Rusko potvrdilo, že připravuje výrobu nové třídy tanků
V září loňského roku ruská státní média informovala, že továrna na tanky Omsktransmaš by měla obnovit výrobu ruských hlavních bojových tanků T-80. Ve svém článku na tento fakt odkazuje magazín MW. Tank T-80 byl zdaleka nejnákladnější a nejschopnější tankovou třídou v sovětské armádě. I přesto, že byl třikrát dražší než tank T-72, byl pořizován v dosti velkém počtu. Šlo o tzv. „prémium tank“ určený pro sovětské elitní hrotové jednotky.
Mnohem vyšší výrobní a provozní náklady „prémiové“ třídy ve srovnání s T-72 („střední“ tank) však vedly ruské ministerstvo obrany po rozpadu SSSR k finálnímu upřednostnění tanku T-72. T-72 byl považován za nákladově efektivnější a měl lepší exportní vyhlídky. Toto rozhodnutí, přijaté v době hospodářské krize v 90. letech 20. století, čelilo však značnému odporu velké části armádního vedení. Tanky T-80 se přestaly vyrábět kolem roku 1996, zatímco nejnovější verze T-72, výrazně vylepšené T-72BU, byly přeznačeny na T-90.
V osmdesátých letech vyrábělo tanky pro sovětskou armádu celkem pět závodů. Omsktransmaš byl jedním ze tří největších, a to vedle továrny Uralvagonzavod a továrny Malyšev na území dnešní Ukrajiny. Továrna Omsktransmaš po většinu doby studené války až do konce 70. let vyráběla tanky T-54/55. Pak přešla na výrobu T-80.
Omsktransmaš měl od konce 80. let ambiciózní program dalšího vývoje T-80 na tank nové generace, který byl na úrovni současného T-14, omezeně vyráběného v Uralvagonzavodu. Vzhledem k tomu, že se postsovětská ruská ekonomika rychle smršťovala, byl tank nabízen zahraničním klientům k financování pod názvem Black Eagle. Vzhledem k tomu, že Rusko bylo nuceno uvalit embargo na mnoho svých předních potenciálních klientů, včetně Iráku, Íránu, Libye a Severní Koreje, financování se nikdy nezrealizovalo.
Foto: Sovětský/ruský tank Black Eagle | Omsktransmaš
Stejně jako nová generace T-72 byla pojmenována T-90, tak je také vysoce pravděpodobné, že nová generace T-80 bude přejmenována. Označení „T-100“ je silně spekulativní, ale dávalo by údajně smysl chronologicky a vzhledem k zjevné preferenci jmen, která mají dramatickou váhu. Čísla v označení sovětských a ruských tanků se však v reálu odvozují zcela jinak a bylo možno si klidně tipnout označení „T-23“.
Na rozdíl od T-90, který ve výrobě přímo následoval po T-72 a krátkou dobu se dokonce vyráběl vedle něj, bude mezi výrobou posledních sovětských T-80 a novým sériovým modelem přibližně 30 let prodleva. To znamená, že se očekává, že rozdíl ve schopnostech bude mnohem větší než mezi posledními modely T-72B a základním raným T-90. Zůstává nejisté, do jaké míry bude design T-80 modernizován, ale zejména zda a do jaké míry budou začleněny prvky z designu tanku „Black Eagle“. Zde je třeba připomenout, že v Rusku, případně Bělorusku, dnes neexistuje nějaká široká paleta výrobců systémů pro tanky, a také neexistuje nějaká široká paleta již vyvinutých, natož pak pro výrobu připravených systémů. To nejlepší co reálně existuje, a co je k mání, se montuje do T-14 Armata, to co je o malý stupínek níž pak tvoří vybavení T-90M, a nejnižší stupeň pak představují modernizační sady pro T-72 (T-72B3M) a T-80 (T-80BVM). Modernizované T-72 a T-80 se sestavou moderního přístrojového vybavení od sebe liší minimálně. Je to právě důsledek velmi úzké palety možností výběru. Na druhou stranu je to rozhodně pozitivní v tom, že to zjednodušuje a zlevňuje modernizace a zjednodušuje a zlevňuje výcvik. Tank „T-100“ může tedy dostat jen to, co lze najít v současných ruských tancích. Pokud by měl dostat do svého vybavení něco radikálně jiného, muselo by se to prvně vyvinout, a to není otázka jednoho roku.
