EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Rusko započalo válku na Ukrajině s méně než stovkou plně vycvičených pilotů

 08. 01. 2023      kategorie: Události      0 bez komentáře

Podle zprávy britského think tanku Royal United Services Institute (RUSI) ruské letectvo postrádá plně vycvičené piloty a špatně využívá těch pár zkušených, které má. Vzhledem k omezeným letovým hodinám a praxi výcviku v jednotkách vstoupila VKS do konfliktu na Ukrajině s méně než 100 plně vycvičenými piloty, uvádí zpráva s odkazem na ruské letectvo. Moskva však v rámci dlouhodobého fungování ruského letectva činí něco ještě nebezpečnějšího – posílá na frontu i letecké instruktory. „Mobilizace instruktorů z jejich leteckých škol do frontových formací také omezila schopnost generovat nové piloty,“ uvádí zpráva, která časově pokrývá události mezi únorem a červencem minulého roku.

su35Foto: Podle zprávy britského think tanku Royal United Services Institute (RUSI) ruské letectvo postrádá plně vycvičené piloty a špatně využívá těch pár zkušených, které má. | Ministerstvo obrany Ruské federace

Ve zprávě se doslova píše: „Ukrajinská armáda zaznamenala nárůst jak velmi mladých, tak velmi starých pilotů ve VKS, přičemž stárnoucí piloti se vrátili do frontové služby.“ V mnoha vzdušných silách je běžnou praxí, že zkušení piloti přecházejí z bojové služby do výcvikových jednotek, kde mohou předávat své zkušenosti nováčkům. Jedním z důvodů, proč nacistické Německo prohrálo druhou světovou válku bylo fakt, že zoufalá Luftwaffe poslala na frontu své letecké instruktory, což následně vedlo k postupnému poklesu kvality pilotů. „Vzhledem k vojenské kultuře, která přiděluje nejnebezpečnější mise těm nejzkušenějším posádkám, opotřebení ve VKS neúměrně dopadlo na tento kádr, což snižuje celkovou efektivitu těchto sil a jejich schopnost vycvičit nové piloty,“ uvádí dále zpráva RUSI. To je také jeden z důvodů, proč Moskva při jednáních o výměně zajatců s Ukrajinou usilovala o návrat veteránů. Letectvo, které postrádá kvalifikované piloty, však bude mít pravděpodobně i jiné problémy.

Zpráva RUSI totiž poukázala rovněž na problémy s ruským pozemním leteckým personálem. Mezi ty nejkřiklavější patřilo selhání odstranění krytů ze senzorů letadla před bojovými operacemi nad Ukrajinou – „chyba, které se lze snadno vyhnout a která má vážný dopad na efektivitu, naznačuje problémy v disciplíně a špatnou komunikaci mezi velením a posádkami údržby ve VKS,“ zmiňuje zpráva RUSI. Dalším znakem špatné disciplíny je pak zvyk skládat munici hned vedle letadel zaparkovaných na ruských leteckých základnách. Vzhledem k tomu, že Ukrajina nyní používá k úderům na letiště drony schopné operovat stovky mil uvnitř Ruska, absence bezpečného skladování munice by tak mohlo znamenat ztrátu cenných letadel i pilotů. RUSI věří, že výše uvedené problémy jsou příčinou významného snížení rozsahu a složitosti celkových leteckých operací VKS nad Ukrajinou, a to již od samého začátku konfliktu.

Vzhledem k faktu, že mírová smlouva či příměří mezi Ruskem a Ukrajinou se v blízké budoucnosti zdají nepravděpodobné, může to znamenat, že Rusko povede zdlouhavou leteckou kampaň a již z historie je známé, že dlouhodobé letecké kampaně – včetně bitvy o Británii, ofenzívy spojeneckých bombardérů nad Německem či amerického bombardování Severního Vietnamu – vždy vyžadovaly pečlivé vedení, aby nedošlo k opotřebení letadel a jejich posádek. Rusko tak potřebuje udržovat přísun řádně vycvičených pilotů včetně kompetentních a disciplinovaných členů pozemního personálu. Pokud tak dnes doslova plýtvá svou zásobu zkušených pilotů za účelem krátkodobých úspěchů, v budoucnu se ukrajinská obloha pro ruské letectvo stane mnohem obtížnějším bojištěm.

Zdroj: Forbes, Defense News, Foreign Policy magazine

Komentáře