EXCALIBUR
CZUB - KONFIG
CZUB - ESHOP

Ruský bojový letoun páté generace Suchoj Su-57 je připraven k vývozu

 16. 02. 2019      kategorie: Události      6 komentářů

Projekt víceúčelového bojového letounu páté generace Suchoj Su-57 je otevřen (zahraničním zájemcům) pro spolupráci za vzájemně prospěšných podmínek a je připraven k vývozu, uvedl víceprezident ruské letecké korporace OAK Ilja Tarasenko v rámci rozhovoru pro agenturu Interfax.  Stalo se tak před zahájením letecké výstavy AeroIndia - 2019 v Bangalore.

I navzdory indickému odchodu z programu rusko-indického letounu FGFA vyvíjeného na základě ruského Su-57, je Rusko stále otevřené společné práci na tomto projektu. I samotný ruský letoun Su-57 je již připraven vstoupit na trh bojových letounů. Na tomto místě je možno zmínit několik měsíců starou informaci, že velmi vážným zájemcem o tento typ je Vietnam. První jednání již údajně proběhla.

su-57_01
Foto: Ruský víceúčelový bojový letoun páté generace Suchoj Su-57 | Wikimedia Commons

Podle Tarasenka korporace OAK změní přístup k poprodejnímu servisu letadel a přejde k novému modelu, který se bude pohybovat od rozptýlených služeb až po integrovanou službu. Rusko je za tímto účelem připraveno využít infrastrukturu zákazníků a vytvořit u nich nová pracovní místa.

Suchoj Su-57 (rusky Сухой Су-57) je jednomístný dvoumotorový proudový víceúčelový stíhací letoun páté generace se schopnostmi stealth navržený k vybojování vzdušné převahy a k bitevním úkolům. Letoun je výsledkem projektu PAK FA (rusky ПАК ФА, Перспективный авиационный комплекс фронтовой авиации, Perspektivnij aviacionnij komplex frontovoj aviacii), což je program ruského letectva pro stíhací letoun páté generace. Původní označení firmy Suchoj pro letoun je T-50. Su-57 je zamýšlen jako nástupce letounů MiG-29 a Su-27 a měl by být prvním letounem v ruském vojenství se schopnostmi stealth. Disponovat by měl schopnostmi jako je supercruise, dále jakousi "supermanévrovatelností" a pokročilejší avionikou, která by měla překonávat předchozí generace stíhačů, stejně jako pozemní nebo námořní obranné vybavení.

su-57_02
Foto: Su-57 | Flickr.com, Dmitry Terekhov se souhlasem autora

Prototyp stroje Su-57 poprvé vzlétl 29. ledna 2010 a dodávky ruskému letectvu jsou očekávány na rok 2019. Prototypy a počáteční seriové stroje budou dodány s modernizovanou variantou motoru AL-31F, který používají letouny Su-27, zatímco se v současné době vyvíjí nová generace motoru. Očekávaná životnost či délka služby strojů je 35 let.

Suchoj Su-57 je vybaven unikátní radarovou soustavou S121 složenou z hlavního palubního radiolokátoru a 4 menších radiolokátorů, umístěných po bocích v přední části trupu a v náběžných hranách křídel.

Základ tohoto systému tvoří výkonný radiolokátor NIIP Otakar N050 s nepohyblivou plošnou fázovou anténou a elektronickým snímáním (AESA), který sestává z více než 1 500 samostatných přijímacích a vysílacích modulů, pracujících v kmitočtovém pásmu X (8 –12 GHz). Dokáže současně sledovat až 32 vzdušných cílů a útočit na 8 z nich. Zorný úhel tohoto radiolokátoru představuje 240 stupňů. Poprvé byl představen na airshow MAKS v roce 2009. Jedná se o druhý ruský palubní radiolokátor typu AESA (prvním byl radiolokátor Žuk-AE od společnosti Fazotron, vyvíjený pro MiG-35).

su-57_03
Foto: Pumpáž motoru Suchoje PAK FA  | Wikimedia Commons

Kromě hlavního radaru je stroj vybaven dalšími 4 radary. Dva malé radary umístěné v přední části trupu slouží ke sledování situace po bocích letadla a zásadním způsobem rozšiřují zorný úhel celé radarové soustavy. Stejně jako hlavní radiolokátor jsou i tyto určeny pro kmitočtové pásmo X. Další dva radary jsou umístěny v náběžných hranách křídel. Pracují v kmitočtovém pásmu L (1–2 GHz) a slouží k detekci letadel typu stealth (s nízkou pravděpodobností odhalení).

Původně se počítalo s ještě jedním radiolokátorem pro zadní polosféru, avšak od tohoto řešení se upustilo. Hlavním důvodem byly pravděpodobně problémy s celkovou integrací a zvýšené náklady.

