Rusko se údajně vrátilo k vývoji dvouhlavňové kanónové houfnice
V Rusku byla nedávno zahájena sériová výroba nové samohybné 152mm houfnice 2S35 Koalicija-SV. Při původním projektu této zbraně byla zvažována možnost instalace dvou děl nad sebou. Nakonec však byla dána přednost jednodušší klasické a levnější verzi s jedním dělem.
Foto: Prototyp původní dvouhlavňové houfnice | Rostech
Podle některých indicií však ruští konstruktéři původní dvouhlavňovou ideu zcela neopustili a pokračují v jejím dalším vývoji. Unikátní a inovativní koncepce nové 152mm samohybné dvouhlavňové houfnice je zpětně založena na houfnici 2S35 Koalicija-SV a částečně využívá ruských zkušeností s dvouhlavňovými námořními kanóny.
Dvouhlavňová konfigurace nové houfnice má způsobit, že střelba bude podstatně destruktivnější. Rychlost střelby by pak měla být až šestnáct ran za minutu, a přitom se má zachovat dlouhá životnost komplexu. Jako nosná platforma houfnice má opět posloužit podvozek tanku T-90, který je odzkoušený a výrobně zvládnutý.
Nová dvouhlavňová houfnice by údajně ve věži měla vézt zásobu až sedmdesáti dělostřeleckých granátů a k nim příslušný počet prachových složí. Dostřel houfnice má být stejný jako u současné houfnice Koalicija-SV, tedy asi 70 km.
2S35 Koalicija
Státní zkoušky dvanácti kusů 2S35 započaly v únoru 2018. Ministerstvo obrany tehdy očekávalo, že budou dokončeny do roku 2020 a poté bude rozhodnuto o sériové výrobě. V srpnu 2021 pak ministerstvo obrany oznámilo, že podepsalo smlouvu na sériovou výrobu s firmou UralTransMash, dceřinou společností UralVagonZavod.
V dubnu 2023 šéf raketových vojsk a dělostřelectva ozbrojených sil oznámil, že 2S35 stále prochází státními zkouškami a že zatím nebyl součástí ruské invaze na Ukrajinu. 20. října 2023 byly státní zkoušky ukončeny, což umožnilo zahájit sériovou výrobu nové houfnice. Na konci roku 2023 byly armádě údajně dodány první kusy 2S35.
Zdroj: Rostech
Komentáře
Slavoslav
15. 01. 2024, 07:51teoreticky zaujimavy koncept ako "zdvojnasobit" pocet hufnic na bojisku pri nizkych personalnych a aj vyrobnych nakladoch. Otazka je zlozitost konstrukcie a jej udrzba v poli, najma nabijacieho mechanizmu pre dve hlavne. Co idu spravy z bojiska maju s tym problem aj Msty kde casto posadka nabija manualne. I ked je pravda, ze sa jedna casto o starsie kusy
Czertik
16. 01. 2024, 15:34slozitost bych nevidel nijak zasadni problem, vzdyt dvojhlavnove zbrane se uz pouzivaji hodne dlouho. za druhe svetove byla sposta zbrani dvojhalvnovych, at uz s hlavnemi vedle sebe nebo pod sebou.
byt ano, slo o zbrane mensi raze.
principialne i konstrukcne nejbliz bych videl obdobu delovych vezi z hlavnich hladinovych lodi.
tazka je, jestli rusove na to maji vubec mozky. vzdyt nedavno vyvoj dvojhlavnove verze zrusily, protoze byla slozita a to se nemusely vyporadavat s embargem kvuli valce na ukrajine.
tezko soudit jak s efektivitou a mozky zamavala katastra valky na ukrajine a jak moc efektivni byly kroky k naprave, ale nevidim to optimisticky.
zvlast kdyz rusko v posledni dobe rusi svoje vykladni projekty - armatu (a nejspis i napjeny bumerang), pak da, su 75.
Slavoslav
16. 01. 2024, 16:55lodné delové veže majú zväčša nezávislé delá i keď áno, Rusi majú skúsenosť aj so zdvojeným kanónom pre lode. Ale vraj sa tu rado kazilo
Jumpman
17. 01. 2024, 19:35tak on bude ten problém i v tom, že dělo ráž 150mm+ bude mít takový zpětný ráz, že mířená rána z druhé hlavně bude v podstatě nereálná. Na těch lodích jsou ty věže v jiné váhové kategorii. Uvědom te si, že o implementaci zbraně ráže 150mm+ se snaží už od roku 90 do tankové věže a v podstatě neúspěšně jak rusáci, tak NATO...
Czertik
17. 01. 2024, 21:23jumpman
tak dostat razi 150mm do tanku neni problem, problem by byl kdo zaplati prechod na tu razi.
ne nadarmo nemci prezbrojili svuj pokrokovy kf51 co mel nahradit leo2 ze 130 na 120mm, protoze zjistili ze nikdo v zapadni evrope nechce zaplatit vyrobu nove 130mm tankove munice, a do zahranici 130 neudaji, dokud nebude zavedena doma v evrope.
a ne, zpetny raz neni tak velky problem, to jde vyreit dobrym casovanim, problem bch spis videl v nabijeni po tom co se vystreli z obou hlavni.
pochybuji ze by ty hlavne byly nezavisle.
a ty veze na lodich sice byly v jinych vahovych kategoriich, ale to hllavne diky tomu ze meli daleko silnejsi pancerovani a hydraulicke nabijeni, ktere bylo narocne na prostor a tudiz rozmery.
Slavoslav
18. 01. 2024, 11:47Jumpman
spatny raz je najmensi problem a ustabilizuje sa cely system rychlo. Dnes je praktickym obmedzenim nie stablizacia rozkmitu, ale tepelne zatazanie hlavne ktore limituje kadenciu diel. Lodne veze ktore spominal Czertik maju plne nezavisle dela a zdielali len vez, v tomto pripade ide o delove "dvojca" co je ina kategoria ohladom komplikacii pri nabijacom mechanizme napriklad.
Pri tankoch je limitom cena prezbrojenia a v neposlednej rade rozmery nabojov, tam nemozes postavit zasobnik o velkosti "stodoly" aka byva na hufniciach.
Teoreticky ako som pisal tak je to pri rozumnom naraste hmotnosti a zlozitejsej konstrukcii cesta ako dostat na front "dvojnasobny pocet diel" z hladiska praktickej kadencie pri delostreleckych prepadoch pri miernejsej logistickej a personalnej zatazi. Otazka je spolahlivost konstrukcie