Nejextrémnějším případem pro nový program T-80 by mohlo být úsilí směřující k vývoji tanku nové generace založeného na odlišném designu než má T-14. Konkurenční tank by mohl poskytnout cenné zajištění proti programu T-14 a zároveň vyvíjet zvýšený tlak na Uralvagonzavod. Nicméně vzhledem k tomu, že Uralvagonzavod v podstatě vlastní Omsktransmaš, a má v současnosti naprostý monopol na ruskou výrobu tanků, zůstávají možnosti zvýšení efektivity prostřednictvím konkurence poněkud omezené. Zde je však opět nutno přihlédnou k tomu, že v Rusku v oblasti zbrojního průmyslu fungují věci stále trochu jinak než je tomu běžně ve světě.
Zdroj: MV magazín, Omsktransmaš
Komentáře
Czertik
23. 03. 2024, 02:00pokud se vybaveni modernich verzi t72 a t80 od sebe moc nelisi, pak by se skutecne stalo zamyslet proc rusove chteji vyrabet klon t80.
skutecne plynova turbina nabizi takove obrovske vyhody , ktere vyvazi delko vyssi vyrobni a provozni naklady ?
zvlast v celkem chudem rusku, kde se setri kde to jde.
Slavoslav
22. 03. 2024, 08:52Ono T-80 nie je vyrazne nadradena ak vobec najnovsim verziam T-72 ci T-90 (M kova verzia bude lepsia). Jeden z dovodov preco boli napriklad pre armadu vybrate T-72 boli tristne vysledky T-80 v Cecensku (ale islo najma o zlu taktiku nsadenia) a to, ze to bol Charkovsky tank kde sice vyroba isla aj v RF, ale bol uprednostneny po rozpade ZSSR dizajn domaceho vyrobcu.
I ked T-80 ma jednu vyhodu a to iny dizajn nabijacieho automatu ktory umoznuje pouzit dlhsie strely ako povodny automat T-72. A na Ukrajine si rusaci udajne pochvaluju turbinu a rychly nabeh jej vykonu a zrychlenie tanku co vyvazuje aj jej vysoku spotrebu.
A tu sa spekuluje, ze toto je dasli dovod obnovenie vyroby T-80. Rusaci maju problem s motorom pre T-72/90. Nestihaju ich vyrabat, su na hrane konstrukcie co sa tyka zvysovania vykonu a vyvoj noveho motora ktory mal byt aj pre Armatu je v prdeli. A tak ak chcu zvysit kapacitu vyroby tankov potrebuju obist tento nedostatok motorov co by mohla riesit turbina
David
22. 03. 2024, 09:28Jde spíš o to, že původní T-80 byl nadřazen T-72. Ale jelikož program T-80 byl postupně utlumen a zrušen, zatímco vývoj T-72, potažmo T-90 pokračoval, dnešní T-72B3 a T-90 M jsou samozřejmě lepší než původní T-80. Jenže nyní existuje již modernizovaný T-80 BVM vz. 2023, a ten je srovnatelný s T-90 M ( Rusové se snaží dosáhnout toho, aby modernizované tanky měly zhruba stejné kvality).
Hlavním důvodem obnovení výroby je ovšem to, že Rusové nestíhají vyrábět T-90, resp. modernizovat T-72 na verzi B3, protože vše řeší jeden závod, UVZ. A proto nezvládají nahrazovat ztráty
Slavoslav
22. 03. 2024, 09:41povodny povodny
ale, koncom 80tych, zaciatkom 90tych bezal program modernizacie T-72 kde mali byt integrovane klucove prvky z T-80 ako napriklad system riadenia palby atd. Tato modernizacia bola po rozpade ZSSR premenovana na T-90 z komercnych a propagandistickych dovodov nove rusakovo - novy tank a ta uz nijak vyrazne za beznou T-80 nezaostavala.
