EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

PTS-10: Umí driftovat nebo přepravit třeba V3S přes jezero

 03. 11. 2022      kategorie: Vojenská technika      0 bez komentáře

Pásový obojživelný transportér PTS-10 je určen pro přepravu dělostřelectva, pásových a kolových tahačů, obrněných transportérů, automobilů a osob při překonávání vodních toků. Podívejte se, co všechno toto vozidlo dokáže.

Video: PTS-10: Umí driftovat nebo přepravit třeba V3S přes jezero / YouTube

PTS-10 může být také používán pro přepravu raněných na nosítkách nebo pro přepravu výsadku v plné zbroji. Pojďme se podívat na historii tohoto výkonného transportéru.

Po státních zkouškách v průběhu roku 1960 bylo rozhodnuto o zavedení PTS do výzbroje tehdejší Sovětské armády. Sériová výroba začala v roce 1961. Koncem roku 1960 byl PTS předveden zástupcem čs. vojenské delegaci v Moskvě a následně bylo rozhodnuto o jeho zavedení do výzbroje ČSLA. První vozidla pod označením PTS-10 převzalo ženijní vojsko v průběhu roku 1962.

pts_TITFoto: PTS-10 v akci | J. Kaufman / ARMYWEB

V roce 1965 bylo modernizováno vybavení vozidla, jehož součástí byla instalace filtroventilačního zařízení, ochrany před účinky zbraní hromadného ničení, spojeného s naftovým horkovzdušným vytápěním. Dále šlo o vybavení pro plavbu v moři, které zajišťovalo plavbu na vlnách bez zaplavování nákladní korby. Novinkou byl také komplet sanitárního vybavení, který umožňoval umístění 12 zdravotnických nosítek na nákladní korbě.

Medium_floating_carrier_(Russia)_(2)Foto: Pásový obojživelný transportér PTS-10 je určen pro přepravu dělostřelectva, pásových a kolových tahačů, obrněných transportérů, automobilů a osob při překonávání vodních toků. | MO Ruské federace / CC BY 4.0

Z technického vybavení přibyl reflektor a přístroj pro noční vidění řidiče. Takto modernizovaná vozidla pod označením PTS-M byla na základě mezivládní dohody od roku 1966 zaváděna i do výzbroje ČSLA. Ženijní vojsko však nové označení nepřijalo a i nadále používalo označení PTS-10.

Základní technické údaje:

Maximální zatížení při jízdě na souši: 5 t
Maximální zatížení při plavbě na vodě: 10 t
Maximální rychlost s břemenem na suchu a ve vodě: 42 km/hod. a 10 km/hod.

Zdroj: AČR, Válka.cz

 Autor: Petr Žák

Komentáře