Rusko spustilo na vodu korvetu třídy Bujan-M Stavropol. Sloužit bude v „moři NATO“ – na Baltu
V Zelenodolském závodě A. M. Gorkého (součást loděnické korporace Ak Bars) se před pár dny uskutečnilo slavnostní spuštění na vodu korvety Stavropol třídy Bujan-M (projekt 21631). Plavidlo s továrním číslem 642 je stavěno pro ruské námořnictvo. Tato loď je dvanáctou a údajně poslední ze série korvet Projektu 21631. Admirál Mojsejev oznámil, že Stavropol by se měl připojit k Baltské flotile do konce roku 2024. Na základě průběžných bojových zkušeností nebyly na konstrukci lodi provedeny žádné úpravy, ani nebyla přijata žádná opatření ke zvýšení její protivzdušné obrany, obrany proti dronům a malým člunům.
Foto: Sesterskou loď Stavropolu Velikij Usťug poškodili v červnu 2022 Ukrajinci | Mil.ru / CC BY 4.0
Stavropol je třetí a poslední ze tří lodí postavených na základě kontraktu, který ruské ministerstvo obrany zadalo 7. září 2016 v hodnotě 27 miliard rublů (dnes asi 7 miliard korun). Kontrakt předpokládal stavbu dalších tří korvet projektu 21631 s továrními čísly 640 až 642. Kýl Stavropolu s továrním číslem 642 byl v Zelenodolsku založen 12. července 2018. Uvedení všech tří lodí do provozu bylo původně plánováno na roky 2021–2023, ale bylo přibližně o rok odloženo.
Kýl první lodi v rámci této zakázky, Grad (tovární číslo 640), byl založen 24. dubna 2017 a loď spuštěna na vodu 17. září 2021. V srpnu až září 2022 byl Grad vlečen po vnitrozemských vodních cestách ze Zelenodolsku do Kronštadtu a 12. října 2022 zahájil námořní zkoušky v Baltském moři. Loď byla oficiálně zařazena do Baltské flotily 29. prosince 2022. Stavba druhá lodi, Naro-Fominsk (tovární číslo 641), byla zahájena 23. února 2018 a korveta byla spuštěna na vodu 9. prosince 2022. V srpnu 2023 byla vlečena ze Zelenodolsku do Kronštadtu po vnitrozemských vodních cestách a 11. října 2023 zahájila námořní zkoušky. K Baltské flotile se připojila 25. prosince 2023.
Zelenodolský závod již dříve dodal ruskému námořnictvu devět korvet projektu 21631. První dvě lodě, Grad Svijažsk a Uglič (tovární čísla 631 a 632), byly zařazeny do Kaspické flotily 27. července 2014. Třetí loď, Velikij Usťug (tovární číslo 633), se ke Kaspické flotile připojila 19. prosince 2014. Čtvrtá a pátá loď, Zelenyj Dol a Serpuchov (tovární čísla 634 a 635), postavené na základě smlouvy z 19. října 2012, se připojily k Černomořské flotile 12. prosince 2015 a později byly v říjnu 2016 převedeny k Baltské flotile. Následně Černomořská flotila obdržela 1. června 2018 loď Vyšnyj Voločjok (tovární číslo 636), 10. prosince 2018 loď Orechovo-Zujevo (tovární číslo 637), 28. prosince 2019 loď Ingušeťja (tovární číslo 638) a 30. ledna 2021 loď Grajvoron (tovární číslo 639).
Malé rozměry a výtlak lodí umožňují jejich provoz ve vnitrozemských říčních systémech, včetně překonávání Moskevského průplavu. To jim umožňuje přesun na různá moře v okolí evropského Ruska. Zvláštní výhodou pro třídu Bujan-M byla omezení vyplývající ze Smlouvy o jaderných silách středního doletu (INF), která zakazovala pozemní rakety středního doletu, zatímco námořní rakety omezeny nebyly. Korveta umístěná na řece může tyto střely rozmístit, aniž by se na ni omezení vztahovala.
Žádná z těchto korvet dosud nebyla ukrajinskou obranou potopena. Ale 17. června 2022 se objevila fotografie, na níž je vážně poškozený Velikij Usťug vlečen po Volze po ukrajinském útoku. A 8. dubna 2024 zveřejnila ukrajinská vojenská rozvědka video, v němž tvrdí, že na palubě Serpuchova založila požár. Serpuchov se nacházel v přístavu v Baltijsku v Kaliningradské oblasti a ukrajinská vojenská rozvědka tvrdila, že požár zničil „jeho komunikační a automatizační systémy“.
Zdroj: armyrecognition.com
Komentáře