A ano, modernizovane T-80 sa dotahuju na uroven modernizovanych T-72 a povodnych T-90 pripadne BVM prekonava T-90A. Ale T-90M je o krok nad vsetkymi vdaka novej zvaranej vezi a dodatocnej zasobe municie umiestnenej mimo posadku plus ma sa mi zda ako prvy fuknciu hunter-killer
Ano, to je to co pisem, rusak nedokaze zvysovat vyrobu t-72/90 kde by za tym mal stat nedostatok motorov a tak padlo rozhodnutioe obnovit vyrobu turbinovych t-80 ak sa tak udeje, lebo zatial len plna huba reci
Slavoslav
22. 03. 2024, 09:43imho, ak idu obnovit vyrobu od nuly tak T-80 tka bude mat tiez zvaranu vez a je dost mozne, ze preberie modifikovanu z T-90. rusak uz nema kapacity na vyrobu odlievanych vezi a prisiel o ne niekedy koncom 90tych rokov co bolo dovodom zvaedenia zvaranej veze pre Indicke T-90s a domace T-90a (tie uplne prve T-90 mali odlievane veze kym sa neminula zasoba)
Jumpman
23. 03. 2024, 14:39slavoslav:
pokud jejich rozhodnutí vychází pouze z touhy po turbínové pohonné jednotce, tak je to velmi překvapivé, jelikož ruská turbína pro T-80 je odvozená z pohonné jednotky pro vrtuník a odnesla si z toho spoustu problémů a i proto poslední varianty T-80UD byly vybaveny klasickým turbodieselem...
Slavoslav
24. 03. 2024, 07:28Jumpman,
je to najma tuzba navysit produkciu tankov kde je pohonna jednotka limitom pre stavajucu produkciu a modernizaciu.
A teda aj v praxi si ich udajne bojujuce jednotky pochvaluju
Czertik
24. 03. 2024, 12:58a ironicky ony vrtulnikovee turbiny se vyrabely na ukrajine.
nejsem motorovy expert, ale z toho co znam a videi co sem vydel me prijde ze turbina je narocnejsi n vyrobu nez klasicky motor.
no a pokud rusove nedaji APU do nove t80 (at uz se bude jmenovat jakoliv) tak jen sporeba turb iny rozlozi jejich logistiku.
Pepík Knedlík
25. 03. 2024, 07:54Jum
Nemyslim si, že zachovsli původní turbínu z helikoptéry. Museli po její tragických vykinech podtavit nivy6 motor. A pak ukotvení ty z helikoptéry nešlo dokonale odpružit atd.
Slavoslav
25. 03. 2024, 08:05Czertik
vyroba v mensom bezi aj v rusakove pre ich T-80 ktore sluzili u polarnych jednotiek. A beziacu vyrobu na existujucich masinach je relativne jednoduche navysit ako zaviest vyrobu motora na novom mieste od nuly a ak to dobre chapems tavajuci producenti motorov pre T-72/90 su vytazeny naplno, rozsirovat uz nemozu iba na zelenj luke
WannysTheVillain
22. 03. 2024, 15:57T-64/80 autoloader je ve skutečnosti horší. Teoreticky je o malinko rychlejší(zhruba půl vteřinky rychlejší nabíjení), ale uložená munice v bubnu stojí, a tudíž je větším cílem, než ležící u T-72/90. Dále je v něm méně místa.
T-72B3 a T-90A/M upravily autonabíječ tak, aby umožnili nabíjení 3BM60/61. T-80BVM musela kromě autonabíječe upravit i kanon - ten se nabíjí v poloze zvednuté do vyššího úhlu - diagonálně se to potom všechno za sebe vejde - vodorovně by nebylo ve věži dost místa pro nabíjení 3BM60/61(a případně novějších delších šipek).
Obnovení výroby T-80 a hlavně výroba uprated turbíny vychází z výsledků na UA, kde se zpátečka na tanku prokázala jako nezbytná nutnost. A ty 3km/h zpátečky na T-72/90 jsou prostě proklatě málo.