RED AIR
Přinášíme vám další článek v rámci exkluzivního seriálu psaného naším bývalým bojovým pilotem AČR Ing. Robertem Stejskalem, který do roku 2014 létal na stroji JAS-39 Gripen. Poté, co Robert opustil AČR, se začal zabývat prodejem leteckého oblečení a doplňků, které nabízí na svých stránkách na www.air-shop.cz a my mu v jeho činnosti držíme palce.
Foto: Bývalý bojový pilot AČR Robert Stejskal
RED AIR jsou tools -nástroj- pro výcvik BLUE FORCE. To je pouze holý fakt. Je daný plán jejich činnosti, omezení zbraní a jejich taktický level a chování. Na druhou stranu, arab se bude chovat v naturelu jinak než Angličan. Dosahy raket redů jsou taky tak nějak spíš odtušeny, protože nikdo netuší, co Rus má kromě vodky schované na skladě. A tak jsme určeni na pondělní misi jako Red Force i my Češi.
Dosahy raket máme poloviční než Blue a navíc jen dvě FOX 1 (pasivní). Neseme i 4x FOX2 (IR), fléry a kanon. Jedinou výhodu co máme je skutečnost, že bráníme západní pobřeží Šlesvicka-Holštýnska a tím jsme blíž k našemu letišti, a to nám dává větší playtime. Máme povoleno se 2x regenerovat nad letištěm uprostřed pobřeží. Nad touto zemí se ve skutečnosti v historii 2 sv.v. uskutečnila nejedna letecká bitva. Má to bezesporu své osobní kouzlo. Startujeme ve čtveřici jako volačka Maiden 50. Jsem Maiden 51 v letounu 9240 s tailem ''Tigerheads''. Najíždím na RWY 23 jako druhý a v intervalu 20 sec startujeme po sobě. Dnes je spottersday, tak nakláním gripen na levé křídlo tak, aby šly vidět pomalované kanárdy.
Foto: Nakláním gripen na levé křídlo tak, aby šly vidět pomalované kanárdy
Dopolední slunce máme v zádech a pod námi jsou kumulky, které dělají na moři celkem pravidelné stíny. Jsme v prostoru s Mirage (2x) a dole v jižním prostoru jsou F-18 s polskými F-16. My hrajeme Migy 29 SMT, oni Su33. Dle briefingu máme naplánováno, že vyrazíme v jeden čas všichni hot (čelem k blue force), ale než se dostaneme na své pozice, už nás GCl (ground control interceptor) informuje, že jsou již proti nám na dálce 40 NM. Už budeme v dosahu jejich raket, ale na tuto dálku lze jejich FOX3 kinematicky vyšťavit. Letíme v boxu o stranách 10 NM a my, na čele, už točíme cold směrem k pobřeží. Tím jsme jim rakety poslali do kytek a naše 3 a 4 se dostávají o pár mil blíž a posílají nám po linku picture. Míjím čtyřku výškově o 1000 ft. Vidíme se na linku a teď i na oči. Je to Picaso, ale za pár minut to koupí Amraamem. Proti nám letí EF2000, Rafaly a Gripeny. Připravují cestu pro strikery jako TORNADA a F-16ky.
