (LMMFC), která by zahrnovala integraci a testovací podporu pro střelu AGM-158 C-1 na letecké platformě F-15E/EX.
Ačkoli je známo, že letoun F-15E je schopen používat protilodní řízenou střelu AGM-84 Harpoon, zdá se, že tato zbraň již není součástí dostupného arzenálu. I kdyby byla tato střela k dispozici, její dosah je mnohem kratší než u LRASM a navíc postrádá prvky stealth.
Integrace protilodních řízených střel Harpoon byla provedena na prototypu F-15E pro exportní zákazníky, podobně jako u F-16. Dva současní uživatelé AGM-84 a F-15 jsou Saúdská Arábie, která provozuje F-15SA a AGM-84L Harpoon Block II, a Jižní Korea, která provozuje F-15K a AGM-84H Standoff Land Attack Missile Expanded Response (SLAM-ER).
Stíhací bombardér F-15E je jedním z hlavních uživatelů střel AGM-158 JASSM, které mu dávají schopnost atakovat pozemní cíle. F-15EX je na tom s JASSM velmi podobně, takže integrace střely LRASM, která má téměř stejný tvar dává smysl. Ve skutečnosti F-15E prokázal svou schopnost nést až pět střel JASSM, zatímco F-15EX je schopen nést tři střely.
F-15E a F-15EX jsou víceúčelové bojové letouny do každého počasí, které jsou součástí rodiny letadel McDonnell Douglas F-15. Jako nejnovější stíhací bombardér v inventáři USAF byl typ F-15EX pořízen jako doplněk k letounům F-35A a k nahrazení stárnoucí flotily letounů F-15C/D. Očekává se, že bude plnit úkoly v oblasti protivzdušné obrany a také sloužit jako platforma pro zbraně dlouhého doletu, jako je JASSM nebo LRASM.
AGM-158C LRASM je protilodní řízená střela s plochou dráhou letu se sníženou zjistitelností vyvinutá pro letadla amerického vojenského letectva a námořnictva agenturou DARPA (Defence Advanced Research Projects Agency). LRASM je postavena na základě draku střely AGM-158B JASSM-ER (Joint Air-to-Surface Standoff Missile Extended Range). Má poskytovat výrazně sofistikovanější schopnosti autonomního zaměřování, než má starší protilodní střela Harpoon, která je v provozu od roku 1977.
Střela je poháněna motorem Williams F415-WR-400/402, podle mluvčího firmy Lockheed Martin její dolet je více než 200 námořních mil (více než 370 km), startovací hmotnost 2760 liber (1251,9 kg), a v její přídi je nesena vysoce výbušná fragmentační bojová hlavice o hmotnosti 1000 liber (453,6 kg). Střela byla navržena tak, aby byla schopna automaticky zaměřit svůj cíl pomocí vlastních palubních naváděcích systémů.
Střela AGM-158C LRASM je vyvíjena jak pro vojenské letectvo, tak pro námořnictvo se schopností ofenzivního boje proti vysoce nebezpečným námořním cílům. V současnosti existují tři vývojové varianty označené jako LRASM C-1.0, LRASM C-1.1 a LRASM C-3. Varianta střely LRASM C-1.0, která byla představena s ranou operační schopností v roce 2019, již byla integrována do bombardéru B-1B Lancer a stíhacího bombardéru F/A-18E/F Super Hornet. Novější verze, LRASM C-1.1, byla představena v roce 2024 a prochází počátečním letovým testováním a hodnocením výkonu.
AGM-158C-1 je hlavní verzí střely ve výrobě, zatímco vylepšená varianta C-3, která má výrazně zvýšený dolet, je stále ve vývoji. Lockheed Martin nedávno zvýšil své výrobní kapacity pro střely JASSM a LRASM poté, co se ukázal nedostatek střel v arzenálech leteckých zbraní jak amerického vojenského letectva tak i námořnictva.
Protilodní raketový systém LRASM je vybaven naváděcím systémem vyvinutým společností BAE Systems, který integruje GPS a INS odolný proti rušení, infračervenou naváděcí hlavici s automatickým rozpoznáním cíle, senzory RWR (Radar Warning Receiver), ESM (Electronic Support System) a datové spojení.
Vícerežimová naváděcí hlavice umožňuje munici zasáhnout zamýšlený cíl, i když se cíl snaží různě zasahovat do naváděcích systémů. Kvůli dodatečnému hmotnostnímu zatížení a objemu těchto systémů na palubě je dosah střely LRASM o něco kratší, než je u střely JASSM-ER.
Palubní software umělé inteligence využívá všechny funkce zbraně k detekci cílů a několik LRASM za letu si může vyměňovat informace při zaměřování cíle a vytvářet roj vysoce nenápadných střel. Kromě nízkoenergetického vysokofrekvenčního vyzařování pro tyto přenosy nevysílá LRASM žádné elektromagnetické signály.
Protilodní střely LRASM v současné době nosí letouny F/A-18E/F Super Hornet a B-1B Lancer, ale námořnictvo v současné době integruje střelu do námořního hlídkového a protiponorkového letounu P-8 a plánuje ji i pro F-35. Testování na F-35C začalo v září 2024 se zbraněmi namontovanými na externích pevných bodech, protože střela je příliš velká a nevejde se do interních zbraňových šachet.
Zdroj: Naval Air Systems Command
Komentáře