EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

První noční přistání F-35 na moři

 23. 08. 2013      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Ač kolem programu F-35 Lightning II se v poslední době vynořují poplašné zprávy, program stále běží dále. Posledním významným vývojovým milníkem je první noční přistání stíhačky F-35B na výsadkové útočné lodi.

Foto: Noční přistání na moři / Lockheed Martin
Foto: Noční přistání / Lockheed Martin

Noční přistání na moři není žádná legrace. Stíhačka s kolmým startem F-35B se musela k tomuto náročném úkolu postupně dopracovat. V roce 2011 provedla F-35B první kolmé přistání na palubu lodi. V dubnu letošního roku na pozemní základně amerického námořnictva pak úspěšně uskutečnila první noční kolmé přistání.

Současné noční přistání proběhlo v Atlantiku na výsadkové lodi USS Wasp americké námořní pěchoty. Letouny s kolmým startem F-35B mají podporovat vyloďující se mariňáky při dobývaní pláže a při operacích na pobřeží právě z útočných lodí.

„Vše šlo velmi dobře," říká testovací pilot Russell Clift. „Za celou noc jsme provedli osm úspěšných startů a přistání. Vše šlo podle plánu a rychle jsme získávali zkušenosti s F-35B při nočních operacích na moři."


Fotky a videa z nočního přistání na moři nejsou k dispozici. Musíme si tak vystačit se záběry z prvního nočního přistání na pevnině. Avšak uznáte, že to nic neubírá na magičnosti záběrů... / YouTube

Lockheed Martin F-35 Lightning II byl vyvinut jako víceúčelový stíhací letoun určený pro útoky na pozemní cíle, průzkum a protivzdušné mise s využitím vlastnosti stealth. Oproti svému generačnímu kolegovi F-22A Raptor, se počítá s exportem do celé řady dalších zemí. F-35 nahrazuje F-16, takže byla zvolena koncepce jednomotorového letounu, který je levnější na výrobu i provoz.

Jedním z klíčových systému letadlu bude i pilotní přilba s průhledovým displejem. Předpokládá se, že přilba bude na průhledovém displeji zobrazovat všechna letová a taktická data.

Díky senzorům umístěným po celém trupu letounů bude moci pilot sledovat situaci kolem letounu v rozsahu 360°, tedy i přes podlahu kokpitu. Bohužel přilba se doposud potýká s technickými problémy, jako jsou například noční vidění, zpoždění a kvalita zobrazování informací.

Zdroj: Lockheed Martin

 Autor: Jan Grohmann

Komentáře