Ve vzduchu začíná být zmatek a na radaru mám díky rušení šílenej bordel. Přicházíme o další mašinu, je to spárka, která veze velitele letky českých vrtulníků. Shodou okolností jsme spolužáci z akademie všichni tři (oba ve spárce a já). Naštěstí, holka na GCl vyčítá picture naprosto bravurně. V našem sektoru jsme jen dva, tlačí se na nás fešáci s FOX3, my jim ale rušíme radary taky, takže často střílí na cíle, které ve skutečnosti neexistují. Na centrálním displeji sleduji po očku Maiden 50 jak má zachycený cíl, na který mě taskuje GCl. Jsou tam dva. Tornáda v trail formation do 2NM. Maiden 50 jde po lídrovi a tak si beru trailera. Mám lock, vidím ho už na oko, EWS na mě necvrliká, že letí raketa, ale stejně tuším za sebou chrty. Jsou daleko mimo dosah a navíc o mě neví. Sestupuji do blue výškového bloku a borci z tornáda mě zpozorovali a točí na mě hot. Hlavička sidewinderu má čistý tón a mám odjištěno. Víc nečekám a střílím na něj head on. Míjíme se asi 400 m. Jelikož nepoužili fléry, deklaroval jsem kill:
"Red Hawk, Maiden 51, Fox2, kill trailer"
Ve stoupání do RED BLOKU pravou bojovou zatáčkou o 180° jsem naváděn GCl na tři strikery na mé druhé hodině, letící na cíl na jižním pobřeží. Tornáda jsou mimo hru po naší akci jižně, tak se bude jednat o F-16. A zanedlouho mám i vizuální kontakt. Je tu sestava F-16 ve formaci echelon left, od sebe asi do 1NM. Dávám informaci pro GCI: „Red Hawk, Maiden 51, Tally three" a snažím se zaměřit F-16 vepředu, ale nemám dostatečně silnou odezvu na IR záření. Nechávám ho tedy být a v klesání do jejich bloku odpaluji raketu na F-16 uprostřed formace. Je tu ještě jedna F-16 blíž a nalevo. Vůbec o mě nikdo neví. Netuším, proč ještě nikdo po mě nesmahnul raketu z jejich OCA fighterů. Snad díky dobrému rušení radarů mohu mít v zaměřovači tuto F-16. Je dost blízko pro IR raketu, tak volím GUN. Je na mé 10-té hodině. Mezitím si mě všiml, točí doprava a střílí fléry.
Foto: Mezitím si mě všiml, točí doprava a střílí fléry...
Pak se rozhodl pro levou zatáčku, ale prochází lajnou kulí Mausseru 27 mm.
Foto: ...prochází lajnou kulí Mausseru 27 mm
Dávám ,,Maiden 51, local terminate" a pokračuji na jih, kde letí dva strikeři na FL 130. Zezadu jsem ozařován gripenem maďara a z boku ze 4 hodin EF 2000. Jsem nadohled od tornáda a z pozice 6 hodin odpaluji IR. Na radaru jsem měl i jeho lídra a ten je teď na mé 10-té hodině. Je to tak na kanon, když se tornádo probralo a prudce ve stoupání točí doprava. Gripen tento manévr nemá problém sledovat a držím kroužek na jeho zádech.
Foto: Gripen tento manévr nemá problém sledovat a držím kroužek na jeho zádech
Mám poslední IR a za mnou jsou blue stíhači relativně blízko. Mezitím se regenerovali naši dva Maiden a letí směrem k nám. Potřebuji full load a to tím, že se regeneruji. Točím na sever. Snažím se již ve svém bloku udělat lock na blue, ale jsem deklarován jako killed:
"Maiden 51, you are killed"
"Copy killed, Maiden 51"
Při debriefingu se ale zjistilo, že šlo o omyl, neboť v té holomajzně se GCl spletl a označil mě za mrtvýho. To jsem ale stejně čekal a mám možnost doletět do REGENu. To je kružnice kolem "jako našeho" letiště. Musím změnit na odpovídači mode 1 na kód pro deadmena a letět pod 350 KIAS směrem REGEN POINT. Tak letím ve svém bloku a z Regenu proti mě vyráží naše obnovená dvojice. Maiden 53 je taky killed a z jiného směru tam letí taky. V tento moment je nad zálivem celkem klid a tak blue ustanovili CAP již v našem prostoru (Combat Air Patrol → místo, kde stíhači monitorují prostor, podobné holding patternu). Tím mají nad námi výhodu a předávají si nás po datalincích mezi sebou. Občas udělají chybu a jdou blíž k nám, tím se dostávají na naše osekané dosahy FOX jedniček. Ta má nevýhodu, že je třeba ji do dopadu stále vést přes radar, ale je zas je sakra rychlá. Po oživení letíme