O pohon letadla se starají dva nové motory 5. generace Saturn-Ljulka AL-41F1 (Izdelije 117) s měnitelným vektorem tahu, umožňující let nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování (tzv. supercruise). Každý motor dokáže vyvinout maximální tah 147 kN.

su-57_04
Foto: Spodek letounu T-50 (Su-57) | Wikimedia Commons

Vzhledem k tomu, že v době letu prvního prototypu (T-50-1) ještě nebyly tyto pohonné jednotky k dispozici, byly do tohoto letadla nainstalovány motory AL-41F1A (Izdelije 117S) s tahem 142 kN. Tyto motory jsou původně určeny pro letadla Su-35S (známé také jako Su-35BM), což jsou modernizované Su-35 s měnitelným vektorem tahu. Motor AL-41F1A je odvozen ze staršího motoru AL-31F, který pohání Su-27. Pro sériové stroje se vyvíjí motor pod názvem (изд. 30) s výkonem 176 kN.

Video: Suchoj Su-57 v akci / YouTube

Zdroj: Militarybox, CC BY-SA, Wikipedia, YouTube

Komentáře

Vetrnik

26. 08. 2019, 22:41

Nějak moc a přehnaně se zbrojí, myslím však, že žádná třetí světová nebude, vyřeší to nějaká planetka, kterou na Zemi nasměrují mimouši, kteří nás pozorují a za Země bude další Mars bez atmosféry a hotovo. To, co dělá svět proti sobě a lidem na Zemi bez odplaty nezůstane.

satestsat121

18. 02. 2019, 08:57

na 6. genetraci se nepracuje neb by nebylo proti komu bojovat. Na to přišli jak v USA tak i v Rusku,
Letadlo se osvědčilo v Syrii a jak řekli Rusové mám dostatek letounu 3-4 generace stačí, Letoun je zhruba 2x levnější než americký stroj. Pravda Indové odstoupili neb jim bylo letadlo nabídnuto poněkud ochuzené tak jak to dělají amíci...
Jinak mně udivuje tolik hlouposti u mnohýžch z Vás!

Odin

17. 02. 2019, 18:05

Hmmm, všechno super - super torpédo, super stíhačka, super radar, super ponorka, super raketa, z toho Ruska táhne přesuprovanost.... Takže zase jen píárko pro blbé..?

HonzaOZ

17. 02. 2019, 11:12

To je tak krásně romantické. Ty pohádky o tom, jak se amíci klidí, jen začuchají ruské stíhačky. Podívejte v Sýrii - zdrhají...... Chápu, že ruským fans tohle dělá dobře. Záběry nízkých průletů - vytlačování a přetlačování ve vzduchu - uráá - obrovské vítězství. Sice silně mimo, ale na morálku to působí. Pokud už někdo nadšením řičí,jak se klidí nad Sýrií - zcela pomíjí fakt, jak si to tam ve skutečnosti naporcovali. Už vůbec nevidí to, že izraelská technika(která kupodivu nevychází z té ruské), dokáže pronikat hluboko nad operační území protivníka a operovat bez výraznějších ztrát přímo v sektorech krytých PVO systémy. Súčka(nepíšu sučka, páč by to nebylo hezké a ti, co ještě umějí rusky mi rozumí) jsou nádherné stroje. Pokud tady srovnává někdo ruské a americké stroje - musí také vyjít z rozdílných taktik a způsobu použití dle jednotlivých letectev. Rusové neskutečně zaostávají v komplexním radioelektronickém boji v celém komplexu použití, kde je rozhodující celá sestava a stroj pouze špičkou ledovce. Kde excelují, a na to sází od nepaměti, je individuální manévrový boj. Je ale otázka, jak moc v dnešní době je tohle to hlavní. Rusové mají skvělou konstrukční školu a navíc stroje, které snesou(po určitou dobu) špatné zacházení i od pozemního personálu, nízkou údržbu a kvalitu dílů a paliva(někdy) - nemají ale finance a schopnost produkce v dostatečné míře. To se týká všech oblastí. V tomhle má Čína a USA hodně navrch - ať se to komu líbí nebo ne. Tohle vám zbude, když odstraníte ideologizaci ve stylu "hurá, ti mí jsou nejčupr..."

Neviditelný

16. 02. 2019, 23:12

Takové povídačky se probírají v restauraci? Kde prosim.

Pavel

16. 02. 2019, 20:36

Se Su-57 to vidím dost špatně. Indové je poslali do... (dle Indů). Popravdě, spíš odstoupilo Rusko, protože spolupráce s Indií byla čím dál problematičtější. Problém je, že Rusko na financování celého projektu nemá. Yuri Borisov oznámil, že Rusko pořidí 12 kusů a pokud se nenajde zájemce pro export, tak projekt končí. Naděje vkládané do Turecka a Jižní Koreji nevyšly. Další alternativní partner prozatím neexistuje. Navíc Rusko si vystačí s novými Su-35 a Su-34. Je to spíše otázka prestiže a výhledově i schopnosti držet krok. USA umí vyrábět a prodávat letouny 5. generace a to už dost dlouho a chrlí je po stovkách. Čína je na tom podobně. Sice nejsou známy kvality letounů 5. generace - FC-31 a J-20, ale už nyní jich má víc než Rusko a do deseti let jich bude mít řádově víc. Co víc, FC-31 bude určen asi i pro export, taková levnější F-35...