oba ve formaci Line Abreast do 10 NM a snažíme se pomáhat zbytku Maidenů. Jižně od nás je formace Bite (F-18) a Polka (F-16). Máme sektory rozdělené BENO lajnou a tak víme, kde být (BE) či ne(NO)být. Už se nám nepovede dovést jedinou raketu. Každý na obou stranách je dost zkušený na to, aby věděl, kdy se za včas otočit, aby ji nekoupil. Tak ze sebe jen taháme rakety a je málo času se věnovat strikerům. Ale to je smysl těchto raket. Vidíme se jen na radarech a pokud i na oko, tak se udělala někde chyba. BVR (Beyond Visual Range) válka k tomu někdy sklouzne, protože chybovat je lidské. Maiden 50 jednoho honí až na kraj prostoru a tak ho nedává být a točí zpět. Airspace violation se tu trestá. Nad námi, pod námi i vedle v prostorech je normální civilní provoz a vše je dost blízko průseru. Pomalu nám dochází palivo, a tak se budeme dávat dokupy. Ještě posílám jedno Alamo 10 C na dorážejícího Maďara, který se dostal relativně blízko a neměl mě asi na radaru. Kdybych měl možnost použít AMRAAM je dole. Tím, že jsem ho ozářil spikem radaru jsem prozradil, že po něm letí FOX 1 a on by mohl přijít o guláš. Tak udělal pump a dal pokoj. Maiden 50 a 54 poletí spolu domů a já s Maiden 53 letíme taky ve dvojici. Jsme od sebe obě dvojice asi 15 mil. Maiden 54 je spárka a ta má už od vzletu míň paliva. Zadní kabina sebrala "Déčku" cca 20% paliva. Cesta zpět nám trvá asi 20 minut, ale je na co koukat. Tak hlavně oblačnost je vždy krásná, tak typická pro mořské pobřeží severu. Ať jsem lítal v Anglii, Švédsku, Norsku, Litvě nebo tady v Německu, tak kumuly mraků mají do obrovské dálky zarovnané základny a nad pobřeží je vzrostlejší oblačnost . Svítí-li do toho slunce a země je tak krásně zelená jako tady, tak vám svět ukazuje z ptačí perspektivy svoji nádheru plnými doušky. Nad pevninou do nás kope turbulence a tak se držím trochu dál. Být nateplení k sobě by nemuselo být zrovna zdravý. Nad Schleswigem je už šrumec a řídící mají fofr. Mají tu pro návrat soustředný systém kružnic (ARC20 NM & 15 NM), které jsou rozděleny zeměpisně bodama jako Tango NW na vnějším arku nebo Tango 03 na vnitřním. Prostě lítáte clockwise po bodech na kružnici. Sedáme na RWY 23 a tak letíme přes T NW a T 36, T 03 a pokračujme přes Initial Point M 23 na break.
Break tu je mandatory na South a sedáme zase s bočákem přes 20 kt zprava. Pojíždíme asi dalších 10 minut po letišti než dojedeme na QRA stojánku. Lezu ven v neoprenu ztěžka a cítím až teď, jak jsem splavenej. Za 2 minuty po nás přijíždí kluci. Plni zážitků sedáme do VW a Helmut nás veze na letku. Všude je plno spotterů, ať je hic nebo prší. Fakt respekt! Jsou to srdcaři. Po dalších 5 minutách vystupujeme a předáváme cartridge našim lidem, kteří z nich stahují data, zatím co my se vysvlékáme z hnusně mokrých hader. Je okolo 13.00 a máme už všichni fakt hlad. Naposledy jsem jedl okolo sedmé. Jídlo je tu výborný a bohatý přílohy salátů, sýrů, salámů a zeleniny vás dosytí. Jsem jak žok.
Ještě nás čeká vyhodnocení letu, vypsat shotlog a v 16.00 začíná Comao Debrief, kde strávíme další dvě hodiny koukáním na projekci ze záznamů našich trackerů. Celou válku tu máte z pohledu Boha a vidíte co jste mnohdy ani vidět nemohly a někdy ani radši vidět nechtěli. Běží zde čas, který byl v reálu a máte možnost říct STOP v určitém čase, kdy jste něco zmáčkli nebo bylo něco důležitého. Pokud byl sestřel, tak se tato entita zabarví světle šedou. Modří se po 5-ti minutách nechávají obživovat. Sedí nás tu asi 60 lidí na nepohodlných židlích s vlkem. Končíme v 18.00 a máme toho za dnešek dost. Teď jen večeře a setkání s ostatními v Tiger Tent. Pivo mi tu moc nechutná, ale máme čas se trošku odreagovat a pokecat s našema klukama technikama.
Foto: Celý náš gang Tigerheads Bohemia
Je tu celý náš gang Tigerheads Bohemia v outfitu, který nakonec vyhraje 2. místo.
Komentáře